Waalse "RV" routes?

Heb je een leuke route, je wilt ergens gaan rijden en je weet niet waar de leuke plekjes zijn?
Plaats reactie
ghen
Kinderzitje
Fiets: Moozes Zephirus

Waalse "RV" routes?

Bericht door ghen » ma 10 september 2012 12:01

Iemand ervaring met de Waalse Rando Velo/RAVeL fietsroutes? Zijn deze geschikt (wegdek) voor racefiets of niet?

Concreet wil ik deze week naar Dinant fietsen via de RV2 route. Die loopt van Hoegaarden tot Namen over een oude spoorwegbedding, en daarna langs de Maas.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP
CTWT-lid: Ja

Re: Waalse "RV" routes?

Bericht door who cares » ma 10 september 2012 16:08

Als ik foto's op http://www.randovelo.org/fr/index.php?taal=2 bekijk dan zie verschillende soorten ondergronden voorbij komen : Asfalt , klinkers , maar ook minder geschikte ondergrond voor racebanden .

Maar zelf heb ik geen ervaring met deze routes . Volgens mij zijn ze wel oude spoorwegen om aan het turnen naar geasfalteerde fietspaden .
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » ma 10 september 2012 21:27

Tijdje terug een artikel over gelezen. Kan het zo snel niet meer vinden maar volgens mij werd wel aangegeven dat het merendeel geasfalteerd was maar sommige trajecten nog gravel. Met een beetje rustig rijden zal het best wel te doen zijn (denk ik).
2018 moet weer een serieus fietsjaar worden. Alleen nog een doel uitzoeken!

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 11 september 2012 08:30

Belgie weet ik niet maar in Duitsland zijn ze druk bezig met asfalteren. Aken-Monschau en dan ri Belgie.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 9&start=40
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » di 11 september 2012 09:26

Ik heb wel eens geprobeerd zo'n Ravelroute te volgen in Belgie. Dat is alweer een jaar of vier terug. Ik heb het - pak 'm beet - 2 kilometer vol gehouden. Toen had ik genoeg van de gravel en ben weer gewoon verhard gaan rijden.

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » di 11 september 2012 14:04

Heb de afgelopen jaren herhaaldelijk tijdens voorjaarsvakantie gefietst rond Dinant (Heer). De ravelroute westwaarts (Hastiere of Heer - Philipville) daarvan heb ik delen geregeld gebruikt. Mooi geasfalteerd (of is het beton?).

De Rav's hebben voordelen en nadelen.
Oude spoorlijnen omgebouwd tot fietspaden. Verwacht dus geen steile klimmen, wel vals plat. Bij kruisingen met andere wegen kom je geregeld poortsystemen tegen, zoals die ook in de Vogezen worden gebruikt. Snelheid voor de racefietser gaat er meestal helemaal uit. Mooi voor de intervaltraining, maar het gaat irriteren (in de Vogezen).
Voordeel is wel dat het er rustig rijden is, zeker buiten het seizoen, geen auto's en weinig fietsers en wandelaars...
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » di 11 september 2012 14:29

Ik heb geen ervaring met de RV2, maar wel met (delen van) Ravel3 en de vlaamse LF6. Zoals eerder aangegeven is het wegdek nogal wisselend: stukken mooi asfalt afgewisseld met slecht aansluitende betonplaten, gravelpaden, (slechte) kasseien, door boomwortels gebroken asfalt, etc. etc.

Op sommige stukken is het met mooi weer bovendien druk met wandelaars, hardlopers, fietsers van alle types, vissers (langs kanalen - pas op voor die hengels ;-) ).

ghen
Kinderzitje

Bericht door ghen » di 11 september 2012 17:29

Mooi weer gaat het niet worden morgen, dus drukte moet meevallen. :roll:

Ik laat iets weten hoe het geweest is. Bedankt voor de feedback alvast!

butch
Carbon Racefiets

Bericht door butch » wo 12 september 2012 20:44

Beetje laat vermoedelijk.

Ravel Hoegaarden/namen is heerlijk fietsen op prima asfalt. Namen/Dinant is de ravel een ramp.

ghen
Kinderzitje

Bericht door ghen » do 13 september 2012 17:45

butch schreef:Beetje laat vermoedelijk.

Ravel Hoegaarden/namen is heerlijk fietsen op prima asfalt. Namen/Dinant is de ravel een ramp.
Beter kan ik het niet samenvatten...

Lange versie: van Hoegaarden tot Namen mooie asfalt, altijd rechtdoor, goed onderhouden, en volledig autovrij (alleen fietsers & wandelaars). Alleen waar je hier en daar een weg kruist, moet je voorrang geven, en soms nogal hoge gootjes/drempels. Wel continu enkele % vals plat omhoog, dat kruipt na een tijd wel in de benen. Maar 10/10 voor het fietspad.

Vanaf Namen gaat het verder langs de Maas ... een mix van goed asfalt, vlakke klinkers, zéér oneffen klinkers, secteurs pavés ☆☆☆, maar over het algemeen nog enigszins ok. Tot op een gegeven moment bij een bordje "fin du site Ravel", wordt de lat nog een stuk lager gelegd, met afgrijselijke onverhande grindstroken erbovenop, en het gaat van kwaad naar erger. Grote baan iets ernaast is 2×2 rijstroken zonder ruimte voor fietsers dus ook geen optie. Volgende keer andere route kiezen vanaf Namen...

butch
Carbon Racefiets

Bericht door butch » ma 17 september 2012 21:04

Ben er niet helemaal zeker van, maar volg gewoon de hoofdbaan Namen/Dinant en dat is enkel enkel een tweevaksbaan. Grotendeels langs de maas en vlak?

ghen
Kinderzitje

Bericht door ghen » di 18 september 2012 08:31

butch schreef:Ben er niet helemaal zeker van, maar volg gewoon de hoofdbaan Namen/Dinant en dat is enkel enkel een tweevaksbaan. Grotendeels langs de maas en vlak?
2×2 rijvakken van wat ik gezien heb, een scheurbaan en geen centimeter asfalt ernaast, dus was geen (veilige) optie.
Iets voor Dinant is m'n compaan platgereden in de gravel, en zijn we toch maar de baan op gegaan, daar was het 2×1 rijvak tussen de huizen, dus veilig te doen, en goed asfalt.

Plaats reactie