Wielrennen & afvallen

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
vince2705
Kinderzitje
Fiets: canyon roadlite

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door vince2705 » vr 12 januari 2018 06:17

Peperkoek of banaan neem ik mee voor kortere ritten .
Energie bars of gels bij langere (+ 100 km ) en/of ritten in barre weersomstandigheden .

Als je wil vermageren gewoon normale gezonde porties eten ( lees : 1 bord , niet te veel vetten , ... bvb ) en je mag je iets extra gunnen naargelang duur / moelijkheidsgraad training ( er na ) !
Af en toe een nuchtertraining van 1 à 1,5 uur helpt ook je vetverbranding stimuleren in combi met eiwitaanvulling er na :oke:
Solo rijden ipv in groep , ofwel kop trekken in groep werkt beter dan in het peleton hangen ! Rij zelf voor 99% solo ;-)
Beter meer dagen een kortere rit rijden dan 1 enkele lange per week , bevordert recuperatie en routine .

En als je bang bent voor trainingsdip tijdens rit altijd iets van snelle suikers meedoen zodat je altijd thuis geraakt !
Voor hongergevoel na training kan je bvb rijstwafels , krakotten , havermout of voor de grote honger een gezonde ( geen sausen) pasta of rijst eten .

Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Bericht door Alexander » vr 12 januari 2018 13:50

NielsH schreef:
do 11 januari 2018 23:41
Alexander schreef:
do 11 januari 2018 19:16
Duidelijk! Dus voorlopig maar doorgaan met afvallen op een verantwoorde en gezonde wijze. En verder nog niet in beperkingen denken afgezien van een minimum vetpercentage.

De achterliggende reden dat ik het vraag is vrij simpel. Qua wattage is er fysiek nog weinig rek, maar qua gewicht is er nog bijzonder veel rek. Ik wil nog een keer proberen het maximale er uit te halen. Toen ik begin twintig was woog ik 52kg. Nu zal dat extreem lage gewicht niet meer mogelijk zijn, maar ik denk dat ik met mijn 167cm en van nature tengere bouw in het bovenlichaam best wel richting de 56-58kg zou kunnen.
Interessant draadje en vraag hoe nog af te vallen boven de 40. Ik stoei er al een jaar mee. Het lukt mij niet om structureel onder de 82.5 kg te komen. Het lijkt erop dat dit mijn natuurlijke ondergrens is geworden.

Wellicht ben ik te "soft" aan het afvallen, maar ik heb ook angst om teveel kracht/vermogen in te leveren. Daarnaast is het heel moeilijk te bepalen hoeveel je moet innemen, zeker in zware trainingsweken. Teveel wordt je vet, te weinig eten en doei progressie en verminderd trainingsresultaat.

Het maakt mij vaak onzeker over wat voor MIJ de beste weg is...
Ik ben redelijk strikt aan mijn regels en dat zorgt op dit moment (nog) voor een gestage afname van het gewicht. Echter ik wil ook in de toekomst kijken of dit regime nog wel nut heeft. Wat dat betreft schat ik de reacties van Pino wel op waarde en ga dus verder met de ingeslagen weg.

Voor mij is het wellicht op dit moment nog makkelijk praten gezien het feit dat ik overgewicht heb en dus geen last heb van verminderde progressie. Hoe dan ook probeer ik altijd zeker de helft van het aantal gebruikte kcal tijdens een training te compenseren middels inname van (sport)voeding rondom de training.

Maar je punt is terecht en dat ligt ook een beetje in het verlengde wat ik in mijn achterhoofd heb. Als er daadwerkelijk echt een ondergrens is die ik snel zal bereiken dan kan ik beter op dit moment het regime wat versoepelen en dat zou dan op de langere termijn tot betere resultaten kunnen leiden. Maar vooralsnog ga ik uit van een limiet enkel op basis van het vetpercentage zoals door Pino aangegeven en wat ik minimaal toch dagelijks binnen moet krijgen en dat ligt op 1600 kcal. Als ik daar onder ga dan voelt het als te weinig. Overigens komt die 1600 kcal redelijk overeen met de inname bij mijn streefgewicht.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

geric
Fiets met zijwieltjes

Bericht door geric » vr 12 januari 2018 22:58

Alexander schreef:
do 11 januari 2018 18:47
Heeft iemand ervaring met afvallen op wat latere leeftijd, zeg eens 40+, en wat de fysieke grenzen zijn?
Ik ben met 44 binnen een jaar ruim 20 kg afgevallen. In zekere zin was dat natuurlijk meer want als je (weer) bij nul begint te sporten krijg je natuurlijk ook ongevraagd spiermassa cadeau. ;-)

Met de natte duim was het daarop volgende jaar dan rond de 6kg en het jaar daarop 2kg. Toen zat ik op 72 kg en zonder op te houden mateloos van bier en wijn te genieten lijkt dat voor mij dan ook de ondergrens (1,78m). Sindsdien kom ik zonder probleem spoedig 4 kg aan als ik helemaal niets doe (ziek, lui, werk is opeens leuk, dat soort flauwekul) en raak ik die vervolgens ook net zo snel weer kwijt.

Geen problemen ondervonden, maar dat lijkt mij heel persoonlijk. In het eerste jaar wel bewust 'gezond' gegeten, maar nu is het zeker in actieve periodes juist zo dat ik gewoon alles erin stop wat mijn lichaam wel of niet kan verbranden. Mijn eigen ervaring -- zonder voedingsjuf erbij -- is dat het dan altijd meer 'wel' dan 'niet' is.

Behalve als ik onderweg ben, 200km = 1 reep o.i.d.; de Italiaan tijdens het Zuiderzee rondje heeft mij echt compleet de das omgedaan. Ik dacht dat ik gezien de afstand beter eens normaal kon doen, vreselijke fout, zeker na dat enorme broodje ongezond eerder op die dag. Maar dat is dus even goed een persoonlijk ding, de meeste mensen die ik ken gaan na 100 km kapot van hongerklop.

Mijn super-naïef wereldbeeld is dan ook dat je gewoon moet uitzoeken en vervolgens blijven doen wat voor jezelf goed werkt en voelt. :-)

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » za 13 januari 2018 10:37

Ik lees bovenstaande als een bevestiging dat ik gewoon door moet gaan met de ingeslagen weg.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » za 13 januari 2018 12:34

Alexander schreef:
za 13 januari 2018 10:37
Ik lees bovenstaande als een bevestiging dat ik gewoon door moet gaan met de ingeslagen weg.
Ja, gewoon normaal doen. Op onze leeftijd is presteren toch niet heel belangrijk. Gepasseerd station. Jammer wel... ;-)
Questa settimana ho chiamato Enrico!

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » za 13 januari 2018 18:42

gios schreef:
za 13 januari 2018 12:34
Alexander schreef:
Ja, gewoon normaal doen. Op onze leeftijd is presteren toch niet heel belangrijk. Gepasseerd station. Jammer wel... ;-)
Dat lijkt mij niet zo. Dat lijkt mij te liggen aan je eigen ambities toch? Of ben ik nu te serieus ?

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » za 13 januari 2018 19:17

NielsH schreef:
za 13 januari 2018 18:42
gios schreef:
Alexander schreef:
Dat lijkt mij niet zo. Dat lijkt mij te liggen aan je eigen ambities toch? Of ben ik nu te serieus ?
De vraag stellen is 'm beantwoorden 😉 Gemiddeld genomen vind ik je, jouw posts lezende, te serieus. 😀 Gelukkig leven we in een vrij land. Hier mag alles. :oke:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » za 13 januari 2018 21:02

gios schreef:
za 13 januari 2018 19:17
NielsH schreef:
gios schreef:

De vraag stellen is 'm beantwoorden 😉 Gemiddeld genomen vind ik je, jouw posts lezende, te serieus. 😀 Gelukkig leven we in een vrij land. Hier mag alles. :oke:
Ik zal mijn best doen de aankomende tijd !

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » za 13 januari 2018 21:18

gios schreef:
Alexander schreef:
Haha, wrijf het er nog eens lekker in!
Die mannen zitten midden in hun mid-life crisis ;-)

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » za 13 januari 2018 21:21

NielsH schreef:
gios schreef:
Alexander schreef:
Precies! Ik denk toch redelijk duidelijk te zijn dat ik nog wat ambities heb. Maar het moet allemaal wel gezond en verantwoord en vooral leuk blijven.

geric
Fiets met zijwieltjes

Bericht door geric » za 13 januari 2018 23:39

concorde schreef:
za 13 januari 2018 21:18
Wielertourisme is de enige sport die ik ken waar mid-life crisis doorgans iets is dat je ooit, lang geleden, hebt meegemaakt. :lol:
Laatst gewijzigd door geric op za 13 januari 2018 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

geric
Fiets met zijwieltjes

Bericht door geric » za 13 januari 2018 23:42

Zucht (PHP).

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » za 13 januari 2018 23:53

concorde schreef:
gios schreef:
Alexander schreef:
Ik vrees het ook. But i like it!

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » zo 14 januari 2018 01:18

NielsH schreef:
za 13 januari 2018 21:02

Ik zal mijn best doen de aankomende tijd !
Afvallen in de aankomende tijd , je zult het maar klaarkrijgen ;-) .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » zo 14 januari 2018 15:16

concorde schreef:
gios schreef:
Alexander schreef:
Tjah wat is de definitie van mid-life crisis. Zelf vind ik dat mijn hernieuwde poging om weer lekker te gaan fietsen feitelijk niets te maken heeft met een mid-life crisis. Er is gewoon een tijd gekomen nu de kinderen wat opgegroeid zijn dat ik wat meer tijd heb om serieus te trainen. Daarnaast denk ik dat ik niet alles eruit gehaald heb wat er in zit/zat en dat ik nu op een leeftijd ben gekomen dat ik niet veel tijd meer heb om weer flink hard te trainen. Althans mijn gevoel zei me vorig jaar dat ik niet veel langer had kunnen en moeten wachten. Als mensen dit benoemen als mid-life crisis dan is het denk ik wel een enorme devaluatie van de term, maar dat is dan mijn mening.

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » ma 15 januari 2018 10:14

Midlife crisis. Als je het ontkent, zit je er middenin. Behalve ik. Ik heb echt geen midlife crisis. ;-)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 15 januari 2018 10:37

Robert vD schreef:
ma 15 januari 2018 10:14
Midlife crisis. Als je het ontkent, zit je er middenin. Behalve ik. Ik heb echt geen midlife crisis. ;-)
midwintercrisis heb ik dan wel weer last van. zeker kijkend naar weerbericht komende tijd.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » ma 15 januari 2018 11:43

Thierry le Brun schreef:
ma 15 januari 2018 10:37
Robert vD schreef:
ma 15 januari 2018 10:14
...
midwintercrisis heb ik dan wel weer last van. zeker kijkend naar weerbericht komende tijd.
dit herken ik :).

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 06 februari 2018 16:49

Afvallen blijft voorspoedig gaan, alleen jammer dat het wat minder vlot gaat rond de middel (buik en heup). Het lijkt niet helemaal "LIFO" te zijn.

NielsD91
Kinderzitje
Fiets: Trek 1.2 2015

Bericht door NielsD91 » vr 09 februari 2018 11:25

Zelf inmiddels ook driekwart jaar verder. Ben sinds mei 2017 redelijk wat afgevallen (weet ik aan mijn kleding, ik weeg niet... puur omdat ik een neurotisch type ben). Helaas na oktober wel weer wat aangekomen, maar mezelf weer aangepakt en inmiddels zijn we weer lekker op weg. Ben van broekmaat 36 naar 34 gegaan (kwam ooit van 40) en ook strakke truien gaan steeds beter zitten. Mijn benen zijn echt een stuk gespierder geworden, vet verdwijnt. Daar komt bij dat ik een gigantische sprong heb gemaakt met mijn fietsconditie... dat merk ik met name bij spinning, maar ook als ik tegen de wind in ploeter op het Groningse platteland. Het motiveert en ik ga met veel meer zelfvertrouwen het voorjaar en de zomer in.

Zoals Alexander opmerkt gaat het rond de heupen en buik niet zo snel, maar dat verdwijnt altijd als laatste.
Afbeelding

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » vr 09 februari 2018 21:29

NielsD91 schreef:
vr 09 februari 2018 11:25
Zelf inmiddels ook driekwart jaar verder. Ben sinds mei 2017 redelijk wat afgevallen (weet ik aan mijn kleding, ik weeg niet... puur omdat ik een neurotisch type ben). Helaas na oktober wel weer wat aangekomen, maar mezelf weer aangepakt en inmiddels zijn we weer lekker op weg. Ben van broekmaat 36 naar 34 gegaan (kwam ooit van 40) en ook strakke truien gaan steeds beter zitten. Mijn benen zijn echt een stuk gespierder geworden, vet verdwijnt. Daar komt bij dat ik een gigantische sprong heb gemaakt met mijn fietsconditie... dat merk ik met name bij spinning, maar ook als ik tegen de wind in ploeter op het Groningse platteland. Het motiveert en ik ga met veel meer zelfvertrouwen het voorjaar en de zomer in.

Zoals Alexander opmerkt gaat het rond de heupen en buik niet zo snel, maar dat verdwijnt altijd als laatste.
:oke:

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » za 10 februari 2018 12:51

Hier ook de ervaring dat de benen een stuk gespierder aanvoelen, vooral een betere spierspanning. Het vet op de borst en armen ging bij mij het snelste weg. Ik was ook in november en december wat aangekomen maar de gang zit er nu weer goed in. Af en toe gaat het ineens wat makkelijker en de afgelopen twee weken zit ik in zo'n periode. Nog 5 kg te gaan in 4 maanden. Dat moet lukken!

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » za 10 februari 2018 16:40

NielsD91 schreef:
vr 09 februari 2018 11:25

Op de buik is ook logisch en biologisch bepaald. Onze organen moe(s)ten warm en beschermd blijven bij intense koude.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 16 februari 2018 12:55

Het toppunt van "snel" afvallen: Een paar maanden geleden nog wat shirtjes aan de kant leggen omdat ze toen nog net te strak zaten en dan nu ontdekken dat ze op dit moment weer te ruim zitten. :lol:

NielsD91
Kinderzitje
Fiets: Trek 1.2 2015

Bericht door NielsD91 » vr 16 februari 2018 13:26

Alexander schreef:
vr 16 februari 2018 12:55
Het toppunt van "snel" afvallen: Een paar maanden geleden nog wat shirtjes aan de kant leggen omdat ze toen nog net te strak zaten en dan nu ontdekken dat ze op dit moment weer te ruim zitten. :lol:
Hahaha, beter kan niet Alexander. Lekker bezig!
Afbeelding

Plaats reactie