Wielrennen: toerisme of terrorisme?

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
PaulB
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Ridley Excalibur

Bericht door PaulB » zo 11 april 2010 18:47

Bron: Dagblad De Limburger, zaterdag 10 april 2010

VERKEER Bij het ontluiken van de lente wordt de wielrenfiets weer van stal gehaald

Voor de één is het de ultieme vorm van sport, voor de ander vooral een bron van ergernis: wielrennen.
door Stefan Gybels

Zoeffff. In volle snelheid komt de fietser de Cauberg af. Getooid in een professioneel wielertenue en gezeten op een al even professionele renfiets daalt hij als een ware Michael Boogerd het Valkenburgse
centrum in. De links afslaande auto kan hem maar net ontwijken. Luid getoeter galmt door het ochtendgloren. Veel zin heeft het niet: de wielrenner is louter gefocust op zijn snelheid. Het tafereel is bij het ontluiken van de lente zo ongeveer dagelijks gade te slaan. Recreatieve renners halen, geïnspireerd door de wielerklassiekers op televisie en het goede weer, hun renfiets weer van stal en nemen bezit van het Heuvelland. Automobilisten, motorrijders en voetgangers hebben er een extra aandachtspunt bij. En dat botst weleens, weet iedereen in het Heuvelland. Natuurlijk houden veel fietsers zich keurig aan de verkeersregels. Er zijn er echter ook genoeg die, zo gauw ze zich in wielertenue hebben gehesen, denken dat ze alleen op de weg zijn. Die groep aanpakken is lastig. Uiteraard is handhaving een zaak van de politie, maar die ‘kan niet overal tegelijk zijn’, klinkt het op het hoofdbureau in Maastricht.

Campagne voeren dan maar. De recreant op de fiets waarschuwen dat ook hij of zij een ‘normale’ verkeersdeelnemer is en hopen op wederzijds respect. De politie voert daarover al overleg met de gemeenten in het Heuvelland, Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Limburg (ROVL). Bij die laatste instantie hebben ze het eigenlijk nog nauwelijks gehad over het ‘probleem’ van het wielertoerisme. Of terrorisme, zo u wil. „We hebben dan ook geen cijfers van het aantal klachten of het aantal incidenten”, zegt Bart Pastoor, secretaris van het ROVL. Toch is Pastoor bekend met de problematiek. Hij ziet regelmatig groepen wielrenners als hij zelf door het Heuvelland rijdt. „Eigenlijk zouden we twee wegennetten moeten hebben”, filosofeert secretaris Bart Pastoor van ROVL. „Eén voor het woon-/werkverkeer en één voor de recreanten. Helaas is dat niet te verwezenlijken. En dus zullen we het moeten gooien op respect en begrip.”

Twee termen waar ook bestuurslid Wil Sijstermans van wielerclub TWC Maaslandster zich achter schaart. Maar dat geldt niet alleen voor de fietser, vult Sijstermans meteen aan. „Als je automobilisten soms ziet reageren, onvoorstelbaar. En ook die kunnen er soms wat van, hoor. Vergeet niet dat je als fietser enorm kwetsbaar bent op de weg. Daar mogen automobilisten ook rekening mee houden.” De club onderving zelf al een deel van het probleem door onlangs een eigen trainingscomplex te openen bij Megaland in Landgraaf. Wielrenners van TWC Maaslandster kunnen daar uren fietsen, zonder ook maar een andere verkeersdeelnemer tegen te komen. Uiteraard gaan ze ook de gewone weg op. „We wijzen onze leden vaak genoeg op de verkeersregels”, zegt hij.

Sportwethouder Jean Demollin van Margraten, zelf groot wielerliefhebber, waarschuwt ervoor de wielersport in Limburg te veel aan banden te leggen. „Toeristen komen speciaal naar deze provincie om te fietsen. Dat moet vooral zo blijven. Laat natuurlijk onverlet dat iedereen zich aan de regels moet houden.” Ook Demollin gebruikt de term ‘begrip’. „Het is een kwestie van gedrag. En daar heb je een lange adem voor nodig.”
Groeten, Paul.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Re: Wielrennen: toerisme of terrorisme?

Bericht door harrebas » zo 11 april 2010 20:43

Tja, onderwerpen als deze komen met de regelmaat van de klok langs in dit forum.
Ik ben het er wel mee eens dat veel wielertoeristen het niet zo nauw nemen met de verkeersregels. Afremmen is slecht voor het gemiddelde :-? Met een waaier over de weg of het fietspad is natuurlijk lekker om uit de wind te blijven, maar asociaal als je daarmee anderen hindert.

Ik vind wel dat fietsers vaak veel alerter zijn dan overige weggebruikers. Dit wordt veroorzaakt doordat de gemiddelde fietser zich erg bewust is van de gevaren op de weg. We rijden tenslotte met dunne bandjes, hoge snelheden en de voeten vastgeklemd op de pedalen. Niet erg gunstige omstandigheden voor een noodstop. En als je ziet hoe anderen zonder uit te kijken hun auto uitstappen, de weg oversteken of gewoon breeduit blijven fietsen verbaas ik me erover dat het nog zo vaak goed gaat.

En dan de vermeende oorlog tussen fietsers en automobilisten zal nog niet snel beslecht worden. Ik heb zowel auto's als fietsers in de loop van de tijd flink in de remmen gezien, omdat de andere groep gewoon voorrang nam terwijl ze dat niet hadden.

Tja, het zal een kwestie zijn van lange adem. Zolang we als wielertoeristen alleen maar wijzen naar anderen zal het begrip niet toenemen. Als daarentegen ook eens in de spiegel kijken vind ik het gerechtvaardigd om ook de anderen op hun fouten te wijzen.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Evgnt
Aluminium Racefiets
Fiets: Gazelle V8

Bericht door Evgnt » zo 11 april 2010 20:50

Dit stukje had ook over nordic walkers of skeelers op het fietspad kunnen gaan, vandaag weer bijna twee skeelerende medeweggebruikers (met walkman op uiteraard) bijna getorpedeerd omdat ze lekker naast elkaar op het fietspad bezig waren en mij uiteraard niet aan hoorde komen ondanks mijn verwoede fietsbelpogingen....... 8)

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Bas » zo 11 april 2010 20:53

Evgnt schreef:Dit stukje had ook over nordic walkers of skeelers op het fietspad kunnen gaan, vandaag weer bijna twee skeelerende medeweggebruikers (met walkman op uiteraard) bijna getorpedeerd omdat ze lekker naast elkaar op het fietspad bezig waren en mij uiteraard niet aan hoorde komen ondanks mijn verwoede fietsbelpogingen....... 8)
Remde je niet af?
Querer es poder

Cor01
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Cor01 » zo 11 april 2010 20:54

Zo wonen er in de buurt van Groesbeek mensen die zo'n hekel aan "mountainbikers" hebben dat ze anti bikers leuzen op de weg hebben gekalkt en de route paaltjes onder hebben geverfd zodat er niet meer aan af te lezen valt welke richting je uit moet... :shock:
Vroeger.....toen kon ik pas hard fietsen...;-)

http://www.youtube.com/watch?v=E-sW2NnL ... re=related

Evgnt
Aluminium Racefiets

Bericht door Evgnt » zo 11 april 2010 20:58

Bas schreef:
Evgnt schreef:Dit stukje had ook over nordic walkers of skeelers op het fietspad kunnen gaan, vandaag weer bijna twee skeelerende medeweggebruikers (met walkman op uiteraard) bijna getorpedeerd omdat ze lekker naast elkaar op het fietspad bezig waren en mij uiteraard niet aan hoorde komen ondanks mijn verwoede fietsbelpogingen....... 8)
Remde je niet af?
Jawel, maar erg laat, ik had namelijk al zeker 4 maal gebeld en had er 1 zien omkijken, dus dacht dat ze wel uit de weg zouden gaan, niet dus......... Gelukkig schrokken ze zich alleen maar kapot en bleven wel op de been, ik ook en dus konden we allemaal weer verder waar we mee bezig waren. Wel vervelend dat medeweggebruikers met walkman op dus geen verkeer dat achterop komt kan horen, blijf in dat geval dan achter elkaar skeeleren denk ik dan. Inhalen is toch al lastig met van die heen en weer zwalkende figuren. :oeps:

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » zo 11 april 2010 21:05

Evgnt schreef:
Bas schreef:
Remde je niet af?
Jawel, maar erg laat, ik had namelijk al zeker 4 maal gebeld en had er 1 zien omkijken, dus dacht dat ze wel uit de weg zouden gaan, niet dus......... Gelukkig schrokken ze zich alleen maar kapot en bleven wel op de been, ik ook en dus konden we allemaal weer verder waar we mee bezig waren. Wel vervelend dat medeweggebruikers met walkman op dus geen verkeer dat achterop komt kan horen, blijf in dat geval dan achter elkaar skeeleren denk ik dan. Inhalen is toch al lastig met van die heen en weer zwalkende figuren. :oeps:
Bij skeeleraars heb ik ook dubbele gevoelens. Ze rijden op een fietspad maar hebben veel ruimte nodig in de breedte. Walkmans zouden verboden moeten worden in het verkeer, voor weggebruikers die geen achteruitkijkspiegels hebben.

Bij inhalen verzeker ik me er altijd van dat de andere weggebruiker weet dat ik er aan kom en dat ik er langs kan. Langzaam maar zeker begin ik als een ouwe man te fietsen ;-)
Querer es poder

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » zo 11 april 2010 21:11

Bas schreef: Langzaam maar zeker begin ik als een ouwe man te fietsen ;-)
Dus dat eeuwige indekken van je met te weinig training klopt gewoon niet :twisted: ;-)
Laatst gewijzigd door HenkP op zo 11 april 2010 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Evgnt
Aluminium Racefiets

Bericht door Evgnt » zo 11 april 2010 21:16

Grappig, in dat ene topic reageer ik over die nordic walkers, dat was toen ook al een probleem. Serieus ik snap niet dat die mensen zo nodig met z'n allen naast elkaar willen lopen. Als wij in een groep fietsen houden we altijd oog voor de mede weggebruikers, dus netjes op een lint bij weinig ruimte (fietspaden) en breed als het kan (brede fietspaden en rustige dijken). Zo moeilijk is het niet, gewoon elkaar de ruimte gunnen.

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » zo 11 april 2010 21:28

pinarello schreef:
Dus dat eeuwige indekken van je met te weinig training klopt gewoon niet :twisted: ;-)
Nou ik heb gisteren anders behoorlijk fietsles gehad van who cares... :-?
Querer es poder

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » zo 11 april 2010 21:29

Bas schreef:
pinarello schreef:
Ja dat krijg je op jouw leeftijd ;-)

Maar voor je zelfvertrouwen mag je wel weer een keer met mij fietsen ;-)

flattyre
Aluminium Racefiets
Fiets: een zwarte
Contacteer:

Bericht door flattyre » zo 11 april 2010 21:36

Evgnt schreef:
Grappig, in dat ene topic reageer ik over die nordic walkers, dat was toen ook al een probleem. Serieus ik snap niet dat die mensen zo nodig met z'n allen naast elkaar willen lopen. Als wij in een groep fietsen houden we altijd oog voor de mede weggebruikers, dus netjes op een lint bij weinig ruimte (fietspaden) en breed als het kan (brede fietspaden en rustige dijken). Zo moeilijk is het niet, gewoon elkaar de ruimte gunnen.
Mensen die breeduit over de weg (in casu: het fietspad) zwalken zijn minstens zo verkeerd bezig, en zeker ook zo gevaarlijk voor racefietsers, als mensen die onnodig links rijden op de snelweg. En deze laatste categorie is bij wet strafbaar. Eenzelfde redenering kun je houden voor de walkman-skate combinatie vergeleken met mobiel bellen.
Naast elkaar lopen of fietsen is veel gezelliger, dat begrijp ik ook wel. Maar dat hoeft toch niet 3, 4 dik ?
Het leven is net als fietsen; als je denkt dat er geen wind staat, heb je hem behoorlijk in de rug.

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » zo 11 april 2010 21:38

pinarello schreef:Maar voor je zelfvertrouwen mag je wel weer een keer met mij fietsen ;-)
KBK? :D
Querer es poder

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » ma 12 april 2010 05:05

Bas schreef:
pinarello schreef:
En ik ben nog wel ietsjes ouder dan jij :oeps: .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » ma 12 april 2010 08:42

Bas schreef:
pinarello schreef:Maar voor je zelfvertrouwen mag je wel weer een keer met mij fietsen ;-)
KBK? :D
Helaas die moet ik deze keer overslaan; afspraak op de kasseien in Drenthe :oops:

gerbendegraaf
Driewieler
Fiets: Bulls desert falcon

Bericht door gerbendegraaf » ma 12 april 2010 13:09

Cor01 schreef:Zo wonen er in de buurt van Groesbeek mensen die zo'n hekel aan "mountainbikers" hebben dat ze anti bikers leuzen op de weg hebben gekalkt en de route paaltjes onder hebben geverfd zodat er niet meer aan af te lezen valt welke richting je uit moet... :shock:
Niet alleen aan mtb'ers maar ook aan gewone recreanten. Er zijn ook borden van de fietsknooppunten en langeafstandfietsrouten beklad.

gerbendegraaf
Driewieler
Fiets: Bulls desert falcon

Bericht door gerbendegraaf » ma 12 april 2010 13:12

Zaterdag in de Gelderlander een stukje over een conflict, zie de link.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... nflict.ece
Laatst gewijzigd door gerbendegraaf op ma 12 april 2010 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » ma 12 april 2010 13:22

gerbendegraaf schreef:
Cor01 schreef:Zo wonen er in de buurt van Groesbeek mensen die zo'n hekel aan "mountainbikers" hebben dat ze anti bikers leuzen op de weg hebben gekalkt en de route paaltjes onder hebben geverfd zodat er niet meer aan af te lezen valt welke richting je uit moet... :shock:
Niet alleen aan mtb'ers maar ook aan gewone recreanten. Er zijn ook borden van de fietsknooppunten en langeafstandfietsrouten beklad.
Wat moet je toch een fantastisch leven hebben als je grootste probleem bestaat uit een paar wannabe wielrenners. Ik zou me ook groen en geel kunnen ergeren aan alle andere weggebruikers die mij in de weg zitten als ik er voorbij wil. Een heel klein beetje rekening met elkaar houden van beide kanten en er is niets aan de hand, het is zo eenvoudig. Er wonen nou eenmaal veel te veel mensen in dit land.

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 12 april 2010 14:16

gerbendegraaf schreef:Zaterdag in de Gelderlander een stukje over een conflict, zie de link.
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... nflict.ece
Dat bericht had ik al in een ander topic gepost (http://www.wielertoerist.nl/phpBB3/view ... 82#p286839) en daar zijn ook al wat reacties op gekomen ;-)
Querer es poder

daPOKER
Driewieler
Fiets: Orbea

Bericht door daPOKER » di 20 april 2010 19:07

Met het oog op dit probleem heb ik afgelopen zaterdag op de AGR een leuk gesprek gehad met iemand uit de achterhoek. Lees het verslag maar op mijn blog als je zin hebt.

http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/

Groet,
Voor de allermooiste wielerblog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag

gentslux
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door gentslux » di 20 april 2010 21:38

daPOKER schreef:Met het oog op dit probleem heb ik afgelopen zaterdag op de AGR een leuk gesprek gehad met iemand uit de achterhoek. Lees het verslag maar op mijn blog als je zin hebt.

Groet,
Leuke blog!!
Verzuring is iets voor de benen, niet voor de geest

daPOKER
Driewieler
Fiets: Orbea

Bericht door daPOKER » wo 21 april 2010 11:38

gentslux schreef:
daPOKER schreef:Met het oog op dit probleem heb ik afgelopen zaterdag op de AGR een leuk gesprek gehad met iemand uit de achterhoek. Lees het verslag maar op mijn blog als je zin hebt.

Groet,
Leuke blog!!
Dank
Maar ach, op de fiets heb je tijd zat om wat te bedenken :-)
Voor de allermooiste wielerblog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag

Rose69
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose Pro RS3000
Contacteer:

Bericht door Rose69 » wo 21 april 2010 15:33

harrebas schreef:Ik vind wel dat fietsers vaak veel alerter zijn dan overige weggebruikers.
Toen ik begon was ik niet zo dat is veel later gekomen en gelukkig had ik daar niet hele catastrofale ongelukken voor nodig en nog moet ik alerter blijven. Bij veel weggebruikers ben ik dat al en in veel verkeerssituaties maar toch mag je als fietser al nergens meer van uitgaan dat het vanzelfsprekend is.
~* Carpe Diem *~
Uitdagingen 2013: 1/2e triathlon 2/6 Nieuwkoop (5u17m46s) en 7/7 Ironman70.3 Haugesund, Noorwegen.
18 juni 2008: nr 2128 cinglé | http://rosevdh69.blogspot.com | http://twitter.com/#!/rosevdh69 | http://www.bikeplanner.com/rose69

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » za 24 april 2010 20:11

En ook de jonge intellectuelen van Geenstijl.nl hebben de discussie opgepikt.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... n_het.html

Plaats reactie