afval en wielertoerisme

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
J2L2
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: RALEIGH Ti

Re: afval en wielertoerisme

Bericht door J2L2 » di 24 augustus 2010 12:48

Bas schreef:
J2L2 schreef:zelfs de bananen werden van te voren geschild.
Lekker verhaal. Dan staat iedereen met zijn ongewassen klauwen in jouw eten te graaien :kots:
Een grabbelton met eten ben ik nog niet tegen gekomen... :roll:
Bij de tochten die ik ken lag het gewoon op een schaal waar dan je iets af kan pakken.

wgb
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » di 24 augustus 2010 14:41

Dat van die geschilde bananen maakt wel de omgeving van de bevooradingspost minder glad he. :lol:

butch
Carbon Racefiets

Bericht door butch » di 24 augustus 2010 21:28

Onlangs was er tijdens het laat avond programma op canvas (kan nu eventjes niet op de naam komen) tijdens de ronde van frankrijk een beeld van LA die zijn papier vorig jaar de kant in kegelde, dit jaar ging dat mooi in de achterzak. :oke:

flattyre
Aluminium Racefiets
Fiets: een zwarte
Contacteer:

Bericht door flattyre » za 28 augustus 2010 18:10

Ik gooi nooit papiertjes of plastic weg, maar ik vind het ook vrij naief te veronderstellen dat als je een tocht organiseert voor honderden, zoniet duizenden, dat het dan schoon blijft. Een marktplein, een stadscentrum, een stadion etc. is na een bezoek van deze grote aantallen altijd een afvalbak, of het nou wielrenners of winkelpubliek betreft. Helaas is het niet anders. Onderzoek wees uit dat bij de rustplaatsen langs de snelweg overigens 'slechts' 5 a 10 % van de mensen de afval niet in de bak gooien. maar dat is al genoeg bij deze grote aantallen.
De gemeente zou bij het afgeven van de vergunning het opruimen voor de organisatie verplicht moeten stellen.
Het leven is net als fietsen; als je denkt dat er geen wind staat, heb je hem behoorlijk in de rug.

Jan Willem
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Bericht door Jan Willem » za 28 augustus 2010 19:02

flattyre schreef:Ik gooi nooit papiertjes of plastic weg, maar ik vind het ook vrij naief te veronderstellen dat als je een tocht organiseert voor honderden, zoniet duizenden, dat het dan schoon blijft. Een marktplein, een stadscentrum, een stadion etc. is na een bezoek van deze grote aantallen altijd een afvalbak, of het nou wielrenners of winkelpubliek betreft. Helaas is het niet anders. Onderzoek wees uit dat bij de rustplaatsen langs de snelweg overigens 'slechts' 5 a 10 % van de mensen de afval niet in de bak gooien. maar dat is al genoeg bij deze grote aantallen.
De gemeente zou bij het afgeven van de vergunning het opruimen voor de organisatie verplicht moeten stellen.
helemaal mee eens, maar dan moeten al die wielrenners wel hun troep op de rust/stempel/ravito's weggooien. En niet onderweg het ergens in de berm gooien. Organisatie dient dit te stimuleren om hun eigen taak (het opruimen) niet onmogelijk te maken.

marten
Carbon Racefiets
Fiets: cube

Bericht door marten » za 28 augustus 2010 19:48

Jan Willem schreef:
flattyre schreef:Ik gooi nooit papiertjes of plastic weg, maar ik vind het ook vrij naief te veronderstellen dat als je een tocht organiseert voor honderden, zoniet duizenden, dat het dan schoon blijft. Een marktplein, een stadscentrum, een stadion etc. is na een bezoek van deze grote aantallen altijd een afvalbak, of het nou wielrenners of winkelpubliek betreft. Helaas is het niet anders. Onderzoek wees uit dat bij de rustplaatsen langs de snelweg overigens 'slechts' 5 a 10 % van de mensen de afval niet in de bak gooien. maar dat is al genoeg bij deze grote aantallen.
helemaal mee eens, maar dan moeten al die wielrenners wel hun troep op de rust/stempel/ravito's weggooien. En niet onderweg het ergens in de berm gooien. Organisatie dient dit te stimuleren om hun eigen taak (het opruimen) niet onmogelijk te maken.
Ik fiets ook omdat ik van de natuur hou en dan graag buiten ben en daarvan geniet. Dat zou ook een reden moeten zijn om minder zomaar weg te gooien.

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » vr 17 september 2010 14:07

Evgnt schreef:Het zou alleen als voorbeeld al mooi zijn als er een soort van regel komt in het prof peloton die het verwerken van afval regelt (afvalmotor), wie weet gaan wielertouristen het dan netjes nadoen(zonder motor dan he). Rommel op straat gooien doe je gewoon niet, of je nu op een fiets zit of niet.
Volgens mij is het niet zo moeilijk om ook in profkoersen zones in te stellen waar bidons en andere troep kunnen worden weggeworpen. Buiten die zones komt het weggooien dan op een boete te staan. Maakt het een stuk makkelijker om de troep na de koers weer op te ruimen.
It never gets easier, you just go faster.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » vr 17 september 2010 14:15

Bij de profs is het de afspraak dat je bidons e.d. alleen weggooit in de buurt van publiek. Zij zullen het dan negen van de tien keer opruimen.

En de gemeenten van deze ronden zijn vaak blij als de profs langs zijn gekomen dus rijden ze na afloop eventjes rond.

Puur een afvalmotor inlassen voor het goede voorbeeld terwijl het voor het profpeloton niet nodig is, is misschien wat flauw. Mensen weten best dat je het niet weg moet gooien, daar heb je geen prof voor nodig die het voor doet, toch?

Waar mensen zijn, wordt rotzooi gemaakt. Aard van het beestje. Vervelend maar je doet er weinig aan, als organisatie zul je er dus iets aan moeten doen... en dat 'iets' gaat verder dan een 'je roule propre' slogan.

flattyre
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door flattyre » vr 17 september 2010 23:39

Nu we het daar dus opvallend over eens zijn, kunnen we werken aan oplossingen.
Statiegeld op de gel-verpakkingen ?? (met 'n ;-) uiteraard)

Maar een zone-achtig inititatief lijkt het meest haalbare compromis.
Zoiets als een 'blikvanger' (netten/baskets waarin je kunt proberen raak te gooien met je afval) is mogelijk. Wat betreft de gel-verpakkingen zie ik die altijd liggen aan de voet van een klim, hoewel ik ze daar zelf nooit neem.

Om het raakmikken te trainen zou de KNWU speciale afvalkoersen moeten organiseren.
Het leven is net als fietsen; als je denkt dat er geen wind staat, heb je hem behoorlijk in de rug.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP
CTWT-lid: Ja

Bericht door who cares » za 18 september 2010 06:51

Er is maar 1 oplossing en dat is het gedrag van de deelnemers te veranderen . Dus straf ze maar , daar waar je ze het hards kunt raken , dus vul zelf maar in waar dat is .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

wgb

Bericht door wgb » za 18 september 2010 11:28

Ik snap niet wat er moeilijk aan is om die lege verpakking weer terug te stoppen in de zakken van je shirt.
Of zou men denken, nou dat gewicht van die verpakking zal best wel eens van invloed kunnen zijn bij de volgende klim. :lol:

flattyre
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door flattyre » di 28 september 2010 15:24

who cares schreef:Er is maar 1 oplossing en dat is het gedrag van de deelnemers te veranderen . Dus straf ze maar , daar waar je ze het hards kunt raken , dus vul zelf maar in waar dat is .
Dat weet ik niet of dat dde enige oplossing is.
We zitten hier nou net te filosoferen dat dit gedrag kennelijk niet helemaal uit te wissen is, en of het gegeven dat feit niet beter is een weggooizone in te stellen. Dat moet dan aanmoedigen om daar wat te nemen, en de verpakking weg te gooien, met als doel het elders een beetje schoner te houden.
Geef bovenop een bultje een ravitaillering, geef dit ook aan, en gok erop dat mensen hun eetgedrag nog even uitstellen en het daar doen waar het op te ruimen is.
(de vergelijking met de hondenuitlaat is treffend)

wgb

Bericht door wgb » ma 30 januari 2012 19:39

Gisteren de Weisensee op de TV. Die schaatsers ze zijn geen haar beter. ;-)

Plaats reactie