Tour de Waard 19-08-2018

Heb je een wedstrijd gereden of heb je uitslagen van wedstrijden die gereden zijn, plaats dat dan hier.
Plaats reactie
MrAnMo
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Stevens Aspin
Contacteer:

Tour de Waard 19-08-2018

Bericht door MrAnMo » zo 19 augustus 2018 18:17

Vroeger poste ik al mijn trainingskoersverslagen hier, tegenwoordig rij ik wat vaker KNWU. Vandaag dus de Sportklasse wedstrijd in Heerhugowaard. Leuk snel rondje waar ik goed uit de voeten kon. Bijna 70 starters dus een goed gevuld peloton. Lees hieronder maar mijn Strava verslag.

Tour de Waard, dat is de naam waaronder de ronde van Heerhugowaard door het leven mag gaan. Het klinkt even gek maar eenmaal aangewend dan is het best ok. Ik had een tijdje stil gezeten qua KNWU koersen maar na de zomer vakantie moest het maar weer gaan gebeuren. De laatste tijd liet zien dat er toch wel iets van vorm is dus een beetje ambitie had ik wel. Helaas werd dat wel de kop ingedrukt door de ontzettende kiespijn die ik heb. Een wortelkanaal behandeling van afgelopen dinsdag heeft de pijn tijdelijk iets verzacht maar nu was die weer terug en erger dan ooit. Het enige moment waarop ik niks voel is als ik in volle inspanning ben, alleen jammer dat na de inspanning de pijn 4 dubbel terug betaald moet worden.

Samen met Mark afgereisd richting het Noorden. Heerhugowaard ligt niet echt naast de deur. Het was ruim een uurtje rijden maar goed ik wilde “sportklasse only” koersen en dus moest ik er maar wat voor over hebben. Onderweg de gebruikelijke praat, hoe gaan we het aanpakken, wie zijn de kanshebbers maar eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat we het niet wisten. Behalve Brian Burggraaf en André van Reek kwamen de rest van de namen op de startlijst me niet bekend voor. Maar met de uiteindelijk 66 gestarte renners zullen er best wel wat mannen tussen zitten die een aardig potje kunnen trappen.

Tour de Waard is een 100% asfalt rondje (I love it) 4x links af waarbij er 1 smalle bocht in zat. Hoge snelheden waren dus gegarandeerd. Hoewel ik vooraf erg vertwijfeld was en zelfs bij het inrijden onzeker was over de benen had ik eigenlijk al gauw door dat de benen goed waren. De (werkelijk prachtige) ronde mis luidde de bel en weg waren we. Heel even werd er getwijfeld maar daarna ging het de eerste rondes heel snel. Ik ging werkelijk als een jojo door het peloton. Zo zat ik bij de eerste 15 en daarna pas rond 50. In de eerste 3 rondes kwam ik ploeggenoot Mark regelmatig tegen maar bij hem wilde ik dus niet zitten, dat was te ver van achter.

Zeker de eerste helft van de wedstrijd was het lastig om continu van voren te blijven. Er reed op een gegeven moment een groep van 4 weg met onder andere André van Reek. Ze pakten 15 seconden en daar bleef het ophangen. Uiteindelijk een 7tal rondes later kondigde een premiesprint het einde van dat viertal aan. Het gat werd zo goed als dichtgereden maar daarna maakte nog 5 renners de oversteek en ik zat daar niet bij. Ze pakte al gauw een 30 seconden voorsprong. 1 man kon het tempo niet bolwerken vooraan en moest het laten lopen. 8 man dus vooruit en wij daarachter.

Hoe minder rondes te gaan hoe makkelijk ik ging fietsen. De ronde tijden gingen iets omhoog maar het koste mij nu geen enkele moeilijkheid meer om op te schuiven. Ik had eigenlijk nog maar 1 missie, ik wilde top 20 rijden dus moest ik bij de eerste 15 blijven voor in het peloton. De kopgroep gingen we niet meer pakken, dat was wel duidelijk. Met nog 6 rondes te gaan sloeg de nervositeit in het peloton toe. Het tempo ging omhoog en er werd feller om de plekjes gestreden. Nog 5 rondes, nog4, nog 3, nog 2. Vanaf nu was het echt zaak om voorin te blijven. Juist op het stuk wind tegen kon ik makkelijk opschuiven. Laatste ronde, ik rij helemaal naar de kop en duik als eerste van het peloton de bocht in. Ik wil niet op kop in het stuk wind tegen. Dat was misschien dom want ik raakte ingesloten daar. Als 15e van het peloton ga ik de 1 na laatste en laatste bocht in. Vlak voor het ingaan van de laatste bocht zie ik ruimte aan de binnenkant. Ik had al gemerkt dat ik in die bocht veel makkelijk en harder als de rest er door heen kan. Ik pak de bocht met volle snelheid en ram in 1 streep door naar de finish. Uiteindelijk eindig ik als 9e van het peloton en 17e overal. Goede sprint, had beter van voren moeten zitten want daar zat veel meer in.

Conclusie is dat ik een erg lekker wedstrijd heb gereden op een geweldig gaaf parcours. Komende zaterdag is Zuidland en daar heb ik nu al zin in, ik hoop dat een tandarts bezoek tussen door mij verlost van de pijnen want dit is geen doen. Ik heb de koers op 1000mg paracetamol en 400 mg ibuprofen gereden en ondanks dat kon ik wel janken van de pijn op het moment dat de adrenaline wegvloeide en de pijn toesloeg, een hernieuwde zelfde doses bracht helaas weinig soelaas.

Strava: https://www.strava.com/activities/1782258884
Laatst gewijzigd door MrAnMo op zo 19 augustus 2018 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik faal niet, het is hoogstens een manier waarop het ook niet werkt.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB
CTWT-lid: Ja

Re: Tour de Waard 19-08-2018

Bericht door Marcel3204 » zo 19 augustus 2018 19:58

Wow, dan heb je er inderdaad wel wat voor over om met tandpijn toch te gaan koersen. En hoe. Succes rest van het seizoen, en met de tand. We horen graag hoe een en ander verder gaat. Bedankt voor het mooie verhaal.

marcello
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door marcello » ma 20 augustus 2018 08:27

Gaaf! Mooi verslag om te lezen en een keurige uitslag gereden.

Verstuurd met Tapatalk

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » ma 20 augustus 2018 18:10

Mooi verslag en mooi gereden :oke:
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Plaats reactie