La Fausto Coppi 2010

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
belfiore
Kinderzitje
Fiets: pinarello prince

La Fausto Coppi 2010

Bericht door belfiore » do 31 december 2009 22:19

Na de GF MicheleBartoli, DM, GF Monte dei Sibillini en GF Marco Pantani wil ik weer eens een nieuwe italiaanse schone uit proberen; de Fausto Coppi. Ik heb de forumbijdrages van afgelopen jaren al met interesse gelezen.
In 2010 staan we met 8 wielervrienden aan de start voor de 200 km versie. Is er meer interesse uit Nederland? En hebben de Fausto Coppi-gangers van voorbije jaren nog tips over het parcours? Waar liggen de 'kraakpunten' en wat houdt de finale in (laatste 30 km?) ? Is het een zware of heel zware :oke: ?

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Re: La Fausto Coppi 2010

Bericht door harrebas » vr 01 januari 2010 13:59

Deze cyclo staat bij mij op het verlanglijstje, maar ik heb ooit wel de Sampeyre en de Fauniera gereden vanaf de kant die ze ook in de FC doen. Deze 2 reuzen zijn relatief onbekend, maar daarom niet minder gemeen.

De Sampeyre vond ik een nare klim met constant percentages tussen de 8-10%. Nergens een stukje waar je even kunt bijkomen. Daarbij is het wegdek niet al te goed. De weg is wel geasfalteerd, maar het is van dat ruwe asfalt met af en toe wat gaten en scheuren. Daardoor lijkt het nog minder te lopen.

De Fauniera is werkelijk een pareltje. Een echte alpenreus van een dikke 20 km. Heel afmattend, zeker na zo'n lang parcours. Aan het eind ga je over de Colle d'Esischie en dan is het nog ruim een kilomter naar boven richting de Fauniera. Deze laatste kilometer is vergelijkbaar met de Bonette, heel erg stevig. Maar bovenop staat een prachtig monument van de piraat en dat is op zicht al de moeite waard.

Ik zou zeggen: zeker doen!

Afbeelding
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO
CTWT-lid: Ja

Bericht door MJW » vr 01 januari 2010 18:53

Ik heb de 2009 editie gedaan en vond hem erg pittig. Wel een geweldig evenement zoals dat alleen in Italie kan.

tsja het parcours. Het 1e deel moet je in het peloton zitten (in ieder geval tot aan de voet van de Sampeyre), ik startte vrij slecht achteraan maar vond aansluiting bij de kopgroep in de afdaling van het 1e klimmetje (dat al wel pijn kan doen...) via een steeds grotere groep.

De Sampeyre klim is prachtig en de Fauniera nog mooier. Het hele gebied loont zich sowieso voor een stevige klimweek (wat minder makkelijk om rondjes te fietsen wel vele mooie heen en weer klimmetjes zoals: Agnel; Plan de Rei; Lombarde; Fauniera/Esische-3 kanten; Sampeyre eigenlijk ook 3-kanten en nog vele onbekende schitterende klimmetjes. Que Bella!)

Verder: veel slecht wegdek (niet de doorgaande dalwegen maar wel alle klimmetjes), zeer gevaarlijke afdalingen (smalle bochtige weggetjes, onoverzichtelijke bochten, geen vangrail....). De slotklim is meestal in de hitte in de volle zon, maar viel afgelopen jaar wel mee. Volgens de Italianen die ik sprak was de 2009 daardoor wat minder zwaar.

Daarna een leuke afdaling en nog zon 20 km vlak. Daar helpt het om met een groepje te fietsen. Ik zag 2 man achterop komen en heb even ingehouden om zo gedrieen rond te draaien.

In totaal registreerde mijn polar 4500 hm, 190 km in ca 8 uur pure fietstijd. Ik vond um pittig. Leuk om een keer gedaan te hebben. Prachtige omgeving.

belfiore
Kinderzitje

Bericht door belfiore » vr 01 januari 2010 22:08

Dankjewel mannen,
dus zeker de moeite waard om eens goed te gaan trainen! Jammer van het slechte wegdek, maar dat staat in Italia wel garant voor serieuze kost in de meest afgelegen gebieden, en daar komen we wel eens graag 8) .
Ik ben nog niet in dit gedeelte geweest, maar het lijkt mij dat het één groot woest natuurgebied is, waar de GF doorheen rijdt.
Verder heb ik al lage startnummers gekregen (althans toegezegd), ik denk dat ze wel blij zijn met buitenlanders voor wat exposure. Nu nog hopen op een mooi truitje voor de 2010-versie!

Peppi_W
Kinderzitje
Fiets: Canyon

Bericht door Peppi_W » za 02 januari 2010 12:36

MJW heeft gelijk! Ik heb hem in 2007 gereden. Volgens mij is de route wel eens verlegd, maar ik heb toen de klassieke ronde gereden: over Sampeyre en de Fauniera.
Inderdaad, pik aan in een groepje. Start gaat niet in vakken, gewoon vroeg aanwezig zijn. De Italianen geven meteen flink gas, tot aan de Sampeyre. Die loopt lekker constant, 8-9 procent. Afdalen en hup, meteen de Fauniera op; een hel, vond ik hem die (snikhete) dag. Smalle weg, slecht wegdek, zeer wisselende stijgingspercentages. Gesloopt kwam ik boven. Let op in de afdeling, behoorlijk ongeluk gezien. Wegdek is wel goed.
Dan naar beneden richting Finish, richting Cuneo, met nog een paar km klimmen, maar dat is dan wel weer fijn. En dan op het grote mes naar beneden, je helemaal leeg rijden, voor zover je dat nog niet bent.
Kortom, zeker een aanrader. Typisch italiaanse GF. Goede sfeer, goed verzorgd, mooi parcours. Overal Italiaanse oude boertjes die je aanmoedigen. Mooooi shirt met die rare vlaggen, ha!
Als je nog een dag over hebt, beklim de Agnello vanuit Cuneo.

MJW
Carbon Racefiets

Bericht door MJW » zo 03 januari 2010 21:05

oh ja: je bent verplicht het officiele FC shirt te dragen, dus helaas geen (CT)WT outfit. das voor een hete dag jammer want het shirt heeft een klein ritsje....... ikzelf rij altijd met lange/doorlopende rits in de bergen.

Het gebied is prachtig en idd erg woest en onontgonnen. Sommige passen zijn niet meer dan jeep-tracks met een dun laagje teer. klimmen gaat wel maar afdalen heb ik zeer voorzichtig gedaan.

net nog even de kaart erbij gepakt:

Col della Ciabra: Vanuit het Valle Varaita neem je de weg naar Valmala, dan verder door naar het bedevaartsoord Santuario del Valmala en dan verder omhoog naar de hoofdkam, op de hoofdkam verder doorstijgen naar de Col. Daar hield het asfalt op. (MTB-ers kunnen hier trouwens over die jeep tracks ook prachtige doorsteken maken van het ene dal naar het andere)

Col del Preit: aanloop is vanuit het Valle Maira hetzelfde als naar de Esischie/Fanuiera. Echter in Marmore sla je rechts af naar Canosio; Preit en vervolgens door een schitterende woest landschap (met stijgingen tot 20%) naar de Colle del Preit. Daarna houdt het asfalt op (etc zie boven).

Een kaartje (bij de VVV of boekhandel) in Cuneo oid is overigens wel een must. Mijn michelin kaart gaf niet eens de Fauniera aan!

ciao!

belfiore
Kinderzitje

Bericht door belfiore » ma 04 januari 2010 09:27

Ja ja ja; ik krijg al een beetje een voorgevoel van deze slechte afdalingen. Mijn standplaats in de zomer is vaak ergens in de Marche, Italia. Ik fiets dan mijn rondjes, eentje is de koninginnerit van de Giro d'italia van 2009 over de Monte Petrona, Monte Catria en de Nerone. Het is stui-tend hoe slecht vaak 1 kant van de berg is.
Levensgevaarlijk en slopender dan de beklimmingen. Hoe vaak ik al niet over grind en dikke bonken van stenen heb moeten laveren. Op de echt warme weekenddagen trekken hele volksstammen italianen naar boven om te picknicken en barbequen. En dus altijd langs 1 zijde van de berg; de mooie brede weg omhoog; de andere kant is totaal verpauperd. Het zal daar hetzelfde zijn...

belfiore
Kinderzitje

Bericht door belfiore » za 10 juli 2010 08:43

Ze heeft zich al van haar mooiste kant laten zien, de stad Cuneo, als we met de neus pal vooraan staan in startvak 1. Na het overleggen van eerder behaalde resultaten, reageert de organisatie van de GF Fausto Coppi alleraardigst. Ze geven lage startnummers aan het groepje Ollandesi, de Wielervrienden Eijsden, die nu vooraan mogen staan, in de buurt van het Piazza Galimberti. De omstandigheden zijn gunstig; een strakblauwe lucht hangt boven de 4 cols van de dag, waarbij de Sampeyre en de Fauniera van buitencategorie zijn.
Ben goed getraind en elk jaar probeer ik naar één bergcyclo te pieken, liefst in Italië. De sfeer, het gedoe rond de start en het landschap zijn uniek. De corridori zijn er gesoigneerd.

Meteen na de start probeer ik niet meer uit de kop weg te zakken, omdat de eerste klim van 6 km misschien al afscheiding kan veroorzaken. De Montemale ligt na 20 km in het parcours en is al meer dan een opwarmer. Ik draai met bluf als eerste de klim op, maar ik weet ook zeker dat ik niet bij de eersten boven kom. Het ontploffen ligt me niet zo. Ik anticipeer zogenaamd.
Ik kan boven dan ook net aanpikken bij de eerste groep, maar zoals zo vaak komt beneden alles weer samen. Er komt nu een lang stuk vlak en vals plat omhoog naar de voet van de Colle Sampeyre. Hier wordt gekoerst en ik herken enkele grote granfondo-squadra’s aan de broeken. De truien zijn immers voor iedereen gelijk. Dit jaar is het de kleur rood boven de honderden vlaggetjes die de Coppi-trui zo kenmerken.
Het is juist op deze aanloop dat wat mannen proberen weg te rijden en weer worden terug gepakt. Ik doe mee, maar kom niet op kop.
Alhoewel..... een clubgenoot komt hier nog eens met een big smile naast me rijden,‘dat we als ‘Ollandesi’ toch maar mooi bijna vooraan rijden in zo’n grote granfondo’. ‘Dan doen we het ook echt gewoon goed!’, roep ik hem toe en we rijden met 50 per uur naar de testa della corsa, de kop.

Als hij zich even later verstandig terug laat vallen uit mijn wiel, valt er een gaatje en een aarzeling in de grote groep. Ik rijd op kop en maak in een seconde de beslissing om nu eens door te duwen; ik had ook nog nooit in een ontsnapping gezeten, vandaar...
Het is één kerel, een geblokt menneke, die nog naar me toe rijdt. We zijn los en erachter valt het stil!!! Wat een onverstandige actie, maar de motoren en de auto met zwaailicht en de fotograaf zwermen om ons heen. Wie denkt er dan nog aan het overwinnen van de resterende 4000 hoogtemeters? Niemand toch?
De volgende 15 km rijd ik kop over kop tot er een groepje aansluit. Hier komen de serieuze mannen; ik ben onder de indruk van één kerel. Hij monstert me met een killerblik en stampt imponerend van achter naar voor met zijn hoge carbonvelgen. Zo’n atleta zie je in de Giro rijden; ik heb ze nog niet gezien in het heuvelland thuis. Het blijkt de latere winnaar te zijn Roberto Cunico.

Wat ik al aan voelde komen, gebeurt; op de eerste hellende meters van de Sampeyre rijden ze voor mij te hard. Mijn medevluchter van het eerste uur ligt er dan ook al af. Eigen tempo dus, maar omdat ik niet weet wat onze voorsprong bedraagt, herstel ik feitelijk niet. Ik wil toch ook mijn goede positie niet verliezen. Ik rijd top 20 over de top, maar ik heb een leeg gevoel. Ai! De afdaling is smal en bochtig en voor mij totaal onbekend.
Ik verlies meer terrein en een stel Italianen strijkt weer op me neer. Ze kennen de afdaling en in hun zog, lukt het stukken beter. De afdalingen zijn overigens verkeersvrij. Verder is dit zo’n afgelegen berggebied dat ook op alle andere stukken amper verkeer te ontdekken valt.
Meteen beneden begint de Colle Fauniera met de top op 2485m hoogte. Ik voel me nog steeds leeggetrokken, en ook deze mannen moet ik helaas laten gaan. Ik houd rekening met een tegenvallend resultaat. Er komt berusting en daarmee waarschijnlijk ook het herstel.
Halverwege de klim komt de kracht terug en mentaal krijg ik weer een opkikker door een eerste renner terug te pakken. De Fauniera kenmerkt zich door zijn grillige verloop over een smalle en in slechte staat verkerende bosweg. Er zitten strookjes in tegen 20%. Ik voel me goed! Hier kan ik weer wat mee!
Ik haal één voor één alle renners weer in die ik eerder moest laten gaan en die elk ieder voor zich en met zichzelf aan het strijden zijn. Niemand hangt nog in een ander zijn wiel.
Boven op de kale top is het applaus hartverwarmend. De bevoorrading is de hele dag uitstekend; het is bloedheet en op elke top en ergens beneden worden extra flesjes water aangereikt.

De afdaling is schitterend. Ik voel de grinta weer en daardoor ben ik alert en daal foutloos, ook al is elke dalende meter nieuw voor me. Nu moet ik zorgen dat ik nog wat van de opgelopen schade kan goed maken. Samen met een Duitser haal ik nog 2 man in. Ze willen of kunnen niet meer overnemen in het tussenstuk naar de laatste klim de Madonna del Coletto op 1310 m.
Als de klim begint rijd ik weg van de vier. Het is bloedheet en de belofte van een clubgenoot dat de klim ‘wel meevalt’, blijkt onjuist. Dit heb ik al eens eerder meegemaakt; de St. Christina in de GF Marco Pantani! Het is hier en nu; niet sneller en niet langzamer kunnen rijden. Weer haal ik 2 man in, waarbij de laatste aanpikt in de afdaling. Dit zou goed kunnen uitkomen, want er rest een vlakke finale terug naar Cuneo.

Met een blik van verstandhouding en een uitgesproken ‘Go!’, gaan we kop over kop over de licht dalende wegen. Een motorrijder vraagt of we percorso lungo rijden. We treffen nu namelijk ook de korte-afstandrijders.
‘Lungo!’. Vanaf dat moment hebben we een schitterend richtpunt op 30 meter voor ons. Dit gaat weer tegen 45 per uur en het is genieten dat dit er nog inzit. Ik heb geen idee wat de stand van zaken is. De verloren en gewonnen plaatsen zijn door elkaar gelopen. Ik schat op dat moment een top 25 in.
Met z’n twee rijden we over een prachtige avenue van 2 km loodrecht de stad in. Ik overweeg mijn kansen om dit sprintje nog te winnen en besluit hard en strak door de laatste bochten te gaan om vervolgens van kop af te sprinten.
Het lukt! Na de finish bedank ik de Italiaanse renner voor de plezierige samenwerking zonder een woord gewisseld te hebben. Ook hij is tevreden. Een uur later hangen ze het A4’tje op met de uitslag. Ik ben 11e geworden!

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » za 10 juli 2010 09:12

Gefeliciteerd Mark!

Mss dat ik deze volgend jaar ook eens ga rijden.
Laatst gewijzigd door HenkP op za 10 juli 2010 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » za 10 juli 2010 09:13

Boeiend verslag en schitterende prestatie! :oke:
Querer es poder

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » za 10 juli 2010 11:07

Bas schreef:Boeiend verslag en schitterende prestatie! :oke:
+1
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

ascolnago
Carbon Racefiets
Fiets: Colnago C40 HP Bstay

Bericht door ascolnago » za 10 juli 2010 11:12

who cares schreef:
+1
+2

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » za 10 juli 2010 11:17

Heel mooi!
Afbeelding

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » za 10 juli 2010 12:32

mooie prestatie :oke: en leuk verslag!

't begint meteen te kriebelen om ook die kant op te gaan

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » za 10 juli 2010 12:42

Idd! Ik kreeg al bijna zweethanden... ;-) Mooie prestatie! :oke:

MJW
Carbon Racefiets

Bericht door MJW » za 10 juli 2010 13:07

goed verhaal en dito prestatie :oke: . De herinneringen aan de 2009 versie komen direct weer boven drijven.

Forza Italia! Volgend jaar maar weer eens een andere onbekende Italiaanse cyclo uitkiezen.

belfiore
Kinderzitje

Bericht door belfiore » za 10 juli 2010 18:01

Dankjewel hoor mannen, voor de leuke reacties. Ik moet zeggen dat het werkelijk een van de mooiste granfondo's is geweest die ik heb gereden in Italië. Dat komt door de werkelijk schitterende omgeving bij de Sampeyre en Fauniera. Het is er lieflijker en intiemer door de smalle bergwegen dan Franse Alpen of Dolomieten of de streek rond Gavia en Stelvio. We hadden er verder bloedmooi en warm weer, dat scheelt ook in de beleving. We hadden getwijfeld tussen GF Sportful of deze......heel erg jammer voor de GF Sportful met hun noodweer....
Verder is de start en finish in Cuneo en dat is een prachtige stad met grandeur en allure. Het geeft echt iets sjieks aan de start en finish. Verder was er elke avond, van vrijdag tot en met de zondagavond feest op het Piazza Galamberti ivm de Fausto Coppi. Het bruiste gewoon.
Qua zwaarte doet hij niet onder voor andere grote cyclo's. Ik zet hem in het rijtje Marmotte, 3 Ballons en GF Marco Pantani. In elk geval zwaarder dan de Maratona Dolomiti.
Een aanrader!

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » za 10 juli 2010 18:32

belfiore schreef:Dankjewel hoor mannen, voor de leuke reacties. Ik moet zeggen dat het werkelijk een van de mooiste granfondo's is geweest die ik heb gereden in Italië. Dat komt door de werkelijk schitterende omgeving bij de Sampeyre en Fauniera. Het is er lieflijker en intiemer door de smalle bergwegen dan Franse Alpen of Dolomieten of de streek rond Gavia en Stelvio. We hadden er verder bloedmooi en warm weer, dat scheelt ook in de beleving. We hadden getwijfeld tussen GF Sportful of deze......heel erg jammer voor de GF Sportful met hun noodweer....
Verder is de start en finish in Cuneo en dat is een prachtige stad met grandeur en allure. Het geeft echt iets sjieks aan de start en finish. Verder was er elke avond, van vrijdag tot en met de zondagavond feest op het Piazza Galamberti ivm de Fausto Coppi. Het bruiste gewoon.
Qua zwaarte doet hij niet onder voor andere grote cyclo's. Ik zet hem in het rijtje Marmotte, 3 Ballons en GF Marco Pantani. In elk geval zwaarder dan de Maratona Dolomiti.
Een aanrader!
Goed gereden :oke:

Dit is een mooie cyclo idd. Ze hebben het parkoers omgedraaid na 2005. Toen was het imo zelfs de zwaarste cyclo van degenen die je noemt. Vooral omdat de afdalingen dusdanig technisch en gevaarlijk waren, dat je daar ook geen rust kreeg.
Het is wel goed dat ze het parkoers hebben omgedraaid.

Rufio
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon CF SLX Evo
Contacteer:

Bericht door Rufio » za 10 juli 2010 18:53

Zeer goed gereden :oke:

Begin nu opeens te twijfelen welke tochten ik volgend jaar ga doen ... deze lijkt me in ieder geval zeer interessant!

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » za 10 juli 2010 18:58

In Cuneo kun je ook goedkoop heel lekker eten :)

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » za 10 juli 2010 19:33

Leuk verslag!

Vast geen spijt dat je gegaan bent ;-)
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

dario
Carbon Racefiets

Bericht door dario » ma 12 juli 2010 12:16

Een tijdje niets van me laten horen. Drie en een halve week op vakantie geweest. Aardig wat gefietst, maar geen cyclo's of Gran Fondo's... De GF Fausto Coppi is idd een hele mooie en zal toch nog eens een keertje gedaan worden. Het verslag van belfiore(Mark) is erg mooi en geeft een goede indruk hoe het er in Cuneo aan toe gaat. Feest!

Echter, vandaag kregen we op Wielerplaza bericht van de familie van der Plas.

Dirk van der Plas is tijdens een afdaling zwaar ten val gekomen en per helicopter naar het ziekenhuis in Cuneo vervoerd, alwaar hij in coma gebracht is door de artsen.

Hieronder de email die wij ontvingen en graag met jullie op dit forum willen delen. Wellicht kan iemand hier de familie van der Plas hulp bieden.

> Beste Sjors en Patrick,

> Mijn broer, Dirk van der Plas, is tijdens de GF Fausto Coppi in de
> afdaling van Madonna del Colleto zwaar ten val gekomen en is per
> helicopter naar het ziekenhuis in Cuneo vervoerd. Daar werd bloed in de
> hersenen geconstateerd naast een aantal breuken (oogkas, sleutelbenen,
> klein scheurtje aan achterzijde van schedel), maar geen noodzaak tot
> opereren.

> Dirk wordt in coma gehouden om de hersenen tot rust te laten komen.
> Vorige week heeft men twee keer geprobeerd om hem te ontwaken uit coma.
> De eerste keer (maandag)reageerde hij met zijn armen op stimuli van de
> doctoren, de tweede keer (vrijdag) reageerde hij minder en de doctoren
> concludeerde dat Dirk in een diepe coma ligt. Vandaag wordt een MRI scan
> van zijn hersenen gemaakt en de resultaten daarvan worden vanavond
> bekend, wat meer duidelijkheid moet geven over de schade aan zijn
> hersenen.

> Dirk is een gepassioneerd fietser en heeft enorm naar deze GF toegeleefd
> samen met zijn zoon Arjan en mij. Het toeval wil dat hij na de finish in
> de Vaujany nog met jou in gesprek is geraakt en waarschijnlijk aan zijn
> deelname in de GF Fausto Coppi heeft gerefereerd.

> Wij zijn momenteel informatie aan het verzamelen om meer duidelijkheid te
> krijgen over de toestand van Dirk en zouden professionele hulp vanuit
> Nederland van een expert op het gebied van coma's en hersenletsel erg
> waarderen. Wij vroegen ons af of jij contacten hebt op dit gebied en deze
> eventueel met ons zou willen delen.

> Vriendelijke groet,

> Bert van der Plas
Laatst gewijzigd door dario op ma 12 juli 2010 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » ma 12 juli 2010 12:41

verdorie, dat zijn nare berichten. Hoop dat alles goed komt.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » ma 12 juli 2010 12:48

dario schreef:Een tijdje niets van me laten horen. Drie en een halve week op vakantie geweest. Aardig wat gefietst, maar geen cyclo's of Gran Fondo's... De GF Fausto Coppi is idd een hele mooie en zal toch nog eens een keertje gedaan worden. Het verslag van belfiore(Mark) is erg mooi en geeft een goede indruk hoe het er in Cuneo aan toe gaat. Feest!

Echter, vandaag kregen we op Wielerplaza bericht van de familie van der Plas.

Dirk van der Plas is tijdens een afdaling zwaar ten val gekomen en per helicopter naar het ziekenhuis in Cuneo vervoerd, alwaar hij in coma gebracht is door de artsen.

Hieronder de email die wij ontvingen en graag met jullie op dit forum willen delen. Wellicht kan iemand hier de familie van der Plas hulp bieden.

> Beste Sjors en Patrick,

> Mijn broer, Dirk van der Plas, is tijdens de GF Fausto Coppi in de
> afdaling van Madonna del Colleto zwaar ten val gekomen en is per
> helicopter naar het ziekenhuis in Cuneo vervoerd. Daar werd bloed in de
> hersenen geconstateerd naast een aantal breuken (oogkas, sleutelbenen,
> klein scheurtje aan achterzijde van schedel), maar geen noodzaak tot
> opereren.

> Dirk wordt in coma gehouden om de hersenen tot rust te laten komen.
> Vorige week heeft men twee keer geprobeerd om hem te ontwaken uit coma.
> De eerste keer (maandag)reageerde hij met zijn armen op stimuli van de
> doctoren, de tweede keer (vrijdag) reageerde hij minder en de doctoren
> concludeerde dat Dirk in een diepe coma ligt. Vandaag wordt een MRI scan
> van zijn hersenen gemaakt en de resultaten daarvan worden vanavond
> bekend, wat meer duidelijkheid moet geven over de schade aan zijn
> hersenen.

> Dirk is een gepassioneerd fietser en heeft enorm naar deze GF toegeleefd
> samen met zijn zoon Arjan en mij. Het toeval wil dat hij na de finish in
> de Vaujany nog met jou in gesprek is geraakt en waarschijnlijk aan zijn
> deelname in de GF Fausto Coppi heeft gerefereerd.

> Wij zijn momenteel informatie aan het verzamelen om meer duidelijkheid te
> krijgen over de toestand van Dirk en zouden professionele hulp vanuit
> Nederland van een expert op het gebied van coma's en hersenletsel erg
> waarderen. Wij vroegen ons af of jij contacten hebt op dit gebied en deze
> eventueel met ons zou willen delen.

> Vriendelijke groet,

> Bert van der Plas
:-( Slik :-(
Een fietsmaat van me heeft ook de Fausto Coppi gefietst en vertelde al dat hij een Nederlander zag liggen die er erg slecht aan toe was. Hij vergeleek het met Casartelli. Dat moet Dirk geweest zijn.
Gruwelijk verhaal. Helaas ken ik geen experts op het gebied van coma's en hersenletsel.

Alle betrokkenen veel sterkte gewenst in deze nare situatie.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 12 juli 2010 14:23

Pff.. Met de familie vd Plas heb ik nog uitgebreid zitten nababbelen na de Vaujany - het toeval wil dat ik dit jaar tijdens zowel de GF Ardennaise, de Trois Ballons én de Vaujany bij zoon Arjan in dezelfde groep terecht kwam... Schept toch een band, elke keer weer vrolijk even kletsen als we elkaar weer tegenkwamen. Ik was al benieuwd hoe het ze vergaan was in de Fausto Coppi - want ik wist idd ook dat ze die gingen rijden. En dan hoor je dit.... Ik hoop van ganser harte dat alles goed komt met Dirk, want dit klinkt niet goed. Helaas kan ik ze voor wat betreft hun hulpvraag niet echt verder helpen...

Plaats reactie