Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: RoseXeonCRS/CDXcross
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Marcel3204 » di 13 maart 2018 11:04

vc-charlie schreef:
di 13 maart 2018 10:58
Welke speed pedelec heb je precies? En hoe meet je je vermogen hierbij?
Riese en Muller Supercharger met Gates-riem en Rohloff-naaf. Meetwaardes komen via de bijgeleverde app op mijn mobiel, geen idee hoe ie precies meet. Is voor mij ook niet belangrijk, ik doe verder niks met de waardes maar vond het leuk om het even op dit wattage-forum te delen.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 13 maart 2018 11:46

Marcel3204 schreef:
di 13 maart 2018 07:49
Gisteren voor het eerst met mijn nieuwe speed pedelec naar mijn werk op en neer geweest. 61 km in 1:42 uur. Precies 2/3 van het vermogen leverde de fiets, 1/3 mijn benen zijnde gemiddeld 167 Watt. Bewust met hoge omwentelingssnelheid gefietst (achteraf bleek het gemiddeld 95 rpm te zijn) om nog wat zondag-verzuring eruit te peddelen. Nauwelijks gezweet in de normale kleren en dat was net de bedoeling van de aanschaf. Bye bye auto.
:oke: gaaf :D

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » di 13 maart 2018 19:09

Marcel3204 schreef:
Gisteren voor het eerst met mijn nieuwe speed pedelec naar mijn werk op en neer geweest. 61 km in 1:42 uur. Precies 2/3 van het vermogen leverde de fiets, 1/3 mijn benen zijnde gemiddeld 167 Watt. Bewust met hoge omwentelingssnelheid gefietst (achteraf bleek het gemiddeld 95 rpm te zijn) om nog wat zondag-verzuring eruit te peddelen. Nauwelijks gezweet in de normale kleren en dat was net de bedoeling van de aanschaf. Bye bye auto.
Als ik je goed begrijp dan kom je dus totaal uit op zo'n 500W grmiddeld. Je had een lekker gemiddelde, en ik weet niet wat je weegt, maar dat is toch best een flink vermogen.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: RoseXeonCRS/CDXcross

Bericht door Marcel3204 » di 13 maart 2018 20:48

Goudhaantje schreef:
di 13 maart 2018 19:09
Marcel3204 schreef:
Als ik je goed begrijp dan kom je dus totaal uit op zo'n 500W grmiddeld. Je had een lekker gemiddelde, en ik weet niet wat je weegt, maar dat is toch best een flink vermogen.
Voor wat het waard is: voor mij is het geen specifieke training, en ik denk dat de 500W niet veel zegt, maar op souplesse 2 uurtjes trappen kan natuurlijk nooit kwaad. Kruissnelheid is 41-42 km/h, in vrij recht-op houding en met een fiets van 26kg, fietstas en 2,4 inch tractor-banden.

Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 16 maart 2018 11:34

Vorig jaar januari had ik 3 minuten test op de WattBike en haalde toen 259 watt. Gisteren stond er een intensieve blokken training op het programma met 3 keer 3 minuten zone 4 en 3 keer 3 minuten zone 5 met tussendoor zone 2. Alle blokken heb ik hoog in de zone uitgevoerd. Bij het laatste blok haalde ik gemiddeld 257 watt bij een cadans van 70. Dit lijkt me toch wel een aardige progressie over een jaar trainen :)
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 21 maart 2018 09:55

Rob T schreef:
vr 24 november 2017 08:11
Als je de Marmotte in 9 uur rijdt, bruto tijd, ben je wel een uurtje of 6 aan het klimmen.

Ik had bruto tijd van 8:12
Glandon 220w
CdT 210w
Galibier 195w
AdH 200w

Woog 67kg.

Wat ik wil zeggen is dat 3w/kg gemiddeld over alle klimmen in bijv LM je naar een hele mooie tijd brengt. Ongeacht hoe oud je bent is dat gewoon een gouden brevet.
Toch blijft deze post in mijn hoofd hangen in de zin wat er voor mij volgend jaar mogelijk is als ik langdurig 190watt kan trappen bij 57kg, of bij zelfs 55-56kg.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 21 maart 2018 11:57

Gegevens invoeren in bestbikesplit.com ?
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 21 maart 2018 12:15

Pino schreef:
wo 21 maart 2018 11:57
Gegevens invoeren in bestbikesplit.com ?
Interessante website. Die kende ik nog niet.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » do 05 april 2018 10:20

Afbeelding

:lol:
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 05 april 2018 11:36

Zwifter appalled to find new, expensive Tacx Neo trainer less accurate than his previous $40 trainer from the thrift store.

“My FTP is 6.6w/kg” said Zwifter Samuel Wernstrom, “But my Neo incorrectly reports it as just 1.6 w/kg”.

@tacx was unavailable for comment.

(FB bericht van Zwift New Network)
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 06 april 2018 11:35

@indobesar :lol:

Overigens...als Zwift een FTP increase detecteert dan kun je er donder op zeggen dat je je FTP te laag ingesteld hebt...tenzij je natuurlijk een FTP test gedaan hebt.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » za 28 april 2018 17:35

September '18 komt er een nieuwe powermeter op de markt:

https://www.kickstarter.com/projects/14 ... ref=wnbpkh

Wat mij meteen opvalt, nadelig, is dat de q-faktor wordt vergroot met 16mm per kant. Dat lijkt me vrij fors.
Grote voordeel is uiteraard de prijs.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

geric
Driewieler

Bericht door geric » za 28 april 2018 20:22

gios schreef:
za 28 april 2018 17:35
September '18 komt er een nieuwe powermeter op de markt:

(Kickstarter...)
Het nieuwste project van de Grimm Brothers? :D

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 14 mei 2018 11:01

Gisteren de CK en ondanks dat ik laatste ben geworden wel bijzonder tevreden met mijn gereden wattages. Een tijdje geleden had ik 200 watt over een uur als doel gesteld, waarvan ik vond dat het al redelijk scherp was, en gisteren kwam ik uit op 205 watt over een uur gemiddeld en een NP van 210 watt over 65 minuten in matige en natte weersomstandigheden. Ik merk echter wel dat ik echt tekort kom in absoluut vermogen en dat de macht nog wat ontbreekt. Zal toch wel te maken hebben met de eenzijdige training gericht op een constant duurvermogen en het gewichtsverlies het afgelopen jaar terwijl er ook flink door getraind werd. Het is nu zaak dit niveau te handhaven en langzaam vorm te kweken middels HIIT en korte intensieve blokken en daarnaast ook wat lange saaie duurtrainingen in Z1/Z2.

Na de cycloweek komt eigenlijk de belangrijkste periode en dat is de boost van 3LG en DM gebruiken om het niveau verder op te krikken zodat ik volgend jaar een serieuze poging kan doen voor goud tijdens de Marmotte. Met een FTP nu van 3,6 watt/kg en gisteren 3,44 watt/kg over een 65 minuten komt de grens van goud toch wel dichtbij.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » ma 14 mei 2018 14:24

Alexander schreef:
ma 14 mei 2018 11:01
Het is nu zaak dit niveau te handhaven en langzaam vorm te kweken middels HIIT en korte intensieve blokken en daarnaast ook wat lange saaie duurtrainingen in Z1/Z2.

....de grens van goud toch wel dichtbij.
Saai? Fietsen is leuk hoor. Voor die cycloweek zou ik maar heel rap die lange duurtrainingen inplannen. Anders komt er van uitrijden niets. Ook van lange rustige duurtrainingen wordt je sterker.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 14 mei 2018 15:15

gios schreef:
ma 14 mei 2018 14:24
Alexander schreef:
ma 14 mei 2018 11:01
Het is nu zaak dit niveau te handhaven en langzaam vorm te kweken middels HIIT en korte intensieve blokken en daarnaast ook wat lange saaie duurtrainingen in Z1/Z2.

....de grens van goud toch wel dichtbij.
Saai? Fietsen is leuk hoor. Voor die cycloweek zou ik maar heel rap die lange duurtrainingen inplannen. Anders komt er van uitrijden niets. Ook van lange rustige duurtrainingen wordt je sterker.
Dat is zeker waar, ik zeg het ook een beetje gechargeerd. Maar goed, de voorwaarden voor een mooie tijd kijkend naar het wattage zijn nu ingevuld. Wat dat betreft geeft zo'n vermogensmeter je vertrouwen en goede feedback en heeft het gericht trainen met een vermogensmeter ook wel de nodige positieve invloed gehad. Alleen al om dat eerste raad ik iedereen die zijn hobby serieus wil nemen een vermogensmeter aan.

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » ma 14 mei 2018 15:48

FTP zegt helaas niks over de uitslag van een cyclo. Voor één beklimming zegt FTP weer wel wat (bijvoorbeeld een grimpee). Ik val in herhaling volgens mij. Het gaat er juist om dat je 3,5-5u lang druk op je benen aankunt en een zo een hoog mogelijk vermogen kan rijden op deze tijdsduur (5uur zal ongeveer de klimduur zijn voor een gouden tijd op de Marmotte). Als je daarnaast ook een beetje kan dalen komt het wel goed.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 14 mei 2018 16:12

Sicillian schreef:
ma 14 mei 2018 15:48
FTP zegt helaas niks over de uitslag van een cyclo. Voor één beklimming zegt FTP weer wel wat (bijvoorbeeld een grimpee). Ik val in herhaling volgens mij. Het gaat er juist om dat je 3,5-5u lang druk op je benen aankunt en een zo een hoog mogelijk vermogen kan rijden op deze tijdsduur (5uur zal ongeveer de klimduur zijn voor een gouden tijd op de Marmotte). Als je daarnaast ook een beetje kan dalen komt het wel goed.
Dat is in essentie ook wat ik probeerde te zeggen, alleen jij denkt al een paar stappen verder en ik doe het stap voor stap. De voorwaarden om een bepaald vermogen te kunnen trappen zijn nu ingevuld. Het is nu inderdaad een kwestie om dit meerdere keren op een dag vol te kunnen houden. En dat begint met lange duurtrainingen en daarna bijvoorbeeld 2x40min sweet-spot. Straks na de cycloweek zie ik een nieuwe fase.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » do 24 mei 2018 12:58

Gisteren de Stelvio virtueel beklommen. De referentie was 3.5 watt/kg met een eindtijd van 1u45m. Uiteindelijk stond ik na 1u50m op een gemiddelde van 3.1 watt/kg. Ik was nog even een paar minuten door gegaan om de twee uur vol te maken inclusief warm rijden en zag 3 watt/kg wel als een leuk doel. Mezelf niet makkelijk gemaakt door bewust op een lage cadans van 67-68 te trappen, om te voelen hoe dat straks op de Giau waarbij ik langdurig tegen een lage cadans verwacht te rijden. Na 2 uur had ik wel het gevoel nog wel door te kunnen maar tijdens het rijden had ik niet echt het gevoel dat ik nog meer vermogen kon leveren, ik zat wat dat betreft redelijk tegen mijn max. Maar wel mooi om te zien dat ik in staat ben om 2 uur lang druk op de pedalen te houden en dat er totaal geen sprake van verval was. Kijken of ik over twee weken richting de 3,25 watt/kg kan gaan.

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » do 24 mei 2018 13:53

Alexander schreef:
do 24 mei 2018 12:58
Gisteren de Stelvio virtueel beklommen. De referentie was 3.5 watt/kg met een eindtijd van 1u45m. Uiteindelijk stond ik na 1u50m op een gemiddelde van 3.1 watt/kg. Ik was nog even een paar minuten door gegaan om de twee uur vol te maken inclusief warm rijden en zag 3 watt/kg wel als een leuk doel. Mezelf niet makkelijk gemaakt door bewust op een lage cadans van 67-68 te trappen, om te voelen hoe dat straks op de Giau waarbij ik langdurig tegen een lage cadans verwacht te rijden. Na 2 uur had ik wel het gevoel nog wel door te kunnen maar tijdens het rijden had ik niet echt het gevoel dat ik nog meer vermogen kon leveren, ik zat wat dat betreft redelijk tegen mijn max. Maar wel mooi om te zien dat ik in staat ben om 2 uur lang druk op de pedalen te houden en dat er totaal geen sprake van verval was. Kijken of ik over twee weken richting de 3,25 watt/kg kan gaan.
Langdurig boven de 3w/kg trappen moet jij wel kunnen schat ik in.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » do 24 mei 2018 16:29

En dat is het ook van belang dit meerdere keren op een dag vol te kunnen houden zoals Sicillian dit terecht aangeeft. Een tijdje geleden heb ik daar al eens over nagedacht en denk ik aan zoiets als een Functional Endurance Power, ofwel wat is je vermogen wat je gedurende lange tijd vol kan houden. Als protocol denk ik dan aan een uur op vermogen rijden, dan een half uur rust en dan weer een uur op vermogen. Je FEP bepaal je dan op basis van de twee gereden vermogens. In principe is dit een beetje een variant op 2 x 40 min Sweet Spot.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 05 juni 2018 14:00

Morgen staat er een 2 uur durende training op de WattBike gepland waarbij de Tourmalet virtueel beklommen wordt. Doel is 3,25 watt/kg over de klim welke virtueel zo'n 1:45 duurt. Twee weken geleden zat ik op 3,1 watt/kg over 1:50 bij een virtuele klim van de Stelvio.

Lethalp
Kinderfiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Lethalp » wo 06 juni 2018 21:59

[/Opschepmodus aan]
Eindelijk de 4w/kg FTP doorbroken
[/Opschepmodus uit]
2018: WVAN, GF Schleck, Dreilandergiro, Maratona dles Dolomites

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » wo 06 juni 2018 22:17

:oke:

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 06 juni 2018 22:20

+1

Plaats reactie