Wielrennen: toerisme of terrorisme?

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen: toerisme of terrorisme?

Bericht door Thierry le Brun » wo 14 september 2016 08:35

het gaat hier overigens heel vaak ook gewoon goed. Veluwe is wat dat betreft toch al een stuk rustiger en fietsvriendelijker dan in vele andere delen van het land.
De keren dat het 'mis' gaat blijven echter toch wat beter in het geheugen hangen.
probleem hier is ook dat er niet echt clubparcoursen dicht in de buurt zijn. Enkel Amersfoort komt in de buurt.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Kluus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Kluus » wo 21 september 2016 22:18

In engeland komen irritaties tussen fietsers en automobilisten ook wel voor:
Driver breaks law to film cyclists riding legally - then posts footage online :roll:

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 21 december 2016 10:22

Ook in Australie. Het is van een paar jaar geleden.

Afbeelding

Ze is hiervoor veroordeeld.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » wo 21 december 2016 10:41

Hoe is het met de gewonden in Eindhoven na de wielerterrorist met aanhanger?

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 21 december 2016 10:58

Metor schreef:Hoe is het met de gewonden in Eindhoven na de wielerterrorist met aanhanger?
Herstellende.

Gebroken sleutelbenen, ribben, ontwrichte pols, kneuzingen, schade aan de fietsen.

De voorste 4 van de groep (1 vrouw en 3 man) door paardentrailer van de weg geveegd na onverantwoordelijke inhaalmanoeuvre van de boer, die vervolgens gewoon door reed. (later teruggekomen nadat een getuige die hem kent, hem gebeld heeft).

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 06 juli 2018 11:57

Wielrenner reed opa (76) van Lisanne het ziekenhuis in, kleindochter start zoekactie

Bron: https://omroepgelderland.nl/nieuws/2319 ... -zoekactie
UGCHELEN - Een slagaderlijke bloeding aan het hoofd, een zware hersenschudding, een hechting in zijn hand én een stel gebroken ribben: de 76-jarige Daniël Ritmeester raakte dinsdagochtend ernstig gewond, toen hij in Ugchelen door een nog onbekende wielrenner werd geramd. Ritmeester werd van zijn fiets geslingerd, de wielrenner reed door.

De Apeldoorner fietste rond 10.30 uur met zijn vrouw over de Laan van Westenenk toen het ongeluk gebeurde. Een buurman van het stel reed toevallig achter hen en bracht de man naar het ziekenhuis. Daar ligt hij deze woensdag nog altijd.

'Nog breder?'
De wielrenner haalde het stel in en botste tegen Ritmeester, waardoor hij van zijn fiets viel. Volgens de Apeldoorner keek de wielrenner nog achterom en riep: 'Moeten ze de fietspaden tegenwoordig nóg breder maken?'

Lisanne Rijks, de kleindochter van het slachtoffer, plaatste een bericht op Facebook dat inmiddels meer dan 1500 keer is gedeeld. Zij legt uit wat er gebeurd is en roept mensen op tips te geven over de onbekende wielrenner. Het echtpaar en de kleindochter krijgen veel hulp uit hun omgeving, vertellen zij.

'Eén idioot verpest het'
Ook andere wielrenners uit Apeldoorn voelen zich betrokken bij de situatie. 'We zijn gisteren erg geholpen door andere wielrenners. We hebben handige tips gekregen, waar we ook echt iets mee kunnen. Maar we wachten nog af wat de politie zegt', vertelt de kleindochter aan Omroep Gelderland.

De wielrenners die hulp boden, willen volgens Lisanne hun naam zuiveren. 'De hulp van de wielrennersgroepen is meer dan welkom. Het gaat nu om één idioot die het voor de rest verpest.'

'Opa heeft hem vergeven'
Lisanne vervolgt: 'Het gaat nu wel goed met mijn opa. Hij is nogal bekend in Apeldoorn, ook als sportman. Het maakt hem eigenlijk niet uit of ze de wielrenner vinden, hij heeft hem eigenlijk al vergeven. Dat is het sportieve in hem.'

'Hij is sterk en laat zich niet kennen. Een dag eerder was zijn korte termijn geheugen vrij slecht, merkte ik. Normaal is het een man met praatjes die graag een grapje maakt en dat was toen niet het geval. Vanochtend was hij gewoon weer vrolijk. Ik zei: 'opa, bij jou weet je niet eens of je doodgaat', grapt Lisanne.

Getuigenoproep politie
Lisanne doet samen met haar oma aangifte op het politiebureau. De politie laat weten dat dit kan leiden tot een getuigenoproep. Ook met de oma van Lisanne gaat het goed. 'Ze had gisteren de hele buurt op bezoek, die hadden het bericht op Facebook gelezen. Iedereen leeft zo mee', besluit Lisanne.

Wanneer de 76-jarige Apeldoorner het ziekenhuis mag verlaten, is nog niet duidelijk.
Querer es poder

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » vr 06 juli 2018 22:10

"Het gaat nu om één idioot die het voor de rest verpest."

kijk, iemand die het snapt!
Nu die idioot nog vinden en de zorgkosten laten betalen.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 06 juli 2018 22:45

Afgelopen zondag genoeg idioten gezien.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » ma 30 juli 2018 09:31

Toch zie ik meer mensen die zich normaal gedragen dan idioten. Maar de idioten vallen op
Be someone who makes you happy.

geric
Fiets met zijwieltjes

Bericht door geric » ma 30 juli 2018 16:32

Harm Jan schreef:
ma 30 juli 2018 09:31
Toch zie ik meer mensen die zich normaal gedragen dan idioten. Maar de idioten vallen op
Helaas niet mijn ervaring, want er zijn ook idiote “recreanten” zat die niet voldoende opvallen. (Toegegeven, ik ben zelf gedurende een jaar woon-werk Amsterdam-Utrecht met regelmaat door WTC De Amstel trainingsritten bijna dood gereden, maar als je die dagen en routes een keer weet ben van dat probleem af.)

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » zo 05 augustus 2018 07:41

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 06 augustus 2018 12:45

Proeme schreef:
zo 05 augustus 2018 07:41
NOS schrijft er ook weer over
https://nos.nl/artikel/2244613-dumoulin ... paden.html
De infrastructuur is wat mij betreft helemaal geen probleem. Ik ervaar nauwelijks problemen met drukte. Waar ik me wel aan stoor zijn fietsers met de smartphone in de hand en zoals in het filmpje waar een groep "wielrenners" in een waaier de weg blokkeren en/of hard racen. Wat betreft dat laatste, ik snap werkelijk niet waarom het allemaal zo nodig zo hard moet gaan. Als je hard wilt fietsen ga dan aan wedstrijden mee doen op een afgezet parcours. Met deze opvatting ben ik vermoedelijk een eenling op dit forum en/of binnen CTWT.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » ma 06 augustus 2018 12:53

Alexander schreef:
ma 06 augustus 2018 12:45
Proeme schreef:
De infrastructuur is wat mij betreft helemaal geen probleem. Ik ervaar nauwelijks problemen met drukte. Waar ik me wel aan stoor zijn fietsers met de smartphone in de hand en zoals in het filmpje waar een groep "wielrenners" in een waaier de weg blokkeren en/of hard racen. Wat betreft dat laatste, ik snap werkelijk niet waarom het allemaal zo nodig zo hard moet gaan. Als je hard wilt fietsen ga dan aan wedstrijden mee doen op een afgezet parcours. Met deze opvatting ben ik vermoedelijk een eenling op dit forum en/of binnen CTWT.
Neen. Ik ben het volledig met je eens.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 06 augustus 2018 15:19

Dat is dan wel weer het voordeel van mijn woonplaats. Vooral hier over de grens in de Voerstreek kun je jezelf naar hartelust het zwart voor de ogen fietsen heuvelop, zonder dat er ook maar één andere weggebruiker last van heeft. Al was het maar omdat er genoeg wegen zijn waar je überhaupt nooit andere weggebruikers tegenkomt :oke:

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 06 augustus 2018 15:21

Alexander schreef:
Als je hard wilt fietsen ga dan aan wedstrijden mee doen op een afgezet parcours. Met deze opvatting ben ik vermoedelijk een eenling op dit forum en/of binnen CTWT.
Zelden met je eens :D , maar nu wel.
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 06 augustus 2018 15:29

kaj_666 schreef:
ma 06 augustus 2018 15:19
Dat is dan wel weer het voordeel van mijn woonplaats. Vooral hier over de grens in de Voerstreek kun je jezelf naar hartelust het zwart voor de ogen fietsen heuvelop, zonder dat er ook maar één andere weggebruiker last van heeft. Al was het maar omdat er genoeg wegen zijn waar je überhaupt nooit andere weggebruikers tegenkomt :oke:
Dat kan in de regio waar ik woon ook wel hoor als je alleen fietst en de wind tegen hebt...vooral bij een laag FTP als de mijne ;-)

Eigenlijk kan het overal wel. Alleen heuvel op ga je wat langzamer en wordt het verschil meer gemaakt middels watt/kg ipv absoluut wattage.

Voor mij betekent fietsen op de openbare weg dat je hooguit 2-aan-2 rijdt en nooit bv in een waaier. Er zijn natuurlijk uitzonderingen met diverse klimmetjes zoals de Ruiterberg en de Hoogstraat ed waar vrijwel nooit een auto rijdt. De Amerongseberg daarentegen is weer een doorgaande weg. Ook al is het rustig, houd altijd rekening met een auto die van achteren kan komen. En als je dan in een waaier rijdt kun je mijns inziens nooit voldoende aandacht hebben voor het overige verkeer.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 06 augustus 2018 15:58

kaj_666 schreef:
ma 06 augustus 2018 15:19
Idem voor regio Nijmegen met het relatief stille en lege Kreis Kleve als achtertuin. Om die reden rijd ik zelden of nooit op de Posbank
Querer es poder

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 06 augustus 2018 16:13

Pino schreef:
ma 06 augustus 2018 15:21
Alexander schreef:
Als je hard wilt fietsen ga dan aan wedstrijden mee doen op een afgezet parcours. Met deze opvatting ben ik vermoedelijk een eenling op dit forum en/of binnen CTWT.
Het klinkt zo logisch, maar toch een paar vragen:
1) Waar moeten de wedstrijdrenners trainen? Of kunnen die gewoon van nature al hard rijden?
2) mogen niet wedstrijd renners dan nooit hard rijden?

En waarom mogen hardlopers wel op de openbare weg hardlopen?

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » ma 06 augustus 2018 16:44

Alexander schreef:
Proeme schreef:
Ben het helemaal met je eens

ik fiets vaak alleen, niet in groepen. Afgelopen week wel een keer met een groepje (van 5). Viel me wel op hoe makkelijk je mee de fout in gaat. De voorste zag een fietspad over het hoofd bij een rotonde en reed dus zo de rotonde op waar eigenlijk alleen auto's horen te komen. En we rijden er allevier doodleuk achteraan... Gaf niet want er waren geen auto's, maar hoort niet zo.
Maar dat is geen excuus om te gaan waaierrijden en de weg te blokkeren (waaierrijden op een lege weg ok, maar zodra er iets aan komt ga je aan de kant! Hier in Grunn kun je gelukkig vaak wel een kilometer vooruit kijken.)
Laatst gewijzigd door Proeme op ma 06 augustus 2018 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » ma 06 augustus 2018 16:49

Rob T schreef:
ma 06 augustus 2018 16:13
Pino schreef:
Alexander schreef:
1) Waar moeten de wedstrijdrenners trainen? Of kunnen die gewoon van nature al hard rijden?

gaat het puur om je km/h dan kan dat best op de openbare weg. Zolang je de veiligheid in acht houdt. Dus hou je aan de regels en verminder vaart als er ander verkeer is. Ik ga er maar van uit dat wedstrijdrenners dat besef wel hebben.

gaat het hard rijden om een wedstrijdje tegen elkaar, dan vind ik het al minder verstandig want dan heb je geen/minder oog voor je omgeving.

Als ik ga hardlopen geldt hetzelfde: ik hou me aan de regels en breng geen anderen in gevaar. Vraagt de verkeerssituatie er om, dan minder ik vaart of sta ik even stil. Jammer voor het gemiddelde, maar dat boeit niet want het is toch maar een training. Is het donker, dan altijd lopen met een reflecterend hesje aan en lampjes op mijn schoenen.

Het is eigenlijk zoals met veel dingen: het gaat mis zodra je denkt dat je alleen op de wereld bent. Of dat de rest zich wel aan jou zal aanpassen.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 06 augustus 2018 17:04

Rob T schreef:
Pino schreef:
Alexander schreef:

Ik bevestig alleen het wedstrijdrijden. Nergens heb ik het over hard fietsen. Voor wedstrijdvormen op zijn minst een beveiligd parcours.
Hard fietsen is voor sommigen al bij 20 km/uur te snel (e-bike op smalle paden) maar is ook niet echt het issue. (Groeps-) gedrag van vele kanten is problematischer.
En voor de groepen (Dumpert-kijkers an andere Televaag -lezers veelal) die met hun vervoersmiddel eigen rechter menen te mogen spelen, is geen enkele Oostenrijkse kelder diep genoeg.
Afbeelding

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » ma 06 augustus 2018 18:20

Rob T schreef:
Pino schreef:
Alexander schreef:

Wedstrijdrijders moeten maar gewoon alleen gaan trainen met hun neus in de wind. En vooral niet op het fietspad. Grootste ergernis wmb zijn grote groepen die in waaiers rijden en zo de hele weg opeisen. Opdonderen! Dit jaar al 2x de berm in gemoeten voor dat tuig. 😠
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » ma 06 augustus 2018 18:36

Rob T schreef:

De kluis hebben ze ook aangepakt omdat jullie daar zo sociaal aan het fietsen waren :roll:

Casper
Kinderzitje
Fiets: Giant Propel

Bericht door Casper » ma 06 augustus 2018 19:59

Blijft een sappig onderwerp dit.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 06 augustus 2018 20:48

Bontempi schreef:
ma 06 augustus 2018 18:36
Rob T schreef:

De kluis hebben ze ook aangepakt omdat jullie daar zo sociaal aan het fietsen waren :roll:
Heb je wel eens meegefietst daar, of vertel je een verhaal van de buurvrouw hoorde via haar nichtje die het weer van de kapster had gehoord.

Plaats reactie