waar beginnen de heuvels?

Heb je een leuke route, je wilt ergens gaan rijden en je weet niet waar de leuke plekjes zijn?
Plaats reactie
Proeme
Aluminium Racefiets
CTWT-lid: Ja

waar beginnen de heuvels?

Bericht door Proeme » vr 01 juli 2016 15:29

Dag allen,

hier in Groningen fiets is altijd op platte stukken. Een terp of een viaduct zijn de enige bultjes die ik moet overwinnen. Stelt weinig voor. Ik wil wel eens ergens fietsen waar wat meer geklommen moet worden. VAM-berg is helaas niet toegankelijk. Ik weet dat er hoogteverschillen zijn in de buurt van Nijmegen en ook de Posberg lijkt me prima om eens te proberen.

Maar... hoe ver moet ik naar het zuiden afzakken om dergelijke hindernissen op mijn fietsroute te kunnen plaatsen? Iemand tips?

groetjes,

Proeme

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Re: waar beginnen de heuvels?

Bericht door Thierry le Brun » vr 01 juli 2016 15:33

Holten-Rijssen-Nijverdal-Lemele is dichtste bij.
in Duitsland is Tecklenburg ( OSnabruck) volgens mij ook wel goed te doen vanuit Grunn
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » vr 01 juli 2016 15:45

Thierry le Brun schreef:Holten-Rijssen-Nijverdal-Lemele is dichtste bij.
Sallandse heuvelrug dus. Dan rij ik daar binnenkort maar eens een middag naar toe.
in Duitsland is Tecklenburg ( OSnabruck) volgens mij ook wel goed te doen vanuit Grunn
ohja, naar het oosten kan natuurlijk ook...

dank voor je snelle reactie!

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » vr 01 juli 2016 18:50

Ik gebruik nogal eens de "terrein" functie op Google Maps ("kaart" en geen "satelliet" beeld) of als ik echt een route aan het maken ben iets vergelijkbaars in RidewithGPS (bv "Map" en dan "terrain" aanvinken (= google maps) of "RWGPS" of "OSM Cycle" of "OSM Outdoors" als kaart) om te kijken waar er wellicht leuke hellinkjes te vinden zijn.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » do 04 augustus 2016 16:10

goed, een middagje heuvels opzoeken is er nog niet van gekomen, maar de racefiets kan gewoon mee op vakantie. In Denemarken, omgeving Abenraa, zijn een aantal heerlijke klimmetjes. Kort maar pittig. Tot 11% volgens mijn MIO. Zelfde verhaal de week erna in het Elbe-dal, in de buurt van Bleckede. Ondanks een bord van 13% langs de weg voelde het niet helemaal zo steil als in Denemarken, maar ook daar wat leuke klimmetjes gehad. Conclusie: klimmen is leuk!

Als toetje afgelopen maandag de Köterberg beklommen. Ik lees verschillende lengtes en percentages in verschillende bronnen, maar ik denk dat de klim zo'n 6km lang is (een stuk langer dus dan die eerdere klimmetjes) met aan het eind het steilste stuk van 14%. Dat moest ik toch eens proberen. De eerste 4 km ging nog rustig omhoog. Lekker peddelen, ik hoef niet snel, ik kom er wel. 2km onder de top werd het steiler en wat zwaarder, maar dan zie je het dorpje "Köterberg" liggen (die ligt 1km onder de top). Mooi richtpunt. Maar vervolgens wel met zware benen aan de laatste kilometer begonnen. En het werd steeds zwaarder. Gelukkig, voor mij zag ik nog 2 fietsers. Ik was niet de enige die het probeerde. En... ik kwam steeds dichter bij ze. Dat geeft een kick. Voor ik het wist had ik de achterste bijgehaald. Even in zijn wiel uitpuffen, maar dat ging me te langzaam. Op moment dat ik hem inhaalde kwam er een groepje motorrijders naar beneden. Die zagen dat we het zwaar hadden en met wat gebalde vuisten werden we aangemoedigd om vooral niet op te geven. Cool, en zo ben je weer wat verder. Maarja, nog zo'n 400m te gaan. Au au au. Gelukkig nog steeds een renner voor me als richtpunt, dat helpt. Op 200m haal ik hem in, op het stijlste stuk, maar mijn benen ontploften zowat. Jullie zullen het gevoel wel kennen.

En toen... stond ik stil. Letterlijk. Voet moest aan de grond. Volledig stuk, maar opgeven is belachelijk. Ik kijk op en zie dat ik nog maar 1 bocht hoef tot de top. Mezelf figuurlijk een schop onder de kont gegeven: welke mafkees gaat er nou op 50m onder de top stilstaan? Die schop had ik even nodig, en toen was ik boven. Daar een kop thee met appeltaart. Dat ging er goed in.

Ja, klimmen is leuk. Ga ik vaker doen. Maar tijdens het eten van die appeltaart dacht ik wel: "zijn er echt figuren die de Alpe d'Huez op gaan?" pffff

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » do 04 augustus 2016 20:06

Leuk geschreven! :oke:

In mijn eerste fietsjaar (2014) kreeg ik kramp op de Triple Mur de Monty en flikkerde in de berm mét brandnetels :lol:
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » do 04 augustus 2016 20:29

auw, dat lijkt me niet prettig. Ik stond nog gewoon rechtop gelukkig...

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » vr 16 september 2016 23:06

hier maar even, een nieuw topic openen is wat overdreven...

ik zag vandaag deze: http://www.wicklow200.ie/
en aangezien ik wel iets heb met Ierland zegt een stemmetje in mijn hoofd meteen "rijden!". Hoe reëel dat is valt nog te bezien, aangezien ik in het onderwijs werk en dus niet zomaar een dagje vrij kan nemen om een weekend lang genoeg te maken voor zo'n trip.

Maar het roept wel vragen op... 200km is best een eind. Mijn langste rit tot nu tot is 114km en mijn langste rit met serieuze heuvels is 75km ofzoiets (zou het even op moeten zoeken, maar die orde van grootte). Bij beide kwam ik niet halfdood en kruipend aan het eind, dus die afstand kan echt wel wat langer, maar 200km is nog echt wel een heel serieus stuk verder. Daar moet dan dus flink voor getraind worden... En dan is de vraag dus: hoe train je voor zoiets?

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » vr 16 september 2016 23:36

Proeme schreef:hier maar even, een nieuw topic openen is wat overdreven...

ik zag vandaag deze: http://www.wicklow200.ie/
en aangezien ik wel iets heb met Ierland zegt een stemmetje in mijn hoofd meteen "rijden!". Hoe reëel dat is valt nog te bezien, aangezien ik in het onderwijs werk en dus niet zomaar een dagje vrij kan nemen om een weekend lang genoeg te maken voor zo'n trip.

Maar het roept wel vragen op... 200km is best een eind. Mijn langste rit tot nu tot is 114km en mijn langste rit met serieuze heuvels is 75km ofzoiets (zou het even op moeten zoeken, maar die orde van grootte). Bij beide kwam ik niet halfdood en kruipend aan het eind, dus die afstand kan echt wel wat langer, maar 200km is nog echt wel een heel serieus stuk verder. Daar moet dan dus flink voor getraind worden... En dan is de vraag dus: hoe train je voor zoiets?
Gewoon de afstand van je ritten vergroten en er wat klimmen in leggen . Je zult alles toch een keer mee moeten maken . De lengte , klimmen , de lengte en klimmen samen .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Plaats reactie