Benen scheren

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
Hatsaflats
Kinderzitje
Fiets: Cannondale CAAD 10

Benen scheren

Bericht door Hatsaflats » zo 26 augustus 2012 11:01

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het nog geen onderwerp is geweest, maar kan het zo even niet vinden.

Maar wat is het nut van benen scheren?
Ik weet een aantal redenen die naar mijn mening allemaal onzin zijn.

- Het is beter voor als je valt ivm hygiene en aan en afnemen van pleisters / verband. Maar mijn ervaring is dat wielrenners harde sportmannen zijn. (20 km zonder zadel in Parijs - Roubaix, TdF uitrijden met een gebroken sleutelbeen. En gewoon verder fietsen na de meest harde valpartijen enz.) Ik kan me niet voorstellen dat men zich dan zorgen maakt of er een haartje aan een pleister of in een wond blijft plakken.

- Aerodynamica. Lijkt me een sterk verhaal dat door die paar kleine haren weg te halen zoveel tijdwinst boekt. Zeker omdat er genoeg zijn die met kettinkjes, lange haren, open shirts e.d rondrijden (de prof tijdrijders uitgezonderd natuurlijk). Maar zeker voor de gemiddelde amateur / toerfietser zie ik de toegevoegde waarde niet.

- tot slot: IJdelheid, vind ik per definitie een slechte motivatie. Je wil zo hard mogelijk fietsen, snot voor de ogen en zweet op plekken waar je niet wist dat dat ook kon. En geen paraderondje maken. Toch!?

Zoals jullie waarschijnlijk al begrepen hebben, scheer ik mijn benen niet. Maar als iemand mij echt een serieuze nuttige reden kan geven, zal ik erover nadenken.
Hier had uw gevatte tekst kunnen staan...

Ace
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Re: Benen scheren

Bericht door Ace » zo 26 augustus 2012 11:09

IJdelheid natuurlijk, daar hebben veel wielrenners last van als ze op de fiets gaan zitten ;-)

Oorspronkelijk denk ik dat het komt ivm het verzorgen van verwondingen en het masseren na afloop. Stuk prettiger om gladde benen te masseren, dan door haar heen te moeten duwen?

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » zo 26 augustus 2012 11:11

Hatsaflats schreef:- tot slot: IJdelheid, vind ik per definitie een slechte motivatie. Je wil zo hard mogelijk fietsen, snot voor de ogen en zweet op plekken waar je niet wist dat dat ook kon. En geen paraderondje maken. Toch!?
:shock:

dat is de enige reden. Daarom verschijn je ook aan de start met een gepoetste fiets, een outfit die bij elkaar past, schoon stuurlint, geen lange zwarte sokken, etc. Af en toe even in een winkelruit checken hoe het er allemaal uitziet. Je wilt er toch wel een beetje gesoigneerd uitzien.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner
Contacteer:

Bericht door Metor » zo 26 augustus 2012 11:17

Scheer je benen en je vraag beantwoord zich direct vanzelf ;-)

Cube
Kinderfiets
Fiets: Cube pro

Bericht door Cube » zo 26 augustus 2012 11:39

Metor schreef:Scheer je benen en je vraag beantwoord zich direct vanzelf ;-)
Ik scheer mijn benen ook niet, heb het een keer gedaan daarna moet je twee keer per week je benen gaan bij houden dat is een rot werkje vooral je knieën ....

who cares
Prince of Spain
Fiets: Kapotte Ri Noah Fast

Bericht door who cares » zo 26 augustus 2012 11:58

Er was al een topic :http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/viewto ... ren#p76726

Of deze 2 samen langs elkaar moeten leven ???
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » zo 26 augustus 2012 11:58

Ace schreef:IJdelheid natuurlijk, daar hebben veel wielrenners last van als ze op de fiets gaan zitten ;-)

Oorspronkelijk denk ik dat het komt ivm het verzorgen van verwondingen en het masseren na afloop. Stuk prettiger om gladde benen te masseren, dan door haar heen te moeten duwen?
Spijker & kop. :oke:

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » zo 26 augustus 2012 12:26

belangrijkste reden vergeten: omdat het nu eenmaal zo hoort...

ps. ongeschoren benen is aerodynamischer
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » zo 26 augustus 2012 12:38

Ik meen me te herinneren dat de eerste renner die zijn benen schoor dit deed om aerodynamische redenen. Ik weet echter niet meer wie en wanneer dit was. Later zijn daar redenen omheen verzonnen als makkelijker masseerbaar of om wonden eenvoudiger schoon te maken. Maar dat is natuurlijk allemaal onzin.
Qua aerodynamica levert het natuurlijk bitter weinig op. De werkelijke reden is ijdelheid en het is inderdaad een middel om serieus genomen te worden. Overigens is het een misverstand dat wielrennen geen paraderondje is. Fietsers met goed onderhouden materiaal, geschoren benen en een goed zittend en bij elkaar horend tenue hebben nu eenmaal een beter aanzien.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » zo 26 augustus 2012 12:53

harrebas schreef: Fietsers met goed onderhouden materiaal, geschoren benen en een goed zittend en bij elkaar horend tenue hebben nu eenmaal een beter aanzien.
Aanzien wel of ze beter presteren is een ander verhaal! :D

Mooiste wat ik een keer meegemaakt heb tijdens de FietsChallange in Gravenvoeren ergens begin 2000, ik stond daar geparkeerd naast een kerel met dik haar op zijn benen, oude vuile Gazelle, dito shirt en broek en met geitenwollensokken in zijn schoenen. Ik dacht toen ook wat zoekt zo'n kerel hier! :oops:

Toen ik terug kwam stond hij al weer bij de auto, ik vroeg hoe het hem vergaan was, ging wel aardig was zijn antwoord! Welke plaats het was weet ik niet meer, maar wel Top 10! :shock:
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Dutchy Marc
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Niks aparts
Contacteer:

Bericht door Dutchy Marc » zo 26 augustus 2012 12:55

harrebas schreef:Overigens is het een misverstand dat wielrennen geen paraderondje is. Fietsers met goed onderhouden materiaal, geschoren benen en een goed zittend en bij elkaar horend tenue hebben nu eenmaal een beter aanzien.
... en kunnen mogelijk gegroet worden ;-)?
As cycler retired

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » zo 26 augustus 2012 13:02

Dutchy Marc schreef:
harrebas schreef:Overigens is het een misverstand dat wielrennen geen paraderondje is. Fietsers met goed onderhouden materiaal, geschoren benen en een goed zittend en bij elkaar horend tenue hebben nu eenmaal een beter aanzien.
:D :D :D
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » zo 26 augustus 2012 13:12

Dutchy Marc schreef:

:oke: :oke:
Biologisch

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » zo 26 augustus 2012 13:13

volgens mij is een baanrenner in Amerika ermee begonnen. Spieren komen zo beter uit en dat imponeerde de tegenstanders, die het vervolgens ook gingen doen.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » zo 26 augustus 2012 13:16

had het zelf niet beter kunnen zeggen:

http://www.nusport.nl/thijs-zonneveld/2 ... heren.html

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » zo 26 augustus 2012 13:28

Jan Willem schreef:had het zelf niet beter kunnen zeggen:

http://www.nusport.nl/thijs-zonneveld/2 ... heren.html
Geniaal!!

Heb hem meteen doorgemaild naar die behaarde apen uit de buurt :oke:
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Zeeuw
Aluminium Racefiets
Fiets: BeOne Teamline/Cube

Bericht door Zeeuw » zo 26 augustus 2012 14:22

harrebas schreef: Ik weet echter niet meer wie en wanneer dit was.
Was dit niet 'Il Campionissimo' (Fausto Coppi)??
Ik meen zelfs dat Berand Hinault ooit aan de start van van een koers is verschenen met een bos haar op zijn benen. Ik weet niet wat hij hiermee wilde aantonen, maar hij zal wel aan de hele wereld willenlaten zien dat hij zelfs met haar op zijn benen de beste was ofzo...

Hatsaflats
Kinderzitje

Bericht door Hatsaflats » zo 26 augustus 2012 16:43

Het is dus al wat ik dacht, pure ijdelheid en meeloperij. Alle argumenten zijn er later om heen verzonnen om een excuus te verzinnen dat je eigenlijk liever vrouwenbenen hebt ;-) . (Begrijp me niet verkeerd dames. Ik kijk er graag naar, maar bij een man is het toch minder.)

Het net zo'n discussie als hoge en lage sokken. Als de toppers hoge sokken dragen, moet iedereen dat hebben. En als over een paar jaar de top 10 wielrenners beslissen dat zonder sokken toch het beste is, wordt dat het meest belangrijke. anders "ben je geen wielrenner".

Soms is het toch beter om een toerfietser te zijn. ;-)

btw. @ moderators, als het makkelijker is, kan dit topic bij dat andere gevoegd worden, blijkbaar heb ik die gemist. :oops:

Cube
Kinderfiets

Bericht door Cube » zo 26 augustus 2012 16:56

Ach gaat toch om het fietsen, met mijn kleding zit het wel goed kwa kleuren, helm en handschoentjes zijn ook bijpassend, alleen die benen zijn een klein beetje behaard. Haal vaak genoeg mensen in met kale benen ;-)

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » zo 26 augustus 2012 17:02

Cube schreef:Ach gaat toch om het fietsen, met mijn kleding zit het wel goed kwa kleuren, helm en handschoentjes zijn ook bijpassend, alleen die benen zijn een klein beetje behaard. Haal vaak genoeg mensen in met kale benen ;-)
Die doen dan natuurlijk net een hersteltraining, want renners met geschoren benen trainen natuurlijk altijd via vaste schema's ;-)

Zeeuw
Aluminium Racefiets
Fiets: BeOne Teamline/Cube

Bericht door Zeeuw » zo 26 augustus 2012 17:31

Hatsaflats schreef:Het is dus al wat ik dacht, pure ijdelheid en meeloperij. Alle argumenten zijn er later om heen verzonnen om een excuus te verzinnen dat je eigenlijk liever vrouwenbenen hebt ;-) . (Begrijp me niet verkeerd dames. Ik kijk er graag naar, maar bij een man is het toch minder.)

Het net zo'n discussie als hoge en lage sokken. Als de toppers hoge sokken dragen, moet iedereen dat hebben. En als over een paar jaar de top 10 wielrenners beslissen dat zonder sokken toch het beste is, wordt dat het meest belangrijke. anders "ben je geen wielrenner".

Soms is het toch beter om een toerfietser te zijn. ;-)

btw. @ moderators, als het makkelijker is, kan dit topic bij dat andere gevoegd worden, blijkbaar heb ik die gemist. :oops:
Nog een excuus: Er zit een siliconen randje in de koersbroek. Als je dan haar op je benen hebt, dan blijven die haren aan dat randje hangen en voelt het niet zo prettig om de broek uit te doen...

jsprbcn
Kinderfiets
Fiets: Ultimate CF SLX Di2
Contacteer:

Bericht door jsprbcn » zo 26 augustus 2012 17:55

Als ik zo zie wat de mensen hier aan (dure) "futuristische" aansluitende wielerkleding hebben/kopen, dan kan ik mij voorstellen dat 2 van die harige Chewbacca benen er echt niet uit zien.

Ik heb het geluk dat ik hier in Spanje met +/- 2 fiets sessies in de zon met korte broek de benen al bruin heb (en bijna iedereen op de racefiets hier heeft de benen ook geschoren trouwens), maar in Nederland een paar witte geschoren melkflessen is ook niet alles denk ik.... :lol:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » zo 26 augustus 2012 18:20

Naast alles wat al genoemd is; benen scheren is ook een soort...ritueel (soms zelfs bloederig). Zo vlak voor een groot evenement, koers, cyclo, trainingsweekend, fiets afspraak met je toekomstige vrouw, etc, etc..
Gewoon mooi om te doen. Het voeld goed, het voelt klaar. Op de dag zelf olie erop... :oke:

Ja, dat vind ik mooi... 8)

Jammer dat ik nooi, nooit, maar dan ook echt nooit bruine benen krijg met die sproetenkop van me.. :-(
Biologisch

Cube
Kinderfiets

Bericht door Cube » zo 26 augustus 2012 19:05

harrebas schreef:
Cube schreef:Ach gaat toch om het fietsen, met mijn kleding zit het wel goed kwa kleuren, helm en handschoentjes zijn ook bijpassend, alleen die benen zijn een klein beetje behaard. Haal vaak genoeg mensen in met kale benen ;-)
Die doen dan natuurlijk net een hersteltraining, want renners met geschoren benen trainen natuurlijk altijd via vaste schema's ;-)
:lol: laat mij nou even in die waan ;-)

Hatsaflats
Kinderzitje

Bericht door Hatsaflats » zo 26 augustus 2012 20:01

Zeeuw schreef:Nog een excuus: Er zit een siliconen randje in de koersbroek. Als je dan haar op je benen hebt, dan blijven die haren aan dat randje hangen en voelt het niet zo prettig om de broek uit te doen...

Wat een bikkel zeg... ;-)

Maar daar heb ik eigenlijk nooit last van gehad, als de broek uitgaat, rolt deze meestal binnenste buiten waardoor er geen last is van het randje.

Even voor de record, als je je scheert omdat je het mooi vind, moet je dat vooral doen. Ik heb niets tegen mensen die de benen scheren alleen ik zie het nut er niet van en dus doe ik het niet.

(mijn vriendin zorgt ook altijd voor de mooie dingen in huis en ik voor de functionele dingen <enter neanderthaler> )

Plaats reactie