Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Gebruikersavatar
MrAnMo
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 303
Lid geworden op: do 13 augustus 2009 20:52
Fiets: Stevens Aspin
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door MrAnMo » wo 06 februari 2019 20:45

Ondertussen zit de powermeter bijna een maandje op mijn fiets, helaas laat het weer niet al te veel toe om buiten te fietsen (tenminste dat vind ik) maar heb ik wel a; een aantal dingen geconstateerd waar ik soms niet helemaal vrolijk van wordt.

Over mijn getrapte waardes hoor je me niet klagen, ik zit nog in mijn winter vorm en als het buiten koud is loopt de energie nu eenmaal als pudding uit mijn benen. Ondanks dat merk ik echter ook dat ik in vergelijking met wat clubgenootjes wat nadeel heb van mijn postuur. Zo zie ik in de afgelopen dinsdag trainingen dat ik in de rondjes die ik fiets significant meer vermogen nodig heb als zij. Gister fiets ik een rondje met 41 op kop en daarvoor moest ik gemiddeld 397w leveren, doet mijn bijna 20 cm kleinere ploeggenoot dat dan komt die met 320w weg. Schijnbaar moet ik met mijn 194 zoveel meer lucht weerstand overwinnen dat ik afvraag wat ik straks wel niet moet trappen om weer voorin mee te doen. Ik heb gelukkig wel referentie, een even lang ploeggenootje doet de zelfde waardes bij de zelfde snelheden dus schijnbaar heeft het inderdaad met ons niet zo aerodynamisch voorkomen te maken.

In de gewone ritjes schrik ik eigenlijk van de benodigde vermogens. Een gewoon vlak ritje in mijn eentje met weliswaar veel wind kost mij meer als 210w om net 30 gemiddeld te fietsen. Wind tegen lopen de waardes zo tegen een constante 300 om de snelheid tussen de 28-30 te houden terwijl het wind mee weer een stuk lastiger is om bij wijze van spreken die contante 300w er op te houden. Dat snap ik dan weer niet, 300 is 300 het zou wind mee alleen sneller moeten gaan maar op de 1 of andere manier is het toch lastiger. Het zal wel kloppen en vast wel ergens aan liggen, voorlopig blijf ik nog even verder data verzamelen voordat ik er echt wat mee ga doen.
Ik faal niet, het is hoogstens een manier waarop het ook niet werkt.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4855
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Pino » wo 06 februari 2019 20:58

Uiteraard moet je meer vermogen leveren dan je 20 cm kleinere rotgenoten. Daar staat tegenover dat je meer spieren hebt.

Van de wind af is het inderdaad (vooral psychisch) lastig om hogere vermogens te leveren. Je hebt ontdekt hoe je uitstekend op het klimmen kunt trainen door tegen de wind in te trainen.
Afbeelding

NielsH
Kinderfiets
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 18 oktober 2017 22:48
Fiets: Apex Vektor 0.9
CTWT-lid: Ja
Locatie: Nieuwegein

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door NielsH » do 07 februari 2019 07:42

MrAnMo schreef:
wo 06 februari 2019 20:45
Ondertussen zit de powermeter bijna een maandje op mijn fiets, helaas laat het weer niet al te veel toe om buiten te fietsen (tenminste dat vind ik) maar heb ik wel a; een aantal dingen geconstateerd waar ik soms niet helemaal vrolijk van wordt.

Over mijn getrapte waardes hoor je me niet klagen, ik zit nog in mijn winter vorm en als het buiten koud is loopt de energie nu eenmaal als pudding uit mijn benen. Ondanks dat merk ik echter ook dat ik in vergelijking met wat clubgenootjes wat nadeel heb van mijn postuur. Zo zie ik in de afgelopen dinsdag trainingen dat ik in de rondjes die ik fiets significant meer vermogen nodig heb als zij. Gister fiets ik een rondje met 41 op kop en daarvoor moest ik gemiddeld 397w leveren, doet mijn bijna 20 cm kleinere ploeggenoot dat dan komt die met 320w weg. Schijnbaar moet ik met mijn 194 zoveel meer lucht weerstand overwinnen dat ik afvraag wat ik straks wel niet moet trappen om weer voorin mee te doen. Ik heb gelukkig wel referentie, een even lang ploeggenootje doet de zelfde waardes bij de zelfde snelheden dus schijnbaar heeft het inderdaad met ons niet zo aerodynamisch voorkomen te maken.

In de gewone ritjes schrik ik eigenlijk van de benodigde vermogens. Een gewoon vlak ritje in mijn eentje met weliswaar veel wind kost mij meer als 210w om net 30 gemiddeld te fietsen. Wind tegen lopen de waardes zo tegen een constante 300 om de snelheid tussen de 28-30 te houden terwijl het wind mee weer een stuk lastiger is om bij wijze van spreken die contante 300w er op te houden. Dat snap ik dan weer niet, 300 is 300 het zou wind mee alleen sneller moeten gaan maar op de 1 of andere manier is het toch lastiger. Het zal wel kloppen en vast wel ergens aan liggen, voorlopig blijf ik nog even verder data verzamelen voordat ik er echt wat mee ga doen.
Wat jij schrijft zijn inderdaad de "normale" waardes die bij ons postuur komen kijken. Ik ben zelf ruim 1.90 en weeg 82 tot 82,5 kg. Deze wattages zijn voor mij heel herkenbaar. Hierin ga je niet zoveel veranderen. Behalve dan dat je misschien zelf sterker wordt :-)
Ik rijd regelmatig tijdritten en daarin wordt het misschien nog wel pijnlijker duidelijk. Als je ziet wat ik aan netto snelheid overhoud van mijn wattages, word ik daar ook niet echt vrolijk van.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012 11:37
Fiets: Specialized Tarmac

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Goudhaantje » do 07 februari 2019 11:27

Grappig. Ik vind het juist vaak lastiger om hoge vermogens te leveren met tegenwind. Maar dat zal wel mentaal zijn.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 07 februari 2019 12:00

Ik vind het ook juist weer makkelijker met tegenwind, of beter gezegd met weerstand in het algemeen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 07 februari 2019 12:11

Pino schreef:
wo 06 februari 2019 20:58
Uiteraard moet je meer vermogen leveren dan je 20 cm kleinere rotgenoten. Daar staat tegenover dat je meer spieren hebt.
En een wat grotere hefboom.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4855
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Pino » do 07 februari 2019 12:37

Alexander schreef:
do 07 februari 2019 12:11
Pino schreef:
wo 06 februari 2019 20:58
Uiteraard moet je meer vermogen leveren dan je 20 cm kleinere rotgenoten. Daar staat tegenover dat je meer spieren hebt.
En een wat grotere hefboom.
Hefboom maakt voor vermogen geen zak uit.
Afbeelding

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10585
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: CAAD12
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » do 07 februari 2019 12:47

Ik heb een hefboom in de tuin, heeft een vermogen gekost. Dus dat.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2385
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: CKT 568
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door GoodRiddance » do 07 februari 2019 13:52

Toen ik nog studeerde was mijn boek in het engels dus mijn vertaling zet ik tussen haakjes.

Torque (torsie) = kracht * lever (hefboom!)

Power (vermogen) = torque * angular velocity (hoeksnelheid?)

Hefboom is dus wel degelijk relevant. In die zin heeft Alexander gelijk.

Geldt langere benen -> meer vermogen?

Helaas. Je hoeksnelheid gaat door je langere benen omlaag en dus is het netto (ongeveer) nul.

Dus ja, meer hefboom. Maar nee, niet meer vermogen.


Misschien dat langere benen van zichzelf wel meer spieren hebben en daardoor meer vermogen, dat weet ik eigenlijk niet. Dan zouden langere benen leiden tot meer kracht, meer hefboom, minder hoeksnelheid en in totaal meer vermogen.

Is er een bioloog in de zaal?

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2385
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: CKT 568
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door GoodRiddance » do 07 februari 2019 13:56

NielsH schreef:
do 07 februari 2019 07:42
MrAnMo schreef:
wo 06 februari 2019 20:45
Ondertussen zit de powermeter bijna een maandje op mijn fiets, helaas laat het weer niet al te veel toe om buiten te fietsen (tenminste dat vind ik) maar heb ik wel a; een aantal dingen geconstateerd waar ik soms niet helemaal vrolijk van wordt.

Over mijn getrapte waardes hoor je me niet klagen, ik zit nog in mijn winter vorm en als het buiten koud is loopt de energie nu eenmaal als pudding uit mijn benen. Ondanks dat merk ik echter ook dat ik in vergelijking met wat clubgenootjes wat nadeel heb van mijn postuur. Zo zie ik in de afgelopen dinsdag trainingen dat ik in de rondjes die ik fiets significant meer vermogen nodig heb als zij. Gister fiets ik een rondje met 41 op kop en daarvoor moest ik gemiddeld 397w leveren, doet mijn bijna 20 cm kleinere ploeggenoot dat dan komt die met 320w weg. Schijnbaar moet ik met mijn 194 zoveel meer lucht weerstand overwinnen dat ik afvraag wat ik straks wel niet moet trappen om weer voorin mee te doen. Ik heb gelukkig wel referentie, een even lang ploeggenootje doet de zelfde waardes bij de zelfde snelheden dus schijnbaar heeft het inderdaad met ons niet zo aerodynamisch voorkomen te maken.

In de gewone ritjes schrik ik eigenlijk van de benodigde vermogens. Een gewoon vlak ritje in mijn eentje met weliswaar veel wind kost mij meer als 210w om net 30 gemiddeld te fietsen. Wind tegen lopen de waardes zo tegen een constante 300 om de snelheid tussen de 28-30 te houden terwijl het wind mee weer een stuk lastiger is om bij wijze van spreken die contante 300w er op te houden. Dat snap ik dan weer niet, 300 is 300 het zou wind mee alleen sneller moeten gaan maar op de 1 of andere manier is het toch lastiger. Het zal wel kloppen en vast wel ergens aan liggen, voorlopig blijf ik nog even verder data verzamelen voordat ik er echt wat mee ga doen.
Wat jij schrijft zijn inderdaad de "normale" waardes die bij ons postuur komen kijken. Ik ben zelf ruim 1.90 en weeg 82 tot 82,5 kg. Deze wattages zijn voor mij heel herkenbaar. Hierin ga je niet zoveel veranderen. Behalve dan dat je misschien zelf sterker wordt :-)
Ik rijd regelmatig tijdritten en daarin wordt het misschien nog wel pijnlijker duidelijk. Als je ziet wat ik aan netto snelheid overhoud van mijn wattages, word ik daar ook niet echt vrolijk van.
Je frontaal oppervlak is groter. Daar kun je wel wat aan verbeteren maar als een klein menneke (of vrouwke) datzelfde doet, blijf je meer vermogen moeten leveren.

Je bovenlichaam is natuurlijk breder. Je ligt wel zo plat mogelijk maar de breedte doe je weinig aan. Je schouders kun je iets kantelen en zorgen dat je heel plat ligt.

Waar je niks aan kunt doen is je benen. Die hangen als enorme windvangers naast je frame en zijn voor grote meneren ook breder en langer. Dat is frontaal oppervlak dat je nauwelijk kunt verkleinen want zonder benen fietsen heeft enorme nadelen.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4855
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Pino » do 07 februari 2019 14:27

“Geef me een steunpunt en ik beweeg de aarde” zei Archimedes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 07 februari 2019 14:28

GoodRiddance schreef:
do 07 februari 2019 13:52
Misschien dat langere benen van zichzelf wel meer spieren hebben en daardoor meer vermogen, dat weet ik eigenlijk niet. Dan zouden langere benen leiden tot meer kracht, meer hefboom, minder hoeksnelheid en in totaal meer vermogen.

Is er een bioloog in de zaal?
Ik ben geen bioloog maar ik zou eerder verwachten dat je deze vraag zou moeten stellen aan een natuurkundige.

Wel kan ik mijn boerenverstand gebruiken en zien dat de hoeksnelheid wat complexer is bij een been met een gebogen knie dan bij een cranckarm, welke dus ook als hefboom gezien kan worden.

De kracht die geleverd wordt komt met name uit de heup en uit het bovenbeen welke afhankelijk van de stand van het pedaal op de crankarm uitgeoefend wordt. De beweging van het been lijkt me te complex om eenduidig te stellen dat hefboom en hoeksnelheid elkaar op zouden heffen. Mijn gevoel zegt me wel dat een langer bovenbeen voordeel zal hebben.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4855
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Pino » do 07 februari 2019 15:08

Oppervlakte neemt kwadratisch toe met de afmeting, inhoud (+ gewicht-kracht) met de derde macht.
Dus hoe groter, hoe gunstiger de kracht/oppervlakte verhouding wordt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2385
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: CKT 568
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door GoodRiddance » do 07 februari 2019 15:23

Ik vind een inhoudelijke discussie best leuk maar als argument kan ik heel weinig met ' mijn gevoel zegt ' .

De beweging van het been is nihil. Je heup doet de beweging, het enige dat echt verandert is je kniehoek. Tenzij je met je tenen omlaag fietst (op het laagtepunt) maar dat is al bewezen minder efficient vanwege je spieropbouw aldaar.

Sterker nog, deze formule is tot in den treure getest bij de O-rings. In feite is dat precies waar je naar zoekt: heeft de hefboom nu echt effect. Er zijn veel onderzoeken naar geweest maar in de praktijk zijn de positieve effecten (die bijvoorbeeld Rotor graag vertelt) enorm klein (verwaarloosbaar) en zijn er even veel studies die stellen dat je dode punt weliswaar korter wordt maar de variabiliteit van je vermogen groter en daarmee je efficiency juist kleiner. Dus langer vermogen, minder efficient, geen voordeel. Die studies eindigen steevast met: het moet bij je passen. Als je je vermogen egaler overbrengt met een fijne trapfrequentie, dan is voor jou je vermogensoverbrenging optimaal. Dat geldt weer niet voor de buurman dus het is enorm persoonlijk.

Stellen dat je gevoel zegt dat de hefboom een positief effect heeft, is niet te staven met onderbouwing. En praten over gevoelens moet ik thuis al af en toe, dat laat ik hier even lopen.

Overigens is deze wel aardig voor Andre en Niels: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3558226

Als grote meneer heb je een lager O2 verbruik waardoor je zuurstofverbruik per kilogram lager ligt dan bij kleinere meneren. Netto gaan grote meneren dus SNELLER op een vlakke weg. Daarom zijn tijdrijders vaak ook geen dwergen maar relatief grote wielrenners. Enig nadeel is dat ze ook een klim op moeten kunnen...

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 07 februari 2019 15:33

Ik heb het over de hefboom van het bovenbeen, niet over de hefboom van de crankarm of het voorblad.

Stellen dat voor de hefboom van het bovenbeen dezelfde regels gelden als voor de hefboom van cranckarm/voorblad en dan verwijzen naar allerlei onderzoeken naar dat laatste kan ik weer weinig mee. Een ieder kan toch zien dat de beweging van een crankarm totaal anders is dan de beweging van het bovenbeen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2385
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: CKT 568
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door GoodRiddance » do 07 februari 2019 15:42

Mijn gevoel zegt van wel.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4855
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Pino » do 07 februari 2019 16:11

Een versnellingsapparaat functioneert volgens het principe van hefbomen en uiteindelijk schakel je op gevoel. Dus... :ass:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 07 februari 2019 16:23

Net met een collega kunnen spreken die natuurkunde gestudeerd heeft. Iemand met korte bovenbenen zal bij gelijke spierkracht juist meer kracht op de pedalen uitoefenen. Alleen bij iemand met langere bovenbenen zal de efficientie wat hoger liggen omdat de hoeken in de buiging van de knie kleiner zijn. Welk effect groter is kan hij zo geen antwoord op geven. Hij vond het wel erg interessant om er over na te denken.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012 11:37
Fiets: Specialized Tarmac

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Goudhaantje » do 07 februari 2019 20:54

GoodRiddance schreef:
do 07 februari 2019 15:23
Ik vind een inhoudelijke discussie best leuk maar als argument kan ik heel weinig met ' mijn gevoel zegt ' .
[…]
En praten over gevoelens moet ik thuis al af en toe, dat laat ik hier even lopen.
[...]
:lol: :lol: :lol: :oke:

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012 11:37
Fiets: Specialized Tarmac

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Goudhaantje » do 07 februari 2019 20:55

Alexander schreef:
do 07 februari 2019 16:23
Net met een collega kunnen spreken die natuurkunde gestudeerd heeft. Iemand met korte bovenbenen zal bij gelijke spierkracht juist meer kracht op de pedalen uitoefenen. Alleen bij iemand met langere bovenbenen zal de efficientie wat hoger liggen omdat de hoeken in de buiging van de knie kleiner zijn. Welk effect groter is kan hij zo geen antwoord op geven. Hij vond het wel erg interessant om er over na te denken.
Wordt vervolgd dus?

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 07 februari 2019 22:00

Goudhaantje schreef:
do 07 februari 2019 20:55
Alexander schreef:
do 07 februari 2019 16:23
Net met een collega kunnen spreken die natuurkunde gestudeerd heeft. Iemand met korte bovenbenen zal bij gelijke spierkracht juist meer kracht op de pedalen uitoefenen. Alleen bij iemand met langere bovenbenen zal de efficientie wat hoger liggen omdat de hoeken in de buiging van de knie kleiner zijn. Welk effect groter is kan hij zo geen antwoord op geven. Hij vond het wel erg interessant om er over na te denken.
Wordt vervolgd dus?
Wat mij betreft niet. Uit zijn verhaal kan ik opmaken dat het verschil niet significant zal zijn en dat heeft helemaal niets te maken met hoeksnelheid vs hefboom maar blijkbaar met de koppel waarbij een kortere afstand tussen krachtbron en scharnierpunt gunstiger is voor de krachtoverbrenging.

Maar atijd wel prettig om met iemand een discussie te voeren op de inhoud ipv argumenten in de zin van het lijkt op het andere dus het zal precies werken als het andere.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
MrAnMo
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 303
Lid geworden op: do 13 augustus 2009 20:52
Fiets: Stevens Aspin
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door MrAnMo » di 28 mei 2019 22:23

Dit topic lijkt een beetje dood te zijn, tijd voor een update. Ik heb de pm nu ondertussen een paar maanden op de fiets zitten en ben nog steeds lekker bezig met data te verzamelen. Zeker in deze periode is het een leuk hebben ding. De cijfers die er uit komen zijn namelijk keihard en reflecteren het gevoel van de koers perfect. Voel ik me goed in een koers en zit ik vaak mee in de aanval! Dan laat de PM en analyse tools goede waardes op de korte intervals zien. Heb ik mijn dag niet en is elke aanval van een tegenstander te veel dan laat de vermogen vs hartslag inderdaad zien dat ik die dag geen deuk in een pakkie boter trapte.

Langzaam gebruik ik hem ook waar voor die bedoeld is. Blokjes trainen op vermogen. Maar dat valt niet mee. 5 minuten aan een stuk doortrappen is op de meeste wegen hier gans onmogelijk. Laat staan 20 minuten, dat gaat binnen zo veel makkelijker, buiten veranderen de condities continue waardoor je in 1 keer 70 watt minder trapt dan geplant omdat een rij bomen de wind blokt. Binnen zorgt die tacx wel voor een gelijke weerstand.

De waardes binnen vs buiten liggen nog steeds uit elkaar. Op de korte blokken (5,10,15,20,25,30 t/m 60s) zijn de buiten waardes veel beter. Op de lange blokken vanaf een minuut of 5 heb ik nog steeds betere waardes op de Genius. Nou weet ik wel dat die waarschijnlijk heeft overdreven. Op 20 minuten is het nu 354 voor binnen en 325 voor buiten. De moeilijkheid hierin is gewoon dat je buiten niet contant kan blijven stampen, de wegen zijn hier rond Den Haag gewoon te kort (en mijn benen toch minder als ik zelf inschat waarschijnlijk)

Nou ja, conclusie, Pm doen? Ja, alleen al voor de cijfertjes.
Ik faal niet, het is hoogstens een manier waarop het ook niet werkt.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10353
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » di 20 augustus 2019 10:56

Het gemak van vermogens meting in de pedalen: Je demonteert ze van je fiets. Stopt de pedalen in een koffer. Vliegt een eindje de wereld over. Haalt de pedalen uit de koffer. Je monteert je pedalen aan je andere fiets. En...fietsen maar...
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Sicillian
Aluminium Racefiets
Berichten: 619
Lid geworden op: di 06 september 2011 11:23
Fiets: Giant TCR Advanced
CTWT-lid: Ja
Locatie: Budel

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Sicillian » di 20 augustus 2019 20:04

Wil de pret niet drukken Alexander, maar totdat je een keer op je bek gaat. Dan zijn die vermogensmeter niet meer accuraat 😜

chinook
Fiets met zijwieltjes
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 23 maart 2015 21:55
Fiets: sensa giuliaero
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door chinook » di 20 augustus 2019 20:48

Twee keer onderuit gegaan met de bepro favero. werken nog steeds prima. Met de dynamic load test gecontroleerd zoals in het troubleshoot manual staat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten