Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Niels » vr 10 maart 2017 09:49

Tot nu toe zeker:
Rund um Koln
Rad am Ring
Highlander Radmarathon
Sparkassen Munsterland Giro

En er moet er nog 1 bij, maar welke is nog vraag. Misschien eind augustus degene in de Vogezen.
De Schleck Grandfondo zou perfect passen in mei, maar dat steile gedoe tegen muren op vind ik niets.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » vr 10 maart 2017 11:04

Niels schreef:Tot nu toe zeker:
Rund um Koln
Rad am Ring
Highlander Radmarathon
Sparkassen Munsterland Giro

En er moet er nog 1 bij, maar welke is nog vraag. Misschien eind augustus degene in de Vogezen.
De Schleck Grandfondo zou perfect passen in mei, maar dat steile gedoe tegen muren op vind ik niets.
RuK en SMG rijd ik ook :oke:
GF schleck rij ik wel, lijkt mij wel een mooie cyclo en kijken of ik me kan kwalificeren voor het WK... Lijkt me toch wel eens mooi om een WK te rijden :roll:

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 10 maart 2017 11:30

Metor schreef: RuK en SMG rijd ik ook :oke:
GF schleck rij ik wel, lijkt mij wel een mooie cyclo en kijken of ik me kan kwalificeren voor het WK... Lijkt me toch wel eens mooi om een WK te rijden :roll:
bij de BWF en andersoortige brabantse 'wilde' bonden kun je toch ook een "WK" rijden?
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » vr 10 maart 2017 11:55

Thierry le Brun schreef:
Metor schreef: RuK en SMG rijd ik ook :oke:
bij de BWF en andersoortige brabantse 'wilde' bonden kun je toch ook een "WK" rijden?
Klopt, misschien die ook eens doen. Maar WK cyclo's is in Frankrijk en een prima excuus voor nog een fiets tripje ;-)

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » vr 10 maart 2017 12:01

Niels schreef:Ja hier ook sinds deze week alleen maar workouts. Racen mag niet meer ;-)
werk je volgens een specifiek schema?

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » vr 10 maart 2017 12:56

Jan Willem schreef:
Niels schreef:Ja hier ook sinds deze week alleen maar workouts. Racen mag niet meer ;-)
werk je volgens een specifiek schema?
Ja, worden wekelijks gemaakt

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 10 maart 2017 13:24

Jan Willem schreef:
Alexander schreef:Ik vraag me tevens ook af hoeveel mensen met een Flux of een Neo gericht op vermogen trainen en niet leuk aan het raggen zijn op Zwift ed.
heel veel denk. Op Zwift kan je zien of iemand een workout doet of gewoon fietst. Bij een workout zit er een scherm voor op je fiets. Bij heel veel fietsers zie je zo'n scherm.
Ok. Ik kreeg een andere indruk als ik naar de profielen in Strava kijk van diverse Zwift ritten. Misschien had ik de vraag anders moeten formuleren, wat is de verhouding tussen gerichte workouts en voor de leuk raggen. Zelf ben ik van plan medio einde van het jaar een Neo te kopen en dan ga ik denk ik afwisselend voor gericht / virtual reality / Zwift. Ik merk een grote behoefte aan zo'n apparaat omdat mijn vrouw nogal wisselende diensten draait.

Ander puntje. Ik weet dat cadans heel erg persoonlijk is, maar wat is een ieders favoriete en/of meest efficiente cadans bij de verschillende vermogens. Zelf zit ik qua favoriete cadans op 98 bij toeren, op 100-102 bij Tempo en FTP en op 108 bij MMP/MAP (zeg eens 130-140% FTP). Maar ik vermoed dat mijn meest efficiente cadans bij FTP op 80-85 ligt. Op welke cadans doet een ieder zijn/haar FTP test, ga je dan voor je favoriete cadans of voor je meest efficiente cadans?
Ook al is het persoonlijk, de verhoudingen zullen waarschijnlijk wel in dezelfde lijn liggen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 10 maart 2017 14:45

Pffff. Rijden met een powermeter wordt steeds complexer. Wat ga in mezelf op de hals halen!!

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » vr 10 maart 2017 14:53

Rob T schreef:Pffff. Rijden met een powermeter wordt steeds complexer. Wat ga in mezelf op de hals halen!!
gewoon op z'n Robs blijven trainen. Vertrekken en gas d'r op.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » vr 10 maart 2017 15:14

Rob T schreef:Pffff. Rijden met een powermeter wordt steeds complexer. Wat ga in mezelf op de hals halen!!
Het is een beetje als bbq-en met een Green Egg. Je kan er hele fancy dingen mee doen, maar ook gewoon een goed stuk vlees mee dicht schroeien.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » vr 10 maart 2017 20:42

Jan Willem schreef:
Het is een beetje als bbq-en met een Green Egg. Je kan er hele fancy dingen mee doen, maar ook gewoon een goed stuk vlees mee dicht schroeien.
:lol:

Uiteindelijk wil je gewoon eten (fietsen!). ;-)
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 13 maart 2017 13:36

Jan Willem schreef:
:oke: Helemaal to the point!

Maar op zich was mijn vraag helemaal niet zo moeilijk te beantwoorden voor mensen die regelmatig een 20min test doen. Op welke cadans wordt dit door hen uitgevoerd.

Kluus
Kinderfiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Kluus » ma 13 maart 2017 15:30

Alexander schreef:
Jan Willem schreef:

Maar op zich was mijn vraag helemaal niet zo moeilijk te beantwoorden voor mensen die regelmatig een 20min test doen. Op welke cadans wordt dit door hen uitgevoerd.
Ik zit meestal ook rond de 98 rpm. Ik durf niet te zeggen of dat echt mijn optimale cadans is of dat dat gewoon "aangeleerd gedrag" is. Als ik gewoon aan het fietsen ben in mijn endurance zone ofzo zit ik meestal maar rond de 90.

Ik probeer nu wel (volgens mij na aanleiding van een van jouw posts) af en toe een interval met extreem lage cadans te pakken (75 ofzo). Leuk voor de afwisseling en misschien voegt het ook nog wel wat toe. Het ziet er alleen niet uit natuurlijk :lol: .

Kluus
Kinderfiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Kluus » ma 13 maart 2017 15:30

Alexander schreef:
Jan Willem schreef:

Ik zit meestal ook rond de 98 rpm. Ik durf niet te zeggen of dat echt mijn optimale cadans is of dat dat gewoon "aangeleerd gedrag" is. Als ik gewoon aan het fietsen ben in mijn endurance zone ofzo zit ik meestal maar rond de 90.

Ik probeer nu wel (volgens mij na aanleiding van een van jouw posts) af en toe een interval met extreem lage cadans te pakken (75 ofzo). Leuk voor de afwisseling en misschien voegt het ook nog wel wat toe. Het ziet er alleen niet uit natuurlijk :lol: .

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » ma 13 maart 2017 15:34

Ik heb in mijn hele leven 1 20 min. FTP test gedaan en daarbij geen moment nagedacht wat voor cadans ik aan het trappen was.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » ma 13 maart 2017 15:49

begin me wel een beetje zorgen te maken over het trainingsweekend met al die koffie-molentjes en knieenbrekende Pieter Weening verzetten die dan langs gaan komen.
wie moet, of beter, kán ik volgen?

ascolnago
Carbon Racefiets
Fiets: Colnago C40 HP Bstay

Bericht door ascolnago » ma 13 maart 2017 16:16

Thierry le Brun schreef:begin me wel een beetje zorgen te maken over het trainingsweekend met al die koffie-molentjes en knieenbrekende Pieter Weening verzetten die dan langs gaan komen.
volgens mij hoef jij je daar geen zorgen over te maken met jou talenten :oeps:

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 13 maart 2017 16:20

Jan Willem schreef:Ik heb in mijn hele leven 1 20 min. FTP test gedaan en daarbij geen moment nagedacht wat voor cadans ik aan het trappen was.
Ik heb nog nooit een 20min FTP test gedaan dus vandaar mijn vraag naar ervaringen. Wel heb ik een 3min MMP test gedaan en hierbij was mijn ervaring dat mijn vermogen significant zakte bij hogere weerstand. Zo rond lezend op internet zie ik waarden van 80 tot 100. Met daarbij verschillende uitspraken over de uitkomsten, de een zegt dat het weinig uitmaakt en de ander heeft de ervaring dat het juist wel veel verschil maakt.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » ma 13 maart 2017 16:43

ascolnago schreef:
Thierry le Brun schreef:begin me wel een beetje zorgen te maken over het trainingsweekend met al die koffie-molentjes en knieenbrekende Pieter Weening verzetten die dan langs gaan komen.
volgens mij hoef jij je daar geen zorgen over te maken met jou talenten :oeps:
talent valt mee, hard werken en , in mijn geval, lekker uren maken. vind ik a. leuk en b. werkt het voor mij na al die jaren nog steeds.

Casper
Kinderzitje
Fiets: Giant

Bericht door Casper » ma 13 maart 2017 20:31

Alexander schreef:
Jan Willem schreef:Ik heb in mijn hele leven 1 20 min. FTP test gedaan en daarbij geen moment nagedacht wat voor cadans ik aan het trappen was.
Ik heb nog nooit een 20min FTP test gedaan dus vandaar mijn vraag naar ervaringen. Wel heb ik een 3min MMP test gedaan en hierbij was mijn ervaring dat mijn vermogen significant zakte bij hogere weerstand. Zo rond lezend op internet zie ik waarden van 80 tot 100. Met daarbij verschillende uitspraken over de uitkomsten, de een zegt dat het weinig uitmaakt en de ander heeft de ervaring dat het juist wel veel verschil maakt.
Cadans verschilt heel erg per persoon denk ik. Je kunt jezelf natuurlijk altijd iets aanleren, maar als je rond de 90 zit zou ik me niet te veel druk maken over cadans. In principe is een lagere cadans (rond de 80) efficiënter qua energie verbruik, maar wat zwaarder voor je spieren en gewrichten. Hoe meer omwentelingen je maak, des te minder kracht hoef je te zetten in ruil voor meer calorieën die je verbrand en meestal een wat hogere hartslag. Bij een tijdrit of FTP test moet je boven je comfortzone trappen, dus veel mensen zullen dan vanzelf op een hogere cadans uitkomen. 95-100 is wat je veel profs ziet doen.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 14 maart 2017 11:55

Casper schreef:
Alexander schreef:
Cadans verschilt heel erg per persoon denk ik. Je kunt jezelf natuurlijk altijd iets aanleren, maar als je rond de 90 zit zou ik me niet te veel druk maken over cadans. In principe is een lagere cadans (rond de 80) efficiënter qua energie verbruik, maar wat zwaarder voor je spieren en gewrichten. Hoe meer omwentelingen je maak, des te minder kracht hoef je te zetten in ruil voor meer calorieën die je verbrand en meestal een wat hogere hartslag. Bij een tijdrit of FTP test moet je boven je comfortzone trappen, dus veel mensen zullen dan vanzelf op een hogere cadans uitkomen. 95-100 is wat je veel profs ziet doen.
Klopt helemaal wat je zegt dat cadans zeer persoonlijk is. Maar toch denk ik dat zinvol is te luisteren naar ervaringen van anderen en daar lering uit te rekken en dat het nuttig is dat mensen die ervaring hebben met 20min FTP testen wat meer vertellen over hoe ze dit aanpakken. In de literatuur wordt helaas weinig hierover geschreven maar her en der zijn er wel allerlei interessante discussies op internet te vinden. Dit is dus zeker wel een item waar inhoudelijk over gesproken wordt.

Hoe dan ook kun je zo'n 20min FTP test altijd wel weer zien als een extra training, alleen met de randvoorwaarde dat je de dagen ervoor wat moet rusten.

Profs halen (veel) hogere vermogens en zullen dus ook op een (veel) hogere cadans zitten. Als zij de test doen op 95-100 wie ben ik dan om het op 102 (mijn favoriete cadans op FTP) te doen. Dat is dan veel te hoog en dat vermoeden had ik ook al. Het komt neer op een kwestie van uitproberen, maar dit zijn testen die je niet even gaat uitproberen. Vandaar mijn vraag naar ervaringen.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 14 maart 2017 12:50

De enige test die ik ooit gedaan heb, heb ik met een gemiddelde cadans van 95 gedaan (zie ik achteraf)

Volgens mij moet je bij zo'n test gewoon zorgen dat er zo'n hoog mogelijk vermogen 20min lang op je schermpje staat en niet zo veel lullen :oeps:

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » di 14 maart 2017 13:57

In het kader van hartslag, power en cadans is dit wel mooi: https://www.strava.com/activities/899681932/analysis

Verkenningsritje van Robert Gesink. GemHR <100bpm, 234NP, 91rpm avg en 34,6km/u avg.
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » di 14 maart 2017 14:16

Comment: 'his resting heart rate is 2 bpm'... :lol: Kan wel kloppen ja. Ik kan me van een tripje naar de Everglades nog herinneren dat een alligator dat ook heeft terwijl ie in winterslaap ligt, maar tot zover deze wiki.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 14 maart 2017 15:14

indobesar schreef:In het kader van hartslag, power en cadans is dit wel mooi: https://www.strava.com/activities/899681932/analysis

Verkenningsritje van Robert Gesink. GemHR <100bpm, 234NP, 91rpm avg en 34,6km/u avg.
Achter een auto oid?

Plaats reactie