afval en wielertoerisme

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

afval en wielertoerisme

Bericht door El Escalador » vr 20 augustus 2010 18:43

Als vervolg op de afval-discussie in het 'Marmotte 2010' topic, leek het mij handiger hiervoor een nieuw topic aan te maken.

Zo gaat het dit jaar in de Ötztaler:
Wegwerfzone:
Wer außerhalb der gekennzeichneten Müllzonen seinen Abfall entsorgt, wird ohne Verwarnung disqualifiziert - Kennzeichnung mit roten Mülltonnen. Die Wegwerfzonen befinden sich im Bereich der Labestationen und sind ca. 1 km lang.
Bij de Ötztaler weten ze dus van aanpakken. Wie buiten de zones zijn troep weggooit wordt zonder pardon uit de 'koers' gebonjourd. :oke:
It never gets easier, you just go faster.

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Re: afval en wielertoerisme

Bericht door martijn » vr 20 augustus 2010 18:55

Geldt deze regel ook niet tijdens de SportCom cyclo's? De vraag met dit soort regels is natuurlijk wel altijd wie dit gaat controleren.

marten
Carbon Racefiets
Fiets: cube

Bericht door marten » vr 20 augustus 2010 19:28

Regels staan of vallen bij het handhaven ervan.

MWF

Bericht door MWF » za 21 augustus 2010 14:01

Te zot dat zo'n regel blijkbaar moet bestaan.
Afval op straat gooien doet een beschaafd iemand nooit of ie op een racefiets zit of niet maakt niet uit.
Ook bij de profs mogen ze ze dat wangedrag eens hard aanpakken.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » za 21 augustus 2010 14:36

El Escalador schreef:Als vervolg op de afval-discussie in het 'Marmotte 2010' topic, leek het mij handiger hiervoor een nieuw topic aan te maken.

Zo gaat het dit jaar in de Ötztaler:
Wegwerfzone:
Wer außerhalb der gekennzeichneten Müllzonen seinen Abfall entsorgt, wird ohne Verwarnung disqualifiziert - Kennzeichnung mit roten Mülltonnen. Die Wegwerfzonen befinden sich im Bereich der Labestationen und sind ca. 1 km lang.
Bij de Ötztaler weten ze dus van aanpakken. Wie buiten de zones zijn troep weggooit wordt zonder pardon uit de 'koers' gebonjourd. :oke:
Ben het er van harte mee eens. Het handhaven zal gebeuren op basis van toeval. Word je gesnapt dan ben je gediskwalificeerd. Ziet niemand het dan heb je geluk. Zo is het in het verkeer ook.

Maar goed, dit geldt voor cyclo's. Voor toertochten heeft de organisatie geen dwangmiddel. Wat kun je doen? Het nummerplaatje innemen? So what, dan rij je toch gewoon verder zonder plaatje. Geen toegang meer tot de bevoorrading? Niet te controleren.

Kortom, het komt toch weer neer op beschaving en fatsoen van de renners zelf. Ik heb het idee dat de meesten zich goed gedragen, maar er blijft altijd een groep notoire wangedragers die het wel cool vindt om hun rotzooi op de straat te gooien. Wat dat betreft geven de profs inderdaad een erg slecht voorbeeld. Mag wel eens wat aan gedaan worden vind ik.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

wgb
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » za 21 augustus 2010 16:37

Ik hoop van harte dat het werkt.
Binnenkort worden bij ons de spandoeken "De scholen zijn weer begonnen" opgehangen.
Is ook niet echt nodig. Dat zie je van zelf aan de rotzooi die de schoollieren dumpen. :lol:

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin
CTWT-lid: Ja

Bericht door Wombcat » za 21 augustus 2010 16:45

martijn schreef:Geldt deze regel ook niet tijdens de SportCom cyclo's? De vraag met dit soort regels is natuurlijk wel altijd wie dit gaat controleren.
Idd. Geldt trouwens voor de meeste cyclo's.

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » za 21 augustus 2010 16:55

MWF schreef:Te zot dat zo'n regel blijkbaar moet bestaan.
Afval op straat gooien doet een beschaafd iemand nooit of ie op een racefiets zit of niet maakt niet uit
Welcome to the real world...

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » za 21 augustus 2010 16:59

martijn schreef:Geldt deze regel ook niet tijdens de SportCom cyclo's?
Misschien staat dat wel ergens tussen de regeltjes, maar nu valt het me voor het eerst echt op, dat er een mail naar alle deelnemers uitgaat, waarin dit duidelijk staat, en ook dat diskwalificatie volgt.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » za 21 augustus 2010 17:06

El Escalador schreef:
martijn schreef:Geldt deze regel ook niet tijdens de SportCom cyclo's?
Misschien staat dat wel ergens tussen de regeltjes, maar nu valt het me voor het eerst echt op, dat er een mail naar alle deelnemers uitgaat, waarin dit duidelijk staat, en ook dat diskwalificatie volgt.
Beter opletten dan. Een paar jaar geleden kreeg je bij inschrijving van een cyclo van sportcommunication armstukken met "je roule propre" erop gedrukt. Dat slaat op dopingvrij rijden en geen afval achterlaten.

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » za 21 augustus 2010 17:28

Wombcat schreef:Beter opletten dan. Een paar jaar geleden kreeg je bij inschrijving van een cyclo van sportcommunication armstukken met "je roule propre" erop gedrukt. Dat slaat op dopingvrij rijden en geen afval achterlaten.
Ja dat snap ik ook wel. Maar op die armstukken stond niet wat de consequenties zijn als je NIET proper rouleert...

daPOKER
Driewieler
Fiets: Orbea

Bericht door daPOKER » di 24 augustus 2010 08:29

Ook afgelopen weekend tijdens de Géants des Ardennes weer bergen puin langs de kant zien liggen.

Op 'n gegeven moment zie ik voor me iemand een leeg gelletje de bosjes in kiepen. Ik haal 'm bij en maak er een opmerking over in de trend van "zal ik dat ook bij jou in de tuin doen" en rijdt rustig verder. Even verder op is er een bevoorrading... Komt die pik 'verhaal' halen. En dan nog dreigen te meppen ook. Kansloze rukker.

Jammer genoeg beseffen veel mensen nog steeds niet dat ze het op deze manier ook voor zichzelf verpesten. Gemeentes zijn het straks gewoon beu en geven geen vergunningen meer af.
Voor de allermooiste wielerblog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 24 augustus 2010 08:43

daPOKER schreef:Ook afgelopen weekend tijdens de Géants des Ardennes weer bergen puin langs de kant zien liggen.

Op 'n gegeven moment zie ik voor me iemand een leeg gelletje de bosjes in kiepen. Ik haal 'm bij en maak er een opmerking over in de trend van "zal ik dat ook bij jou in de tuin doen" en rijdt rustig verder. Even verder op is er een bevoorrading... Komt die pik 'verhaal' halen. En dan nog dreigen te meppen ook. Kansloze rukker.

Jammer genoeg beseffen veel mensen nog steeds niet dat ze het op deze manier ook voor zichzelf verpesten. Gemeentes zijn het straks gewoon beu en geven geen vergunningen meer af.
wat een stakker. Eigenlijk zou je z'n stuurnummer aan de organisatie door moeten geven, maar die kunnen daar verder ook niks mee waarschijnlijk.

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » di 24 augustus 2010 08:47

Ik vind dat de profs weliswaar wel wat beter mogen nadenken wáár ze hun afval dumpen, maar op zich vind ik het nog tot daar aan toe dat die mannen hun afval op straat gooien. Maar doe dat dan op een plek waar het door de organisatie weer kan worden opgeruimd, of waar fans de bidons of etenszakjes wel zullen oprapen. Maar bidons die lukraak een of ander ravijn in worden geslingerd, tja....
In La Marmotte was er dit jaar, vlak na het begin van de Telegraphe een plek waar duidelijk aangegeven stond dat je daar je afval kon dumpen. Dat vond ik nou een goed initiatief: zo kunnen de rijders hun lege papiertjes en gelletjes dumpen, maar ligt al het afval wel keurig bij elkaar. Voor dergelijke grootschalige cyclo's is het misschien wel een idee om verspreid over de route een aantal punten in te richten waar mensen hun afval kunnen weggooien (al rijdende). Want heel eerlijk gezegd zijn al die lege verpakkingen in je zakken ook niet ideaal, ik ben soms wel een minuut aan het graaien voor ik een verpakking heb gevonden die níét leeg is :D

J2L2
Fiets: RALEIGH Ti

Bericht door J2L2 » di 24 augustus 2010 10:06

kaj_666 schreef:Ik vind dat de profs weliswaar wel wat beter mogen nadenken wáár ze hun afval dumpen, maar op zich vind ik het nog tot daar aan toe dat die mannen hun afval op straat gooien. Maar doe dat dan op een plek waar het door de organisatie weer kan worden opgeruimd, of waar fans de bidons of etenszakjes wel zullen oprapen. Maar bidons die lukraak een of ander ravijn in worden geslingerd, tja....
Precies dat zag ik tijdens de tour de france .. belachelijk. Daar zouden ze gewoon een flinke boete voor de desbetreffende renner/ploeg voor uit moeten schrijven.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 24 augustus 2010 10:30

De bidons van profs zijn gewild. Die kunnen ze net zo makkelijk het publiek in lazeren, iedereen blij.
Het overige afval maakt de puinhoop.
Afbeelding

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 24 augustus 2010 10:40

J2L2 schreef:
kaj_666 schreef:Ik vind dat de profs weliswaar wel wat beter mogen nadenken wáár ze hun afval dumpen, maar op zich vind ik het nog tot daar aan toe dat die mannen hun afval op straat gooien. Maar doe dat dan op een plek waar het door de organisatie weer kan worden opgeruimd, of waar fans de bidons of etenszakjes wel zullen oprapen. Maar bidons die lukraak een of ander ravijn in worden geslingerd, tja....
Precies dat zag ik tijdens de tour de france .. belachelijk. Daar zouden ze gewoon een flinke boete voor de desbetreffende renner/ploeg voor uit moeten schrijven.
volgens mij is daar ook een afspraak en boetesysteem voor bij de profs. Of dat wordt gehandhaafd weet ik niet. Toch zie je inderdaad vaak dat bidons en overbodige repen gewoon de natuur in worden geslingerd.

Evgnt
Aluminium Racefiets
Fiets: Gazelle V8

Bericht door Evgnt » di 24 augustus 2010 10:46

Pino schreef:De bidons van profs zijn gewild. Die kunnen ze net zo makkelijk het publiek in lazeren, iedereen blij.
Ook de bidons die onderin een ravijn liggen? Dacht het niet. Het zou alleen als voorbeeld al mooi zijn als er een soort van regel komt in het prof peloton die het verwerken van afval regelt (afvalmotor), wie weet gaan wielertouristen het dan netjes nadoen(zonder motor dan he). Rommel op straat gooien doe je gewoon niet, of je nu op een fiets zit of niet.

Martinello
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Martinello » di 24 augustus 2010 10:55

Jan Willem schreef:
J2L2 schreef:
volgens mij is daar ook een afspraak en boetesysteem voor bij de profs. Of dat wordt gehandhaafd weet ik niet. Toch zie je inderdaad vaak dat bidons en overbodige repen gewoon de natuur in worden geslingerd.
Kan me herinneren dat ik Chavaarnel tijdens een solo ontsnapping zn gelletjes en wikkels terug zag stoppen in shirt.

J2L2
Fiets: RALEIGH Ti

Bericht door J2L2 » di 24 augustus 2010 11:39

Weet niet wat het "je roule propre" precies inhoudt maar als organisatie kun je veel doen, meer dan armstukken uitdelen of het in de reglementen opnemen.

In een interview met de directeur van Limburgs Mooiste vertelde hij dat ze op en rond de controle posten het afval zoveel mogelijk probeerden terug te dringen, door zo min mogelijk potentieel afval aan te bieden. Alles werd uitgepakt aangeboden, zelfs de bananen werden van te voren geschild.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » di 24 augustus 2010 11:45

J2L2 schreef:zelfs de bananen werden van te voren geschild.
Lekker verhaal. Dan staat iedereen met zijn ongewassen klauwen in jouw eten te graaien :kots:
Querer es poder

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 24 augustus 2010 12:02

Bas schreef:
J2L2 schreef:zelfs de bananen werden van te voren geschild.
Lekker verhaal. Dan staat iedereen met zijn ongewassen klauwen in jouw eten te graaien :kots:
misschien kan de organisatie dan ook armstukken uitdelen met "je roule propre", om aan te geven dat je netjes je handen hebt gewassen ;-)

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 24 augustus 2010 12:07

Ik vraag mij even af of het zo'n ramp is dat tochten geen doorgang meer kunnen vinden. Zou wel een goed signaal zijn. En ik denk dat de meesten hier zich er niet door laten weerhouden om ergens een flink stuk te gaan fietsen met elkaar. Met GPS zijn routes evt na te fietsen en voor de verzorging kun je op ieder terras terecht onderweg. Voor mij zou het dus geen probleem zijn.

(Vaak is zo'n tocht eerder de aanleiding om weer eens af te spreken dan dat het je daadwerkelijk om de organisatie te doen is. Voor cyclo's ligt dit uiteraard anders.)

daPOKER
Driewieler
Fiets: Orbea

Bericht door daPOKER » di 24 augustus 2010 12:23

litespeed schreef:Ik vraag mij even af of het zo'n ramp is dat tochten geen doorgang meer kunnen vinden. Zou wel een goed signaal zijn. En ik denk dat de meesten hier zich er niet door laten weerhouden om ergens een flink stuk te gaan fietsen met elkaar. Met GPS zijn routes evt na te fietsen en voor de verzorging kun je op ieder terras terecht onderweg. Voor mij zou het dus geen probleem zijn.

(Vaak is zo'n tocht eerder de aanleiding om weer eens af te spreken dan dat het je daadwerkelijk om de organisatie te doen is. Voor cyclo's ligt dit uiteraard anders.)
Daar zit ook weer wat in. Al moet ik zeggen dat ik de waalse tochten toch wel rijdt om de heerlijk knullige organisatie. Gewoon oma bij de stempelpost en schoonmoeder die een stukje chocolade uitdeelt. Zie waalse pijl e.d.:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/?p=151

De routes die je dan rijdt kan ik ook zelf met m'n Gramin rijden maar z'on organisatie er om heen maakt het toch extra leuk... en makkelijk.
Voor de allermooiste wielerblog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » di 24 augustus 2010 12:35

Evgnt schreef:
Pino schreef:De bidons van profs zijn gewild. Die kunnen ze net zo makkelijk het publiek in lazeren, iedereen blij.
Ook de bidons die onderin een ravijn liggen? Dacht het niet. Het zou alleen als voorbeeld al mooi zijn als er een soort van regel komt in het prof peloton die het verwerken van afval regelt (afvalmotor), wie weet gaan wielertouristen het dan netjes nadoen(zonder motor dan he). Rommel op straat gooien doe je gewoon niet, of je nu op een fiets zit of niet.
Ik dacht dat de profs van die bio-bidons gebruikten? :roll:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Plaats reactie