Amstel Gold permanente route

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
MWF
Carbon Racefiets

Re: Amstel Gold permanente route

Bericht door MWF » zo 02 mei 2010 21:14

Thierry le Brun schreef:
MWF schreef:Die handleiding is overbodig. Simpel alle verkeersvoorschriften naleven.
(bijvoorbeeld bel op de fiets , wat bij veel deelnemers aan toertochten ontbreekt.)
zelfs als ik toerfiets, compleet met bel en spatborden, en aan 25 per uur over Veluwse bosfietspaden peddel wordt ik nog boos aangekeken door tegemoetkomende mederecreanten die vinden dat ik met mijn reesfiets niet op die paden behoor te rijden.
Dat is dan onterecht ; ik rijd niet veel op Veluwse bosfietspaden maar wel vaak op een vergelijkbare manier in het Brabantse maar maak dat nauwelijks ooit mee , maar dat zal wel zijn oorzaak hebben dat ik altijd vriendelijk kijk. :D
La langue du cyclisme doit rester francais.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja

Bericht door Thierry le Brun » zo 02 mei 2010 21:25

MWF schreef:
Thierry le Brun schreef:
MWF schreef:Die handleiding is overbodig. Simpel alle verkeersvoorschriften naleven.
(bijvoorbeeld bel op de fiets , wat bij veel deelnemers aan toertochten ontbreekt.)
zelfs als ik toerfiets, compleet met bel en spatborden, en aan 25 per uur over Veluwse bosfietspaden peddel wordt ik nog boos aangekeken door tegemoetkomende mederecreanten die vinden dat ik met mijn reesfiets niet op die paden behoor te rijden.
Dat is dan onterecht ; ik rijd niet veel op Veluwse bosfietspaden maar wel vaak op een vergelijkbare manier in het Brabantse maar maak dat nauwelijks ooit mee , maar dat zal wel zijn oorzaak hebben dat ik altijd vriendelijk kijk. :D
ja, ook ik vind het af en toe heerlijk om lekker dwars door de bossen te pedaleren. Het feit dat ik dat op een racefiets doe wekt bij een heleboel mensen de indruk dat het dan wel hard zal gaan. Resultaat: boze blikken, niet of nauwelijks aan de kant willen gaan en commentaar zoals hierboven al gemeld. Vreemd, want die mensen doen volgens mij precies hetzelfde wat ik doe: genieten van de natuur. of zouden het randstedelijke toeristen zijn die hun autogedrag meenemen de fiets op?
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » zo 02 mei 2010 21:33

Sommige mensen kunnen zich nu eenmaal niet inbeelden dat wij , wielertoeristen , ook wel eens wat langzamer rijden dan wat zij voor ogen hebben om te genieten van de pracht wat de natuur te bieden heeft.
Dat we dan toch nog iets sneller gaan dan zij , is meestal de doorn in hun oog . Maar zij vergeten wel eens dat zij eigenlijk ook maar 1 van de gebruikers van die fietspaden zijn en dus niet alleen op de wereld zijn. Die paar seconden die zij moeten uitwijken is voor sommigen al te veel .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

marten
Carbon Racefiets
Fiets: cube

Bericht door marten » ma 03 mei 2010 10:53

who cares schreef: Die paar seconden die zij moeten uitwijken is voor sommigen al te veel .
En die paar seconden dat wij in moeten houden en erachter blijven moeten hangen is voor ons blijkbaar ook te veel. :roll:

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 03 mei 2010 11:03

marten schreef:
who cares schreef: Die paar seconden die zij moeten uitwijken is voor sommigen al te veel .
En die paar seconden dat wij in moeten houden en erachter blijven moeten hangen is voor ons blijkbaar ook te veel. :roll:
nee hoor, praat nu vooral over tegemoed komend verkeer
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

marten
Carbon Racefiets
Fiets: cube

Bericht door marten » ma 03 mei 2010 13:49

Thierry le Brun schreef:
marten schreef:
nee hoor, praat nu vooral over tegemoed komend verkeer
Als een tegemoetkomende auto met volle vaart vlak langs ons heen raast worden wij ook kwaad. Zelfde principe, dus iets inhouden en een bedankje doet wonderen. :oke:
Ik krijg vaker een vriendelijke blik dan boze als ik dat doe. ;-)

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » ma 03 mei 2010 15:34

We moeten niet te veel in offtopic gesprekken verzanden .

Natuurlijk zal het ook voor de bewoners van de huizen langs deze route er niet plezieriger op worden , als er een vaste route komt . Zij hebben dan wel de wetenschap , dat er in beter weer , wss geregeld wielrenners voorbij zullen rijden die de amstel gold route rijden . Of hun huis dan verkoopbaarder er op wordt is de vraag .

Afbeelding

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » ma 03 mei 2010 16:14

who cares schreef:We moeten niet te veel in offtopic gesprekken verzanden .

Of hun huis dan verkoopbaarder er op wordt is de vraag .
:oops: Voor mij juist een sterk argument om zo'n huis te kopen.
Zal er trouwens niet mooier op worden, nog meer bordjes in het landschap, er staan er al zoveel :-? .
Questa settimana ho chiamato Enrico!

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » vr 07 mei 2010 22:45

Nu weer even compleet on-topic: gaat het hier nu om de officiele route die de profs volgen, >250 km of zijn het de diverse routes van de AGR toertocht? In dat laatste geval vind ik het zeker een goed idee. Elk jaar is de hele zaak in een vloek en een zucht volgeboekt. Wat is er nou mooier om ze ook te kunnen rijden buiten de officiele dag. Scheelt een hoop stress en geklaag.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

PaulB
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Ridley Excalibur

Bericht door PaulB » vr 07 mei 2010 23:26

"De route van de Amstel Gold Race" wordt er overal vermeld, dus ik neem aan dat dat de echte race is...
Groeten, Paul.

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » za 08 mei 2010 05:55

harrebas schreef:Nu weer even compleet on-topic: gaat het hier nu om de officiele route die de profs volgen, >250 km of zijn het de diverse routes van de AGR toertocht? In dat laatste geval vind ik het zeker een goed idee. Elk jaar is de hele zaak in een vloek en een zucht volgeboekt. Wat is er nou mooier om ze ook te kunnen rijden buiten de officiele dag. Scheelt een hoop stress en geklaag.

De raceroute cq toerversie ( 250 km ) hebben enkele stukken die dubbel genomen worden , http://www.amstelgoldrace.nl/Files/File ... R-2010.jpg , dus die zullen extra aandacht moeten krijgen. Anders wordt het misschien een "puinhoop" .

Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » za 08 mei 2010 08:08

PaulB schreef:"De route van de Amstel Gold Race" wordt er overal vermeld, dus ik neem aan dat dat de echte race is...
Volgens mij is die route niet elk jaar precies hetzelfde.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » za 08 mei 2010 11:18

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het om de raceroute gaat. "Kom we gaan vandaag eens lekker naar Limburg om 257 km te fietsen." Dat lijkt me geen toeristische trekpleister, want daar is natuurlijk geen hond in geinteresseerd. En inderdaad, er worden stukken dubbel gereden, dat maakt het ook al extra complex.

Het uitpijlen van de toertochten lijkt me meer voor de hand liggen. In Vlaanderen hebben ze ook zoiets gedaan bij de RVV. Daar hebben ze verschillende versies uitgepijld met hellingaanduiding en al: http://www.rvv.be/nl/toerisme/routes/rvv-fietsroutes.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

PaulB

Bericht door PaulB » za 08 mei 2010 13:59

Er worden inderdaad stukken dubbel gereden. Ik heb begrepen dat er dan dus DRIE verschillende routes komen om elk deel aan te geven... Kun je er dus ook voor kiezen om deel A, B en/of C te rijden..
Groeten, Paul.

flattyre
Aluminium Racefiets
Fiets: een zwarte
Contacteer:

Bericht door flattyre » za 08 mei 2010 20:27

De tour-versie houdt natuurlijk veel meer rekening met gevaarlijke oversteken, en mijdt deze zoveel mogelijk. De wedstrijd houdt daar geen rekening mee. Bijv de oevrsteek om na de fromberg de keutenberg te pakken, of om in Eys over te steken naar het Eyserbos, Of om zo'n lusje in Valkenburg te maken, of in Maastricht, daar zit toch niemand op te wachten ? De Gulperberg afdalen Gulpen in.
Laat ze lekker een mooie route (of drie) uitzetten en uitpijlen, en daar het predikaat 'AGR' aan geven als mensen daar gevoelig voor zijn.
Het leven is net als fietsen; als je denkt dat er geen wind staat, heb je hem behoorlijk in de rug.

PaulB

Bericht door PaulB » do 27 mei 2010 15:00

Bron: Dagblad De Limburger don 27 mei

Compromis Amstel Gold Race

Op de valreep hebben de gemeenten in het Heuvelland overeenstemming bereikt over een permanente Amstel Gold Race-route. Amstel dreigde zich terug te trekken als de zaak niet voor 1 juni rond zou zijn.
Valkenburg/Gulpen/Vaals
Door René Willems

Vaals neemt maandag een definitief besluit over de bewegwijzering langs de route. De verwachting is dat de raad dan instemt met het aanbrengen van kleine bordjes.
Met de grote panelen waarop bij steile beklimmingen de verreden tijd is af te lezen, hebben Vaals en Gulpen-Wittem meer moeite. Daarom is voor ‘gevoelige plekken in het landschap' een alternatief bedacht. Daar wordt volstaan met lussen onder het asfalt die de tijd registreren. De lussen reageren op chips die de fietsers later via de computer kunnen uitlezen.
De stichting Amstel Gold Race wil nog niet reageren op dat voorstel. "Volgende week weten we hoe de vlag er precies bij hangt”, zegt woordvoerder Emiel Frambach. Hij benadrukt wel dat ‘de gimmick' nou juist is dat fietsers onderweg kunnen zien hoe snel ze klimmen.
Groeten, Paul.

flattyre
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door flattyre » do 27 mei 2010 16:55

Al die rijders die nog geen horloge of fietscomputertje hebben natuurlijk...
En van deze kleine groep ook nog diegenen die het ondanks dit gemis wél interesseert...
Het leven is net als fietsen; als je denkt dat er geen wind staat, heb je hem behoorlijk in de rug.

daPOKER
Driewieler
Fiets: Orbea

Bericht door daPOKER » di 01 juni 2010 11:45

Na vorige week opzettelijk te zijn aangereden twijfel ik of dat de lokale lieden wel zo blij zijn met deze uitpijling van de AGR. Ik kan sinds vorige week dus uit ervaring zeggen dat een deel van de lokale bevolking het, denk ik, redelijk heeft gehad met de racefietsers hier. Lees meer over het 'fietsklimaat' in Zuid-Limburg op http://www.koersvandedag.nl

Ik denk dat meer mensen hier er over kunnen meepraten.
Van mezelf kan ik wel zeggen dat ik me voorbeeldig gedraag op de weg. Bel netjes, ga aan de kant voor tegenliggers, hou in voor rood licht en steek mijn hand uit bij het afslaan... en toch merk je dat sommige mensen gewoon geen begrip hebben voor iemand op 'n racefiets.
Zijn er hier mensen uit de buurt die hetzelfde merken van medeweggebruikers?
Voor de allermooiste wielerblog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag

PaulB

Bericht door PaulB » di 01 juni 2010 12:39

Hoi Jorg,

Zoals je ondertussen wellicht af en toe gemerkt heb fiets ik in dezelfde omgeving. Ik moet zeggen dat ik nog niet zo veel negatieve ervaringen heb met mede-weggebruikers. Natuurlijk wordt je als fietser wel eens bijna over het hoofd gezien. Maar ook ik houd me in 99% van de gevallen netjes aan de regels en kijk extra uit bij punten waarvan ik weet dat zich een gevaarlijke situatie kan voordoen, en evenzo bij onbekende weggetjes.

In het lente- en zomerseizoen zijn de wegen door en rondom bv. V'burg uiteraard extra druk, en al die dagjestoeristen of weekendgangers verwachten ook niet altijd dat er opeens een fietser langs kan komen zoeven. Vaak probeer ik dan ook drukkere wegen te omzeilen, maar als het echt moet dan anticipeer ik daar gewoon op. En ga dan bv. iets meer naar het midden van de weg rijden wanneer er (zoals in V'burg) dicht langs de kant van de weg auto's staan, of bezet expres de hele weghelft als er tegenliggend verkeer aankomt, zodat je niet van achteren ingehaald wordt en evt. gesneden (of erger) kan worden. Achteropkomend verkeer snapt dat meestal niet en kan zich dan soms gaan irriteren.

Maar ik ben bang dat ik je toch gedeeltelijk gelijk moet geven. Door het groeiend aantal (bijna) incidenten in de afgelopen jaren denken steeds meer niet-fietsers dat ALLE fietsers idioten, aso's en/of gevaren op de weg zijn. Generaliseren is toch een van de volkssporten in NL? Blijkbaar is men over het algemeen (steeds) minder geneigd om even aan de kant te gaan wanneer er gebeld of geroepen wordt. Maar soms hoort men t ook gewoon niet doordat je tegen de wind in belt...

De (smalle) wegen zijn vaak ook simpelweg te druk. Auto's, fietsers, wielrenners, motorrijders, brommers, scooters, wandelaars... Iedereen heeft recht op een gedeelte van de weg en soms denkt men het alleenrecht te hebben. Dat is bij elke groep zo, ik kan me haast niet voorstellen dat fietsers/wielrenners/toerders zich proportioneel meer misdragen dan welke andere weggebruiker dan ook. Wat meer begrip voor ieder z'n tijdsbesteding/hobby/bezigheid/situatie zou het een stuk aangenamer maken, helaas is de tolerantie (nog zo'n toverwoord) soms ver te zoeken.

Wel valt me op dat Belgische automobilisten vaak voor je stoppen, ook al hebben zij zelf voorrang. Zowel in NL als B. Blijkbaar is de aanwezigheid en kwetsbaarheid van fietsers bij onze zuiderburen toch meer ingeburgerd en meer algemeen bekend dan hier. Ik denk dat we er gewoon mee moeten leren leven en in ieder geval er zelf voor moeten zorgen dat we ons goed gedragen. Hopelijk heeft dat ook zo z'n positieve effecten op andere weggebruikers en omwonenden.

Tot slot, ik heb je weblog eens doorgelezen en er zitten wel een heel aantal mooie verhalen en soms herkenbare situaties tussen. Mijn complimenten!
Groeten, Paul.

V77

Bericht door V77 » wo 02 juni 2010 11:08

Ze moeten ook geen borden ophangen, maar gewoon met speciale verf een logo(met pijltje) op de weg spuiten. Hebben ze met 'Waalse Pijl' ook gedaan. Werkt prima, alleen elk jaar even bijspuiten....

Wat betreft het fietsklimaat (in Zuid-Limburg) betreft erger ik me MATELOOS aan debielen die met 2 of meer naast mekaar fietsen. Ga fijn in lint fietsen als je met groepje bent, is er ook ruimte voor auto's om langs te rijden.
Ook geen vinger uitsteken snap ik niet, neemt veel ergernis weg bij mede verkeersdeelnemers.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » wo 02 juni 2010 13:05

Wat er debiel aan is als je met z'n tweeen naast elkaar fietst snap ik niet! :-?
Als het verkeer het toelaat is daar niets mis mee, op de meeste wegen in Limburg is dit ook geen enkel probleem.

Het gaat gewoon om wat wederzijdse verdraagzaamheid van fietsers en automobilisten onderling, gewoon achter elkaar daar waar het nodig is bij het passeren van een auto is vaak voldoende.
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

PaulB

Bericht door PaulB » wo 02 juni 2010 13:15

The League of American Cyclists heeft hier een mooi instructie filmpje over... "controlling your lane". ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=rU4nKKq02BU

In NL mag je gewoon met 2 personen naast elkaar fietsen -als dat anderen niet hindert- Bij achteropkomend verkeer dus even invoegen en achter elkaar gaan rijden. Ik zie daar het probleem niet van, helaas zijn veel weggebruikers (automobilisten) ongeduldig en raken ze gestresst als het een paar seconden langer duurt todat ze fietsers kunnen inhalen...

En nu snel de fiets op, het weer is veuls te sjoen om binnen te blijven zitten :D
Groeten, Paul.

amateurke
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Stevens SCR2
Contacteer:

Bericht door amateurke » do 03 juni 2010 11:36

Woon zelf in Eijsden en fiets erg veel in Limburgse heuvels en het Waalse land. Mijn ervaring is dat je als eenling "normaal" benaderd wordt door andere weggebruikers. Ik heb hier vrijwel nooit problemen mee.
Ik denk dat veel bewoners wel problemen hebben met de grote groepen fietsers (peletons) die inderdaad vaak een hele weghelft gebruiken en dat ze de toertochten ook wel een beetje beu zijn.

Zelf heb ik vaak hinder van wandelaars die simpelweg aan het dromen zijn (dat krijg je wel eens met lekker weer), langzaam rijdend verkeer met name rond Valkenburg/Slenaken/Epen (zeg maar de toeristische trekpleisters). Knetterende groepen motoren. Dit met name op zondagen met mooi weer. Juist op deze dagen wijk ik altijd uit naar het rustige Waalse en zeker niet minder mooie landschap. Dat de mensen hier vriendelijker zijn kan ik niet zeggen; het is er gewoon relaxter rijden op een zondag.

flattyre
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door flattyre » do 03 juni 2010 12:56

amateurke schreef:(...)met name op zondagen met mooi weer. Juist op deze dagen wijk ik altijd uit naar het rustige Waalse en zeker niet minder mooie landschap. Dat de mensen hier vriendelijker zijn kan ik niet zeggen; het is er gewoon relaxter rijden op een zondag.
Ja, je hebt het zelf inderdaad ook in de hand. Op zonnige (zon-)dagen toch op de fietspaden willen is vragen om drukte. Ik begrijp wel dat de mensen in het Westen van het land minder uitwijkmogelijkheden hebben, maar hier in de regio laat ik 'het fietspad langs de Vecht' of de bossen rond Ommen ook liggen.

Dat wordt dus alleen veel leuker als er zo'n permanente AGR komt: je weet dan precies waar je niet moet zijn.

MWF
Carbon Racefiets

Bericht door MWF » do 03 juni 2010 16:20

amateurke schreef:Woon zelf in Eijsden en fiets erg veel in Limburgse heuvels en het Waalse land. Mijn ervaring is dat je als eenling "normaal" benaderd wordt door andere weggebruikers. Ik heb hier vrijwel nooit problemen mee.
Ik denk dat veel bewoners wel problemen hebben met de grote groepen fietsers (peletons) die inderdaad vaak een hele weghelft gebruiken en dat ze de toertochten ook wel een beetje beu zijn.

Zelf heb ik vaak hinder van wandelaars die simpelweg aan het dromen zijn (dat krijg je wel eens met lekker weer), langzaam rijdend verkeer met name rond Valkenburg/Slenaken/Epen (zeg maar de toeristische trekpleisters). Knetterende groepen motoren. Dit met name op zondagen met mooi weer. Juist op deze dagen wijk ik altijd uit naar het rustige Waalse en zeker niet minder mooie landschap. Dat de mensen hier vriendelijker zijn kan ik niet zeggen; het is er gewoon relaxter rijden op een zondag.
Toerfietsend Nederland moet de hand in eigen boezem steken.
Er wordt veel te veel wielrennertje gespeeld op de openbare weg i.p.v. gewoon toerfietsen zoals het hoort.
Die tendens is hier op het forum ook heel duidelijk aanwezig. Als een toertocht wordt besproken gaat het nooit over toeristische aantrekkelijke dingen in zo'n tocht maar is het voornamelijk geleuter over gemiddeldes , wie er veel kopwerk deed , hoogtemeters , TGV en nog een boel van die warrige afkortingen.
Als iedereen zich eens terdege realiseerde dat daar toertochten niet voor zijn en zich daar ook naar gedroeg zou de aversie van een boel Limburgers een stuks minder zijn.
La langue du cyclisme doit rester francais.

Plaats reactie