Oortjes in wordt beboet in Frankrijk

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Oortjes in wordt beboet in Frankrijk

Bericht door Rob T » vr 26 juni 2015 10:46

Forse Franse boete voor oortje in verkeer

Gijsbert Termaat
DEN HAAG -
Wie deze zomer naar Frankrijk op vakantie gaat moet goed oppassen voor een nieuwe forse Franse boete. Wanneer je als automobilist, motorrijder óf fietser oordopjes of een koptelefoon draagt, word je op de bon geslingerd.

Vanaf woensdag 1 juli is het verboden deze apparaatjes – die vooral gebruikt worden tijdens het bellen – te gebruiken in het verkeer op straffe van een bekeuring van 135 euro.
„Wij waarschuwen alle 1,3 miljoen Nederlandse vakantiegangers die de komende weken weer naar Frankrijk afreizen hier goed op te letten. Het is zonde van het vakantiebudget als je gepakt wordt”, zegt Annelies Tichelaar van de ANWB. „De maatregel geldt ook voor het luisteren van muziek of radio met een headset.”
„Met deze drastische ingreep hoopt de Franse regering de strijd aan te gaan tegen onoplettendheid achter het stuur. Volgens onderzoek heeft tien procent van de ongevallen te maken met het gebruik van de smartphone in het verkeer”, reageert Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland.
Afbeelding

vc-charlie
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Gilberston Allure

Re: Oortjes in wordt beboet in Frankrijk

Bericht door vc-charlie » vr 26 juni 2015 11:05

Shit, dan moet ik nu dus naar dat getater van mijn vrouw luisteren... :lol:
Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 26 juni 2015 11:07

snapte sowieso die fietsers niet die tijdens een cyclo met oortjes/muziek rondreden.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » vr 26 juni 2015 11:23

op de racefiets rij ik niet met oortjes, maar als ik gewoon op mijn stadsfiets naar het werk ga heb ik altijd muziek in de oren... Gelukkig woon ik niet in Frankrijk ;)

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 26 juni 2015 11:26

Thierry le Brun schreef:snapte sowieso die fietsers niet die tijdens een cyclo met oortjes/muziek rondreden.
Verbod geldt ook buiten cyclo's om.
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 26 juni 2015 11:57

Luidsprekertjes in je helm laten monteren ;-)

Maar voor automobilisten geldt dus feitelijk dat je niet meer handsfree mag bellen met een oordopje in en dat je dus gedwongen wordt een duurder systeem aan te schaffen die je aansluit op de speakers van je auto.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 26 juni 2015 12:07

Vreemde regel. Ik draag altijd oordopjes als ik motor rijd, omdat ik anders knettergek word van de herrie door de rijwind. Dat mag dus niet meer. Evengoed zijn dan ook geïntegreerde headsets in helmen verboden.

Eigenlijk moeten ze dan ook autoradio's verbieden, die kan je nl. zo hard zetten dat je de rest van het verkeer niet meer hoort.

De Fransen doen hun stinkende best om de buitenlandse toeristen weg te houden :oke:
2017: Een tussenjaar

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 26 juni 2015 12:09

Rob T schreef:
Thierry le Brun schreef:snapte sowieso die fietsers niet die tijdens een cyclo met oortjes/muziek rondreden.
dat snap ik ook wel....
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 26 juni 2015 12:18

Thierry le Brun schreef:
Rob T schreef:
dat snap ik ook wel....
Oh
Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » vr 26 juni 2015 17:35

Alexander schreef:Luidsprekertjes in je helm laten monteren ;-)

Maar voor automobilisten geldt dus feitelijk dat je niet meer handsfree mag bellen met een oordopje in en dat je dus gedwongen wordt een duurder systeem aan te schaffen die je aansluit op de speakers van je auto.
Aangezien handsfree bellen net zo onveilig is als met alcohol rijden, vind ik dat helemaal niet erg.

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » za 27 juni 2015 17:15

Wombcat schreef:

Aangezien handsfree bellen net zo onveilig is als met alcohol rijden, vind ik dat helemaal niet erg.
Als gebruiker van een carkit, zonder oortjes, ben ik erg benieuwd naar de onderbouwing van deze stelling.
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » za 27 juni 2015 19:54

Meestal heb ik zoveel drank op, en praat ik met zo'n dubbele tong dat ik handsfree ook niet meer te verstaan ben!
Wat dat betreft kan ik net zo goed met de telefoon aan mijn oor bellen. ;-)

Dus inderdaad niet veilig! :oke:
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Tommeke
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized

Bericht door Tommeke » zo 28 juni 2015 07:33

NK 2003 schreef:
Wombcat schreef:

Als gebruiker van een carkit, zonder oortjes, ben ik erg benieuwd naar de onderbouwing van deze stelling.
http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-we ... rlijk.html

Ontopic: Ik snap niet waarom je in bijvoorbeeld de Franse Alpen met muziek op zou willen rondrijden.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » zo 28 juni 2015 08:09

Afleiding is de grote verklarende factor bij bellen, niet of je de telefoon in de hand hebt. (Je kunt het beste de site vd SWOV als bron gebruiken.) http://www.swov.nl

Om te stellen dat handsfree bellen net zo erg is als met alcohol rijden is veel te algemeen. Bij alcohol is de hoeveelheid allesbepalend. Boven de 0,5 promille neemt het gevaar exponentieel toe en is het al snel veeeeel gevaarlijker.

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » ma 29 juni 2015 07:29

NK 2003 schreef:
Wombcat schreef:

Een combinatie van berichtgeving dat handsfree bellen net zo onveilig is als handson bellen:
http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERK ... hand.dhtml

En een uitzending van Mythbuster waarin ze testen hoe onveilig handson bellen is in vergelijking met rijden met drank op:
https://www.youtube.com/watch?v=3vFcIpzF7pc
Myth confirmed. Nou blijven ze daar hun telefoon in de hand houden terwijl ze moeilijke handelingen moeten verrichten, wat je waarschijnlijk niet snel zou doen, maar belangrijkste effect van een telefoongesprek is de afleiding, zoals ook al in het artikel staat .
Daar staat tegenover dat ze ook niet extreem veel alcohol drinken. Ze blijven nog beneden de wetttelijke limiet in de VS, en die is volgens mij lager dan die in NL.

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » ma 29 juni 2015 08:10

Handsfree bellen en dronken rijders vergelijken, tja dan denk ik knollen en citroenen...

Natuurlijk is er afleiding tijdens het (handsfree) bellen.
Maar bij met drank in het lijf autorijden is er iets anders aan de hand. Er is sprake van opzet of op zijn minst het niet uitsluiten van het begaan van een of meer levensbedreigende misdrijven.
De beller kan altijd nog even zijn mond houden, opleggen etc. Dronken ben je constant...

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » ma 29 juni 2015 17:25

Je kunt het wel een belachelijke vergelijiking vinden, maar het blijkt uit verschillende onderzoeken. Ronald postte er al eentje, hier nog een paar:
http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/2702
Met een leuke quote daaruit:
Opvallend was dat bellende bestuurders, net als bij de meeste automobilisten die een glaasje teveel op hebben, van zichzelf vinden dat hun rijvaardigheid niet beinvloed wordt door hun gedrag.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... g_1_293789

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » di 30 juni 2015 10:23

Wombcat schreef:Je kunt het wel een belachelijke vergelijiking vinden, maar het blijkt uit verschillende onderzoeken. Ronald postte er al eentje, hier nog een paar:
http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/2702
Met een leuke quote daaruit:
Opvallend was dat bellende bestuurders, net als bij de meeste automobilisten die een glaasje teveel op hebben, van zichzelf vinden dat hun rijvaardigheid niet beinvloed wordt door hun gedrag.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... g_1_293789
Neem aan dat het 'belachelijk' op een andere reactie slaat. Ik heb het enkel over de onvergelijkbare zaken gehad, zonder iets te willen ridiculiseren. Knollen en citroenen vergelijken, dat is een gangbaar gezegde, daar wordt niets belachelijk mee gemaakt.
Ik blijf erbij. Dronken rijden is (al gauw) een misdrijf, handsfree bellen is legaal toegestaan en misschien riskant.
En ja, ik bel natuurlijk liever NIET als ik rijd (op de fiets of in de auto).

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » di 30 juni 2015 12:03

Grappig om te zien hoe makkelijk resultaten van wetenschappelijk onderzoek hier worden weggezet als 'knollen met citroenen vergelijken'.

(waar ik "grappig" schrijf, bedoel ik natuurlijk "belachelijk" ;-) )

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 30 juni 2015 13:59

Bas schreef:Grappig om te zien hoe makkelijk resultaten van wetenschappelijk onderzoek hier worden weggezet als 'knollen met citroenen vergelijken'.

Bedenk dat er zeer waarschijnlijk heel veel Diederik Stapels zijn.

Tevens zijn er veel onderzoeken die speciaal naar een bepaalde uitkomst toewerken, omdat die uitkomst om een of andere reden gewenst is.

Beste kun je al dergelijke onderzoeksresultaten met gezonde argwaan lezen zolang je niet weet binnen welke context ze opgezet zijn.
Afbeelding

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » di 30 juni 2015 14:11

Rob T schreef:
Bas schreef:Grappig om te zien hoe makkelijk resultaten van wetenschappelijk onderzoek hier worden weggezet als 'knollen met citroenen vergelijken'.

Bedenk dat er zeer waarschijnlijk heel veel Diederik Stapels zijn.

Tevens zijn er veel onderzoeken die speciaal naar een bepaalde uitkomst toewerken, omdat die uitkomst om een of andere reden gewenst is.

Beste kun je al dergelijke onderzoeksresultaten met gezonde argwaan lezen zolang je niet weet binnen welke context ze opgezet zijn.
Zoals elke wielrenner een pakhaas is, is elke wetenschapper een Diederik Stapel?

Ik bewaar 'de gezonde argwaan' liever voor forumposts ;-)

Hier een linkje naar het betreffende onderzoekslab: https://www.psych.utah.edu/lab/appliedcognition/

Maar ja, dat lab zit natuurlijk vol met Diederik Stapels :-?

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 30 juni 2015 15:21

Idd ;-)
Afbeelding

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » di 30 juni 2015 15:29

Dat viel mij ook op, stukje ontkenning vaak van mensen die veel in de auto bellen?

Ik zit zelf regelmatig voor mijn werk in de auto, mooi bluetooth systeem is aanwezig, maar probeer het toch zoveel mogelijk te vermijden, aangezien je aan jezelf merkt dat je stukken die je rijdt niet meer herinnert.
2016: Begon goed, valpartij verziekte de rest... Op naar een blessurevrij 2017...

Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 30 juni 2015 17:54

Harm Jan schreef:

Dat viel mij ook op, stukje ontkenning vaak van mensen die veel in de auto bellen?

Ik zit zelf regelmatig voor mijn werk in de auto, mooi bluetooth systeem is aanwezig, maar probeer het toch zoveel mogelijk te vermijden, aangezien je aan jezelf merkt dat je stukken die je rijdt niet meer herinnert.
Dat stukje ontkenning is ook kenmerkend in de topics over wielerterrorisme en vermogensmeters.

Ik heb bewust geen oordopje en geen bluetooth systeem en mijn smartphone zit altijd in mijn broekzak op zo'n wijze dat ik hem er niet uit kan halen.

Bellen tijdens autorijden is levensgevaarlijk! Zelfs bellen tijdens de hond uitlaten is levensgevaarlijk! Afgelopen zondag reed ik van de Toerversie Utrecht naar huis, die ik gelukkig zonder schade ben doorgekomen maar ik heb wel diverse valpartijen gezien en ook van dichtbij. Rijd ik naar huis en dan loopt er iemand zijn hond uit te laten met de telefoon aan het oor en het gezicht naar beneden. Dan heb je 120km "overleefd" en dan zou je net zo'n gevalletje overkomen. Gelukkig was ik nog wel scherp.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » di 30 juni 2015 18:20

ik begrijp ook nooit dat mensen gaan zitten facebooken of appen of wat ze tegenwoordig maar doen tijdens het fietsen...

Plaats reactie