Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » di 28 februari 2017 11:07

Goudhaantje schreef:
Alexander schreef:
Goudhaantje schreef:Ik vind het ook wel fijn dat er met percentages wordt gewerkt, ipv met zones. Het scheelt soms of je hoog of laag in een zone moet trainen en het geeft iig een goede indicatie.
Zoals ik het begrepen heb maakt het helemaal niet (zoveel) uit of je nu hoog of laag in een bepaalde zone zit. Het gaat om een sequentie van (variatie in) blokken die een bepaalde trainingsprikkel geeft. Daarnaast is door omstandigheden de ene dag de andere dag niet. Op het Fiets forum zag ik hier ook een interessante discussie over. Daar wordt ook gezegd dat richten op een vast percentage geen must is, en sterker nog dat je daardoor juist te licht of te zwaar zult trainen. De zones zijn ruim genoeg om onafhankelijk van de vorm van de dag een training te kunnen doen. Kwestie van naar je lichaam luisteren.
Daar heb ik dus een trainer voor. Die kent mij en heeft er verstand van. :oke:
Je moet inderdaad doen wat goed voor je voelt. Zelf ben ik dus van de vrije benadering en daarom gecharmeerd van het concept bij FietsenOpWattage (zones). Maar ik moet dan wel toegeven dat als je op een dergelijke manier op wattage traint, ofwel een sequentie van verschillende blokken met een verscheidenheid aan uitgangssituaties, dat het dan heel moeilijk wordt om enkel op hartslag te trainen en dat dan een vermogensmeter een noodzaak is, temeer ook omdat het gaat om de combinatie van hartslag en vermogen in een bepaalde zone. De drift in je hartslag is enorm en zeker aan het einde van een pittige interval training.

Ook Coggan heeft het over zones en stelt dat het van een aantal zaken afhankelijk is. Zie https://www.trainingpeaks.com/blog/powe ... ng-levels/
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Kluus
Kinderfiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Kluus » di 28 februari 2017 13:32

Ik wil binnenkort voor het eerst eens een interval training op vermogen buiten gaat doen, maar hoe doen jullie dit?
Zo zou ik denken aan een 2x20FTP training met daartussen 5 minuten rust. Ik heb bijvoorbeeld een rondje met twee stukken waar ik wel 20 minuten rond FTP kan rijden maar dan wordt de rust iets meer dan 5 minuten omdat ik daarin dan een stuk met iets complexere verkeersituaties doorkruis.

Op een trainer kan dit natuurlijk perfect getimed, maar komt het zo spits, of is die 5 minuten eerder een minimum voor herstel tussen de intervallen? (Hetzelfde verhaal is natuurlijk toepasbaar op andere workouts).

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 28 februari 2017 13:56

Bij de Steady State trainingen uit het boek van the Time Crunched Cyclist staat dat de rust tussen intervallen ongeveer de helft van de duur van het interval is. Dus langer dan 5min lijkt me bij 20min interval geen probleem.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » di 28 februari 2017 14:53

Ik kijk vooral naar de fase in het seizoen. Vroeg, wat meer rust, later wat minder.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 01 maart 2017 17:22

Kluus schreef:Ik wil binnenkort voor het eerst eens een interval training op vermogen buiten gaat doen, maar hoe doen jullie dit?
Zo zou ik denken aan een 2x20FTP training met daartussen 5 minuten rust. Ik heb bijvoorbeeld een rondje met twee stukken waar ik wel 20 minuten rond FTP kan rijden maar dan wordt de rust iets meer dan 5 minuten omdat ik daarin dan een stuk met iets complexere verkeersituaties doorkruis.

Op een trainer kan dit natuurlijk perfect getimed, maar komt het zo spits, of is die 5 minuten eerder een minimum voor herstel tussen de intervallen? (Hetzelfde verhaal is natuurlijk toepasbaar op andere workouts).
Waarom niet wat meer variatie en kortere blokken in verschillende zones met verschillende cadans? In het boek van Coggan staan allerlei voorbeelden van een opbouw van een training.

20min FTP klinkt mij als zwaar in de oren. Dat doe je min of meer als test maar niet als training.

Meest eenvoudige voor een lang blok met afwisseling is bijvoorbeeld een interval op basis van pyramide met 4 min Endurance (90-95), 2 min Tempo (100-105), 1 min Lactate Threshold (110, eventueel laatste 15-30sec versnellen naar VO2Max.), 2 min Tempo, 4 min Endurance (waarbij meer vermogen gaat op basis van hogere cadans). Op die manier kom je aan 13 minuten. Doe je dat 3x dan zit je weer aan die 40 minuten.

Maar beter is korte blokken met flink wat variatie met daartussen kort herstel.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » wo 01 maart 2017 17:43

De 2x20-10 FTP training is een klassieker qua intervallen. Ik doe deze vrij vaak, eerst op 90 % van FTP (Sweet Spot) en na 5 of 6 keer op 100% van FTP.

Super effectief, veel bang fir your trainingbuck.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 01 maart 2017 19:18

Het scheelt nogal of je 2x20FTP doet of 2x20-10FTP. Maar het is nog steeds pittig en ik heb begrepen dat je de duur beter kunt opbouwen, zeg eens eerst beginnen met 3x10-10FTP. De pyramide die ik gaf zal wat minder pittig zijn maar langer en met variatie en op den duur ga je wat hoger in de zone zitten of je maakt er 4-2-3-2-4 van en dan komt het qua belasting feitelijk op hetzelfde neer. Op de hometrainer speel ik vaak met dit soort blokjes en gebruik ik de pyramide als basis en aan de hand van hoe ik me voel krijgt het een bepaalde invulling. In dit geval gaat het dan om een pyramide zonder rust blokjes, maar uiteraard kun je ook een pyramide doen met rustblokjes maar dan ligt de intensiteit steeds hoger terwijl de periode van rust hetzelfde blijft. Dat doet ik ook regelmatig.

Een blok van 20min doe ik meestal als afsluiting na een interval training, maar dan op tempo. De vraag ging dan ook over een intervaltraining en niet over lange blokken.

Het gaat niet alleen om variatie tussen de trainingen, maar ook om variatie tussen en binnen de blokken.

Kluus
Kinderfiets

Bericht door Kluus » wo 01 maart 2017 20:28

Ik bedoelde inderdaad een training zoals dingo aangeeft met 2 blokken van 20 minuten op 90-95% ftp (sweet spot). Op de trainer doe ik die al regelmatig en op Zwift heet ie "2x20 FTP Intervals" maar in werkelijkheid zit ie ook daar iets onder FTP inderdaad.

Ik vroeg me dus vooral af hoe iets dergelijks het beste in te passen is in een buiten training. Een training met wat meer wisselende intervallen is ook een goede tip, ik ben nog bezig in het boek van Coggan, wordt eens tijd dat ik bij de specifieke trainingsvoorbeelden aanbeland ;).

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » wo 01 maart 2017 22:26

Exact hetzelfde, ik pak meestal een lokaal rondje van een kilometer of 10 en dan rammen maar.

In het boek van Coggan en Allen staan hele leuke trainingen.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 02 maart 2017 08:12

Kluus schreef:Een training met wat meer wisselende intervallen is ook een goede tip, ik ben nog bezig in het boek van Coggan, wordt eens tijd dat ik bij de specifieke trainingsvoorbeelden aanbeland ;).
Het hoeft ook niet eens wisselend te zijn in vermogen maar het kan ook wisselend zijn in cadans of een combinatie van beide. Laat je creativiteit spreken. Een blok van 20min kun je ook weer opdelen in bv 4-2-8-2-4 of 6-1-6-1-6 enz. Of je kunt een zaagtand toepassen waarbij je steeds om en om 1/1 of 2/1 of 3/1 doet enz.

Daarnaast is het allemaal simpele wiskunde. Als je op 90% een cadans van 100 draait dan zul je op 100% op hooguit 110 zitten. Dus als je van 20min op 90% door wilt trainen naar 20min op 100% dan kun je van dat soort blokjes inpassen zoals ik hierboven beschrijf.

Dan kun je 2x20 ook nog opdelen in 1x10 + 1x20 + 1x10.

Dan kun je ook nog variatie aanbrengen in je cadans door 60-70 of 70-80 als basis te nemen en daarbinnen te versnellen, of juist dan weer blokken van 100-130 in te lassen.

Komt allemaal neer op variatie, en zeker niet onbelangrijk de variatie in cadans. Aan de hand van analyse kun je namelijk bepalen wat jouw meest optimale cadans is.

Het boek aan Coggan biedt inderdaad plenty aan leuke voorbeelden en ruim voldoende voor verdere inspiratie.

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » do 02 maart 2017 08:54

Met Zwift kan je ook een inspanningstest doen. Workout downloaden en in het Zwift workout mapje in Mijn Documenten zetten. Met de uitkomst hiervan de formule toepassen die op de pagina wordt gegeven.

http://gplama.blogspot.nl/2016/07/how-t ... hptek.html

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 02 maart 2017 09:33

Niels schreef:Met Zwift kan je ook een inspanningstest doen. Workout downloaden en in het Zwift workout mapje in Mijn Documenten zetten. Met de uitkomst hiervan de formule toepassen die op de pagina wordt gegeven.

neem aan dat je deze ook met ERG mode aan moet doen?

Bij de Zwift workouts zitten ook 2 FTP testen. Een lange en een korte. Zolang je je progressie maar meet met hetzelfde protocol. De korte is 20min zo hard mogelijk trappen. Zo'n stapsgewijse test is wellicht handiger. Dan moet je gewoon het vermogen van de trap leveren en heeft het niets te maken met hoe je de test indeelt.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 02 maart 2017 11:56

Jan Willem schreef:
Niels schreef:Met Zwift kan je ook een inspanningstest doen. Workout downloaden en in het Zwift workout mapje in Mijn Documenten zetten. Met de uitkomst hiervan de formule toepassen die op de pagina wordt gegeven.

neem aan dat je deze ook met ERG mode aan moet doen?

Bij de Zwift workouts zitten ook 2 FTP testen. Een lange en een korte. Zolang je je progressie maar meet met hetzelfde protocol. De korte is 20min zo hard mogelijk trappen. Zo'n stapsgewijse test is wellicht handiger. Dan moet je gewoon het vermogen van de trap leveren en heeft het niets te maken met hoe je de test indeelt.
Bij dat protocol wordt weliswaar het resultaat ook min of meer beinvloed door het te verwachten resultaat maar ik ben het met je eens als je bedoelt dat de uitkomst zuiverder is.

Daarnaast ben ik niet zo'n voorstander van lange monotone inspanningen, maar dat was denk ik al duidelijk.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » za 04 maart 2017 12:37

Donderdag speciaal een dag en de spinning overgeslagen zodat ik gisteren uitgerust een testje kon doen. Het was weliswaar op de hometrainer en dan kun je alleen duwen en niet trekken dus het is niet helemaal representatief. Maar ik heb dan wel een pinda maar het is nog een dunne pinda, ofwel merendeel van het vermogen komt uit de dijen en bovenbeenspieren en wat minder uit de hamstrings. Daarnaast heb ik geen garantie dat het getoonde vermogen op de hometrainer correct is al heb ik wel een vermoeden dat het behoorlijk klopt, ook gezien de hartslagen aan het einde van het tweede blok die precies rondom omslagpunt zaten.

Doel was dus een 20min op 90% FTP. Maar na 8 minuten begon het redelijk te vervelen en toen heb ik de laatste 2 minuten op 95-100% getrapt. Vervolgens 5 minuten rust en daarna het tweede blok van 10 minuten gestart op 95% en de laatste 2 minuten op 100%. Daarna 5 minuten rust en een laatste blok van 5 minuten op 100% waarvan de laatste 2 minuten richting 110%. Dat laatste blok was veruit het leukste! Ik heb nog wel geprobeerd door te versnellen maar dat lukte niet meer. Normaal wil ik nog wel eens door versnellen naar 130-140% en een enkele keer nog verder naar 170-180%. Maar daar was geen ruimte meer voor.

En dat laatste is nu precies waar ik bang voor ben en wat ik her en der ook lees in literatuur. Dit soort blokken net onder en rond FTP geven een zodanige vermoeidheid dat er vervolgens geen ruimte meer is voor de echt intensieve blokken en sprintjes. Het zal ongetwijfeld een prikkel hebben gegeven maar aan mij is dit niet besteed. Daarvoor vind ik korte intensieve blokken van 1-2 minuten of blokken van 3-5 minuten net boven FTP waarvan de laatste 30 seconden dan door te versnellen veel te leuk. Bij de WattBike trainingen heb ik wel een paar keer blokken gedaan van 8-10 minuten met intensieve blokjes tussendoor maar dan ligt de basis toch net even wat lager. En vergelijkbare blokken deed ik voorheen ook al op de hometrainer maar daar heb ik geen vastgelegde gegevens van. Wat dat betreft was de overgang klein van blokken zelf op de hometrainer naar blokken op de WattBike onder begeleiding van een trainer.

Straks in april als de P1 pedalen op de fiets zitten en het mooier weer is dan ga ik het buiten nog eens proberen. Buiten is er toch al vanwege veiligheid en verkeer minder ruimte om door te versnellen.

Casper
Kinderzitje
Fiets: Giant

Bericht door Casper » za 04 maart 2017 16:39

Uiteindelijk is de grootse trainingswaarheid denk ik dat waar je op traint hetgeen is waar je het meeste progressie maakt. Een training op of rond FTP is dus vooral goed als je voor lange tijd een maximaal tempo wilt vasthouden, zoals in tijdritten en lange klimmen. Bij zulke inspanningen is het ook het meest efficient om een constant vermogen te trappen en daar helpt zo'n training bij. Als je op het einde nog 2 minuten aan 140% kunt trappen dan heb je eerder in het blok te weinig gegeven.

Kluus
Kinderfiets

Bericht door Kluus » zo 05 maart 2017 17:10

Ik heb het donderdag ook buiten geprobeerd. 2x20min op 95% FTP. Was wel goed bevallen, buiten gaat de tijd toch een stuk sneller dan wanneer je binnen zo'n blok zit af te werken. Ivm het variabele verkeer zet ik een veld op de Garmin op Normalized Power/ronde (in plaats van gemiddeld vermogen), met normalized power kan je nog een beetje compenseren als je even hebt moeten inhouden voor een bochtje of ander verkeer :).

Uiteindelijk had ik het een mooie power distributie grafiek met een piek onder in zone 4 en een onder in zone 2, nog wel iets te veel tijd in zone 3 doorgebracht, room for improvement! :D Er was ook behoorlijk wisselvallige wind waardoor ik het lastig vond mijn vermogen constant te houden.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 08 maart 2017 11:53

Casper schreef:Uiteindelijk is de grootse trainingswaarheid denk ik dat waar je op traint hetgeen is waar je het meeste progressie maakt. Een training op of rond FTP is dus vooral goed als je voor lange tijd een maximaal tempo wilt vasthouden, zoals in tijdritten en lange klimmen. Bij zulke inspanningen is het ook het meest efficient om een constant vermogen te trappen en daar helpt zo'n training bij. Als je op het einde nog 2 minuten aan 140% kunt trappen dan heb je eerder in het blok te weinig gegeven.
Klopt helemaal, daarom moet je ook flink wat variatie aanbrengen in je training zodat je precies weet wat je goede en slechte punten zijn en wat dus binnen je comfort zone is en belangrijker wat buiten je comfort zone is. Die blokjes van 130-140% zijn overigens behoorlijke functioneel, en je leest dit ook her en der terug in de literatuur. Zelf doe ik ze tussendoor of aan het einde bij de ietwat langere blokken (3-5 of ook wel eens 8 min) maar dan ligt de basis toch wel iets lager dan die 90% (hoog endurance / laag tempo). Je kunt ze echter ook los uitvoeren in korte blokken van 1-2 min. Een andere variant is over-under, dan blijf je wat meer rondom FTP. Doel van dit soort blokken is de FTP vanaf boven omhoog te trekken. Met blokken in de tempo zone duw je de FTP juist omhoog.

Ik vraag me nu wel hardop af hoeveel mensen op dit forum serieus bezig zijn met tijdritten of die tijdens een cyclo tijdens een klim nog gedurende lange tijd rondom FTP kunnen blijven rijden. Zelf denk ik dat voor merendeel van de WT-ers de tempo zone het meeste geschikte doel is om goed te ontwikkelen. Daarnaast is de tempo zone ook het meest effectief als het gaat om trainen van je vetverbranding, daarnaast herstel je ook sneller omdat het minder belastend is. Ofwel de tijd die je besteed aan het onderhouden van je FTP kun je beter aan andere zaken besteden (ontwikkelen van je tempo zone en wennen aan hogere vermogens).

@Kluus. Ik denk dat je training hiermee juist behoorlijk effectief was. Wat ik eerder ook al zei, door wisselende omstandigheden buiten zul je vanzelf allerlei variaties krijgen en daarmee voldoende gegevens voor verdere analyses als je maar niet continu blind naar dat getalletje op je scherm zit te kijken. Een alternatief is na het verplicht inhouden eventjes een minuut oid wat aan te zetten. In het boek "Het Geheim van Wielrennen" zag ik wel een passende opmerking in de trant van dat je lichaam zelf wel zal aangeven wat het kan en waar het behoefte aan heeft. Ik geloof niet zo in compleet gestuurde trainingen. Laatst tijdens een WattBike training duurde de rust even een minuutje korter en iemand zei daar wat van en de trainer antwoordde met "Buiten is het ook niet altijd hetzelfde". Wat dat betreft zijn die trainingen een kolfje naar mijn hand. In het verleden hebben we eens de term "Adaptief Trainen" hier op het forum geintroduceerd. Zelf ben ik van mening dat een vermogensmeter bij uitstek geschikt is voor adaptief trainen, ofwel trainen naar omstandigheden.

Ik vraag me tevens ook af hoeveel mensen met een Flux of een Neo gericht op vermogen trainen en niet leuk aan het raggen zijn op Zwift ed.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » wo 08 maart 2017 13:01

Variëren kun je leren.

Bij een cyclo rijd ik niet op FTP omhoog. No way dat ik na al die uren op een slotklim mijn FTP nog haal over een langere inspanning.

In een wedstrijd rijd je eigenlijk nooit op FTP. Je rijdt met enorme pieken (elke 5 minuten komt de 800 watt voorbij) en enorme dalen (je rijdt liever niet door iemand heen).

Toertochten rijd ik zelden of nooit maar die zouden meer op tempo zijn.

In de winter (lees: veel Zwift) rijd ik vooral rond FTP met intervalsessies. Simpelweg omdat ik van een uur heftig trainen niet echt vermoeid raak. Afgelopen drie dagen veel getraind (zondag 100km incl wedstrijdje in Oss, maandag een klimtraining van een uur en gisteren 2 uur op 90% op Zwift) en mijn rustpols blijft constant en daalde zelfs licht.

Door die 'FTP' trainingen op Zwift (lekker raggen), verhoog ik ook de zones daaronder. Uiteindelijk wil ik in D1 harder fietsen in de zomer en dat kan ik nu effectiever trainen met 1 uur D3 dan 1 uur D1. Dat laatste zet nu eenmaal weinig zoden aan de dijk.

Koerstrainingen werkt voor mij niet echt op Zwift. De inspanning is dermate anders dat het niet anders kan dan dat je dat buiten bij (trainings)wedstrijden doet.

Al met al meet ik structureel mijn vermogenscurve (5s,1m,5m,20m) en het kost meer moeite om de 20m op niveau te krijgen dan het 1m vermogens. Er gaan dus meer trainingen in zitten om dat omhoog te krijgen dan intervaltrainingen. Met een beetje duur erbij in het voorjaar, hoop ik weer een prima allrounder te zijn.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » wo 08 maart 2017 16:21

Alexander schreef:Ik vraag me tevens ook af hoeveel mensen met een Flux of een Neo gericht op vermogen trainen en niet leuk aan het raggen zijn op Zwift ed.
heel veel denk. Op Zwift kan je zien of iemand een workout doet of gewoon fietst. Bij een workout zit er een scherm voor op je fiets. Bij heel veel fietsers zie je zo'n scherm.

Afbeelding

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » wo 08 maart 2017 19:13

Ja hier ook sinds deze week alleen maar workouts. Racen mag niet meer ;-)

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » wo 08 maart 2017 22:29

Niels schreef:Ja hier ook sinds deze week alleen maar workouts. Racen mag niet meer ;-)
Gaaf, wat zijn de plannen Niels ? Waar werk je naartoe ?

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » do 09 maart 2017 06:23

4 a 5 cyclos dit seizoen.
Niet zozeer voor de uitslag, maar wil ervaren wat je kan bereiken door een andere aanpak dan wat ik tot nu tie gedaan heb.
Mijn laatste grote cyclo was in 2013. De laatste jaren alleen maar "in de buurt gereden" en dat wil ik niet meer. Het fietsen gaf geen voldoening meer op die manier.

Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Goudhaantje » do 09 maart 2017 21:49

Niels schreef:4 a 5 cyclos dit seizoen.
Niet zozeer voor de uitslag, maar wil ervaren wat je kan bereiken door een andere aanpak dan wat ik tot nu tie gedaan heb.
Mijn laatste grote cyclo was in 2013. De laatste jaren alleen maar "in de buurt gereden" en dat wil ik niet meer. Het fietsen gaf geen voldoening meer op die manier.
Leuk! :oke:

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » vr 10 maart 2017 09:32

Niels schreef:4 a 5 cyclos dit seizoen.
:oke:
Ik wil dit seizoen ook 4 a 5 cyclo's rijden, zelfde idee ;-)

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » vr 10 maart 2017 09:40

Welke cyclo's heb je in mind Niels? Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jij, wil dit jaar ook weer eens kijken hoever ik kan komen en wil daarom ook een paar cyclo's doen. heb tot nu toe alleen Ventoux vast in de planning en ben op zoek naar meer mogelijkheden

Plaats reactie