Wedstrijdrijden voor dummies...

Heb je een wedstrijd gereden of heb je uitslagen van wedstrijden die gereden zijn, plaats dat dan hier.
Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Wedstrijdrijden voor dummies...

Bericht door Rob T » zo 04 mei 2008 15:50

Heb even een post aan begin toegevoegd. Voor wat algemene informatie van Jan Willem
Jan Willem schreef:Dan zijn er ook nog een heleboel soorten wedstrijden en categorien:

op de weg:
- clubwedstrijden (deze mag je vaak ook met een basislicentie rijden) op steeds hetzelfde clubparcours (soms onderdeel van een competitie)
- interclubwedstrijden (idem) op (vaak) telkens een ander clubparcours die onderdeel zijn van een competitie
- criteriums (wedstrijdlicentie nodig) (rondje om de kerk)
- omlopen (wat langer rondje)
- klassiekers (zoals door bijv de Wilde bond georgansieerd. Bijv. Ronde van Brabant, nog groter rondje dan een omloop of een wedstrijd van A naar B)
- etapewedstrijden (eigenlijk een meerdaagse klassieker)

in het veld:
- clubwedstrijden (deze mag je vaak ook met een basislicentie rijden) op steeds hetzelfde clubparcours (soms onderdeel van een competitie)
- interclubwedstrijden (idem) op (vaak) telkens een ander clubparcours die onderdeel zijn van een competitie
- nationale wedstrijden (hier heb je een wedstrijdlicentie voor nodig)

Dan heb je nog Districtskampioenschappen die je rijdt (met licentie) in het District waar je club onderdeel van is. Voor CTWT is dat district midden. En Nederlandse kampioenschappen. Bij het NK mag je vaak alleen meedoen als je goed genoeg hebt gereden in een DK of als je dispensatie aanvraagt op basis van goede uitslagen.

categorien (voor de mannen):
- Sportklasse
- Amateurs
- Beloften (mannen): Vanaf 1 januari van het jaar waarin zij 19 worden t/m 31 december van het jaar waarin de renner 22 wordt.
- Elite met contract en Elite-mannen (Elite zonder contract): Elite met contract worden onderverdeeld in Professionals-A en -B. Vanaf 1 januari van het jaar waarin de renner 23 wordt.

je hebt dus geen Masters licentie, maar die categorie is er wel vaak bij wedstrijden.:
- Masters 30+, 40+, 50+, etc (stel je wordt in dec. 40, dan geldt je dat hele jaar vanaf jan al als 40-jarige)
Met een sportklasse en amateur licentie kan je bij de masters rijden. Dus bij sommige wedstrijden heb je de keuze. Voor een aantal competities geldt dat je niet zomaar mag wisselen gedurende het seizoen.
Vaak wordt de Sportklasse en Amateur categorie gecombineerd in 1 wedstrijd.

een licentie vraag je aan via de knwu en je club (aangesloten bij de KNWU, zoals CTWT) moet deze goedkeuren. Voor een licentie heb je een sportkeuring nodig (vermeld er bij dat het om een wielerlicentie gaat). Zolang je je licentie elk jaar verlengt hoef je niet opnieuw gekeurd te worden.

- Inschrijven voor nationale wedstrijden doe je via http://www.knwu.nl en voor club en interclub vaak gewoon voor de wedstrijd. De inschrijving vindt plaats bij de "Permanance" (heel vaak in een lokaal bruin cafe). Achteraf inschrijven voor nationale wedstrijden kan soms ook en heet "bijschrijven" (is duurder)
- Nationaal heb je ook een Mylaps chip nodig. Bij interclub/club soms. Op de weg monteer je die laag op je voorvork, bij het veldrijden om je enkel.
- Altijd je eigen speldjes meenemen voor een wedstrijd (soms hebben ze deze niet om je nummer goed vast te spelden). En je nummer speld je altijd aan de kant waar de jury zit. Of gewoon in het midden. Goede zichtbaarheid komt een goede klassering ten goede. Hoewel dit met de huidige chips minder belangrijk is.
- Je hebt je (basis)licentie nodig om in te schrijven. Deze lever je vaak in en krijg je terug als je na afloop je nummer weer inlevert. Inschrijving sluit meestal een half uur van te voren.
- In veel gevallen geldt dat de eerste 20 prijs rijden (+ eventuele premies onderweg)
- Opstellen bij de start gebeurd bij het veldrijden meestal op klassering (voor nationale wedstrijden krijgen de eerste 30 punten). Op de weg wisselt dat. Soms gewoon vooraan gaan staan, soms op loting en soms op startnr (laagste of hoogste eerst). Meestal gewoon gaan staan.
- Na afloop moet je zelf controleren of je moet plassen voor de dopingcontrole (die is er steeds vaker). Wie er moet gebeurd op basis van loting, eerste 3 of andere willekeur. Je bent zelf verantwoordelijk dat je dat controleert bij de jury bij de aankomststreep of bij de controle.

Een Mylaps chip kan je kopen of huren voor 1-3 jaar. Bij sommige clubs verhuren ze ook chips per wedstrijd.

Betaling voor club/interclub wedstrijden doe je meestal gewoon bij inschrijving en voor nationale wedstrijden gaat dat (vaak) via "rekeningrijden" en wordt het automatisch afgeschreven.

Bij het veldrijden mag je wisselen van fiets en of wielen e.d. Maar alleen in de daarvoor aangewezen materiaalposten. Als je per ongeluk een materiaalpost in rijdt (soms ligt deze zo dat je bijna je best moet doen om er niet in te rijden ;) ) ben je verplicht om te wisselen. Hoe je dat doet zonder 2e fiets weet ik niet :)

Als je gedubbeld wordt bij een wedstrijd, dan laat de jury weten wanneer je de wedstrijd moet verlaten. Tot die tijd kan je gewoon weer aansluiten als het peleton weer langskomt (weg) of gewoon door blijven rijden (veld). Je probeert natuurlijk zo min mogelijk in de weg te rijden en laat de snelle mannen netjes passeren. Bij sommige wedstrijden hanteren ze de 80% regel. Dat houdt in dat als je te langzaam bent je uit koers wordt gehaald.
De jury laat ook weten wanneer het peleton af gaat sprinten en wanneer de kopgroep (als de kopgroep een ronde voorsprong heeft sprint het peleton vaak eerder af).

Bij criteriums zijn er vaak verschillende soorten premies onderweg. Leidersprijs = wie het meeste als 1e over de finish komt gedurende een aantal rondes. Premiesprint = wie er op dat moment als eerste over de finish komt. Dit soort premies worden meestal gedurende de race aangekondigd.

Klagen over de uitslag mag tot een half uur na bekendmaking van de officieuze uitslag.

In het begin is het heel normaal om op de weg te moeten lossen, omdat het te hard gaat. Gewoon blijven oefenen een veel (club)wedstrijden rijden.

oh en bij wedstrijden haal je altijd alle losse rommel van je fiets. Dus geen zadeltasjes, pompen etc. Bij veldrijden haal je ook je bidonhouder er af, anders kan je je fiets niet schouderen.

En bij wedstrijdrijden scheer je je benen en poets je vooraf je fiets ;-)

zo een klein beetje helderheid in de licentie/wedstrijd misterie ;) Verder nog vragen?

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Wedstrijdrijden voor dummies...

Bericht door Ronald » zo 04 mei 2008 15:50

Topic voor al je vragen die je niet durfde te stellen over wedstrijdrijden. Laat ik eens aftrappen ;-) .

Wat is een afwachtingswedstrijd ?

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » zo 04 mei 2008 20:41

koers waar een ieder afwachtend rijd en wacht op de eindsprint...

zonder gekheid: vaak 'voor' wedstrijd voor bijv. een klassieker van elite-beloften of profs. De klassieker start bijv om 12 uur met finish rond 4-5 uur. in de tussentijd wordt het publiek bezig gehouden met de zgn afwachtingswedstrijden van lagere categorieen.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » zo 04 mei 2008 20:58

'Zes premies bij terugkeer.' Hoezo 'terugkeer'? Ik bén er tóch, hier en nu? :D

'Bijschrijven.' 'Permanence.' 'Afsprinten.' 'Consul.' Allemaal pareltjes uit het KNWU-boekje.

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » zo 04 mei 2008 21:03

Thierry le Brun schreef:wordt het publiek bezig gehouden met de zgn afwachtingswedstrijden
Hmmm dat ik daar niet op kwam. Kennelijk vind ik mezelf zo'n held dat het niet in me opkomt dat ik niet tot het hoofdprogramma behoor. :-?

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » zo 04 mei 2008 21:05

Ronald schreef:Kennelijk vind ik mezelf zo'n held dat het niet in me opkomt dat ik niet tot het hoofdprogramma behoor. :-?
:)

Nog zo'n mooie: 'Belofte'.
Laatst gewijzigd door Bruco op zo 04 mei 2008 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » zo 04 mei 2008 21:12

Bruco schreef:[quote="Ronald"Kennelijk vind ik mezelf zo'n held dat het niet in me opkomt dat ik niet tot het hoofdprogramma behoor. :-?
:)

Nog zo'n mooie: 'Belofte'.[/quote]

tja en dan ook nog maar tot je 23e jaar. Daarna hooguit eeuwige belofte.

neo-veteraan schijnt dan wel weer te kunnen. Zal volgend jaar zelf kunnen ervaren hoe dat voelt.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » zo 04 mei 2008 22:17

"Eeuwig talent"
Afbeelding

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » zo 29 juni 2008 20:55

Bij een koersje haal ik altijd keurig mijn pompje en zadeltasje eraf (kuddegedrag). Maar is het ook echt verboden om daar mee te rijden?

Binnenkort namelijk een klassieker waarbij je ver van huis bent. Helaas moet ik rekening houden met het realistische scenario dar ik eraf waai. Hoe los je het dan op als je lek rijdt?

Ieke
Carbon Racefiets
Fiets: Sensa Giulia 2016
Contacteer:

Bericht door Ieke » zo 29 juni 2008 21:04

Ronald schreef:Bij een koersje haal ik altijd keurig mijn pompje en zadeltasje eraf (kuddegedrag). Maar is het ook echt verboden om daar mee te rijden?

Binnenkort namelijk een klassieker waarbij je ver van huis bent. Helaas moet ik rekening houden met het realistische scenario dar ik eraf waai. Hoe los je het dan op als je lek rijdt?
CO2 pompje en binnenband in je achterzak meenemen. Bij het niet verwijderen van je pompje word je 'uitgescholden' (kan er theoretisch gezien afvallen bij teveel gestuiter/valpartij, veel pompjes hebben echter nog een extra elastiekje ter beveiliging dus praktisch gezien vrijwel onmogelijk lijkt mij), bij het niet verwijderen van je zadeltas hooguit uitgelachen ('moet je nog boodschappen doen onderweg?' is me weleens gevraagd toen ik het vergeten was eraf te halen).

Super fast
Carbon Racefiets
Fiets: in ruste

Bericht door Super fast » zo 29 juni 2008 22:46

Waarom zou je dat in vredesnaam in je achterzak meenemen? Binnen 1,5 km ben je weer bij start-finish in een criterium met lang rondje, dat kun je makkelijk doorrijden op een platte band. En bij langere parcoursen zitten er auto's achter. Een pompje in je achterzak levert ook nog eens onnodig risico op voor je rug in een valpartij. Kans dat je tijdens training valt is wel te over zien, maar in een wedstrijd ga je gewoon zo nu en dan.

Ik vergeet regelmatig om m'n kleine Continental zadeltasje eraf te halen. Soms gaan er renners zeiken, soms wil de jury hem eraf hebben, soms maakt er iemand een grapje over en weer andere keren valt het niemand op. Al zou die eraf vallen, dan nog gebeurt er niets als iemand er over heen rijdt.

Bijna uitgestorven: "startkaarten"

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » zo 29 juni 2008 23:41

Het gaat hier om een stad-tot-stad wedstrijd in het geval dat je gelost zou worden. Je zou dan 50 km van huis kunnen zijn zonder volgwagen.

Super fast
Carbon Racefiets
Fiets: in ruste

Bericht door Super fast » ma 30 juni 2008 21:37

Er is dan toch nog altijd een bezemwagen? Van Stad-tot-stad is wat we volgens mij een klassieker noemen.

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » ma 30 juni 2008 21:45

Let even op de topictitel, dus niets als bekend veronderstellen :D

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » ma 30 juni 2008 22:50

Super fast schreef:Er is dan toch nog altijd een bezemwagen? Van Stad-tot-stad is wat we volgens mij een klassieker noemen.
Ik zou het gewoon pragmatisch oplossen en gewoon een pomp en binnenband in mij achterzak steken. Met op je velg doorrijden sloop je volgens mij alleen je velg maar en we krijgen niet allemaal onze wielen van een sponsor.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » wo 01 juni 2011 13:51

Even een (heel) oud topic nieuw leven in blazen:

Hoe kun je van tevoren weten of je bij dubbeling door de koplopers of een bepaalde achterstand uit koers wordt gehaald of dat je uit mag rijden?

Hoe weet je of er een plaatsing in startrijen op startnummer is (zoals bijv in Mill) of dat iedereen gewoon door elkaar staat en er een keer start geroepen wordt (Puttershoek)
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » wo 01 juni 2011 14:00

Ottie schreef:Even een (heel) oud topic nieuw leven in blazen:

Hoe kun je van tevoren weten of je bij dubbeling door de koplopers of een bepaalde achterstand uit koers wordt gehaald of dat je uit mag rijden? wordt normaal gezien van te voren door jury/speaker aangegeven

Hoe weet je of er een plaatsing in startrijen op startnummer is (zoals bijv in Mill) of dat iedereen gewoon door elkaar staat en er een keer start geroepen wordt (Puttershoek)
verschilt per wedstrijd, zijn geen richtlijnen voor. criteriums KNWU is caak op nummer, klassiekers sowieso niet.

Tim
Carbon Racefiets
Fiets: Cento1/Scott CR1pro
Contacteer:

Bericht door Tim » wo 01 juni 2011 17:09

Ottie schreef:Even een (heel) oud topic nieuw leven in blazen:

Hoe kun je van tevoren weten of je bij dubbeling door de koplopers of een bepaalde achterstand uit koers wordt gehaald of dat je uit mag rijden?

Inderdaad soms de waan van de dag. Soms op startnr. Soms wie t eerst komt, t eerst maalt, soms de oprisping van de starter. Soms zelfs meegemaakt dat het t peloton te lang duurde en gewoon een spontane start ontstond (st. Jozefklassiekr 2010).... Dus gewoon vroeg opstellen en als je geen pech hebt sta je dan vooraan.

pct
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Basso Laguna

Bericht door pct » wo 01 juni 2011 21:32

Mooi topic, zat ik op te wachten...

Mijn manco is dat ik mij moeilijk door het peloton manoeuvreer. Na mijn valpartij is dat niet soepeler gaan worden. Hoe beweeg ik mij het beste in het peloton. Hoe rijd ik het beste naar voren. Hoe verdedig ik mijn plekkie en zorg ik er voor dat ik niet weggedrukt wordt?
Opgeven is geen optie!

Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » wo 01 juni 2011 21:41

pct schreef:Mooi topic, zat ik op te wachten...

Mijn manco is dat ik mij moeilijk door het peloton manoeuvreer. Na mijn valpartij is dat niet soepeler gaan worden. Hoe beweeg ik mij het beste in het peloton. Hoe rijd ik het beste naar voren. Hoe verdedig ik mijn plekkie en zorg ik er voor dat ik niet weggedrukt wordt?
tja, da's makkelijker gedaan dan verteld. Vooraan heb je de meeste ruimte dus als je heel sterk bent rijd je gewoon voor de groep uit (a la Hinault en Van Moorsel). Wedstrijden rijden is eigenlijk constant blijven denken van : naar voren, naar voren. Zit je eenmaal van voren dan blijft het zaak om elke gelegenheid aan te grijpen om weer door te blijven schuiven. Meeste ruimte en dus meeste kans om op te schuiven altijd langs de zijkanten. Middendoor kan maar is veel lastiger. En je moet gewoon van elke gelegenheid gebruik maken om weer 1-2 man te passeren. Bekende opmerking is: als je stuur er door kan kan de rest van je fiets er ook door maar ik kan me voorstellen dat dat wellicht wat rigoreus is. Kan alleen maar zeggen: blijven oefenen en niet bang zijn om een inspanning te doen om door wind naar voren te rijden. Soms moet het even pijn doen om je een goede positie te verwerven.

Tim
Carbon Racefiets
Fiets: Cento1/Scott CR1pro
Contacteer:

Bericht door Tim » do 02 juni 2011 06:53

+1. En soms zie je al aan de manier van fietsen dat er een goeie "wringer" voor je zit (of jouw plaatsje inneemt). Zo'n wiel pakken kan ook een goeie keus zijn. Arno Smit is zo'n wriemelslang die in no time voorin zit en daarmee en dankbare kartrekker voor dit soort zaken. Misschien heeft hij nog tips?

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 02 juni 2011 19:57

hoe wring je jezelf er weer (fatsoenlijk) tussen in een waaier zonder helemaal achteraan te hoeven sluiten?

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » do 02 juni 2011 21:24

Jan Willem schreef:hoe wring je jezelf er weer (fatsoenlijk) tussen in een waaier zonder helemaal achteraan te hoeven sluiten?
je zegt het zelf al: wringen! bij het afzakken zo rond plek 7-8 dusdanig naar links ( of rechts afhankelijk van de waaier) schuiven en dan maar hopen dat iemand net dat beetje ruimte overlaat dat je er weer tussen kunt. Niet twijfelen maar doen!
Wat ook heel goed werkt is om samen met een ander (ploegmaat, bekende of zo maar iemand uit de koers) dusdanigsamen te werken dat je elkaar telken 'in de waaier laat'. Je rijdt dan achter elkaar en bij het afzakken laat de tweede man ruimte om de eerste in te laten pikken. 1 draaibeurt verder is het dan precies andersom. Zo heb ik menig waaiertje overleeft.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » vr 03 juni 2011 00:36

Thierry le Brun schreef:
Jan Willem schreef:hoe wring je jezelf er weer (fatsoenlijk) tussen in een waaier zonder helemaal achteraan te hoeven sluiten?
je zegt het zelf al: wringen! bij het afzakken zo rond plek 7-8 dusdanig naar links ( of rechts afhankelijk van de waaier) schuiven en dan maar hopen dat iemand net dat beetje ruimte overlaat dat je er weer tussen kunt. Niet twijfelen maar doen!
Wat ook heel goed werkt is om samen met een ander (ploegmaat, bekende of zo maar iemand uit de koers) dusdanigsamen te werken dat je elkaar telken 'in de waaier laat'. Je rijdt dan achter elkaar en bij het afzakken laat de tweede man ruimte om de eerste in te laten pikken. 1 draaibeurt verder is het dan precies andersom. Zo heb ik menig waaiertje overleeft.
dat is precies dezelfde manier zoals ik het in het marathonschaatsen deed. :D

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 30 augustus 2011 16:40

Wat is het verschil tussen een Masters 30+ wedstrijd en een Sportklasse wedstrijd? Is het niveau bij de Masters 30+ dan hoger, omdat er ook amateurs bij zitten?

Plaats reactie