Weerribben

Heb je een leuke route, je wilt ergens gaan rijden en je weet niet waar de leuke plekjes zijn?
Plaats reactie
Proeme
Aluminium Racefiets
CTWT-lid: Ja

Weerribben

Bericht door Proeme » di 26 april 2016 22:21

Volgende week zit ik een paar dagen vlak bij de Weerribben en uiteraard gaat mijn racefiets mee.

Fietspaden zijn er wel in de Weerribben, maar hoe geschikt zijn die voor de racefiets? Op zich hoef ik niet snel, toeren is genoeg, maar dan nog heb ik geen zin in veel te smalle of onverharde paadjes...

Concreet: als ik deze route ga fietsen, kom ik dan voor onaangename verrassingen te staan?
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1744297

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Re: Weerribben

Bericht door who cares » wo 27 april 2016 07:22

Proeme schreef:Volgende week zit ik een paar dagen vlak bij de Weerribben en uiteraard gaat mijn racefiets mee.

Fietspaden zijn er wel in de Weerribben, maar hoe geschikt zijn die voor de racefiets? Op zich hoef ik niet snel, toeren is genoeg, maar dan nog heb ik geen zin in veel te smalle of onverharde paadjes...

Concreet: als ik deze route ga fietsen, kom ik dan voor onaangename verrassingen te staan?
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1744297
Je kunt je route in googlemaps bekijken. In de 1e 20 km kwam ik een stuk tegen wat ik niet kon bekijken in streetview , het begint met een asfalt weg en aan de andere kant was het een betonnen fietspad , dat is het stuk dat je 2 keer fietst .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 27 april 2016 07:37

ja, dat heb ik al gedaan. Het gaat me juist om de stukken die Streetview niet aan kan.
Als niemand het weet ga ik het gewoon proberen volgende week, maar als er hier wel ervaringsdeskundigen zijn maak ik daar graag even van gebruik :)

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » wo 27 april 2016 10:04

Ik neem aan dat je het fietspad , Jonenpad , bedoelt , waar je een rivier over moet steken. Lijkt me gewoon hard .

http://www.fietsveerjonen.nl/

Het fietspad ( oude kerkweg) een stukje later is smal , op het eind nog een brugje over . Daarna de thijssengracht en oeverweg , dat is lastig te zien , er loopt een fietsroute.

Wat je ook kunt doen is STRAVA bekijken of men daar gefietst heeft en hopelijk met een racefiets.

edit :

Wel fietsers die daar gefietst hebben , alleen lijken me dat geen racers , maar toch snelheden tussen 20 -25 km/u

Afbeelding

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » wo 27 april 2016 10:32

We gaan hier toch niet zenuwachtig doen over een schelpenpaadje hier-of-daar... :roll:

Afbeelding

Afbeelding
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 27 april 2016 12:29

who cares schreef:Wat je ook kunt doen is STRAVA bekijken of men daar gefietst heeft en hopelijk met een racefiets.

edit :

Wel fietsers die daar gefietst hebben , alleen lijken me dat geen racers , maar toch snelheden tussen 20 -25 km/u
ah, dat was een goed plan (al werk ik zelf niet met strava, dus dat komt niet direct in me op). Dank voor het checken. 20-25 km/u is prima, doe ik dat stukje gewoon rustig aan. Dat is niet erg als je door een natuurgebied rijdt :)

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » wo 27 april 2016 12:47

Volgens Open Street Map ligt daar een fietspad . Je hebt 2 optie bij KM53 , LA of dat fietspad blijven volgen . Je komt bij hetzelfde punt uit : Kanaaloversteek bij de Overweg. net na km 54.

Afbeelding

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 27 april 2016 12:55

route zoals ik hem nu neergezet heb is daar het meest logisch toch?
ach, komt vast goed :)

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » wo 27 april 2016 14:39

Ik ben daar een keer of 10 geweest met de (race-)fiets. Het fietspad tussen Kalenberg en Ossenzijl langs het kanaal is vrij smal en heeft (bij mooi weer) veel fietsers op easy modus en veel tegenliggers, vooral bij de versmallingen ter hoogte van de ophaalbruggetjes. Maar.... ik vind het wél een heel mooi stukje uit de route. Je moet voor jezelf even uitmaken of je dit in je route wilt. Als je geen echte grote haast hebt is het prima te (race-)fietsen

Toeristische gezien pakt je route vrijwel alle mooie plaatsjes mee in de omgeving (oa Nederland en Muggenbeet, maar ook Beltschutsloot en Sint Jansklooster)
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 27 april 2016 15:37

Ottie schreef:Toeristische gezien pakt je route vrijwel alle mooie plaatsjes mee in de omgeving (oa Nederland en Muggenbeet, maar ook Beltschutsloot en Sint Jansklooster)
dat was inderdaad ook de bedoeling

dank voor je feedback

Orbi
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » wo 27 april 2016 18:58

Rijden er wel met de club en de fietspaden zijn goed. Volgens mij liggen daar helemaal niet zoveel onverharde fietspaden. Fietspad langs Kalenberg smorgen rijden heb je weinig last van andere fietsers. Zou de snelheid wel wat aanpassen, wel zo prettig voor de aanwonende die hun tuintje uitkomen ;-)

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » wo 27 april 2016 22:19

hoe vroeg is "smorgens"?

Zum
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Zum » wo 27 april 2016 22:40

Het fietspad bij Kalenberg is prachtig, het fietsveer bij Jonen idem. Vaart vanaf 10.00 in het voorjaar. Voor beiden geldt alleen dat je geen haast moet hebben.

Wellicht is dit nog wat, Hollands-Venetië tocht vanuit Steenwijk.
https://www.strava.com/activities/75575303

Tijanus
Kinderfiets
Fiets: Optima

Bericht door Tijanus » wo 27 april 2016 22:46

Welkom in mijn toeristische achtertuin.
Een paar aanmerkingen:

Km 6-7: Meentheweg.
Het fietspad is vreselijk, gewoon negeren, zeker voor de brug (ik denk dat dat stuk zelfs afgezet is).
Km 12: Scheerwolderweg:
De weg in Scheerwolde vind ik onprettig klinkerig. Ik zou daar iets zuidelijker het Steenwijkerdiep-Noord pakken.
Km 30: Schutsloterpad:
Da's wel heel toeristisch, veel stuiterbruggetjes. Het is maar een kort stukje, en als je er niet woont wel bijzonder. Zelf pak ik daar gewoon de Belterweg rechtdoor.
Km 47: De Rietlanden:
Als je in Belt-Schutsloot nog niet genoeg bruggetjes gezien hebt pak je hier natuurlijk 'Dwarsgracht', (beginnend) aan de andere kant van het water. Misschien wel het mooiste stukje met bruggetjes, al staat er één boerderij (net na het dorpshuis) zo dicht op het water/pad dat je stapvoets de wel erg blinde bocht door moet.
Km 48: Oude Kerkweg.
Dat stukje is gravel/klei. Zeker met de huidige nattigheid zou ik die mijden. Het bruggetje terug naar Cornelisgracht is wel weer grappig steil.
Km 53: Eerste boerderij aan de Oeverweg:
Daar woont een klein, kleurig en happig hondje, een Engels terriër ofzo. Is me wel eens zijdelings in het voorwiel gedoken, gelukkig eentje met 36 spaken.
Km 62: Kalenberg-Noord.
Op het hele stuk Kalenberg-Zuid vind je ongeveer 25 bruggetjes.
Als je in Belt-Schutsloot en Dwarsgracht er eigenlijk al genoeg gehad hebt, kun je bij het 'Dorp' Kalenberg (je hebt dan qua bruggetjes net de helft gehad, naar Ossenzijl toe liggen ze veel verder uit elkaar) oversteken naar het Kalenbergpad. Een mooi (ietwat smal, en er komen inmiddels op een paar plekken wat wortels doorheen) fietspad terug tot aan de Hoogeweg. Met als bonus het enige toeristische element wat nog aan de route ontbrak: de eendekooi.
Km 69: Breeweersepad.
Daar kom ik nou net nooit. Maar ik denk dat het wel OK is.

Oh ja, dat Jonen-veertje vraagt 1.10, of een ander wat onpraktisch bedrag.
Nou ja.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » do 28 april 2016 06:57

Verhip ja, Dwarsgracht. Mooi stukje en terras aan het water als het mooi weer is.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » do 28 april 2016 07:09

Ik mijd altijd het fietspad bij Kalenberg. Toeristisch erg mooi, maar je kunt er niet doorfietsen. Los van de talloze bruggetjes heb je last van de toeristische fietsers en zij hebben last van jou. Ik neem altijd de Blokzijlerdijk, maar ja ik rijd er geen rondjes, maar kom er alleen langs tijdens het Rondje Zuiderzee

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » do 28 april 2016 08:28

Tijanus schreef:Welkom in mijn toeristische achtertuin.
Een paar aanmerkingen:

Km 6-7: Meentheweg.
Het fietspad is vreselijk, gewoon negeren, zeker voor de brug (ik denk dat dat stuk zelfs afgezet is).
Km 12: Scheerwolderweg:
De weg in Scheerwolde vind ik onprettig klinkerig. Ik zou daar iets zuidelijker het Steenwijkerdiep-Noord pakken.
Km 30: Schutsloterpad:
Da's wel heel toeristisch, veel stuiterbruggetjes. Het is maar een kort stukje, en als je er niet woont wel bijzonder. Zelf pak ik daar gewoon de Belterweg rechtdoor.
Km 47: De Rietlanden:
Als je in Belt-Schutsloot nog niet genoeg bruggetjes gezien hebt pak je hier natuurlijk 'Dwarsgracht', (beginnend) aan de andere kant van het water. Misschien wel het mooiste stukje met bruggetjes, al staat er één boerderij (net na het dorpshuis) zo dicht op het water/pad dat je stapvoets de wel erg blinde bocht door moet.
Km 48: Oude Kerkweg.
Dat stukje is gravel/klei. Zeker met de huidige nattigheid zou ik die mijden. Het bruggetje terug naar Cornelisgracht is wel weer grappig steil.
Km 53: Eerste boerderij aan de Oeverweg:
Daar woont een klein, kleurig en happig hondje, een Engels terriër ofzo. Is me wel eens zijdelings in het voorwiel gedoken, gelukkig eentje met 36 spaken.
Km 62: Kalenberg-Noord.
Op het hele stuk Kalenberg-Zuid vind je ongeveer 25 bruggetjes.
Als je in Belt-Schutsloot en Dwarsgracht er eigenlijk al genoeg gehad hebt, kun je bij het 'Dorp' Kalenberg (je hebt dan qua bruggetjes net de helft gehad, naar Ossenzijl toe liggen ze veel verder uit elkaar) oversteken naar het Kalenbergpad. Een mooi (ietwat smal, en er komen inmiddels op een paar plekken wat wortels doorheen) fietspad terug tot aan de Hoogeweg. Met als bonus het enige toeristische element wat nog aan de route ontbrak: de eendekooi.
Km 69: Breeweersepad.
Daar kom ik nou net nooit. Maar ik denk dat het wel OK is.

Oh ja, dat Jonen-veertje vraagt 1.10, of een ander wat onpraktisch bedrag.
Nou ja.
ah, dat is een hele fijne uitgebreide reactie. Ik zal mijn route hier en daar aanpassen (gravel met klei? brrr)

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Felt
Contacteer:

Bericht door alstro » do 28 april 2016 12:07

Ik woon in dit gebied, wil evt wel even een leuke route voor je maken die goed te fietsen is met racefiets. Er zitten nu stukken bij die meer voor de dikkebanden mensen met een kaart voorop worden gebruikt, daar wil je niet tussen rijden met mooi weer.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » do 28 april 2016 13:34

alstro schreef:Ik woon in dit gebied, wil evt wel even een leuke route voor je maken die goed te fietsen is met racefiets. Er zitten nu stukken bij die meer voor de dikkebanden mensen met een kaart voorop worden gebruikt, daar wil je niet tussen rijden met mooi weer.
oh, dat aanbod sla ik niet af. Begin en eind in Steenwijkerwold, want daar staat het vakantiehuisje. 70-80km. Ik ben benieuwd...

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » za 07 mei 2016 13:10

Dit is hem uiteindelijk geworden:

Afbeelding

om 16 uur de deur uit gegaan. Vrijwel alle dagjes-fietsers waren al weg.
Het stukje vanaf Dwarsgracht naar het fietspad waar ik 2x over kwam was een soort 'strade bianchi'. Hou ik niet zo van, maar is maar een klein stukje.
Van Kalenberg naar Ossenzijl wist ik van te voren dat ik niet zou kunnen doorfietsen, ondanks dat er geen andere fietsers waren. Wel een prachtig stukje, daar is het helemaal niet erg om toeristen-tempo aan te nemen. Sowieso een prachtig gebied om te fietsen trouwens, en afgezien van deze twee stukjes ook prima om lekker door te trappen.
Bij Giethoorn een extra lusje moeten maken omdat de brug omhoog stond en niet meer naar beneden kon :P
Van Blauwe Hand naar het zuiden was vliegjes happen...

Afbeelding

Jannekecj
Kinderzitje
Fiets: Trek Madone 3.1
Contacteer:

Bericht door Jannekecj » do 12 mei 2016 12:11

Mooie route geworden! En hij gaat prachtig door de natuur zo te zien. Ik heb één keer gefietst in omgeving Weerribben-Wieden en Giethoorn, en daar had wel wat meer natuurgebied bij gemogen van mij. Heb je toevallig een GPX-bestand van jouw route?

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » do 12 mei 2016 16:51

Jannekecj schreef:Heb je toevallig een GPX-bestand van jouw route?
Jawel. Een extra heen-en-weer in Kalenberg zit er wel bij in omdat ik bij een restaurantje mijn bidon opnieuw heb gevuld. Daar is het was onzinnig de GPS te volgen. En na Nederland vond mijn Mio200 dat ik naast het fietspad fietste. Dan protesteert ie wat te veel. Maar er is uitstekend mee te fietsen.

Als je me je mailadres stuurt in PB, dan mail ik je het GPX-bestand.

Of kan ik het simpel ergens online zetten zodat iedereen er bij kan?

Jannekecj
Kinderzitje
Contacteer:

Bericht door Jannekecj » do 12 mei 2016 18:50

Hoi Proeme,

Ik zet wel eens gpx-bestanden op http://www.gpsies.com, dat werkt heel makkelijk en dan kan iedereen bij de route. Ik zal je ook mijn e-mailadres geven in een PB.

Thanks!

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » do 12 mei 2016 20:17

Ah, die site kende ik nog niet.

Hij staat er nu op: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=jykmdnvfqmismhga

Jannekecj
Kinderzitje
Contacteer:

Bericht door Jannekecj » do 12 mei 2016 21:07

Ziet er goed uit! Weer een mooie aanvulling op dit netwerk van routes. Ik vind GPSies echt een vondst. Waar je ook heen gaat, er is altijd wel een geschikte route van je gading, geüpload door enthousiaste wielrenners. Echt fijn dat dit allemaal kan!

Plaats reactie