Ronde van Vlaanderen 2017

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
Plaats reactie
PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld
CTWT-lid: Ja

Ronde van Vlaanderen 2017

Bericht door PrinceHeerlijk » vr 17 juni 2016 07:13

Ronde van Vlaanderen start in Antwerpen, Muur van Geraardsbergen keert terug

Geplaatst op vrijdag 17 juni 2016 om 07:10
Afbeelding
Muur van Geraardsbergen, Kapel Muur, Boy van Poppel
Foto: Sirotti

De Ronde van Vlaanderen zal volgend jaar starten in Antwerpen. Dat maakt organisator Flanders Classic vandaag bekend. De havenstad krijgt de voorkeur boven Brugge. Daarnaast keert de Muur van Geraardsbergen voor het eerst sinds 2011 terug in het parcours. De finish blijft in Oudenaarde.

Na de start in Antwerpen rijden de renners langs Herzele en Zottegem naar Oudenaerde. Na een eerste passage over de oude Kwaremont zet men koers richting Brakel en wachten in aanloop naar de Muur van Geraardsbergen de Leberg, de Berendries en Tenbosse. De Muur ligt op minder dan honderd kilometer van de aankomst. De laatste 75 kilometer blijven ongewijzigd. De finale zal opnieuw bestaan uit Oude Kwaremont, Paterberg, Koppenberg, Steenbeekdries, Taaienberg, Kruisberg en een laatste keer het duo Oude Kwaremont en Paterberg. De finish ligt aan de Minderbroederstraat in Oudenaerde.

Antwerpen mag de start van De Ronde in ieder geval tot 2021 organiseren. Volgens Het Nieuwsblad heeft het daar een bedrag van 400.000 euro per jaar voor over.
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Re: Ronde van Vlaanderen 2017

Bericht door Ronald » vr 17 juni 2016 09:58

Leuk voor de foto's, maar voor de koers heeft dit natuurlijk weinig zin...

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » vr 17 juni 2016 12:28

https://www.youtube.com/watch?v=ETxmCCsMoD0

:roll: Ik heb niks tegen veranderingen, maar als het maar om de goede redenen gaat. Koerstechnisch is het idd onzin.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » vr 17 juni 2016 14:21

Is toch leuk, een keer weer wat anders. We weten allemaal dat het om geld draait, maar zeiken om het zeiken is ook maar te gemakkelijk. RVV blijft een harde koers en zo'n muurtje geeft toch wat extra aandacht, ook al maakt het voor het koersverloop waarschijnlijk weinig uit. Dit is overigens ook niet wat wordt gesuggereerd, dus ik zie het probleem niet zo.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » vr 17 juni 2016 18:11

Krijg je dan niet na de Muur een langs stuk met weinig hellingen?

Joseba
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Cinelli Strato
Contacteer:

Bericht door Joseba » za 18 juni 2016 19:03

Logistiek gezien geen goed nieuws voor ons wielertoeristen. Van Oudenaarde was het goed per trein in Brugge geraken, Antwerpen is een pak lastiger.

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » wo 29 juni 2016 18:23

Ik ben teleurgesteld:

1) Brugge als startplaats van De Ronde hoort zo langzamerhand gewoon bij de Ronde van Vlaanderen (in het besef dat dat ook niet altijd zo is geweest). Als de op één na mooiste stad van België vond ik de afgelopen jaren op de eerste vrijdagavond van april (soms de laatste van maart) in Brugge vertoeven prachtig. Daar kan Antwerpen niet tegenop. Ik ga Brugge nu al missen. En ik weet zeker dat er hier mensen zijn die het Brugs Beertje ontzettend gaan missen ;-)

2) Wat Joseba zegt. Dit jaar voor het eerst op de fiets gedaan en dat beviel uitstekend. 50km peddelen van Oudenaarde naar Brugge. Niks mis mee. Dat wordt nu wel wat anders.

3) Wat Ronald zegt. Eerst het oude parcours in 2012 verkrachten door de beslissende rol van de Muur te slopen en diezelfde Muur er nu weer indoen op een nietszeggend moment in de route. Goedkoop en de koppen "De Muur terug in de Ronde" zijn wat mij betreft dan ook van het type "worstje voorhouden"

Een voordeel: Voor laatkomers is Antwerpen dichterbij dan Brugge.

Verandering an sich heb ik niets op tegen maar wat klassiekers betreft: verandering van parcours verkracht in mijn ogen het begrip "klassieker". Schaf die term dan af als je zoveel aan het parcours loopt te klooien! (en in België zijn ze heus niet de enige die dat doen, dat klooien).
T = 143

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 29 juni 2016 21:30

wat als Parijs Roubaix blijkt te gaan voor een nieuw parcours: lange kasseiloze aanloop schrappen en starten een stuk dichter bij de 1e kasseistroken en dan veel meer draaien en keren en nieuwe kasseistroken opzoeken in het laatste deel?
is het dan ook geen klassieker meer?

Heb nl ergens gehoord/gelezen dat die gedachten spelen bij de organisatie/ASO.
Welke 'klassieker' heeft nu nog echt een klassiek parcours?

MSR wellicht hoewel die ook allerlei extra klimmetjes aan het zoeken zijn.

ik ben ook niet zo'n voorstander van al die rigoureuze veranderingen maar elk jaar exact hetzelfde is ook niet alles.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » do 30 juni 2016 19:09

Thierry le Brun schreef:wat als Parijs Roubaix blijkt te gaan voor een nieuw parcours: lange kasseiloze aanloop schrappen en starten een stuk dichter bij de 1e kasseistroken en dan veel meer draaien en keren en nieuwe kasseistroken opzoeken in het laatste deel?
Dat hebben ze toch een jaar of 50 geleden al gedaan?

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » do 30 juni 2016 19:15

Wombcat schreef:
Thierry le Brun schreef:wat als Parijs Roubaix blijkt te gaan voor een nieuw parcours: lange kasseiloze aanloop schrappen en starten een stuk dichter bij de 1e kasseistroken en dan veel meer draaien en keren en nieuwe kasseistroken opzoeken in het laatste deel?
Dat hebben ze toch een jaar of 50 geleden al gedaan?
blijkbaar zijn er plannen om nog noordelijker te vertrekken. probeer het terug te vinden maar weet niet meer waar ik het gelezen heb. :-?

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » vr 01 juli 2016 09:26

Op zich vind ik het niet verkeerd dat de organisatie het parcours van een klassieker aanpast. Zo lang dat maar gebeurt in het belang van de klassieker. Dat geld daarbij ook een rol speelt is logisch, want de kachel moet nu eenmaal branden. Maar ik denk wel dat het koersbelang voorop moet staan en niet het commerciële belang.
Zo had ik weinig problemen met het verleggen van de finish van Meerbeke naar Oudenaarde. Oudenaarde vind ik veel meer bij de Ronde horen dat die desolate gewestelijke baan in Meerbeke.
Ik had al meer moeite met de rondjes Paterberg/Oude Kwaremont. Die zijn er namelijk niet gekomen in het belang van de koers, maar vanuit commerciële belangen. De renners komen nu drie keer langs de VIP-tenten op de Oude Kwaremont.
Ik zie het koersbelang van het verleggen van de start van Brugge naar Antwerpen ook niet direct. Ik denk dit vooral is ingegeven door commerciële motieven.
Je kunt je zelfs afvragen of de Ronde van Vlaanderen nog wel de Ronde van Vlaanderen mag heten omdat de koers nu West-Vlaanderen niet meer aan doet.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » vr 01 juli 2016 09:38

MEG schreef: Je kunt je zelfs afvragen of de Ronde van Vlaanderen nog wel de Ronde van Vlaanderen mag heten omdat de koers nu West-Vlaanderen niet meer aan doet.
Alleen wij Nederlanders hebben het nog over de Ronde van Vlaanderen, de Belgen hebben het enkel over De Ronde!
Dus dat probleem is al opgelost.
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Thierry le Brun
Prince of Spain

Bericht door Thierry le Brun » vr 01 juli 2016 10:07

PrinceHeerlijk schreef:
MEG schreef: Je kunt je zelfs afvragen of de Ronde van Vlaanderen nog wel de Ronde van Vlaanderen mag heten omdat de koers nu West-Vlaanderen niet meer aan doet.
Alleen wij Nederlanders hebben het nog over de Ronde van Vlaanderen, de Belgen hebben het enkel over De Ronde!
waarbij Antwerpen historisch gezien niet eens tot VLaanderen schijnt behoren.

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » vr 01 juli 2016 15:03

Thierry le Brun schreef:
PrinceHeerlijk schreef:
waarbij Antwerpen historisch gezien niet eens tot VLaanderen schijnt behoren.
Antwerpen behoorde, net als Brussel, tot het hertogdom Brabant. Als de Ronde door het historische graafschap Vlaanderen moet gaan, dan is Terneuzen-Douai een mooie optie. Kunnen ze meteen wat van die Parijs-Roubaix strookjes in de andere richting doen. :D

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » za 02 juli 2016 15:05

In de Antwerpse haven liggen ook wel wat kasseistroken.

Plaats reactie