Tour 2013

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP
CTWT-lid: Ja

Tour 2013

Bericht door who cares » zo 18 december 2011 18:59

Het 1e gerucht is binnen :
Tour 2013 waarborgt vuurwerk op Alpe d'Huez'

Tijdens de honderdste editie van de Tour de France in 2013 zal wellicht een titanenstrijd moeten worden uitgevochten op l'Alpe d'Huez. De organistatie speelt met de gedachte om over twee jaar een etappe in het programma op te nemen, waarbij het peloton de legendarische berg twee keer moet beklimmen. Dat heeft Het Nieuwsblad uit betrouwbare bron vernomen.

Het Belgische medium weet op zaterdag te melden dat het in de desbetreffende rit na een start in Bourg d'Oisans een eerste keer bergop gaat langs de 21 beruchte bochten. Net voor het skistation zou het parcours dan rechtsaf draaien, om af te dalen via een smalle weg. Na de afdaling zou de Alp dan een tweede keer beklommen moeten worden.
http://nieuws.nl.msn.com/sport/wielrenn ... alpe-dhuez
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Felt
Contacteer:

Re: Tour 2013

Bericht door alstro » zo 18 december 2011 19:29

who cares schreef:Het 1e gerucht is binnen :
Tour 2013 waarborgt vuurwerk op Alpe d'Huez'

Tijdens de honderdste editie van de Tour de France in 2013 zal wellicht een titanenstrijd moeten worden uitgevochten op l'Alpe d'Huez. De organistatie speelt met de gedachte om over twee jaar een etappe in het programma op te nemen, waarbij het peloton de legendarische berg twee keer moet beklimmen. Dat heeft Het Nieuwsblad uit betrouwbare bron vernomen.

Het Belgische medium weet op zaterdag te melden dat het in de desbetreffende rit na een start in Bourg d'Oisans een eerste keer bergop gaat langs de 21 beruchte bochten. Net voor het skistation zou het parcours dan rechtsaf draaien, om af te dalen via een smalle weg. Na de afdaling zou de Alp dan een tweede keer beklommen moeten worden.
http://nieuws.nl.msn.com/sport/wielrenn ... alpe-dhuez
Zijn wel meer geruchten in omloop hoor

Er zou in de 4e etappe een ploegentijdrit gepland staan rond Nice, 1e 3 etappe's zouden dus op Corsica gaan plaatsvinden.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » zo 18 december 2011 19:34

alstro schreef:
Er zou in de 4e etappe een ploegentijdrit gepland staan rond Nice, 1e 3 etappe's zouden dus op Corsica gaan plaatsvinden.

Dacht dat dat meer dan een gerucht was. Derde etappe van Ajaccio naar Calvi. De landschappelijk mooiste etappe ooit.
Afbeelding

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » zo 18 december 2011 20:56

Pino schreef:
alstro schreef:

Dacht dat dat meer dan een gerucht was. Derde etappe van Ajaccio naar Calvi. De landschappelijk mooiste etappe ooit.
Die eerste drie etappes staan volgen mij ook al min of meer vast. Ik heb ergens al de route van die eerste drie gelezen. Eerst een vlakke etappe langs de oostkust, dan dwars over het eiland met een serieuze beklimming en dan idd ajaccio-calvi met vast hele mooie plaatsje van de slingerwegen langs de westkust.

Rufio
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon CF SLX Evo
Contacteer:

Bericht door Rufio » zo 18 december 2011 21:03

Pino schreef: Derde etappe van Ajaccio naar Calvi. De landschappelijk mooiste etappe ooit.
Denk ook dat het zeer mooi gaat worden en TTT bij Nice is natuurlijk ook wel vet :oke:

Rufio
Fiets: Canyon CF SLX Evo
Contacteer:

Bericht door Rufio » di 20 december 2011 10:26

martijn schreef: Die eerste drie etappes staan volgen mij ook al min of meer vast. Ik heb ergens al de route van die eerste drie gelezen. Eerst een vlakke etappe langs de oostkust, dan dwars over het eiland met een serieuze beklimming en dan idd ajaccio-calvi met vast hele mooie plaatsje van de slingerwegen langs de westkust.
Bedoel je deze:

Afbeelding

Die eerste etappe kan stiekem toch wel zwaar worden indien de wind ongunstig staat. De cols die ze daarna passeren ken ik helaas niet: heb in het NW alleen de Vergio en de Sevi op de fiets gedaan.
ASO schreef: 1st STAGE

Saturday 29th june
Porto-Vecchio > Bastia : 200 km
The start of the 100th edition of the Tour de France will take place on the port of Porto-Vecchio. The peloton will head to the south of the island to the outskirts of Bonifacio and after passing through Porto-Vecchio again, it will go north on the east coast road which leads to Bastia.
This stage will be on flat ground without any major difficulties. Before they embark on the final stretch, the riders may have time to glance at the Roman remains of Mariana. The finish line will be marked out on the lagoon road, along the Lake Biguglia Nature Reserve.

2nd stage

Sunday 30th june
Bastia > Ajaccio : 155 km
The magnificent Place Saint-Nicolas, one of the biggest squares in Europe, will be the setting for the start of the 2nd stage. The riders will then pass in front of Furiani Stadium, the Mecca of Corsican football, and head south again. Things will start to get more complicated after Corte, on the steep roads in the centre of the island. The Cols de Bellagranajo (723 m), de la Serra (807 m) and de Vizzavona (1,163 m) will have to be climbed in particular, without forgetting the ascent of the steep slope of Monte Salario, ten kilometres from the finish. It will be judged on the headland of La Parata, with the majestic scenery of the Îles Sanguinaires as a backdrop.

3rd STAGE

Monday 1st July
Ajaccio > Calvi : 145 km
The third act of the “Grand Départ” (Official Race Start) in Corsica will unfold on the Place Moit, beside the beach and the Mediterranean Sea.
The peloton will then go along the west coast of the island and head north on the winding roads which cross, in particular, the magnificent creeks of Piana, a listed UNESCO World Heritage site. Like the day before, hilly landscapes will also be featured on the route, with the Col de San Bastiano (415 m) at kilometre fifteen, and then further on, the Cols de Lava (498 m), de Palmarella (374 m) and de Marsolino (443 m). The finish of the stage will take place on the road from Calenzana to Calvi.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » di 20 december 2011 21:27

Naast de genoemde geruchten zou er ook sprake van zijn dat de Mont Ventoux erin zit.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » do 22 december 2011 10:05

Dat (valse) gerucht van 2 x Alpe d'Huez was er ook al voor de Tour van 2011:

http://velonews.competitor.com/2010/10/ ... nce_146182

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » vr 21 september 2012 09:37

Beetje bij beetje worden de eerste contouren van het parcours voor 2013 bekend. De geruchtenmachine op velowire http://www.velowire.com/article/657/nl/ ... ppes-.html vermeldt de een aantal mogelijke etappes van de 100e Tour waarvan dit de highlights zijn:
De eerste 3 etappes op Corsica.
Finish op MV.
Dubbele beklimming van AdH.

In ieder geval leuk om te volgen. De info is redelik betrouwbaar, want de laatste jaren weten ze altijd al voor de officiele presentatie het parcours goed te raden.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » do 11 oktober 2012 17:06

Robert vD schreef:Dat (valse) gerucht van 2 x Alpe d'Huez was er ook al voor de Tour van 2011:

Volgend jaar 100% zeker een etappe met 2x de beklimming van AdH. De eerste gewoon omhoog vanuit BdO (komend van de Ornon), daarna via de Col de Sarenne terug naar de D1091 en dan de klim nog een keer. Een gekunsteld parcours, maar daar blinkt ASO de laatste jaren wel in uit. Commercie voor alles.... :-(

arno
Aluminium Racefiets
Fiets: CUBE Super Litening
Contacteer:

Bericht door arno » vr 12 oktober 2012 09:06

Nou etape du tour dan ook maar 2x door AdH.
Fietsende papa van Karsten en Guido. Sinds ik die CUBE heb denk ik dat fietsen vanzelf gaat, helaas.....

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » vr 12 oktober 2012 09:24

Ancher schreef:
Robert vD schreef:Dat (valse) gerucht van 2 x Alpe d'Huez was er ook al voor de Tour van 2011:

Volgend jaar 100% zeker een etappe met 2x de beklimming van AdH. De eerste gewoon omhoog vanuit BdO (komend van de Ornon), daarna via de Col de Sarenne terug naar de D1091 en dan de klim nog een keer. Een gekunsteld parcours, maar daar blinkt ASO de laatste jaren wel in uit. Commercie voor alles.... :-(
Maar ik ga ervan uit dat de Sarenne dan ook een nieuw wegdek krijgt en daar profiteert de niet-commerciele wielertoerist dan ook weer van...
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Ard
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ard » vr 12 oktober 2012 11:25

el_loco schreef:
Ancher schreef:

Maar ik ga ervan uit dat de Sarenne dan ook een nieuw wegdek krijgt en daar profiteert de niet-commerciele wielertoerist dan ook weer van...
Is toch een stukkie heroïek. Italiaans schouwspel en met een km of 80 door die afvoer geulen.

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » za 13 oktober 2012 12:55

el_loco schreef: Maar ik ga ervan uit dat de Sarenne dan ook een nieuw wegdek krijgt en daar profiteert de niet-commerciele wielertoerist dan ook weer van...
Ze zijn al bezig het wegdek te verbeteren. Helaas zal dat ook meer autoverkeer en, erger nog, campers aantrekken.

el_loco
Contacteer:

Bericht door el_loco » za 13 oktober 2012 15:25

Ancher schreef:
el_loco schreef: Maar ik ga ervan uit dat de Sarenne dan ook een nieuw wegdek krijgt en daar profiteert de niet-commerciele wielertoerist dan ook weer van...
Ze zijn al bezig het wegdek te verbeteren. Helaas zal dat ook meer autoverkeer en, erger nog, campers aantrekken.
Als je niet tegelijk met de Tour optrekt zal het wel meevallen denk ik. En voor mij een reden extra om toch nog een keer de Vaujany te gaan rijden...

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » za 13 oktober 2012 16:41

el_loco schreef:
Ancher schreef:
Als je niet tegelijk met de Tour optrekt zal het wel meevallen denk ik. En voor mij een reden extra om toch nog een keer de Vaujany te gaan rijden...
Precies, als dat wegdek vernieuwd wordt, wil ik nog wel eens over de lange afstand in de Vaujany nadenken :P

V77
Huis-, tuin- en keukenfiets

Bericht door V77 » wo 24 oktober 2012 12:08

Honderdste Tour de France krijgt loodzware slotweek
HOOFDDORP - De honderdste editie van de Tour de France kent een loodzware slotweek. Dat werd woensdag duidelijk bij de bekendmaking van het rittenschema voor de Tour van 2013.
In de laatste week wordt onder meer de Alpe d'Huez in één etappe twee keer beklommen.

Daarvoor is de Mont Ventoux al bedwongen, in een liefst 242 kilometer lange rit.

Na de beklimming van de Alpe d'Huez, die liefst 42 bochten kent, wordt op Le Grand Bornand en Le Semnoz (bij Annecy, nieuw in de Tour) eveneens bergop gefinisht in de Alpen.

Zoals dat eerder al met Ax-3-Domaines gebeurt in de Pyreneeën

De Tour, die op 29 juni zijn Grand Départ op het eiland Corsica heeft, kent twee tijdritten en relatief weinig etappes die voor de sprinters gemaakt zijn. Op Corsica, waar de Tour ook niet eerder kwam, worden de eerste drie ritten verreden.

Aangekomen op het vasteland vindt eerst een ploegentijdrit plaats in Nice. Daarna volgen enkele etappes langs de Franse zuidkust.

In 1975 vond de laatste tijdrit voor het laatst vroeger in de Tour plaats dan in 2013 het geval zal zijn. De tijdritten zullen zodoende een kleinere rol spelen dan in de afgelopen editie, die gewonnen werd door Bradley Wiggins.

Er wordt in deze editie, voor het eerst sinds tien jaar, uitsluitend op Frans grondgebied gekoerst. De slotetappe naar de Champs-Elysées in Parijs op 21 juli kent een noviteit. Het wordt een avondrit, met de aankomst rond 21.30 uur.

De presentatie werd vanwege het afgelopen week onthulde USADA-rapport over Lance Armstrong overschaduwd door dopingperikelen. De Tourorganisatie liet, zonder overigens de naam van Armstrong één keer te noemen, weten de strijd tegen doping op volle kracht voort te zetten.

Het volledige schema:

Rit 1 29/6 Porto-Vecchio - Bastia 212 km
Rit 2 30/6 Bastia - Ajaccio 154 km
Rit 3 1/7 Ajaccio - Calvi 145 km
Rit 4 2/7 Nice - Nice 25 km ploegentijdrit
Rit 5 3/7 Cagnes-Sur-mer -Marseille 219 km
Rit 6 4/7 Aix-en-Provence - Montpellier 176 km
Rit 7 5/7 Montpellier - Albi 205 km
Rit 8 6/7 Castres - Ax-3-Domaines 194 km
Rit 9 7/7 Saint-Girons - Bagnères-de-Bigorres 165 km

8/7 rustdag in Saint-Nazaire

Rit 10 9/7 St-Gildas-des-Bois - Saint-Malo 193 km
Rit 11 10/7 Avranches - Mont-Saint-Michel 33 km tijdrit
Rit 12 11/7 Fougères - Tours 218 km
Rit 13 12/7 Tours - St-Amand-Matron 173 km
Rit 14 13/7 Saint-Pourçain-sur-Sioule - Lyon 191 km
Rit 15 14/7 Givors - Mont Ventoux 242 km

15/7 rustdag in de Vaucluse

Rit 16 16/7 Vaison la Romaine - Gap 168 km
Rit 17 17/7 Embrun - Chorges 32 km tijdrit
Rit 18 18/7 Gap - Alpe d'Huez 168 km
Rit 19 19/7 Bourg d'Oisans - Le Grand Bornand 204 km
Rit 20 20/7 Annecy - Annecy 125 km
Rit 21 21/7 Versailles - Parijs 118 km
Leuk de Ventoux en Huez, zal Contador blij mee zijn. Kan ie in laatste week de overwinning definitief veilig stellen. Verder niet echt spannend deze komende Tour, wel iets zwaarder.

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » wo 24 oktober 2012 12:30

V77 schreef:Verder niet echt spannend deze komende Tour, wel iets zwaarder.
Toch knap, dat je nu al weet dat de Tour niet spannend gaat worden ;-)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 24 oktober 2012 14:06

trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Zeeuw
Aluminium Racefiets
Fiets: BeOne Teamline/Cube

Bericht door Zeeuw » wo 24 oktober 2012 14:10

Slecht km individuele tijdrit, en een ploegentijdrit van km...Daar zal de Tour dus weer niet op beslist worden denk ik. De klimmers zullen ook nog hun best moeten doen om een gooi te doen naar de eindoverwinning. Mooie Tour voor bijv Terpstra??
Wie zal, afgaande op het rittenschema, de grootste kans maken op de eindoverwinning? Ik denk dat een Boonen of Gilbert hier best uit de voeten zouden kunnen.

Ik ben benieuwd hoe het zal zijn als ze in de avond Parijs binnenrijden. Dan krijg je nog meer het idee van een criterium denk ik....

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » wo 24 oktober 2012 14:34

Zeeuw schreef:
Ik ben benieuwd hoe het zal zijn als ze in de avond Parijs binnenrijden. Dan krijg je nog meer het idee van een criterium denk ik....
volgens mij is het eind juli nog gewoon licht om 10 uur 's avonds.

wel lekker voor die renners die na afloop snel naar huis willen en maandags weer naar bijv Boxmeer moeten
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

kameel
Driewieler

Bericht door kameel » wo 24 oktober 2012 14:37

uit wielerflits:

In 2013 pakt de Ronde van Frankrijk ter gelegenheid van zijn honderdste editie waarschijnlijk uit met een spectaculaire finale. De organisatie denkt namelijk aan een etappe waarbij de legendarische Alpe d'Huez tweemaal beklommen wordt. Dat heeft Het Nieuwsblad naar eigen zeggen uit goede bron vernomen.

Als de plannen die volgens de Belgische krant voorliggen daadwerkelijk kloppen, dat gaat het vanuit Bourg d'Oisans aan de voet een eerste keer bergop. Net voor het skistation op de top zou het parcours dan rechtsaf buigen, om af te dalen via een smalle regionale weg waaraan wel nog enkele werken zouden moeten gebeuren. Na die afdaling zou de Alpencol met zijn 21 bochten dan een tweede keer beklommen worden.

betekent dit dat ze de col de sarenne gaan afdalen? lijkt me redelijk smal die laatste kilometers van de sarenne en de weg van de sarenne naar alp d'huez.....

_Arno_
Driewieler
Fiets: Ridley Orion

Bericht door _Arno_ » wo 24 oktober 2012 14:46

kameel schreef:.....

betekent dit dat ze de col de sarenne gaan afdalen? lijkt me redelijk smal die laatste kilometers van de sarenne en de weg van de sarenne naar alp d'huez.....
daar lijkt het wel op:

Afbeelding

arno
Aluminium Racefiets
Fiets: CUBE Super Litening
Contacteer:

Bericht door arno » wo 24 oktober 2012 14:47

kameel schreef:betekent dit dat ze de col de sarenne gaan afdalen? lijkt me redelijk smal die laatste kilometers van de sarenne en de weg van de sarenne naar alp d'huez.....
Ja, en als alles netjes nieuw asfal krijgt lukt dat wel, en eenmaal beneden zit je op de beroemd beruchte N91, die we allemaal van de Marmotte kennen, vanaf het stuwmeer bij de spluitsing naar duex alpes terug naar Bourg en dan nog effe stukkie klimmen. Zal best lukken.
Fietsende papa van Karsten en Guido. Sinds ik die CUBE heb denk ik dat fietsen vanzelf gaat, helaas.....

el_loco
Contacteer:

Bericht door el_loco » wo 24 oktober 2012 15:03

En ook de col d`Ornon vanaf de mooie kant zegmaar, geen verkeerde rit zo te zien! :oke:

Plaats reactie