Unieke kans voor UCI/Pat McQuaid

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
Tante_Bep
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Een Duitse :-)

Unieke kans voor UCI/Pat McQuaid

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 14:50

Unieke kans voor UCI/Pat McQuaid,
Het lijkt erop dat maandag 22 oktober de UCI bij monde van Pat McQuaid een persconferentie gaat geven over het USADA rapport betreffende Lance Armstrong.

Dit is een unieke kans voor het UCI om te laten zien waar het staat. Het is een unieke kans om voor eens en voor altijd het oude dogma van een ‘schone’ sport vaarwel te zeggen.
Het is een unieke kans om het oude dogma van een ‘schone’ sport te veranderen in een ‘gezonde’ sport door het antidoping reglement te schrappen. Het is een unieke kans om definitief de mores in de sport te veranderen waarbij winnen wel belangrijk is maar alleen in combinatie met een goede gezondheid.

Pat McQuaid zou maandag 22 oktober geschiedenis kunnen schrijven door te zeggen dat het USADA rapport over Lance Armstrong en het doping gebruik in de wielerwereld, heeft aangetoond dat het dogma van de ‘schone’ sport zonder doping gebruik is achterhaald.
Hij zou kunnen voorstellen om alle antidoping laboratoria om te vormen tot gezondheidslaboratoria waar topsporters zich (vrijwillig) kunnen laten testen en begeleiden in het leveren van topprestaties.
Het vele geld dat nu gebruikt wordt om doping gebruik op te sporen zou door de gezondheidslaboratoria gebruikt kunnen worden om sporters periodiek te testen maar ook om onderzoek te doen naar de effecten van extreme sportprestaties op de gezondheid in de breedste zin van het woord. Ook de effecten van prestatiebevorderende en herstelbevorderende middelen op de gezondheid op de korte en lange termijn zou dan onderzocht kunnen worden. Er zou geld gestopt kunnen worden in wetenschappelijk onderzoek. De huidige antidoping organisaties zoals de WADA en de Nederlandse Anti Doping Autoriteit zouden kunnen worden omgevormd tot advies organisaties die nauw zouden samenwerken met de gezondheidslaboratoria.
Ze zouden regelmatig advies kunnen geven over de gezondheidstoestand van topsporters aan sportorganisaties en organisatoren van grote topsport evenementen en aan sponsors.

Op basis van dat advies zouden sportorganisaties kunnen besluiten om bepaalde sporters uit te sluiten van deelname aan een sportevenement. Sponsors zouden op basis van dat advies kunnen besluiten welke sporter zij wel willen sponsoren en welke niet.

Naast de huidige doktoren, laboranten etc. die werkzaam zijn in de antidoping laboratoria zou Pat McQuaid kunnen vragen of in de nieuwe gezondheidslaboratoria gezondheidsdeskundigen zouden kunnen samenwerken met mensen als Michele Ferrari, Francesco Conconi en Luigi Cecchini. Deze mensen hebben een schat aan ervaring en kennis in huis om de topsporters optimaal te begeleiden. Het zou een manier kunnen zijn waarmee ze hun naam zouden kunnen zuiveren.
Ook zou Pat McQuaid Lance Armstrong kunnen voorstellen om een groot deel van zijn verdiende geld en al zijn kennis over prestatiebevorderende middelen opgedaan tijdens zijn actieve loopbaan te steken in het optimaal begeleiden van topsporters. Hiermee zou hij Lance de gelegenheid geven om zich van zijn goede kant te laten zien.

Als Pat McQuaid aanstaande maandag 22 oktober, of bij eventueel uitstel van de persconferentie naar een latere datum, ook maar iets van bovenstaand betoog zou opnemen in zijn verklaring dan zou Pat McQuaid mijn nieuwe held worden. Hij zou dan laten zien dat hij echt begaan is met de sport en de sporters. Hij zou geschiedenis schrijven, andere sportorganisaties als het IOC en de IAAF zouden zijn voorbeeld kunnen volgen.
Echter als Pat McQuaid in zijn betoog het oude dogma van de ‘schone’ sport blijft omarmen dan zal dat de eerste stap zijn naar een nieuw dopingschandaal waarvoor hij mede verantwoordelijk is.

Tante Bep

Ziegler
Driewieler
Fiets: Concorde Mistral 320

Re: Unieke kans voor UCI/Pat McQuaid

Bericht door Ziegler » zo 21 oktober 2012 14:58

Kort samengevat kies je voor doping om een volgend dopingschandaal te vermijden. Niet de doping, maar het schandaal.
Ik vind dat niet zo'n sterk argument. De schandalen zijn vervelend en doen afbreuk aan de sport, maar dat is niet zonder reden. De sporters houden zich niet aan de regels.
Persoonlijk denk ik niet dat sport zonder regels mogelijk is. Regels t.a.v. doping zijn onvermijdelijk, zeker als je begaan bent met de gezondheid van sporters.

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 15:09

Ziegler schreef:Kort samengevat kies je voor doping om een volgend dopingschandaal te vermijden. Niet de doping, maar het schandaal.
Ik vind dat niet zo'n sterk argument. De schandalen zijn vervelend en doen afbreuk aan de sport, maar dat is niet zonder reden. De sporters houden zich niet aan de regels.
Persoonlijk denk ik niet dat sport zonder regels mogelijk is. Regels t.a.v. doping zijn onvermijdelijk, zeker als je begaan bent met de gezondheid van sporters.
Goed lezen is een vak, dus ik zal het even kort samenvatten: Ik kies voor een gezonde sport!
Daarbij is het gebruik van doping niet per definitie ongezond. Lance Armstrong is daar een goed voorbeeld van. Ik krijg de indruk dat deze man zelfs na 10 jaar doping gebruik gezonder is dan de gemiddelde Nederlander.
Sportregels zijn er om een sport aantrekkelijk te houden. Regels zijn er niet om de regels.
En een slecht controleerbare regel is een slechte regel en creëert misstanden.
Dat je daar 'persoonlijk' anders over denkt is prima maar dat is gewoon een mening. Een mening is slechts een uiting van het ego. Daar zit de wereld niet op te wachten.
Feiten en goede argumenten leiden vaak wel tot een oplossing. :D
Laatst gewijzigd door Tante_Bep op zo 21 oktober 2012 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » zo 21 oktober 2012 15:11

Basis voor sport is dat je het vanuit de jeugd kan beoefenen en bij sterke voorkeur ook zonder financiele drempels (iedereen moet het kunnen doen en ook wereldwijd). Bij jouw voorstel zal de jeugd nooit soepel kunnen aanhaken/instromen en wereldwijd zul je grote verschillen krijgen.

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 15:14

Peter schreef:Basis voor sport is dat je het vanuit de jeugd kan beoefenen en bij sterke voorkeur ook zonder financiele drempels (iedereen moet het kunnen doen en ook wereldwijd). Bij jouw voorstel zal de jeugd nooit soepel kunnen aanhaken/instromen en wereldwijd zul je grote verschillen krijgen.
Leg mij maar eens uit waarom de jeugd nooit soepel zou kunnen aanhaken/instromen?
En leg mij ook maar eens uit waarom je wereldwijd grote verschillen zult krijgen?

Pino
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Bericht door Pino » zo 21 oktober 2012 15:16

Wat een onzin.

Dat de dopingstrijd telkens weer faalt is jammer, herbezinning op methodiek is urgent.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Er moet nog een hoop worden uitgeroeid.
Maar we willen geen medicalisering van de sport, we willen gezonde sport waar we de jeugd met een gerust gevoel heen kunnen sturen.

Als dopingbestrijding wordt gestopt, lever ik mijn licentie in.

P.S. Doping is per definitie verboden. Dat sommige zaken op een dopinglijst staan die daar niet thuishoren is een andere zaak.
Afbeelding

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » zo 21 oktober 2012 15:16

Hoeveel plek is er in jouw lab? Ergens is de grens tussen sporters die wel onderdeel zijn van zo'n programma en daar veel voordeel uit halen en de sporters die er buiten vallen en een enorme achterstand hebben en nooit mee kunnen komen. Je hebt het zelfs enkel over topsporters, dus dat is een heel smalle basis.

The Boss
Aluminium Racefiets
Fiets: Bijna een Sensa

Bericht door The Boss » zo 21 oktober 2012 15:39

Buiten alle bezwaren van praktische uitvoerbaarheid om (het profwielrennen is geen gesloten circuit zoals de formule 1 dat bijv wel is) is het medisch gewoon volstrekt onmogelijk. Met EPO je hematocriet tot boven de 60 oppompen is gevaarlijk, daar zal niet zoveel discussie. Is het voor iemand met een natuurlijk hematocriet van 44 veilig om naar de 50 te gaan met EPO? Ik heb een natuurlijk hematocriet van 49, dan zou het wel heel oneerlijk zijn als ik ook maar tot de 50 mag. En ook al mag je bijv 1 EPO injectie per week nemen, dan zullen er altijd bij zijn die een 2e proberen te nemen.

Daarnaast zijn er nog een hele waslijst aan stoffen die nooit getest zijn in clinical trials, maar wel door sporters gebruikt worden als doping. Die stoffen zijn nu deels niet op te sporen, zoals bijv TB-500 en Aicar. Denk je dat sporters dat niet meer zullen nemen met het voorstel dat hierboven staat?

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 15:59

Peter schreef:Hoeveel plek is er in jouw lab? Ergens is de grens tussen sporters die wel onderdeel zijn van zo'n programma en daar veel voordeel uit halen en de sporters die er buiten vallen en een enorme achterstand hebben en nooit mee kunnen komen. Je hebt het zelfs enkel over topsporters, dus dat is een heel smalle basis.
Goed gelezen, ik heb het over topsporters. Oftewel professionele sporters, mensen die hun brood verdienen met hun sport. Als sportorganisaties en sponsors hun verantwoordelijkheid nemen laten zij zich adviseren over de gezondheidstoestand van een prof.
Als we het USADA rapport zien gaat het daar ook over professionele wielrenners.

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 16:12

Pino schreef:Wat een onzin.

Dat de dopingstrijd telkens weer faalt is jammer, herbezinning op methodiek is urgent.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Er moet nog een hoop worden uitgeroeid.
Maar we willen geen medicalisering van de sport, we willen gezonde sport waar we de jeugd met een gerust gevoel heen kunnen sturen.

Als dopingbestrijding wordt gestopt, lever ik mijn licentie in.

P.S. Doping is per definitie verboden. Dat sommige zaken op een dopinglijst staan die daar niet thuishoren is een andere zaak.
Ja Pino sorry dat ik het moet zeggen maar onze samenleving is 'vermedicaliseert'. En aangezien professioneel wielrennen een onderdeel is van onze samenleving is het daar niet anders. Sorry dat ik je die illusie moet ontnemen.
Maar we zijn ook gezonder geworden, en als je mijn betoog goed hebt gelezen ben ik voor een gezonde sport.
Daarbij durf ik vraagtekens te zetten bij het gezondheidsgehalte van topsport. Ook zonder dopinggebruik zou topsport wel eens helemaal niet zo gezond kunnen zijn(boksen lijkt mij bijvoorbeeld een vrij ongezonde sport).
Maar als jij graag dingen wilt uitroeien dan zeg ik ga je gang. Bedenk echter wel dat op het moment dat je talentvolle topsporters aan de ene kant miljoenen belooft als ze winnen en aan de andere kant laat zien dat er middelen zijn waarmee je je talent maximaal kan benutten, dat het moeilijk zal zijn om te voorkomen dat ze die middelen gaan gebruiken.

Stel jij behoort tot de top 10 van 's werelds beste wielrenners en jouw sponsor zegt je krijgt 5 miljoen als je de Tour de France wint, wat zou jij dan doen?
Je licentie inleveren? :lol:

Ziegler
Driewieler

Bericht door Ziegler » zo 21 oktober 2012 16:13

Tante_Bep schreef: Goed lezen is een vak, dus ik zal het even kort samenvatten: Ik kies voor een gezonde sport!
Daarbij is het gebruik van doping niet per definitie ongezond. Lance Armstrong is daar een goed voorbeeld van. Ik krijg de indruk dat deze man zelfs na 10 jaar doping gebruik gezonder is dan de gemiddelde Nederlander.
Sportregels zijn er om een sport aantrekkelijk te houden. Regels zijn er niet om de regels.
En een slecht controleerbare regel is een slechte regel en creëert misstanden.
Dat je daar 'persoonlijk' anders over denkt is prima maar dat is gewoon een mening. Een mening is slechts een uiting van het ego. Daar zit de wereld niet op te wachten.
Feiten en goede argumenten leiden vaak wel tot een oplossing. :D
Zal ik dan maar heel flauw reageren dat goed schrijven ook een vak is?
Hoe dan ook: je keuze is niet zozeer voor een gezonde sport. In je hele betoog is gezondheid er eigenlijk voor de goede sier bijgehaald. Je betoog is ingegeven door een dopingschandaal. De kern van je betoog is niet 'hoe gezonde sport te bedrijven'. De kern van je betoog is dat we het dopingverbod moeten afschaffen.
En volgens mij weet je niet helemaal wat je je dan op de hals haalt.

Is Lance Armstrong zo gezond? Ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat veel sporters gezondheid niet persé als eerste prioriteit kiezen. Winnen wel. En daarom hebben we regels. Regels zijn er inderdaad niet om de regels, maar ook niet om de sport interessant te houden. Regels zijn er om sport niet te laten uitmonden in oorlog. Je mag niet zomaar iemand van de fiets slaan. Niet omdat dit niet aantrekkelijk is om naar te kijken, maar omdat het nogal vervelend is voor degene die van de fiets geslagen wordt.

Op zich heb je een punt dat het wellicht verstandig is om te kijken of sport niet anders om kan gaan met doping. Overigens is het helemaal niet zo oncontroleerbaar als je wilt doen voorkomen. De afgelopen 15 jaar zijn er nogal wat renners positief bevonden.

Mag ik tot slot aannemen dat jouw betoog ook slechts een mening is? Of geldt dit alleen voor mijn betoog.

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 16:18

The Boss schreef:Buiten alle bezwaren van praktische uitvoerbaarheid om (het profwielrennen is geen gesloten circuit zoals de formule 1 dat bijv wel is) is het medisch gewoon volstrekt onmogelijk. Met EPO je hematocriet tot boven de 60 oppompen is gevaarlijk, daar zal niet zoveel discussie. Is het voor iemand met een natuurlijk hematocriet van 44 veilig om naar de 50 te gaan met EPO? Ik heb een natuurlijk hematocriet van 49, dan zou het wel heel oneerlijk zijn als ik ook maar tot de 50 mag. En ook al mag je bijv 1 EPO injectie per week nemen, dan zullen er altijd bij zijn die een 2e proberen te nemen.

Daarnaast zijn er nog een hele waslijst aan stoffen die nooit getest zijn in clinical trials, maar wel door sporters gebruikt worden als doping. Die stoffen zijn nu deels niet op te sporen, zoals bijv TB-500 en Aicar. Denk je dat sporters dat niet meer zullen nemen met het voorstel dat hierboven staat?
Sport bestaat bij de gratie van oneerlijkheid. Daarom hebben we aan het einde van de race een winnaar.
Dat jij een genetisch bepaalde hematocriet waarde hebt van 49 en ik een waarde van 44 is oneerlijk.
Eerlijkheid is geen issue, het gaat erom dat we ons aan de spelregels van het spel houden.

Of stoffen nou wel of niet zijn op te sporen is in mijn betoog ook niet relevant. Het gaat om de gezondheid van de sporters. Daar zouden normen en maatstaven voor moeten komen en op basis daarvan zouden sportorganisaties en sponsoren moeten handelen.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » zo 21 oktober 2012 16:22

Tante_Bep schreef:Goed gelezen, ik heb het over topsporters. Oftewel professionele sporters, mensen die hun brood verdienen met hun sport.
Waarom moet ik je dan nog gaan uitleggen welk enorm gat er ontstaat tussen deze sporters en diegenen die zich nog ontwikkelen (jeugd/amateurs) richting die capaciteiten?

ChrisN

Bericht door ChrisN » zo 21 oktober 2012 16:33

Tante Bep, een lang verhaal waar je kort over kan zijn: Renners gaan grenzen zoeken. Momenteel qua regelgeving. In het geval van jouw voorstel qua gezondheid. Je bent in feite net zo nat.
Als renners de grens van het gezonde op hebben gezocht met -laten we zeggen- epo, dan zal de zondaar daar net overheen gaan met amfetamine...Er veranderd helemaal niets en je krijgt alsnog een oneerlijke strijd.

Er is maandag maar één kans voor de UCI en dat is stoppen met doofpotten.
Openheid, transparant, voor iedereen gelijke regels en geen smeergeld. Utopie? Misschien wel, maar feit blijft dat het niet alleen van de renners moet komen maar ook en vooral van de UCI al zullen ze dit maandag vast en zeker niet erkennen. Je maakt me -zeker na de openbaringen van afgelopen week- niet meer wijs dat alle dopingcontroles zo slecht zijn dat een half peloton stijf van de dope staat; Er is veel meer aan de hand.
Laatst gewijzigd door ChrisN op zo 21 oktober 2012 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 16:34

Ziegler schreef:
Zal ik dan maar heel flauw reageren dat goed schrijven ook een vak is?
Hoe dan ook: je keuze is niet zozeer voor een gezonde sport. In je hele betoog is gezondheid er eigenlijk voor de goede sier bijgehaald. Je betoog is ingegeven door een dopingschandaal. De kern van je betoog is niet 'hoe gezonde sport te bedrijven'. De kern van je betoog is dat we het dopingverbod moeten afschaffen.
En volgens mij weet je niet helemaal wat je je dan op de hals haalt.
De kern van mijn betoog is zeker wel 'hoe gezonde sport te bedrijven'. Dat jij vindt dat ik de gezondheid er als goede sier bijhaal is jouw interpretatie en zegt meer over jou dan over mij.
Ziegler schreef: Is Lance Armstrong zo gezond? Ik heb geen idee.
Heb je echt geen idee? Of wil je het niet zeggen. Laat ik het dan vragen: "Denk jij dat de gezondheid van Lance Armstrong beter of slechter is dan de gemiddelde Nederlander?"
Ziegler schreef: Wat ik wel weet is dat veel sporters gezondheid niet persé als eerste prioriteit kiezen. Winnen wel.
Precies en daarom is het aan de sportorganisaties en sponsors om aan te geven dat winnen alleen belangrijk is in combinatie met een goede gezondheid.
Ziegler schreef: En daarom hebben we regels. Regels zijn er inderdaad niet om de regels, maar ook niet om de sport interessant te houden. Regels zijn er om sport niet te laten uitmonden in oorlog. Je mag niet zomaar iemand van de fiets slaan. Niet omdat dit niet aantrekkelijk is om naar te kijken, maar omdat het nogal vervelend is voor degene die van de fiets geslagen wordt.
Dat we mensen niet van hun fietsen mogen slaan is duidelijk. Maar daarvoor hebben we het wetboek van strafrecht. En dat heeft toch wel een andere lading dan spelregels in de sport.
Als jij vindt dat de buitenspelregel in het voetbal er is om het voetballen niet te laten uitmonden in oorlog......tja, wat denk je zelf?
Ziegler schreef: Op zich heb je een punt dat het wellicht verstandig is om te kijken of sport niet anders om kan gaan met doping. Overigens is het helemaal niet zo oncontroleerbaar als je wilt doen voorkomen. De afgelopen 15 jaar zijn er nogal wat renners positief bevonden.
Klopt, maar wat zijn we ermee opgeschoten? Wordt er minder gebruikt heden ten dagen of gebruikt men slimmer of anders?
Dat er nogal wat renners positief zijn bevonden kan ook duiden op een toenemend aantal renners dat gebruikt.
Ziegler schreef: Mag ik tot slot aannemen dat jouw betoog ook slechts een mening is? Of geldt dit alleen voor mijn betoog.
Mijn betoog is een oplossing, jouw reactie daarop is een afwijzing gebaseerd op een mening.
Ik laat me graag overtuigen op basis van feiten en goede argumenten

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 16:36

Peter schreef:
Tante_Bep schreef:Goed gelezen, ik heb het over topsporters. Oftewel professionele sporters, mensen die hun brood verdienen met hun sport.
Waarom moet ik je dan nog gaan uitleggen welk enorm gat er ontstaat tussen deze sporters en diegenen die zich nog ontwikkelen (jeugd/amateurs) richting die capaciteiten?
En hoe groot is dat gat nu dan?

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » zo 21 oktober 2012 16:42

Relatief klein. Ben geen kenner van het systeem, maar je kan je nu langzaam opwerken van amateur naar elite en dan in sommige wedstrijden al profs tegenkomen en vervolgens aanpikken bij een Continentaal team en als je goed genoeg bent, word je opgepikt bij een profteam en mag je je in een stage bewijzen, etc. Of zoiets. Strekking mag duidelijk zijn.

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 17:07

Peter schreef:Relatief klein. Ben geen kenner van het systeem, maar je kan je nu langzaam opwerken van amateur naar elite en dan in sommige wedstrijden al profs tegenkomen en vervolgens aanpikken bij een Continentaal team en als je goed genoeg bent, word je opgepikt bij een profteam en mag je je in een stage bewijzen, etc. Of zoiets. Strekking mag duidelijk zijn.
Tja dat systeem kan volgens mij gewoon blijven bestaan ik zie niet in waarom het gat groter zou worden?

Ziegler
Driewieler

Bericht door Ziegler » zo 21 oktober 2012 17:21

Tante_Bep schreef: De kern van mijn betoog is zeker wel 'hoe gezonde sport te bedrijven'. Dat jij vindt dat ik de gezondheid er als goede sier bijhaal is jouw interpretatie en zegt meer over jou dan over mij.
Nou nee. Ik lees nergens hoe (of waarom) je een gezondere sport denkt te bereiken. Ik lees wel dat je dopingregels wilt afschaffen.
Tante_Bep schreef: Heb je echt geen idee? Of wil je het niet zeggen. Laat ik het dan vragen: "Denk jij dat de gezondheid van Lance Armstrong beter of slechter is dan de gemiddelde Nederlander?"
Ik heb geen enkel idee. Van mijn part krijgt hij morgen één of andere vreselijke ziekte.
Tante_Bep schreef: Precies en daarom is het aan de sportorganisaties en sponsors om aan te geven dat winnen alleen belangrijk is in combinatie met een goede gezondheid.
Hoe gaan ze dat doen? Een foldertje uitdelen? En wat nu als je wint met middelen die schadelijk zijn voor je gezondheid zijn. Wat doe je dan?
Tante_Bep schreef: Dat we mensen niet van hun fietsen mogen slaan is duidelijk. Maar daarvoor hebben we het wetboek van strafrecht. En dat heeft toch wel een andere lading dan spelregels in de sport.
Als jij vindt dat de buitenspelregel in het voetbal er is om het voetballen niet te laten uitmonden in oorlog......tja, wat denk je zelf?
Ik schrijf wat ik denk. Zonder regels verlaten er aanzienlijk meer spelers het veld met gebroken ledematen. Ik heb nog maar zelden meegemaakt dat een sporter zich voor de rechter moet verantwoorden voor een schop of klap.
Tante_Bep schreef: Klopt, maar wat zijn we ermee opgeschoten? Wordt er minder gebruikt heden ten dagen of gebruikt men slimmer of anders?
Dat er nogal wat renners positief zijn bevonden kan ook duiden op een toenemend aantal renners dat gebruikt.
Ik heb en sterk vermoeden dat er nu minder gebruikt wordt dan 15 jaar geleden.
Tante_Bep schreef: Mijn betoog is een oplossing, jouw reactie daarop is een afwijzing gebaseerd op een mening.
Ik laat me graag overtuigen op basis van feiten en goede argumenten
Zo, zo. Arrogantie is geen deugd, mocht je dat denken. Jij denkt dat jouw betoog een oplossing is. Ik denk van niet.
Laatst gewijzigd door Ziegler op zo 21 oktober 2012 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » zo 21 oktober 2012 17:22

Tante_Bep schreef:
Peter schreef:Relatief klein. Ben geen kenner van het systeem, maar je kan je nu langzaam opwerken van amateur naar elite en dan in sommige wedstrijden al profs tegenkomen en vervolgens aanpikken bij een Continentaal team en als je goed genoeg bent, word je opgepikt bij een profteam en mag je je in een stage bewijzen, etc. Of zoiets. Strekking mag duidelijk zijn.
Tja dat systeem kan volgens mij gewoon blijven bestaan ik zie niet in waarom het gat groter zou worden?
Bijvoorbeeld omdat doping pas betaalbaar wordt als je een fatsoenlijk inkomen hebt = prof. Er ontstaat dan een gat tussen gevestigde (gebruikende) renners en beginnende (cleane) renners. Beetje zoals in de jaren 90 de verschillen lagen tussen europese pro's vs europees aanstormend talent en renners van andere continenten.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

ChrisN

Bericht door ChrisN » zo 21 oktober 2012 17:24

Tante_Bep schreef:
????
Toegang tot middelen natuurlijk...je zegt het zelf in je eigen voorstel. Enig idee wat een beetje gezonde (ahum) Epo kost bijvoorbeeld? Enig idee hoe je eraan zou moeten komen? Ik ook niet. Ik weet wel dat een nieuweling in een wereld waar men streng toeziet op doping vooral hard moet kunnen fietsen om hogerop te komen. Min of meer gelijke kansen.
Tante_Bep schreef: Precies en daarom is het aan de sportorganisaties en sponsors om aan te geven dat winnen alleen belangrijk is in combinatie met een goede gezondheid.
Jouw voorstel zal prima werken in een zweverige sprookjeswereld waar iedereen van elkaar houdt en waar iedereen blij is. In de echte wereld spreken we over topsport waar geld mee verdiend word en waar het oorlog kan zijn. Dat is de realiteit.

ALwarrior
Kinderzitje
Fiets: Stevens

Bericht door ALwarrior » zo 21 oktober 2012 18:02

Tante Bep, als ik jouw redenering volg, dan zie ik toch nog wel een paar kanttekeningen/bezwaren.
1. De kern van de zaak rondom Lance Armstrong is in mijn ogen niet zozeer dat hij doping gebruikt heeft, maar dat hij willens en wetens de regels overtreden heeft: hij heeft vals gespeeld. Als je dan voorstelt dat we de regels veranderen (maar nog wel regels hebben), dan verschuiven we het probleem alleen maar: er zullen dan nog steeds situaties bestaan waarbij je voordeel haalt door dan die nieuwe regels weer te overtreden.
2. Wat dit geval schrijnend maakt is enerzijds de schaal waarop de regels overtreden zijn en anderzijds dat de instanties die de regels hadden moeten handhaven goedgelovig geweest zijn, gemarchandeerd hebben of de andere kant opgekeken hebben. Ook dat probleem los je niet op door doping vrij te geven.
3. Je pleit voor een gezonde sport. Maar bij doping worden biologisch hoog aktieve substanties gebruikt en ik denk dat we het snel eens zullen zijn dat er doseringen van de bekende substanties bestaan én mogelijk andere substanties, die misschien kortstondig in de wedstrijd voordeel opleveren, maar zeker niks met gezonde sport te maken hebben. Dus dan hebben we nog steeds regels nodig en is wederom het probleem alleen maar verschoven.
4. Je vergeet de voorbeeldwerking van de sport: massa's mensen willen de bekende mannen nadoen. Bovendien is er een grote groep ambitieuze jongelingen, die wellicht net iets talent tekort komen. Hoe wil je voorkomen dat die de profs na gaan apen (maar dan zonder medische begeleiding met middelen uit een grijs/zwart circuit)? Ik krijg dan weer het gevoel dat het probleem alleen maar verschoven is.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » zo 21 oktober 2012 18:26

Het signaal dat je hiermee afgeeft is dat het OK is om doping te gebruiken. Nog even afgezien ervan dat dat in de meeste westerse landen politiek niet haalbaar is, geef je dus ook het signaal aan jonge wielrennertjes dat ze doping moeten gebruiken om verder te komen in de sport.

Wielrennen verliest dan bovendien onmiddellijk de olympische status en wordt een outcast onder de sporten.

En zoals al gezegd verschuif je alleen de grens, en zullen er dan weer mensen overheen gaan. Dan misschien met dodelijke gevolgen.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 21 oktober 2012 18:30

Ik wil op voorhand niemand teleurstellen, maar het wielrennen gaat echt niet veranderen. Na de Festina affaire dachten we allemaal dat het zou veranderen, en na Fuentes dachten we dat opnieuw, en nu dus verwachten we dat weer. En dat gaat niet gebeuren. Ik denk wel dat er meer renners zijn die niet (proberen) te gebruiken maar ik geloof niet dat de huidige ploegen en de UCI grote stappen gaan nemen in een verander proces. De enige die echt voor veranderingen zijn, dat zijn de organisatoren van de grote rondes/wedstrijden want die willen neit dat hun wedstrijden overvleugeld worden door doping cq dopinggeruchten.

Tante_Bep

Bericht door Tante_Bep » zo 21 oktober 2012 19:01

Ziegler schreef: Nou nee. Ik lees nergens hoe (of waarom) je een gezondere sport denkt te bereiken. Ik lees wel dat je dopingregels wilt afschaffen.
Lees het nog eens na en je zal zien dat ik voorstel dat de sporters periodiek en voor grote wedstrijden getest kunnen worden op hun gezondheid. Afhankelijk van hun gezondheidstoestand kan een sportorganisatie beslissen of een sporter wordt toegelaten tot een wedstrijd. Op basis van de gezondheidstoestand van de sporter kan een sponsor beslissen of hij de sporter wil sponsoren of niet.
Tante_Bep schreef: Heb je echt geen idee? Of wil je het niet zeggen. Laat ik het dan vragen: "Denk jij dat de gezondheid van Lance Armstrong beter of slechter is dan de gemiddelde Nederlander?"
Ziegler schreef: Ik heb geen enkel idee. Van mijn part krijgt hij morgen één of andere vreselijke ziekte.
Tja dat geeft in ieder geval aan dat jij het beste voor hebt met hem. ;-)
Als dit het niveau is van denken van de gemiddelde wielrenner dat kan ik alleen maar zeggen dat Lance Armstrong het wielrennen heeft gegeven wat het verdiende.
Ziegler schreef: Hoe gaan ze dat doen? Een foldertje uitdelen? En wat nu als je wint met middelen die schadelijk zijn voor je gezondheid zijn. Wat doe je dan?
Nogmaals als de gezondheidstoestand van de renner niet voldoet dan zou men deze renner kunnen uitsluiten van een wedstrijd. Maar ik word er een beetje moe van. Je stelt vragen waar ik al in mijn eerste post antwoord op heb gegeven. Als je niet wilt lezen maar alleen wilt zeuren dat is prima maar ik had verwacht dat het niveau op dit forum wat hoger zou zijn.

Plaats reactie