Voor die lullo's die zonder helm rijden

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Re: Voor die lullo's die zonder helm rijden

Bericht door El Escalador » vr 17 september 2010 07:45

Mac944 schreef:Ik heb hetzelfde met de autogordel, maar daar heb ik wat op gevonden. Vlak voor elk ongeluk doe ik snel mijn gordel om, zo word ik wel beschermd maar heb ik geen last van zo'n strakke gordel als ik rijd.
Probeer je mij nu belachelijk te maken?
It never gets easier, you just go faster.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » vr 17 september 2010 07:58

El Escalador schreef:
Mac944 schreef:Ik heb hetzelfde met de autogordel, maar daar heb ik wat op gevonden. Vlak voor elk ongeluk doe ik snel mijn gordel om, zo word ik wel beschermd maar heb ik geen last van zo'n strakke gordel als ik rijd.
Of doe je dat zelf?

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » vr 17 september 2010 08:05

pinarello schreef:
El Escalador schreef:
Of doe je dat zelf?
Daar kan ik niet over oordelen. Heb jij dat gevoel dan? Het is in ieder geval niet mijn bedoeling, en mijn opmerking naar Bandit was serieus.
Laatst gewijzigd door El Escalador op vr 17 september 2010 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 17 september 2010 08:06

El Escalador schreef:
Bandit schreef:Zonder helm was ik nu alleenstaand ouder geweest :-? .
Misschien wel. Alleen de 'logica' die er achter zit om dan maar altijd en overal een helm op te zetten om alle onheil te voorkomen, klopt niet.
Maar als je WILT dat de helm je "beschermt" als je valt, dan moet hij wel op je kop zitten.

Ik zet hem dus altijd op. Met de racefiets de afgelopen 4 jaar 1 keer gevallen. Bij ongeveer 110 ritjes op de race fiets per jaar, heb ik de helm dus 439 keer voor niets opgezet. Maar die ENE keer waarbij ik met 40km/uur tegen het asfalt smakte deed mijn helm zijn werk erg goed.

Op de MTB ligt verhouding een stuk "gunstiger" :-(

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » vr 17 september 2010 08:15

Rob T schreef:Op de MTB ligt verhouding een stuk "gunstiger" :-(

Oei, ben je weer begonnen ?
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 17 september 2010 08:18

Dingo schreef:
Rob T schreef:Op de MTB ligt verhouding een stuk "gunstiger" :-(

Oei, ben je weer begonnen ?
Yep. Score na 2 ritten is 1 - 1

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » vr 17 september 2010 08:28

El Escalador schreef:Daar kan ik niet over oordelen. Heb jij dat gevoel dan? Het is in ieder geval niet mijn bedoeling, en mijn opmerking naar Bandit was serieus.
Nee ik bedoel het anders: het feit dat je geen helm wilt dragen ;-)

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk maar ik heb hier nog nooit een zinnig argument voorbij zien komen waarom je geen zou moeten dragen ook niet van jou. Verder vrij zinloze discussie denk ik. Wachten tot er een keer iets gebeurt en dan maar hopen dat het niet te laat is.

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » vr 17 september 2010 08:37

El Escalador schreef:
Misschien wel. Alleen de 'logica' die er achter zit om dan maar altijd en overal een helm op te zetten om alle onheil te voorkomen, klopt niet.
Met een helm bescherm je je inderdaad niet tegen alle onheil, maar wel tegen genoeg onheil om het gebruik van een helm op de racefiets te allen tijde zinvol te maken. Als in jouw geval de kans op een (ernstig) ongeval gecombineerd met het mogelijk voorkomen van ernstiger letsel door het dragen van een helm minder zwaar weegt dan het extra genot dat het niet dragen van een helm bij jou veroorzaakt dan moet je vooral geen helm opzetten. Dat komt op mij een beetje over als mensen die geen brandverzekering willen afsluiten omdat je elke maand geld betaalt voor iets wat toch zeer onwaarschijnlijk is.

Maar zoals pinarello zegt, iedereen moet het zelf weten en ik sta zeker niet met mijn vingertje klaar om mensen terecht te wijzen.

Oja, en over dat belachelijk maken, dat geldt alleen voor jouw bijdrage en argumentatie in dit topic.

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » vr 17 september 2010 08:43

Mac944 schreef:Oja, en over dat belachelijk maken, dat geldt alleen voor jouw bijdrage en argumentatie in dit topic.
Kun je dan concreet aangeven wie ik waar belachelijk maak? Ik zie het zelf namelijk niet.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » vr 17 september 2010 08:46

Amai, nu al vrijdagmiddag... En ik moet nog zoveel doen!

Mac944
Carbon Racefiets
Fiets: Canyon Ultimate CF
Contacteer:

Bericht door Mac944 » vr 17 september 2010 08:59

El Escalador schreef:
Mac944 schreef:Oja, en over dat belachelijk maken, dat geldt alleen voor jouw bijdrage en argumentatie in dit topic.
Kun je dan concreet aangeven wie ik waar belachelijk maak? Ik zie het zelf namelijk niet.
El Escalador schreef:Is er al eens een onderzoek gedaan waaruit bleek dat helmdragers significant intelligenter waren dan notoire niet-helmdragers (zoals ik)?
El Escalador schreef:Ik vind het gewoon lekkerder rijden zonder helm...
Jouw argumentatie om geen helm te dragen is 'omdat het gewoon lekkerder is', zonder de negatieve aspecten van een valpartij zonder helm mee te nemen. Daaraan koppel je het argument dat je met een helm niet tegen alles beschermd bent, wat zonder meer klopt, maar niet relevant is. Jouw doorgaans beter beargumenteerde bijdrages op dit forum kennende kan ik dit niet echt serieus nemen, vandaar mijn ook niet serieuze post. Ik beweer niet dat jij iemand belachelijk maakt.

Verder waardeer ik het wel dat er iemand advocaat van de duivel wil spelen. ;-)

Caselongo
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door Caselongo » vr 17 september 2010 10:37

Mijn argumenten om af en toe geen helm te dragen zijn vrijheid en ijdelheid. Het voelt gewoon toch net iets lekkerder om zonder helm, met de haren in de wind te rijden en daarnaast vind ik een helm op niet zo charmant en gaat mijn haar heel gek staan. Dit zijn heel persoonlijke argumenten om af en toe de helm de helm te laten, die ik in de meeste gevallen wel gewoon op zet. Alleen in situaties van een (statistisch) minimaal risico op een valpartij (vlakke, droge weg, solo en niet in stedelijk gebied) laat ik de helm wel eens thuis. Wat mij betreft is het ook in dit geval niet verkeerd om af en toe te zondigen als je daar tenminste behoefte aan hebt.

kippie
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: alu
Contacteer:

Bericht door kippie » vr 17 september 2010 10:54

Caselongo schreef:Mijn argumenten om af en toe geen helm te dragen zijn vrijheid en ijdelheid. Het voelt gewoon toch net iets lekkerder om zonder helm, met de haren in de wind te rijden en daarnaast vind ik een helm op niet zo charmant en gaat mijn haar heel gek staan. Dit zijn heel persoonlijke argumenten om af en toe de helm de helm te laten, die ik in de meeste gevallen wel gewoon op zet. Alleen in situaties van een (statistisch) minimaal risico op een valpartij (vlakke, droge weg, solo en niet in stedelijk gebied) laat ik de helm wel eens thuis. Wat mij betreft is het ook in dit geval niet verkeerd om af en toe te zondigen als je daar tenminste behoefte aan hebt.
Er zijn kleine leugens, grote leugens en statistieken . Maar verder gewoon doen waar je je lekker bijvoelt, maar niet de schuld bij een ander gaan leggen als je een tot orgaan donoor gedegradeerd bent omdat je geen helm droeg.

Caselongo
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door Caselongo » vr 17 september 2010 11:07

kippie schreef:
Caselongo schreef:Mijn argumenten om af en toe geen helm te dragen zijn vrijheid en ijdelheid. Het voelt gewoon toch net iets lekkerder om zonder helm, met de haren in de wind te rijden en daarnaast vind ik een helm op niet zo charmant en gaat mijn haar heel gek staan. Dit zijn heel persoonlijke argumenten om af en toe de helm de helm te laten, die ik in de meeste gevallen wel gewoon op zet. Alleen in situaties van een (statistisch) minimaal risico op een valpartij (vlakke, droge weg, solo en niet in stedelijk gebied) laat ik de helm wel eens thuis. Wat mij betreft is het ook in dit geval niet verkeerd om af en toe te zondigen als je daar tenminste behoefte aan hebt.
Er zijn kleine leugens, grote leugens en statistieken . Maar verder gewoon doen waar je je lekker bijvoelt, maar niet de schuld bij een ander gaan leggen als je een tot orgaan donoor gedegradeerd bent omdat je geen helm droeg.
Ik schreef juist "statistisch" omdat ik me er ook van bewust ben dat het slechts obv statistiek een minimaal risico is.

En nee, mocht ik onverhoopt een keer verworden tot orgaandonor dan zal ik zeker de schuld niet bij jou leggen.

RBR
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Trek oclv

Bericht door RBR » vr 17 september 2010 11:19

+ 1 voor de niet helm dragers zoals bovenstaand beschreven. Op dezelfde ritten zondig ik ook. Vind een muts onder de helm niet relaxt in de winter dus laat ik hem weleens thuis. Wel alleen als ik solo of met zn 2en rijd.

No offence, valpartijen zijn heel erg, zonder helm mtb-en is stom, maar op een rustig ritje door landelijk gebied is de kans op hoofdletsel bij een valpartij gevoelsmatig een stuk kleiner dan bij een gemiddeld ritje naar je werk in de auto bij een ongeluk. En daarom laat ik de auto ook niet thuis.

Met helmen is het zo dat alles wordt weg geredeneerd naar die 1% die weleens valt en de helm breekt (dus anders hoofdletsel had gehad).
Laatst gewijzigd door RBR op vr 17 september 2010 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ben wakker....winterslaap voorbij, fietsseizoen kan beginnen

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » vr 17 september 2010 12:12

Iedereen moet het zelf weten.
Wel zeg ik altijd, diegene die geen helm draagt heeft deze dan ook niet nodig.

Gelukkig zondig ik zelf, per ongeluk!, ook wel eens. In de winter komt het wel eens voor door het dragen van een muts dat ik de helm vergeet op te zetten :crazy: (ben geen ochtend mens...)

opera
Carbon Racefiets
Fiets: Willier

Bericht door opera » vr 17 september 2010 12:14

(zie post van Trek1200 in Vogezen-topic en voor de foto's haar blog)
Zonder helm was Opera waarschijnlijk al vergeten op dit forum bij mijn eerste en hopelijk mijn laatste val toen ik over een auto duikelde 3 jaar geleden in de afdaling van de wannervalle tijdens de waalse pijl.
Proberen positief te blijven in de toekomst

Bandit
Aluminium Racefiets
Fiets: Jan Janssen Equipe
Contacteer:

Bericht door Bandit » vr 17 september 2010 13:40

Volgens mij is dit topic bedoeld om de nut en noodzaak van het rijden met een helm ter discussie te stellen. En in een discussie mag iedereen zijn (onderbouwde) mening / argumenten aandragen. Niemand heeft er iets aan als we de discussie in het beledigen en het cynisme brengen.

El escalator heeft in het verleden al eens gesteld dat zijn argument is dat het 'gewoon lekkerder voelt'. Hij zal blij zijn geweest in Oostenrijk met de helm die hij toen op had. Dat hij het nu niet altijd doet, is omdat het fijne gevoel blijkbaar zwaarder weegt dan het geringe risico om (verkeerd) te vallen.

Mijn keuze om altijd wel een helm op te zetten, heb ik gedaan nadat ik een keer de helm van een fietsmaatje na een valpartij heb gezien. Tot die tijd reed ik ook weleens zonder. Ik was blij hem op te hebben toen ik in 2006 de klinkertjes knuffelde en ik ben erg blij dat Trek1200 haar helm 2 weken terug op had.

Per saldo: ik ben voorstander van helmgebruik en zal dat in deze discussie niet laten om naar voren te dragen.
2016: ...

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » vr 17 september 2010 14:12

Ik doe hem vaker niet op. In de auto hebben ook veel mensen last van hoofdletsel bij een ongeluk en toch zie ik niet veel mensen met een helm op in de auto zitten.

Het 'veel veiliger' argument kun je extreem ver doortrekken maar je zult ergens je (persoonlijke) grens moeten trekken. Als Escalador die grens eerder trekt dan een ander, is het wat mij betreft een beetje flauw om dat niet serieus te nemen. Ik begrijp best wat hij bedoelt.

Mijn grens:

- plezierritjes buiten de stad. Ik rijd puur op hartslag en vind het niet erg om rustig te wachten bij een splitsing om te zien of er een auto aan komt. Ook als ik voorrang heb.

- Bergop met goed weer. Veel te warm, zit niet lekker en als ik val sta ik toch al bijna stil.

Bij slecht weer (onderuit glijden) of 'fanatieke' ritjes waar ik goed voor ga zitten, doe ik een helm op.

Enneh... bij afdalingen. Daar hoeven we het niet lang over te hebben, toch?

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 17 september 2010 14:16

GoodRiddance schreef: - Bergop met goed weer. Veel te warm, zit niet lekker en als ik val sta ik toch al bijna stil.
de ergste valpartijen qua kwetsuren ontstaan in de regel bij lage snelheden.....
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » vr 17 september 2010 14:21

[quote="GoodRiddance"] Bergop met goed weer. Veel te warm, zit niet lekker en als ik val sta ik toch al bijna stil.

Een helm zit bergop volgens mij net zo op het hoofd als op het vlakke of bergaf volgens mij.
Dat je uit stilstand geen ricico loopt is natuurlijk een lulverhaal. Zie ook Thierry

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » vr 17 september 2010 15:35

Thierry le Brun schreef:
GoodRiddance schreef: - Bergop met goed weer. Veel te warm, zit niet lekker en als ik val sta ik toch al bijna stil.
de ergste valpartijen qua kwetsuren ontstaan in de regel bij lage snelheden.....
Dat kan ik beamen. Een vriend van mij viel vorig jaar in de Dolomieten bij een snelheid van max. 10 km/h tegen een stoeprand. Gevolg: gebroken dijbeen.

kippie
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: alu
Contacteer:

Bericht door kippie » vr 17 september 2010 15:58

Caselongo schreef:
En nee, mocht ik onverhoopt een keer verworden tot orgaandonor dan zal ik zeker de schuld niet bij jou leggen.
Gelukkig :eek: , maar het het lijkt wel of dit in de maatschappij tegenwoordig steeds vaker voorkomt om de schuld bij een ander te leggen terwijl men er zelf voor gekozen heeft, maar nu word het wel erg off-topic :oeps:

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » vr 17 september 2010 16:09

Ancher schreef:
Thierry le Brun schreef:
Dat kan ik beamen. Een vriend van mij viel vorig jaar in de Dolomieten bij een snelheid van max. 10 km/h tegen een stoeprand. Gevolg: gebroken dijbeen.
had 'ie maar een helm op moeten doen.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » vr 17 september 2010 17:33

Jan Willem schreef:
Ancher schreef: Dat kan ik beamen. Een vriend van mij viel vorig jaar in de Dolomieten bij een snelheid van max. 10 km/h tegen een stoeprand. Gevolg: gebroken dijbeen.
had 'ie maar een helm op moeten doen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Gesloten