Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Gebruikersavatar
Thierry le Brun
Prince of Spain
Berichten: 10602
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 07:12
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja
Locatie: Harderwijk

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Thierry le Brun » wo 17 oktober 2018 13:40

Niels schreef:
wo 17 oktober 2018 12:54
Misschien moet je juist meer buiten fietsen. Weerstand opbouwen. Dat binnen zitten in een microklimaat is niet goed. Koude, wind en regen in je snufferd :oke:
mooie discussie: wordt je ziek van frisser weer??
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14722
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Bas » wo 17 oktober 2018 13:42

Niels schreef:
wo 17 oktober 2018 12:54
Misschien moet je juist meer buiten fietsen. Weerstand opbouwen. Dat binnen zitten in een microklimaat is niet goed. Koude, wind en regen in je snufferd :oke:
Zo is dat. Bovendien krijg je van kou geen verkoudheid of griep, dat krijg je van een virus. En die komen in een microklimaat inderdaad veel voor. Om niet ziek te worden kun je veel beter vaker je handen wassen, om maar iets te noemen
Querer es poder

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10139
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » wo 17 oktober 2018 13:49

Thierry le Brun schreef:
wo 17 oktober 2018 13:40
Niels schreef:
wo 17 oktober 2018 12:54
Misschien moet je juist meer buiten fietsen. Weerstand opbouwen. Dat binnen zitten in een microklimaat is niet goed. Koude, wind en regen in je snufferd :oke:
mooie discussie: wordt je ziek van frisser weer??
Niet zozeer, maar een virus kan toe slaan bij minder weerstand. Bij mij zorgt een frisse wind op het voorhoofd voor even een periode van lagere weerstand of beter gezegd hogere vatbaarheid. Op zo'n moment kan een virus de kans pakken, zoals dus twee weken geleden gebeurd is.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21441
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Rob T » wo 17 oktober 2018 13:53

Sinds ik veel buiten fiets, ben ik aanmerkelijk minder vaak (tot bijna nooit) ziek. Voorheen was ik redelijk vatbaar voor virussen ed in de trein. Ga nog steeds elke dag met de trein, maar heb er geen last meer van.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

who cares
Prince of Spain
Berichten: 10435
Lid geworden op: za 27 mei 2006 06:07
Fiets: Ridley Noah Fast ESP
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door who cares » wo 17 oktober 2018 14:01

Niels schreef:
wo 17 oktober 2018 12:54
Misschien moet je juist meer buiten fietsen. Weerstand opbouwen. Dat binnen zitten in een microklimaat is niet goed. Koude, wind en regen in je snufferd :oke:
Dat is tegenwoordig wat er verkeerd gaat van jongs af aan , kinderen komen al veel te weinig buiten en als ze buiten komen dan worden ze te veel beschermd.
Je bouwt alleen weerstand op als door je open te stellen voor de elementen buiten.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10139
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 18 oktober 2018 09:28

Rob T schreef:
wo 17 oktober 2018 13:53
Sinds ik veel buiten fiets, ben ik aanmerkelijk minder vaak (tot bijna nooit) ziek. Voorheen was ik redelijk vatbaar voor virussen ed in de trein. Ga nog steeds elke dag met de trein, maar heb er geen last meer van.
Ik heb ook wel het idee dat ik afgelopen jaar wat minder ziek ben geweest omdat ik enerzijds wat meer buiten was en anderzijds door regelmatig te sporten wat gezonder ben geworden. Alleen de afgelopen twee maanden wat pech gehad.

Het is alleen wel leuk om nu met een vermogensmeter te zien wat het effect van een virus is op je prestatie. Op zich valt het nog niet eens zo tegen dat ik een week later al weer goede wattages kan trappen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
ROnbrug
Aluminium Racefiets
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 21 januari 2013 12:13
Fiets: Isaac Meson Di2
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Bilt

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door ROnbrug » vr 26 oktober 2018 17:37

Is er een andere manier op de Garmin om je vermogen weer te geven buiten de 3 seconden optie? Ik gebruik de Garmn Edge 520 Plus.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10552
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » vr 26 oktober 2018 17:50

ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:37
Is er een andere manier op de Garmin om je vermogen weer te geven buiten de 3 seconden optie? Ik gebruik de Garmn Edge 520 Plus.
Ja, kan op 1,3,10 en 30sec
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
ROnbrug
Aluminium Racefiets
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 21 januari 2013 12:13
Fiets: Isaac Meson Di2
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Bilt

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door ROnbrug » vr 26 oktober 2018 17:58

Dingo schreef:
vr 26 oktober 2018 17:50
ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:37
Is er een andere manier op de Garmin om je vermogen weer te geven buiten de 3 seconden optie? Ik gebruik de Garmn Edge 520 Plus.
Ja, kan op 1,3,10 en 30sec
Top, Thanks!

Ga trainen bij Robic en gisteren de eerste training gedaan. Souplesse training. Werdt helemaal gek van de meldingen: vermogen te hoog, vermogen te laag. In 3 seconden kan er schijnbaar veel veranderen.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10552
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » vr 26 oktober 2018 18:35

Ha, gaaf hè ! Gewoon negeren !
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21441
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Rob T » vr 26 oktober 2018 21:37

ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:58
Dingo schreef:
vr 26 oktober 2018 17:50
ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:37
Is er een andere manier op de Garmin om je vermogen weer te geven buiten de 3 seconden optie? Ik gebruik de Garmn Edge 520 Plus.
Ja, kan op 1,3,10 en 30sec
Top, Thanks!

Ga trainen bij Robic en gisteren de eerste training gedaan. Souplesse training. Werdt helemaal gek van de meldingen: vermogen te hoog, vermogen te laag. In 3 seconden kan er schijnbaar veel veranderen.
Ik heb hem op 30sec staan, dan is het een stuk stabieler.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

NielsH
Kinderfiets
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 18 oktober 2017 22:48
Fiets: Apex Vektor 0.9
CTWT-lid: Ja
Locatie: Nieuwegein

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door NielsH » vr 26 oktober 2018 21:45

ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:58
Dingo schreef:
vr 26 oktober 2018 17:50
ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:37
Is er een andere manier op de Garmin om je vermogen weer te geven buiten de 3 seconden optie? Ik gebruik de Garmn Edge 520 Plus.
Ja, kan op 1,3,10 en 30sec
Top, Thanks!

Ga trainen bij Robic en gisteren de eerste training gedaan. Souplesse training. Werdt helemaal gek van de meldingen: vermogen te hoog, vermogen te laag. In 3 seconden kan er schijnbaar veel veranderen.
Dan heb je de training in je Garmin gezet? Dat doe ik zelf nooit. Omdat dit nooit aansluit bij de verkeerssituatie: ga nu 10 minuten op 350 watt.. En je rijd door een druk centrum van een dorp of iets dergelijks...
Ik schrijf de blokjes op een stukje papier en plak deze op mijn stuur. Ik begin dan dat 10 minuten blokje ná dat dorp...
Nadeel is wel dat je trainingen dus langer duren dan gepland... Veel succes bij Robic!

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Berichten: 999
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012 11:37
Fiets: Specialized Tarmac

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Goudhaantje » za 27 oktober 2018 09:17

NielsH schreef:
vr 26 oktober 2018 21:45
ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:58
Dingo schreef:
vr 26 oktober 2018 17:50


Ja, kan op 1,3,10 en 30sec
Top, Thanks!

Ga trainen bij Robic en gisteren de eerste training gedaan. Souplesse training. Werdt helemaal gek van de meldingen: vermogen te hoog, vermogen te laag. In 3 seconden kan er schijnbaar veel veranderen.
Dan heb je de training in je Garmin gezet? Dat doe ik zelf nooit. Omdat dit nooit aansluit bij de verkeerssituatie: ga nu 10 minuten op 350 watt.. En je rijd door een druk centrum van een dorp of iets dergelijks...
Ik schrijf de blokjes op een stukje papier en plak deze op mijn stuur. Ik begin dan dat 10 minuten blokje ná dat dorp...
Nadeel is wel dat je trainingen dus langer duren dan gepland... Veel succes bij Robic!
Ja, zo doe ik het ook liever. Bovendien gaat Garmin uit van powerzone (toch?). Ik rij mijn blokjes liever op een vast gemiddeld vermogen (of NP).

Ik schrijf mijn 'instructies' altijd met stift op Hansaplast soft (dat is die tape in de gele verpakking). Die plak ik dan op mijn bovenbuis.

Leuk joh Ron dat je bij Robic gaat trainen!

Gebruikersavatar
WWWebber
Aluminium Racefiets
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 05 september 2012 08:42
Fiets: Allez Smartweld
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door WWWebber » za 27 oktober 2018 09:20

ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:58
Dingo schreef:
vr 26 oktober 2018 17:50
ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:37
Is er een andere manier op de Garmin om je vermogen weer te geven buiten de 3 seconden optie? Ik gebruik de Garmn Edge 520 Plus.
Ja, kan op 1,3,10 en 30sec
Top, Thanks!

Ga trainen bij Robic en gisteren de eerste training gedaan. Souplesse training. Werdt helemaal gek van de meldingen: vermogen te hoog, vermogen te laag. In 3 seconden kan er schijnbaar veel veranderen.
Kwestie van gewenning. Als je het vaak genoeg gedaan hebt weet je ongeveer hoe hard je moet trappen en krijg je die meldingen ook niet zo vaak meer. Volgens mij kun je het geluid ook uitzetten.....

Gebruikersavatar
WWWebber
Aluminium Racefiets
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 05 september 2012 08:42
Fiets: Allez Smartweld
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door WWWebber » za 27 oktober 2018 09:22

Goudhaantje schreef:
za 27 oktober 2018 09:17
NielsH schreef:
vr 26 oktober 2018 21:45
ROnbrug schreef:
vr 26 oktober 2018 17:58


Top, Thanks!

Ga trainen bij Robic en gisteren de eerste training gedaan. Souplesse training. Werdt helemaal gek van de meldingen: vermogen te hoog, vermogen te laag. In 3 seconden kan er schijnbaar veel veranderen.
Dan heb je de training in je Garmin gezet? Dat doe ik zelf nooit. Omdat dit nooit aansluit bij de verkeerssituatie: ga nu 10 minuten op 350 watt.. En je rijd door een druk centrum van een dorp of iets dergelijks...
Ik schrijf de blokjes op een stukje papier en plak deze op mijn stuur. Ik begin dan dat 10 minuten blokje ná dat dorp...
Nadeel is wel dat je trainingen dus langer duren dan gepland... Veel succes bij Robic!
Ja, zo doe ik het ook liever. Bovendien gaat Garmin uit van powerzone (toch?). Ik rij mijn blokjes liever op een vast gemiddeld vermogen (of NP).

Ik schrijf mijn 'instructies' altijd met stift op Hansaplast soft (dat is die tape in de gele verpakking). Die plak ik dan op mijn bovenbuis.

Leuk joh Ron dat je bij Robic gaat trainen!
ik maak het blokje vooraf het intensieve blok langer. Op het moment dat ik wil beginnen met het intensieve blok, gebruik ik de linker knop op mijn 810 om naar het volgende blokje te gaan.

Gebruikersavatar
ROnbrug
Aluminium Racefiets
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 21 januari 2013 12:13
Fiets: Isaac Meson Di2
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Bilt

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door ROnbrug » za 27 oktober 2018 09:29

Geluid heb ik uit gezet. Morgen voor de cross heb ik een training staan. Zal die op de fiets plakken en kijken hoe dat gaat. Meestal zet ik de training pas aan als ik weet dat er geen stoplichten of drukke wegen aankomen. Het rondje Loosdrecht rij ik vaak omdat de route weinig stoplichten heeft,vanaf Maarsen start ik dan de trainingen.

Kijk er naar uit naar het trainen via Robic. Woensdag in Rotterdam een inspanningstest doen, laatste test is alweer 3 jaar geleden.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10139
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » za 27 oktober 2018 15:31

Dit is nu exact de reden waarom ik zo voorstander ben van fartlek. Je neemt het zoals het is en elke situatie en elke dag is het weer anders. Na een zekere periode van trainen heb je net zo veel afwisseling als een gestuurde training.

Trainingen met vaste blokken doe ik op de WattBike of wellicht straks ook op de Neo. Dan heb je mooi controle over je blokken.

@RobT. 30sec vind ik te ruim voor gemiddeld vermogen. Binnen een halve minuut kan veel gebeuren. Je kunt dan beter 3sec en 30sec gebruiken als de 3sec toch teveel varieert.
Bij mij valt de variatie over het algemeen wel mee en ben prima in staat constant vermogen te leveren.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10552
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » za 27 oktober 2018 16:03

meldingen gewoon uitzetten, zeker bij souplesse trainingen gaat het dus niet om vermogen.

Daarna ook niet meer aanzetten want alleen maar vervelend.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
ROnbrug
Aluminium Racefiets
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 21 januari 2013 12:13
Fiets: Isaac Meson Di2
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Bilt

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door ROnbrug » za 27 oktober 2018 16:18

Dingo schreef:
za 27 oktober 2018 16:03
meldingen gewoon uitzetten, zeker bij souplesse trainingen gaat het dus niet om vermogen.

Daarna ook niet meer aanzetten want alleen maar vervelend.
En wat zijn die souplesse trainingen leuk! In 6 seconden naar 140 rpm en dat 30 seconden vol houden. Dat 6 keer, daarna 1 minuut op 120 rpm. Volgens de trainer is deze training om je snelheid te verhogen.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10552
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » za 27 oktober 2018 16:21

ABSOLUUT !!!!

Ik rij wel eens in zo n groepje mee, waar ze het wel eens op de heupen krijgen. Om snel te reageren, kan ik nu de omwentelingen heel erg omhoog gooien en aansluiten. Kon ik eerst niet, nu wel, heel gaaf.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10139
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » za 27 oktober 2018 16:43

Mijn hamstrings beginnen helaas te protesteren bij dit soort hoge rpm-s.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7247
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Jan Willem » ma 29 oktober 2018 20:01

ROnbrug schreef:
za 27 oktober 2018 09:29
Geluid heb ik uit gezet. Morgen voor de cross heb ik een training staan. Zal die op de fiets plakken en kijken hoe dat gaat. Meestal zet ik de training pas aan als ik weet dat er geen stoplichten of drukke wegen aankomen. Het rondje Loosdrecht rij ik vaak omdat de route weinig stoplichten heeft,vanaf Maarsen start ik dan de trainingen.

Kijk er naar uit naar het trainen via Robic. Woensdag in Rotterdam een inspanningstest doen, laatste test is alweer 3 jaar geleden.
Waar ga je voor trainen? Veldrijden of cyclo's? Want dat zijn wel 2 heel verschillende dingen.

Gebruikersavatar
ROnbrug
Aluminium Racefiets
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 21 januari 2013 12:13
Fiets: Isaac Meson Di2
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Bilt

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door ROnbrug » ma 29 oktober 2018 20:07

Jan Willem schreef:
ma 29 oktober 2018 20:01
ROnbrug schreef:
za 27 oktober 2018 09:29
Geluid heb ik uit gezet. Morgen voor de cross heb ik een training staan. Zal die op de fiets plakken en kijken hoe dat gaat. Meestal zet ik de training pas aan als ik weet dat er geen stoplichten of drukke wegen aankomen. Het rondje Loosdrecht rij ik vaak omdat de route weinig stoplichten heeft,vanaf Maarsen start ik dan de trainingen.

Kijk er naar uit naar het trainen via Robic. Woensdag in Rotterdam een inspanningstest doen, laatste test is alweer 3 jaar geleden.

Waar ga je voor trainen? Veldrijden of cyclo's? Want dat zijn wel 2 heel verschillende dingen.
Nu staat het in teken van het veldrijden. Vooral vermogen en trainen op VO2 Max. Techniek traingen moet ik zelf doen. :lol:. Mis op de rechte stukken echt de power om meters te maken.

Gebruikersavatar
ROnbrug
Aluminium Racefiets
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 21 januari 2013 12:13
Fiets: Isaac Meson Di2
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Bilt

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door ROnbrug » do 01 november 2018 17:30

Gisteren de inspanningstest gedaan en weer heerlijk pijn geleden.

De hartslagzones liggen zoals ik al had verwacht een stuk lager. De laatste test was 3 jaar geleden na 3 maanden niks te hebben gedaan vanwege de gestolen fiets en een hamstringblessure.
Ik kom nu uit op een hartslagzone van max 175.
Herstel: 92-115
D1: 115-130
D2: 130-145
D3: 145-153
Weerstand: 153-175

Wattages:
Threshold: 210-231
VO2max: 231- 262

2 kilo te zwaar, maar daar maak ik mijn niet zo druk om.
Duurvermogen moet beter worden. worden dus een hoop saaien ritjes de komende tijd.

"Je anaerobe drempel is goed ontwikkelt" :)

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10139
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 01 november 2018 19:07

Je FTP is uiteindelijk dan bijgesteld naar 220 watt?
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast