Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Gebruikersavatar
Niels
Carbon Racefiets
Berichten: 2928
Lid geworden op: di 27 mei 2008 18:08
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Niels » vr 05 mei 2017 20:11

Nee, van de maker gok ik. Screenshot staat op de Garmin IQ pagina.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21795
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Rob T » ma 08 mei 2017 06:51

IMG_2992.PNG
Vraagje. Wat is TSS?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Niels
Carbon Racefiets
Berichten: 2928
Lid geworden op: di 27 mei 2008 18:08
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Niels » ma 08 mei 2017 06:56

Training Stress Score, trainingsbelasting
De globale waarde van een training wordt weergegeven door de trainingsbelasting (in Engelstalige literatuur TSS = Training Stress Score). Deze score is zo gedefinieerd dat het getal 100 wordt toegekend aan een training waarbij men 1 uur zou rijden aan het kritisch vermogen. Een TSS = 100 komt zo overeen met een tijdrit van 1 uur.
Als dit een groepsrit was van zaterdag mag je wel wat meer op kop rijden. Je NP is nog wat laag voor zo'n rit ;-)
Laatst gewijzigd door Niels op ma 08 mei 2017 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21795
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Rob T » ma 08 mei 2017 06:57

IMG_2993.PNG
Hoe moet je deze cijfers interpreteren? Ofwel wanneer ben je echt moe en wanneer heb je echte vorm?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Niels
Carbon Racefiets
Berichten: 2928
Lid geworden op: di 27 mei 2008 18:08
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Niels » ma 08 mei 2017 07:00

Rob T schreef:
ma 08 mei 2017 06:57
IMG_2993.PNG
Hoe moet je deze cijfers interpreteren? Ofwel wanneer ben je echt moe en wanneer heb je echte vorm?
TSB is Training Stress Balance of de balans tussen training en vermoeidheid. Heel veel trainen zonder voldoende rusten leidt tot zeer negatieve waarden van TSB, overtraining en slechte prestaties. Indien we het enkele dagen rustig aan doen (het taperen) blijft de CTS nagenoeg constant, maar de vermoeidheid of ATS verdwijnt snel zodat de balans TSB snel omhoog gaat en positief wordt. Algemeen wordt aangenomen dat een renner zijn beste prestatie levert wanneer zijn TSB enkele dagen positief is geworden. TSB positief betekent dus in de praktijk goede benen en een mogelijke knalprestatie. Wanneer de TSB te lang en te diep negatief blijft treden overtraining en slechte prestaties op.

Gebruikersavatar
indobesar
Aluminium Racefiets
Berichten: 801
Lid geworden op: ma 14 juli 2014 12:07
Fiets: Allez | Colnago CX
Locatie: Veghel

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door indobesar » ma 08 mei 2017 12:36

rob, ga dus maar even op vakantie! 8)
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10582
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: CAAD12
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » ma 08 mei 2017 12:56

indobesar schreef:rob, ga dus maar even op vakantie! 8)
Euh......niet noodzakelijkerwijs.

De -26,5 van Rob kan best 1x per 10 dagen voorkomen. Tussen de -20 en -40 is volgens Hunter Allen: "where the magic happens". Als deze waarde terugloopt naar nul of +5 of +10 (afhankelijk van soort doel ) bij een gelijkblijvende of iets teruglopende CTL komt Rob in topvorm.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
Sicillian
Aluminium Racefiets
Berichten: 619
Lid geworden op: di 06 september 2011 11:23
Fiets: Giant TCR Advanced
CTWT-lid: Ja
Locatie: Budel

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Sicillian » ma 08 mei 2017 15:50

Je hebt minimaal 42 dagen data nodig voordat deze gegevens iets zeggen. Chronic Training Load wordt namelijk bepaalt over 42 dagen (6 weken). Theoretisch kan je ook je CTL van de missende dagen schatten, maar het beste is om er gewoon de eerste 42 dagen niet naar te kijken en te doen wat je altijd al doet.

Overigens scheelt het per persoon en zul je er mee moeten experimenteren. -20 -40 is volgens de theorie de magic qua training zoals Arno beschrijft. Bij mij mag dat best nog wel iets lager zijn (-30 t/m -60). De topvorm bij +5/+10 was bij mij ook eerder tussen de -10/-5. Bij +5/+10 heb ik eigenlijk altijd spierpijn. Alles heeft waarschijnlijk te maken met de beperktere tijd ten opzichte van de profs, waar veel van deze waardes op zijn gebaseerd.

Dingo
Prince of Spain
Berichten: 10582
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:14
Fiets: CAAD12
CTWT-lid: Ja
Locatie: Geldrop

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Dingo » ma 08 mei 2017 16:39

Het is heel persoonlijk, dus veel trail en error. Het is geen exacte wetenschap.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10341
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » ma 08 mei 2017 17:38

Dingo schreef:
ma 08 mei 2017 16:39
Het is geen exacte wetenschap.
:oke:
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Niels
Carbon Racefiets
Berichten: 2928
Lid geworden op: di 27 mei 2008 18:08
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Niels » di 09 mei 2017 12:19

Kunnen de experts hier iets over zeggen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sicillian
Aluminium Racefiets
Berichten: 619
Lid geworden op: di 06 september 2011 11:23
Fiets: Giant TCR Advanced
CTWT-lid: Ja
Locatie: Budel

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Sicillian » di 09 mei 2017 14:59

Niet zonder een logboek. Bij iedere training registreren hoe je gevoel was en of je de training hebt kunnen volmaken helpt je bij het analyseren. Het valt wel op dat je de laatste 6 weken beduidend meer hebt gefietst dan daarvoor. Ik vind zelf altijd 3 weken intensief (negatieve TSB) en één week relatief rustig (terug naar positieve TSB) altijd wel fijn werken. Wil niet zeggen dat je minder moet fietsen, maar enkel minder intensief.

Maar als het gevoel goed is, prima toch. Maar kan me voorstellen dat je misschien wat vermoeider bent dan normaal (eigenlijk zie je dat ook aan je CTL, het groeit niet meer veel over de afgelopen 3-4 weken, wat kan betekenen dat je minder intensief traint, mogelijk door moeilijker volmaken van trainingen/blokjes?).

Het is maar gissen :).

Gebruikersavatar
Niels
Carbon Racefiets
Berichten: 2928
Lid geworden op: di 27 mei 2008 18:08
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Niels » di 09 mei 2017 15:34

Dank je.
Ik rijd pas sinds eind maart met een powermeter. In de tussentijd nog wat verkouden geweest.
Vanochtend was de ochtendpols weer onder de 40 na een lange tijd.
Maar gevoel is gevoel is prima op dit moment.

Gebruikersavatar
Sicillian
Aluminium Racefiets
Berichten: 619
Lid geworden op: di 06 september 2011 11:23
Fiets: Giant TCR Advanced
CTWT-lid: Ja
Locatie: Budel

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Sicillian » di 09 mei 2017 15:36

Dan zegt het allemaal nog niet zoveel :) gewoon eerst even paar maandjes verzamelen!

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2376
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: CKT 568
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door GoodRiddance » di 09 mei 2017 16:31

Het is wellicht het meest effectief om de eerste maanden te doen wat je altijd doet zonder naar dat vermogen te kijken.

Zodra je dan een serieuze hoeveelheid gegevens hebt, kun je accenten leggen. Prestaties verklaren aan de hand van de cijfers en dan kijken hoe je daar met gerichte trainingen kunt verbeteren. Output daarvan weer analyseren...etc etc.

Je hebt dan in ieder geval een mooie nulmeting.

Gebruikersavatar
Ottie
Carbon Racefiets
Berichten: 3682
Lid geworden op: vr 13 april 2007 09:40
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm
CTWT-lid: Ja
Locatie: Nijmegen

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Ottie » di 09 mei 2017 16:48

GoodRiddance schreef:
di 09 mei 2017 16:31
Het is wellicht het meest effectief om de eerste maanden te doen wat je altijd doet zonder naar dat vermogen te kijken.

Zodra je dan een serieuze hoeveelheid gegevens hebt, kun je accenten leggen. Prestaties verklaren aan de hand van de cijfers en dan kijken hoe je daar met gerichte trainingen kunt verbeteren. Output daarvan weer analyseren...etc etc.

Je hebt dan in ieder geval een mooie nulmeting.
Tjisses man het is net werk ;-)

Ik heb nu zelf ook mijn eigen data van de afgelopen 3 jaar bekeken en je ziet inderdaad een paar mooie dingen (op tijd in vorm door oa rust op het juiste moment) en wat foutjes (te zwaar belast op het verkeerde moment). Maar met alle dagelijkse (werk/familie) verplichtingen is het nog een hele kunst om op de juiste koers te blijven.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Gebruikersavatar
WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 381
Lid geworden op: ma 08 februari 2016 12:12
Fiets: Diversen
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door WimL » di 09 mei 2017 19:22

Niels schreef:
ma 08 mei 2017 06:56
Training Stress Score, trainingsbelasting
De globale waarde van een training wordt weergegeven door de trainingsbelasting (in Engelstalige literatuur TSS = Training Stress Score). Deze score is zo gedefinieerd dat het getal 100 wordt toegekend aan een training waarbij men 1 uur zou rijden aan het kritisch vermogen. Een TSS = 100 komt zo overeen met een tijdrit van 1 uur.
Als dit een groepsrit was van zaterdag mag je wel wat meer op kop rijden. Je NP is nog wat laag voor zo'n rit ;-)
Ik zeg altijd: Bij een groepsrit, hoe lager de wattages hoe beter. M.a.w. zoveel mogelijk profiteren geeft lage waardes.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10341
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » wo 10 mei 2017 20:27

Niels schreef:
di 09 mei 2017 12:19
Kunnen de experts hier iets over zeggen?

Afbeelding
Welke software gebruik je? Gratis of betaald?
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

chinook
Fiets met zijwieltjes
Berichten: 122
Lid geworden op: ma 23 maart 2015 21:55
Fiets: sensa giuliaero
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door chinook » wo 10 mei 2017 22:01


Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21795
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Rob T » do 11 mei 2017 06:27

Bedankt. Ga ik eens rustig voor zitten.

Gebruikersavatar
Niels
Carbon Racefiets
Berichten: 2928
Lid geworden op: di 27 mei 2008 18:08
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Niels » do 11 mei 2017 06:49

Alexander schreef:
wo 10 mei 2017 20:27
Niels schreef:
di 09 mei 2017 12:19
Kunnen de experts hier iets over zeggen?

Afbeelding
Welke software gebruik je? Gratis of betaald?
Dit is Bikeplanner, alleen zichtbaar als Goldmember als ik het goed heb. Maar dat kan ik niet uittesten voor je als je geen goldmember bent.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10341
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 11 mei 2017 10:41

Niels schreef:
do 11 mei 2017 06:49
Dit is Bikeplanner, alleen zichtbaar als Goldmember als ik het goed heb. Maar dat kan ik niet uittesten voor je als je geen goldmember bent.
Grappig...toen iemand me onlangs vroeg naar een goede tool om je activiteiten bij te houden noemde ik zonder verder na te denken meteen "Bikeplanner".

Maar onlangs ben ik voor mezelf op zoek gegaan en kwam ik uit op het hier geprezen Golden Cheetah. Op TraingingPeaks ben ik snel afgeknapt omdat het gratis gedeelte nauwelijks functionaliteit biedt en de upgrade nogal kostbaar is. Echter TrainingPeaks heeft wel het grote voordeel dat het in de cloud is en zo ook Bikeplanner. Ik ga dus weer eens buurten bij Bikeplanner. Een ander voordeel van Bikeplanner is dat het de TSS kan schatten voor activiteiten waarvoor je geen hartslagregistratie hebt of kunt inlezen en je deze qua tijdsduur schat. Zo heb je een beter en compleet beeld over alle activiteiten.

Mbt je grafiek is het denk ik lastig als buitenstaander om hier duiding aan te geven. Ik denk dat het voor de persoon zelf al bijzonder lastig is. Volgens mij is het gewoon een kwestie van ervaring en gevoel en daarnaast een stukje patroonherkenning. Maar ik zou oppassen om bepaalde trainingsvormen als reden aan te wijzen dat het beter gaat of door een bepaalde belasting dat het minder gaat. Het kan aan (een combinatie van) bepaalde accenten liggen waar je voorhand niet aan dacht. Maar het staat vrijwel vast het niet nogmaals tot eenzelfde succes zal leiden.
Wat dat betreft moet ik een beetje denken aan uitspraken zoals The Devil is in the Details. Het is te complex om het geheel te overzien en je maakt snel fouten door te teveel op het ene te concentreren en het andere geen aandacht te geven.
The “science” of training right now is very much a trial and error. It’s really more of an art. I try things (like for the next 13 days) and see how your body responds. I’ve been doing that all along. From that I get a sense of the training load you can manage and make adjustments going forward based on your response. I expect within 2 years we will be able to 'prescribe' workouts using WKO+. At that point we will know more about how to use the data. It’s been around for such a short time that we are only beginning to scratch the surface with its potential.
Dit is naar mijn mening een gevatte en eerlijke opmerking over de status van de theorie.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
indobesar
Aluminium Racefiets
Berichten: 801
Lid geworden op: ma 14 juli 2014 12:07
Fiets: Allez | Colnago CX
Locatie: Veghel

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door indobesar » za 24 juni 2017 22:57

Zijn er hier ervaringen met Stages link? https://stagescycling.com/eneu/the-stag ... ce-system/

Software programma mede ontwikkeld met Today's Plan.
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Gebruikersavatar
Sicillian
Aluminium Racefiets
Berichten: 619
Lid geworden op: di 06 september 2011 11:23
Fiets: Giant TCR Advanced
CTWT-lid: Ja
Locatie: Budel

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Sicillian » do 20 juli 2017 10:30

Dinsdag een FTP-testje gedaan (20min).

De schade na een jaar minimaal fietsen:
- 20min: 279watt, 4,16w/kg (was 350watt, 5,73w/kg)
- FTP: 265 watt, 3,96w/kg (was 332watt, 5,45w/kg)

Behoorlijke achteruitgang, maar valt eigenlijk nog prima mee. Die 6 extra kilo'tjes hakken er ook wel in op de w/kg :).

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10341
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » do 20 juli 2017 11:14

De hamvraag is: Heeft je gewicht invloed op je FTP en in welke vorm.

Zelf verwacht ik en hoop ik dat dit verband er nauwelijks bestaat en mocht er een relatie zijn dat deze niet zuiver is.

Ofwel je maximale watt/kg zou dan min of meer gebonden aan je natuurlijk gewicht. Bij mijn natuurlijke lichaamsbouw bijvoorbeeld zou ik richting de 55kg en wellicht ultiem naar de 52kg kunnen.

Mbt bovenstaand voorbeeld zou je dus kunnen stellen dat je voornamelijk moet kijken naar verval in FTP en dat de extra kilootjes inderdaad alleen maar zorgen voor een nog lagere watt/kg.
Laatst gewijzigd door Alexander op do 20 juli 2017 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast