Wielrennen: toerisme of terrorisme?

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
jsprbcn
Kinderfiets
Fiets: Ultimate CF SLX Di2
Contacteer:

Re: Wielrennen: toerisme of terrorisme?

Bericht door jsprbcn » di 16 juli 2013 11:12

Thierry le Brun schreef:'je hebt hier niks te zoeken'
2 opties :lol: :lol: :twisted: :twisted:

Of nét water gaan drinken en misspuiten... oops!
Afbeelding

Of heel pro je bidon naar rechts meppen als je er langs fietst....
Afbeelding

... maar of je daar nu vrienden mee maakt :oeps:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja

Bericht door Thierry le Brun » di 16 juli 2013 11:23

ik wens ze altijd nog heel veel plezier met hun eigen zielige leventje.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » di 16 juli 2013 11:50

De manier waarop de ANWB de boodschap brengt is natuurlijk belachelijk, maar ik mijd al sinds ik fiets de smalle fietspaden op bijv de Veluwe als het mooi weer is. Het is daar vaak zo smal, dat inhalen zelfs zonder tegenliggers al een probleem is. Dan heb ik er weinig lol in en iedereen die ik in moet halen zal er ook niet meer lol in krijgen. Alleen als ik dan zie dat een toertocht als bijv Veenendaal-Veenendaal alle deelnemers doodleuk over een smal fietspad op de Posbank stuurt vraag ik me af waar sommige hun verstand gestopt hebben.

flattyre
Aluminium Racefiets
Fiets: een zwarte
Contacteer:

Bericht door flattyre » di 16 juli 2013 12:03

helemaal eens. De ANWB is van God los als ze opeens verboden in gaan stellen, maar als racefietser toch die drukke fietspaden opzoeken is natuurlijk ook vragen om moeilijkheden.

Maar sopms vraag ik mij wel af hoe breed zo'n fietspad moet zijn. Dan kan men prima rechts b lijven rijden, maar waaiert men toch zo breed uit, dat ik wel móet roepen. Een belletje werkt dan echt niet meer als je er al te dicht op zit. Bij een bellete gaat men eerst altijd rustig achterom zitten kijken, daarbij slingerend, en die slinger wil ik nou net niet.

De ANWB deed er beter aan, bij drukke dagen de regel dat je niet naast elkaar mag fietsen (tenzij je niemand hindert) weer aan te scherpen.
Het leven is net als fietsen; als je denkt dat er geen wind staat, heb je hem behoorlijk in de rug.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » di 16 juli 2013 13:01

Het probleem is dat je niet altijd de (smalle) fietspaden kunt mijden . Ik kies wel eens de weg ipv fietspad , maar dat is vanwege de staat van dat fietspad .

Fietspaden : Al maak je ze 10 mtr breed , dan nog heb je de kans dat je moeten bellen/roepen om er langs te kunnen .

Bij de profs is het ook zo , dat als je de weg 20 mtr breed is ze nog over de gehele breedte rijden .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Merckx-Trek-Colnago

Bericht door leendert » di 16 juli 2013 13:24

who cares schreef:Het probleem is dat je niet altijd de (smalle) fietspaden kunt mijden . Ik kies wel eens de weg ipv fietspad , maar dat is vanwege de staat van dat fietspad .

Fietspaden : Al maak je ze 10 mtr breed , dan nog heb je de kans dat je moeten bellen/roepen om er langs te kunnen .

Bij de profs is het ook zo , dat als je de weg 20 mtr breed is ze nog over de gehele breedte rijden .
en met deze post raak je (ongewild) de kern van het probleem....

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » di 16 juli 2013 13:57

who cares schreef: Fietspaden : Al maak je ze 10 mtr breed , dan nog heb je de kans dat je moeten bellen/roepen om er langs te kunnen .
Inderdaad afgelopen zondag nog hier in de Alblasserwaard een rondje gedaan langs de Graaf, de weg is daar zeker ruim 4 meter breed, rijdt er een stel die samen gewoon de gehele weg nodig hadden.
Geen bel, :oops: dus roep ik fietser achter, op een vriendelijke manier, krijg ik nog een blik toegeworpen die bijna dodelijk was.
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

JeroenB
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Dedacciai Nerissimo

Bericht door JeroenB » di 16 juli 2013 14:18

PrinceHeerlijk schreef:
who cares schreef: Fietspaden : Al maak je ze 10 mtr breed , dan nog heb je de kans dat je moeten bellen/roepen om er langs te kunnen .
Inderdaad afgelopen zondag nog hier in de Alblasserwaard een rondje gedaan langs de Graaf, de weg is daar zeker ruim 4 meter breed, rijdt er een stel die samen gewoon de gehele weg nodig hadden.
Geen bel, :oops: dus roep ik fietser achter, op een vriendelijke manier, krijg ik nog een blik toegeworpen die bijna dodelijk was.
Over dodelijke blikken gesproken.....

Afgelopen zondag zag ik een wat oudere man op de fiets tegemoet komen, hij wilde rechts van de weg af een paadje inslaan waar een paaltje stond dat hij over het hoofd zag. De man klapt met zijn fiets over het paaltje, valt behoorlijk hard tegen de grond dus ik knijp in de remmen, steek over, parkeer mn racefiets in een haag en help de man overeind. Hij had wat schrammen en was vooral geschrokken, en wilde zo snel mogelijk weer verder fietsen.

Toevallige andere passanten op de fiets reden gewoon door en het enige wat mij ten deel viel was een blik van "die snelheidsmaniak zal die oude man wel van zijn sokken gereden hebben".

Nu maar hopen dat die man zelf in ieder geval thuis vertelt dat hij door een vriendelijke wielrenner overeind geholpen is....

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » di 16 juli 2013 14:20

Als iedereen zich nou eens zou bezig houden met zichzelf in plaats van zich druk te maken over dingen waar je toch geen invloed op hebt, met name anderen. Dus, zoals the Boss al zegt, denk na over je route. Halverwege de middag langs een middelbare school rijden, op zondag einde van de ochtend over de dijk of over de veluwe bij mooi weer zijn geen goede plannen. Dan weet je dat er geouwehoer komt.

Princeheerlijk, waar maak je je druk over? Je vraagt netjes of je er langs kunt en onder welke blikken of opmerkingen dat gebeurt zal je toch de reet roesten? En als dat wat langer duurt, nou en? Je zegt vriendelijk dankjewel en vervolgt je weg, al of niet 10 seconden sneller of langzamer.

Veel mensen hebben een mening over vanalles en nog wat maar vergeten en na te denken vantevoren en af en toe in de spiegel te kijken.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » di 16 juli 2013 14:40

Eric schreef: over de veluwe bij mooi weer zijn geen goede plannen. Dan weet je dat er geouwehoer komt.
mooi is dat. dus dan moet ik maar thuis blijven de komende weken?

MWF

Bericht door MWF » di 16 juli 2013 15:27

Goudhaantje schreef:Maar dan wil ik ook wat aardiger bejegend worden. Toen ik laats 'hallo' riep naar een paar pubers die over de weg zwalkten (met misschien een hele kleine licht geïrriteerde intonatie :oops: ) werd mij gevraagd 'of ik soms geen bel had' (met ook een licht onaardige intonatie). Blijkbaar wordt bellen meer geaccepteerd??? Mag je eigenlijk wel een bel op je fiets volgens 'the rules'?
Mijn ervaring is dat de fietsbel gebruiken heel veel beter wordt geaccepteerd.
Andersom zal ik als ik een "roeper" achter me heb geen extra ruimte maken om die door te laten ; wel als er keurig gebeld wordt.
Het is heel simpel: een bel op de fiets is gewoon verplicht.
Om dat niet te doen is volkomen belachelijk als je ziet wat er soms voor technologische andere onzin op de stuurpen wordt meegevoerd.

jsprbcn
Kinderfiets
Fiets: Ultimate CF SLX Di2
Contacteer:

Bericht door jsprbcn » di 16 juli 2013 15:35

MWF schreef:technologische andere onzin
Dat zeiden ze eerst ook over de mobiele telefoon. Die technologische onzin is "fietsen anno 2013" 8) 8)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mafkees

Bericht door Mafkees » di 16 juli 2013 15:39

Tja, dat maken we zelf nog wel uit.
Ik ben vrijwel teruggekeerd naar de basis.
Geen kastje meer op het stuur, maar puur natuur fietsen...bevalt prima.
Alleen in onbekende streken heb ik nog een Garmin Etrex in m'n achterzak tegen verdwalen.
Als ik thuis ben kijk ik wel hoe ver en hoe snel het was.

Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » di 16 juli 2013 15:56

MWF schreef:
Goudhaantje schreef:Maar dan wil ik ook wat aardiger bejegend worden. Toen ik laats 'hallo' riep naar een paar pubers die over de weg zwalkten (met misschien een hele kleine licht geïrriteerde intonatie :oops: ) werd mij gevraagd 'of ik soms geen bel had' (met ook een licht onaardige intonatie). Blijkbaar wordt bellen meer geaccepteerd??? Mag je eigenlijk wel een bel op je fiets volgens 'the rules'?
Andersom zal ik als ik een "roeper" achter me heb geen extra ruimte maken om die door te laten ; wel als er keurig gebeld wordt.
Om dat niet te doen is volkomen belachelijk als je ziet wat er soms voor technologische andere onzin op de stuurpen wordt meegevoerd.
Ik heb ook een fietsbel die ik over het algemeen netjes gebruik. Maar soms schrikken mensen daar ook weer zo van of ze horen 'm niet.

In bovenstaand geval was het echter zo druk op het 'circuit', dat ik liever even mijn handen aan het stuur hield. Ik was vlak bij huis, maar moest dit populaire stukje helaas nog even overwinnen ("rustig blijven goudhaantje, wind je niet op"). Overigens die mooie zondag een heerlijke duurtraining gedaan waarbij het aantal fietsers mij reuze meeviel (op dat laatste stukje na dan).

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » di 16 juli 2013 16:05

Eric schreef: Princeheerlijk, waar maak je je druk over? Je vraagt netjes of je er langs kunt en onder welke blikken of opmerkingen dat gebeurt zal je toch de reet roesten? En als dat wat langer duurt, nou en? Je zegt vriendelijk dankjewel en vervolgt je weg, al of niet 10 seconden sneller of langzamer.
Beste Eric, ik heb me er ook geen minuut druk overgemaakt.
En die 10 seconde sneller of langzamer zal me reet roesten.

Ik bedoel er enkel mee te zeggen dat er in de media nu alle schuld en zwartmakerij bij de racefietsers en wielertoeristen ligt, terwijl er ook veel mis is bij de vakantietoeristen en zondagsrijders met routekaart op het stuur.

Vaak denken die ook dat de gehele weg voor hun zelf is, of gaan midden op de weg stil staan om een foto te maken of om op een paddenstoel, of routewijzer te kijken! :-?
Thierry le Brun schreef: mooi is dat. dus dan moet ik maar thuis blijven de komende weken?
Eric schreef: op zondag einde van de ochtend over de dijk bij mooi weer zijn geen goede plannen. Dan weet je dat er geouwehoer komt.
+1 ik ook zo te zien, misschien kunnen we klaverjasclubje oprichten!
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » di 16 juli 2013 17:00

Ik vind eigenlijk dat een groep niet te groot moet zijn als je gaat fietsen . Soms zie je fietsclubs op de zondagochtend die met 20 tot wel 60 pers. rijden . Splits ze dan een beetje .

Afbeelding

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » di 16 juli 2013 17:34

MWF schreef:
*BEL*
- geen reactie -
*BEL BEL*
- geen reactie -
*vol in de remmen, knal bijna achterop*
*BEL BEL BEL*
"Jaja, doe maar rustig hoor, we horen je wel"

:oeps:

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » di 16 juli 2013 17:48

Wel eens meegemaakt dat man en vrouw langs elkaar fietsen . Ik bel , vrouw hoort het en gaat harder fietsen hopende dat de man naar rechts gaat . Niet dus , hij versnelt ook . Ik bel weer . Weer hetzelfde gebeurt . Maar dan zegt de vrouw dat er iemand achter hen zit die voorbij wil , snap de man eindelijk de vrouw haar actie .

En idd er zijn genoeg fietsers die je wel horen maar het eigenlijk verrekken om je te laten passeren.

Afbeelding

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 16 juli 2013 18:30

Hoogste tijd dat de crisis echt eens toeslaat, want als dit het niveau is waar 'we' ons met z'n allen druk over maken... Man, man...diep triest.

flattyre
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door flattyre » di 16 juli 2013 20:08

kaj_666 schreef: *BEL*
- geen reactie -
*BEL BEL*
- geen reactie -
*vol in de remmen, knal bijna achterop*
*BEL BEL BEL*
"Jaja, doe maar rustig hoor, we horen je wel"
:oeps:
zeer herkenbaar. Stel je begint 100 meter van tevoren te bellen. Dan heb je nog ongeveer 13 seconden
voor je bij de naast elkaar rijdende fietsers bent. (btw waarom zeuren over een bel als naast elkaar rijden ook niet mag ?)
Als ze dan meteen achter elkaar gaan is er niks aan de hand. Gaan ze echter eerst eens niet reageren, dan zijn er zo vijf seconden verstreken. De resterende acht seconden zijn nog net genoeg om achter elkaar te gaan. Zo niet, dan moet je dus in de ankers.
En die 10 seconde sneller of langzamer zal me reet roesten.
Maar wat nou, als er een kilometer verder weer twee rijden, en nog eens twee.
ben je het op een tochtje van 70 km niet helemaal zat als je 20 keer vol in de ankers moet ?
Het leven is net als fietsen; als je denkt dat er geen wind staat, heb je hem behoorlijk in de rug.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » di 16 juli 2013 20:31

Peter schreef:Hoogste tijd dat de crisis echt eens toeslaat, want als dit het niveau is waar 'we' ons met z'n allen druk over maken... Man, man...diep triest.
kom je komend weekend gezellig een rondje maken over de Veluwe?? verzamelen rond een uur of 12 ;-)

flattyre
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door flattyre » di 16 juli 2013 21:11

Dit is gewoon wat mij zo aantrekt in fietsen in bijv Frankrijk. Tig keer zo groot, maar slechts 4 keer zoveel inwoners, die ook nog eens in Parijs, Bordeaux, Marseille en Lyon wonen.
het platteland is rustig, en begin je om de voorgestelde 12.00 uur, dan heeft men middagrust.
Je kunt gewoon een uurtje fietsen zonder dit soort gehinder.

In Nederland kun je wel beter tegen de avond rijden. En hier in Overijssel kun je nog prima rustigere wegen vinden

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 16 juli 2013 21:18

De ANWB ziet het helemaal verkeerd.
Mijn voorstel: Op mooie zondagen een flink aantal wegen van 9:00 tot 17:00 uur afsluiten voor autoverkeer.
Afbeelding

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 16 juli 2013 21:28

MWF schreef: Het is heel simpel: een bel op de fiets is gewoon verplicht.
Er zijn zoveel dingen VERPLICHT in dit van regeltjes aan elkaar hangende landje. Ben benieuwd of er niet toevallig een regeltje is waar jij niet aan voldoet.

Met al die regeltjes is het o zo gemakkelijk om eentje uit te pakken en daar een paar anderen op aan te spreken.

Nog even een vraag. Voldoet jou fiets aan de volgende eisen zoals vastgelegd in de wet.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben of losse lampjes gebruiken. Er moeten altijd reflectoren zitten op de achterkant van de fiets, op de trappers en op de wielen (velgen) of banden

Nu kan ik me goed voorstellen dat ook jij wel eens overvallen wordt door slecht weer, weer waarbij volgens deze wet je verplicht bent om verlichting te voeren op de fiets. Heb jij altijd je verlichting bij je? En dan heb ik het even niet over de verplichte reflectoren.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » di 16 juli 2013 21:37

Rob T schreef:Nu kan ik me goed voorstellen dat ook jij wel eens overvallen wordt door slecht weer,
je kent MWF ondertussen toch wel een beetje? geeft het weerbericht meer dan 10% kans op regen gaat hij niet meer naar buiten want de draaiende onderdelen zouden toch eens een ietsiepietsie smerig kunnen worden.

Plaats reactie