Routes in Belgische Ardennen

Heb je een leuke route, je wilt ergens gaan rijden en je weet niet waar de leuke plekjes zijn?
Toine
Kinderzitje
Fiets: Bianchi ML3 Alloy

Routes in Belgische Ardennen

Bericht door Toine » ma 10 juni 2013 15:42

Beste mensen,

ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar heb nooit echt de drang gevonden om me te mengen in de discsussie, temeer omdat ik nog niet zo lang fiets, sinds vorig jaar ben ik het wat serieuzer aan gaan pakken en heb ik ongeveer 2000 km gemaakt, dit jaar hoop ik nog wat meer kilometers te maken.

Nu had ik het plan bedacht om in een weekje alle BIG's (http://www.challenge-big.eu/) van de belgische ardennen en andere mooie beklimmingen te doen door middel van een soort road trip: eerst een dagje fietsen om vervolgens een dag de toerist uit te hangen.

Ik heb hiervoor drie routes ingetekend in garmin connect, maar ik heb weinig tot geen kennis van de omgeving aldaar. Ik hoop dus dat jullie me met jullie ervaring kunnen wijzen op evt. betere routes, te vermijden wegen en mooie beklimmingen. De routes zijn als volgt.

Vanuit Eupen:
http://connect.garmin.com/course/1713258

Vanuit Houffalize:
http://connect.garmin.com/course/3119050

Vanuit Namur:
http://connect.garmin.com/course/3119639

Groeten, Toine

MMF
Kinderfiets
Fiets: Bianchi, Faggin
CTWT-lid: Ja

Re: Routes in Belgische Ardennen

Bericht door MMF » wo 12 juni 2013 08:19

Hoi Toine,

tof plan! :oke:

Ik heb geen fiets ervaring in de ardennen (ik heb sowieso nog weinig fiets ervaring), maar ben er de afgelopen jaren wel regelmatig met de motor geweest.
Ik heb je routes niet heel precies bestudeerd, maar ik weet dat bijv. de weg tussen Eupen en Robertville, in je rondje eupen, vrij druk is en zonder schouder. Er wordt daar ook aardig door gereden hoewel 70 volgens mij de max. is.

Er zijn een aantal bordjes routes te vinden op klimroutes.nl. Wellicht kan je daar nog inspiratie uit halen.
Route des Sommets Lienne et Ambleve is één van mijn favorieten, waar je over 112km 2150 hoogte meters maakt.
Michaël

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » wo 12 juni 2013 21:37

Toine schreef:Vanuit Eupen:
Zo, je bent nogal wat van plan die dag: Thier de Coo, Les Hezalles, Wanne, Stockeu, Ferme Libert + nog wat andere hellinkjes. Straffe kost op één dag. Ik zit even naar die route te kijken en het volgende valt me op:
1. De weg richting Spa loopt over kleine boerenweggetjes. Ik weet niet of die goed te berijden zijn. De normale route gaat via Balmoral.

2. In de afdaling van de Rosier sla je bij Borgoumont linksaf. de doorgaande route loopt echter via La Gleize.

3. Bij Bergeval ga je linksaf, maar deze weg is heel slecht. Ik zou rechtsaf gaan via Dairomont en dan afdalen naar Grand Halleux. Daarna kun je de Wanne doen via de Neuville kant die je hebt getekend, maar ook via de 'klassieke' kant Grand Halleux-Pafflard-Vau.

4. Of het weggetje na de Stockeu linksaf goed berijdbaar is weet ik niet.

5. Dat zelfde geldt voor de route na de Ferme Libert. Meestl rij ik door onder de snelweg naar Burnenville (via Chemin Bois de Loup).

6. De route naar Signal de Botrange via Robertville ken ik niet. Ik weet wel dat de route Malmedy-Eupen via Tros Marets een heel fraaie weg is, je ziet het al kronkelen op de kaart.

De andere kaartjes ga ik ook wel bekijken.

Succes.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Toine
Kinderzitje

Bericht door Toine » wo 12 juni 2013 23:20

Bedankt voor alle input alvast.

Het is inderdaad nogal een plan, maar als ik globaal het hoogteprofiel bekijk, zal het iets boven de 2000 hm worden, dat is niet een vlakke tocht te noemen, maar op rustig tempo wel te doen denk ik.

Je adviezen heb ik ter harte genomen en verwerkt in mijn route, die is nu als volgt:

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » do 13 juni 2013 20:36

Toine schreef:Bedankt voor alle input alvast.

Het is inderdaad nogal een plan, maar als ik globaal het hoogteprofiel bekijk, zal het iets boven de 2000 hm worden, dat is niet een vlakke tocht te noemen, maar op rustig tempo wel te doen denk ik.

Je adviezen heb ik ter harte genomen en verwerkt in mijn route, die is nu als volgt:
Wat een route! Ik ben benieuwd hoe je de Ferme Libert verteert na al dat geweld. Wat mij betreft is dit de zwaarste helling van België. Mocht je trouwens nog puf hebben dan kun je in Malmedy nog een forse kuitenbijter toevoegen: de Route St Vith. Ga daarvoor via de Rue des Asseliers naar de Route St Vith. Rij terug naar Malmedy via Route de Floriheid. Is slechts een klein ommetje, maar je kunt wel weer een serieuze kuitenbijter toevoegen aan je lijstje. En tja, als je er zoveel wil doen dan mag ééntje meer of minder toch niet uitmaken ;-)
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » do 13 juni 2013 21:02

Toine schreef:Vanuit Namur:
Ook geen misselijke route. Ik herken de Triple Mur de Monty, een beest van een klim, La Gayolle, ook verschrikkelijk en de Montagne de la Croix, na de Ferme Libert de zwaarste helling die ik ooit in België heb gereden. Tevens zie ik de Muur van Huy, die behoeft geen introductie.

Maar er is vast nog wel ruimte voor een paar extra puistjes. Steek daarvoor na de afdaling van de Triple Mur de Maas over bij Burnot. Rij door naar Riviere en neem daar de Rue Bois Laiterie t/m het lusje van Rue Sart Soilles. Afdalen kan dan via Route de Floreffe. Deze klim heet Mur de Sept Meuses. Anders is La Gayolle zo makkelijk ;-)

Als je toch in Huy bent zou je eigenlijk ook de Thier de Huy of Vieux Thier de Huy moeten meepakken. Hierbij vergeleken is de Muur een stukje vals plat. Ze komen beide uit in Bellegrande.

Veel plezier.

Toine
Kinderzitje

Bericht door Toine » do 13 juni 2013 21:08

Het wordt steeds mooier inderdaad, maar eentje kan er nog wel bij! Ik heb hem er dus maar even ingezet (net na de Ferme Libert, zou er ook voor kunnen), dan kunnen we altijd op dat moment kijken hoe we ons voelen.

Toch heb ik altijd het idee dat ik korte kuitenbijters beter verteer dan lange stukken vals plat, maar hoe het dan gaat weet ik niet.

Hoe vergelijk je de Ferme Libert dan met de Redoute en de Triple Mur de Monty, twee beklimmingen die ik al wel gedaan heb.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » do 13 juni 2013 22:07

Toine schreef:Het wordt steeds mooier inderdaad, maar eentje kan er nog wel bij! Ik heb hem er dus maar even ingezet (net na de Ferme Libert, zou er ook voor kunnen), dan kunnen we altijd op dat moment kijken hoe we ons voelen.

Toch heb ik altijd het idee dat ik korte kuitenbijters beter verteer dan lange stukken vals plat, maar hoe het dan gaat weet ik niet.

Hoe vergelijk je de Ferme Libert dan met de Redoute en de Triple Mur de Monty, twee beklimmingen die ik al wel gedaan heb.
Het is altijd lastig om die hellingen te vergelijken. Van belang is natuurlijk of je ze in het begin van je tocht rijdt of op het eind. De Ferme Libert heb ik nu een keer of drie gereden en ik vind deze nog steeds de zwaaarste van Belgié.
De Triple Mur de Monty komt zeker in de buurt, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die ooit in het begin van een tocht heb gereden en toen viel hij mee, voorzover je daar van kan spreken. Hoewel zeker dat laatste stuk heel veel pijn doet.
De Redoute is ook zwaar, maar net even minder als die andere twee.

Maar over die Eupen route:
De Thier de Coo is killing. Als je denkt dat je er bent komt het ergste stuk nog in het bos. Een bocht waar geen eind aan lijkt te komen.
Les Hezalles is gewoon een vreselijke benenbreker van 23% max.
De Wanne is nog 'makkelijk' want die komt niet boven de 13%.
En de Stockeu is een monster, 21% max en er komt geen eind aan.

Kortom, je hebt wel wat uitgekozen.

winkel
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: aeroad,scott,

Bericht door winkel » wo 17 juli 2013 13:18

Mijn favoriete route is volgende
Starten in Libeek bij de Bosrand
vitchen hagestein,mint rigi, Robertvil, Waimes, malmedy, stavelot, stockeu, Trois pont, cote de Hezalles, Wanne, Trois ponts, Thier de Coo, Stavelot, Cote de Amermont, Rosier, Jalhay, Limbourg, Clermont, aubel.
libeek,
Het rondje is ongeveer 190 km en 3400hm

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » wo 17 juli 2013 16:59

winkel schreef:Mijn favoriete route is volgende
vitchen hagestein,mint rigi, Robertvil, Waimes, malmedy, stavelot, stockeu, Trois pont, cote de Hezalles, Wanne, Trois ponts, Thier de Coo, Stavelot, Cote de Amermont, Rosier, Jalhay, Limbourg, Clermont, aubel.
libeek,
Het is maar wat je leuk vind
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » do 18 juli 2013 21:37

MMF schreef:Hoi Toine,

tof plan! :oke:

Ik heb geen fiets ervaring in de ardennen (ik heb sowieso nog weinig fiets ervaring), maar ben er de afgelopen jaren wel regelmatig met de motor geweest.
Ik heb je routes niet heel precies bestudeerd, maar ik weet dat bijv. de weg tussen Eupen en Robertville, in je rondje eupen, vrij druk is en zonder schouder. Er wordt daar ook aardig door gereden hoewel 70 volgens mij de max. is.

Er zijn een aantal bordjes routes te vinden op klimroutes.nl. Wellicht kan je daar nog inspiratie uit halen.
Route des Sommets Lienne et Ambleve is één van mijn favorieten, waar je over 112km 2150 hoogte meters maakt.
Motorrijders en fietsers, dat gaat echt niet samen.

marten
Carbon Racefiets
Fiets: cube

Bericht door marten » do 18 juli 2013 22:09

who cares schreef:
libeek,
Dat vind ik leuk. Afgelopen zaterdag auto geparkeerd in Trois-Ponts en toen achtereenvolgens beklommen Wanne, Hézalles, Aisomont, Stockeu, Amermont, Rosier, Thier de Coo, Stockeu en Wanneranval. :)

winkel

Bericht door winkel » vr 19 juli 2013 07:50

Dat komt aardig in de buurt van mijn route.
?
marten schreef:
who cares schreef:
libeek,
Dat vind ik leuk. Afgelopen zaterdag auto geparkeerd in Trois-Ponts en toen achtereenvolgens beklommen Wanne, Hézalles, Aisomont, Stockeu, Amermont, Rosier, Thier de Coo, Stockeu en Wanneranval. :)
Hallo Marten hoelang is jou route in KM.

marten
Carbon Racefiets
Fiets: cube

Bericht door marten » vr 19 juli 2013 15:19

winkel schreef:Dat komt aardig in de buurt van mijn route.
?
marten schreef: Afgelopen zaterdag auto geparkeerd in Trois-Ponts en toen achtereenvolgens beklommen Wanne, Hézalles, Aisomont, Stockeu, Amermont, Rosier, Thier de Coo, Stockeu en Wanneranval. :)
Mijn route was ongeveer 85km.

wcs
Kinderfiets
Fiets: Bulls Desert Falcon1

Bericht door wcs » di 23 juli 2013 19:27

marten schreef:
winkel schreef:Dat komt aardig in de buurt van mijn route.
?
marten schreef: Afgelopen zaterdag auto geparkeerd in Trois-Ponts en toen achtereenvolgens beklommen Wanne, Hézalles, Aisomont, Stockeu, Amermont, Rosier, Thier de Coo, Stockeu en Wanneranval. :)
Mijn route was ongeveer 85km.
Hmm.. heb je dit rondje toevallig ook uitgeschreven?
Ben slechts heel globaal bekend met de wegen daar en heb geen gps.
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

winkel

Bericht door winkel » di 23 juli 2013 20:23

Als je daar niet bekend bent vind je de Amermont en nog wat van die pukkels die om stavolot liggen heel moeilijk. Je kunt ze ook vinden via Penaranda.be of Cols in Belgien of dat soort site's

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » di 23 juli 2013 20:58

winkel schreef:Als je daar niet bekend bent vind je de Amermont en nog wat van die pukkels die om stavolot liggen heel moeilijk. Je kunt ze ook vinden via Penaranda.be of Cols in Belgien of dat soort site's
Amermont , je fiets richting het circuit = doodlopende weg = D640 , 1e weg links af = Chemin d'Amermont = meteen steil omhoog

Groene Pijl is het begin van de klim : https://www.google.nl/maps?q=50.405509, ... 1&t=h&z=15

Afbeelding

wcs
Kinderfiets
Fiets: Bulls Desert Falcon1

Bericht door wcs » di 23 juli 2013 21:06

Ik ken de weg daar n klein beetje. Heb Tilff Bastogne Tilff gereden dit jaar. Dus Stockeu, Amermont, Wanne en Rosier weet ik te liggen. Punt is alleen dat ik het bovengenoemde rondje niet zelf tot een logisch geheel kan breien..
Beter langzaam naar boven als helemaal niet naar boven...

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » di 23 juli 2013 21:21

wcs schreef:Ik ken de weg daar n klein beetje. Heb Tilff Bastogne Tilff gereden dit jaar. Dus Stockeu, Amermont, Wanne en Rosier weet ik te liggen. Punt is alleen dat ik het bovengenoemde rondje niet zelf tot een logisch geheel kan breien..
Ik gedeeltelijk . Ik kan alleen het begin niet voor mijn hoofd halen ( Trois-Pont naar Wanne>Hézalles> Aisomont )

Afbeelding

winkel

Bericht door winkel » di 23 juli 2013 21:50

Je gaat dan van trois ponts de weg nemen naar vielsalm en slaat bij de kerk in Grand halleux linksaf
dat is de cote de Wanne eerste stukje is het stijlst

Toine
Kinderzitje

Bericht door Toine » zo 28 juli 2013 19:27

Om mijn eigen topic maar eens een vervolg te geven.

We hebben wegens tijdgebrek de vakantie iets in moeten korten, het worden nu 5 dagen met 2 flinke tochten er in. Daardoor hebben we het rondje rond Eupen eruit moeten laten, die kunnen we wel een keer op een vrije dag doen.

Morgen vertrekken we dus voor de volgende twee serieuze tochten:
http://connect.garmin.com/course/3119050

Het weer vooruitzicht is ook goed, dus dat wordt een weekje lekkere (klim)kilometers maken.

Alpenreusje

Bericht door Alpenreusje » wo 04 december 2013 14:00

Het rondje zoals ik dat de afgelopen keren gefietst heb (tegen de klok in):

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=brfhmujywnlyisze
= The best is yet to come (J.Zweegers) =

DeGeert
Kinderzitje
Fiets: Racefiets

Bericht door DeGeert » di 29 april 2014 08:26

Weet iemand of en waar de Cotacol te koop is? Eigenlijk is dit een onmisbare encyclopodie voor het maken van de mooiste/zwaarste routes in de Ardennen.

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » di 29 april 2014 08:35

DeGeert schreef:Weet iemand of en waar de Cotacol te koop is? Eigenlijk is dit een onmisbare encyclopodie voor het maken van de mooiste/zwaarste routes in de Ardennen.
Volgens mij is deze niet meer te koop. Ik heb een jaar of zeven terug nog een exemplaar op de kop weten te tikken. Gewoon zoeken op tweedehands exemplaren.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » di 29 april 2014 11:16

MEG schreef:
DeGeert schreef:Weet iemand of en waar de Cotacol te koop is? Eigenlijk is dit een onmisbare encyclopodie voor het maken van de mooiste/zwaarste routes in de Ardennen.
Volgens mij is deze niet meer te koop. Ik heb een jaar of zeven terug nog een exemplaar op de kop weten te tikken. Gewoon zoeken op tweedehands exemplaren.
Ik heb hem ook uit die tijd. Was toen al lastig om aan te komen. Het is inderdaad de bijbel van Belgische hellingen, maar wel wat gedateerd. Vooral de routes richting de hellingen zijn moeilijk aangeduid. Inmiddels zijn er op internet talrijke sites waar je gewoon een kaartje kunt aanklikken van de helling.
Hoewel er toch ook de nodige hellingen ontbreken is en blijft het een indrukwekkend boekwerk.

Plaats reactie