Highlander 18 juli 2010

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Highlander 18 juli 2010

Bericht door HenkP » za 12 december 2009 16:24

Streckenänderung ab 2010

Aufgrund der wieder eingführten Tour "Rund um Vorarlberg"( 160 km und über 1.800 Höhenmeter ) aber auch aus Sicherheitstechnischer Sicht wurde die Schleife im vorderen Bregenzerwald ersatzlos gestrichen. Dadurch reduziert sich die Streckenlänge um gut 50 km und auch die Höhenmeter verringern sich um 580 m. Trotzdem bleibt der "Highlander" die Herausforderung schlechthin.
187 km und 4.040 Höhenmeter.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin
CTWT-lid: Ja

Re: Highlander 18 juli 2010

Bericht door Wombcat » za 12 december 2009 16:56

Linkje naar website?
Al gevonden: http://www.highlander-radmarathon.at/

Wat voor fietsomgeving is het daar?
Hooggebergte, middengebergte? Zijn er meerdere fietsroutes te verzinnen daar?

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » za 12 december 2009 17:15

Helemaal snappen wat ze daar organiseren doe ik nog niet.

Ze hebben het over "Rund um Voralberg":
Rund um Vorarlberg

1975 erfolgte der Start zur ersten großen Radtouristikfahrt in Vorarlberg und zwar mit
der Fahrt „Rund um Vorarlberg“. Nach 4-jähriger Unterbrechnung kehrt der Klassiker zurück. 160 km und über 1.800 Höhenmeter sind bei "Rund um Vorarlberg" zu absolvieren.

Die Strecke ist bis zur Abzweigung Ludesch ident mit der Highlander-Strecke, führt von dort über Thüringen, Bludesch, Schlins, den "schwarzen See" nach Rankweil, wo sich die Strecke dann wieder mit dem Highlander zusammen schließt.
De Highlander:
187 km und 4.040 Höhenmeter, 7 oder mehr Stunden auf dem Rad. Zwischen Sonne, Regen und eventuell Schnee. Zutaten, die den Highlander-Radmarathon – am 18. Juli 2010 – zu dem machen, was er ist. Eine persönliche Herausforderung.
Ganz Vorarlberg erkunden

Nach dem Start in Hohenems, mitten im Rheintal, führt die Strecke über das Bödele in den Bregenzerwald.
Über Schwarzenberg geht es Richtung Hochtamberg (1.705 Höhenmeter) und weiter zum Flexenpass am Arlberg, mit 1.810 Höhenmeter die Spitze des Highlanders, nach einer rasanten Abfahrt führt die Strecke über Bludenz Richtung Faschinajoch (1.513) und das Furkajoch (1.760) zurück nach Hohenems. 187 km und 4.040 Höhenmeter werden absolviert.

Streckenänderung ab 2010

Aufgrund der wieder eingführten Tour "Rund um Vorarlberg" aber auch aus Sicherheitstechnischer Sicht wurde die Schleife im vorderen Bregenzerwald ersatzlos gestrichen. Dadurch reduziert sich die Streckenlänge um gut 50 km und auch die Höhenmeter verringern sich um 580 m. Trotzdem bleibt der "Highlander" die Herausforderung schlechthin.
En een criterium:
Stadtkriterium

Das Stadtkriterium Hohenems, am Vorabend des Highlanders, in einmaligem Rahmen zieht alljährlich mehr und mehr Zuschauer an.
Neben dem Elite-Rennen finden auch Nachwuchsrennen statt.
Erstmals sind auch Handbiker beim Stadtkriterium am Start.
Wat ik begrijp is dat de Highlander van 187 km en 4000 hm is ingekort tot 50 km en 580 hm. Dat daarnaast een toch Rund um Voralberg is, van 160 km en 1800 hm. Maar waarom ze dan de oorspronkelijke beschrijving van de Highlander op de site laten staan, vind ik wat wazig.
En de dag ervoor een criterium (voor Elite A/B/C: kun je daar als Nederlander aan meedoen? Wat voor licentie moet je dan hebben?)

Het programma geeft alleen de starttijden van het criterium aan, en niet van de rest. Da's dus ook weer wazig.

Mario
Aluminium Racefiets

Bericht door Mario » za 12 december 2009 17:31

Iedereen kan meedoen aan het criterium (lees puntenkoers) en de lange afstand cyclo van 210km of zo iets en 4500 is ingekort tot 185 km 4000hmmt . De regio quabergen kun je goed inschatten via de hoogtemeterkaarten op de site. Furkapass is een stevige jongen vanuit de startplaats 21km klimmen tot bijna 1800 hm. Mooie verkeersarme omgeving. En er is een nieuwe oude afstand terug de Voralbergtour. Veel km en weinig hm. Als je het programma op de site leest is er weinig misverstandover de starttijden en de te rijden afstanden. Als je goed leest is alles erg duidelijk.
2011: het wielerseizoen is bijna ten einde

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » za 12 december 2009 17:53

Bedankt. Ik had dit verkeerd begrepen:
Dadurch reduziert sich die Streckenlänge um gut 50 km und auch die Höhenmeter verringern sich um 580 m.
Dacht dat het betekende dat de afstand was ingekort tot 50, maar betekent dat het is ingekort met 50 km. Wel een belangrijk verschil :roll:

De hoogtekaartjes heb ik nog niet gevonden. Wel een routekaartje.

Mario
Aluminium Racefiets

Bericht door Mario » za 12 december 2009 18:00

De hoogtekaartjes heb ik nog niet gevonden. Wel een routekaartje.[/quote]

De oude route- en hoogtekaarten zijn van de site verwijderd. Maar cyclingcols heeft vast wel de gegevens van Voralberg. Ik ben erg gecharmeerd van die regio en ik hoop dan ook aanwezig te zijn het komende jaar. Jij ook?

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » za 12 december 2009 18:04

Staat bij mij op het reserve-lijstje.

Mooie rit, mooie cols, alleen de Rijnvallei is vreselijk (veel industrie). Heb m'n beste cycloprestatie ooit hier geleverd: 14e op de langste afstand. 9-Aug 2003, De Dag Dat Alles Klopte 8) .

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » za 12 december 2009 18:32

Mario schreef: Ik ben erg gecharmeerd van die regio en ik hoop dan ook aanwezig te zijn het komende jaar. Jij ook?
Misschien. Ik ben wel op zoek naar cyclos in die periode (11 tot 26 juli). Aangezien er dan niet veel zijn, is dit een serieuze optie.
Alleen wil degene met wie ik op vakantie ga, liever niet naar het hooggebergte, en dat is dit dus wel. :roll:

Mario
Aluminium Racefiets

Bericht door Mario » zo 13 december 2009 07:43

Wombcat schreef:
Mario schreef: Ik ben erg gecharmeerd van die regio en ik hoop dan ook aanwezig te zijn het komende jaar. Jij ook?
Misschien. Ik ben wel op zoek naar cyclos in die periode (11 tot 26 juli). Aangezien er dan niet veel zijn, is dit een serieuze optie.
Alleen wil degene met wie ik op vakantie ga, liever niet naar het hooggebergte, en dat is dit dus wel. :roll:
Dan blijft je reisgenoot toch lekker met de voeten in de Bodensee?

Wombcat
Carbon Racefiets

Bericht door Wombcat » zo 13 december 2009 09:44

Nee, die wil wel fietsen, maar niet in het hooggebergte. Maar daar is nog wel wat op te verzinnen.
Dit is iig een optie, maar sowieso leg ik me nu nog nergens op vast.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » ma 19 juli 2010 09:50

Cyclo # 150, Highlander Radmarathon, 18-7-2010

Het seizoen 2010 kenmerkte zich dit jaar tot nog toe vooral door allerlei fysieke problemen. Daar waar ik de afgelopen 15 jaar eigenlijk niks noemenswaardigs was tegengekomen, moest ik dit jaar tot 3 keer toe in amper 2 maanden de conditie opnieuw opbouwen. Een cyclo rijden was er nog helemaal niet van gekomen, behalve de 60 km in Noord-Frankrijk, tot ik daar viel.

Na een week of 3 eindelijk eens onafgebroken te hebben kunnen trainen, nadat ik in de Ardennen vorige week een redelijk goed gevoel had, en nadat ik afgelopen week voor het eerst dit jaar probleemloos de A1 bij de Wedrenners had kunnen volgen (10 jaar lang een vanzelfsprekendheid :roll: ), werd het tijd om eens te kijken hoe ik er in een cyclo voorstond.

Hiervoor had ik dus de Highlander Radmarathon uitgekozen. Goeie, ouwe Highlander. In 2003 was ik hier al eens 14e, in 2004 en 2006 DNS vanwege iets te ver openstaande hemelsluizen. Wel met verminderde ambities dit keer. Daar waar mijn doel bij cyclo's altijd is om beter te doen dan ooit te voren, daar zal dat hier niet meer lukken. Toen 14e op 280 man, in een superdag, in supervorm, bij snikheet weer, en bij koersomstandigheden die in de plooi vielen op een manier dat je maar 1 keer meemaakt als renner. Dit jaar waren er al meer dan 800 deelnemers. Nu was het doel: een vlakke race rijden, kijken waar ik uitkom en vooral deze rit gebruiken als opstapje naar wat nog komt.

Op vrijdagmorgen afgereisd, op vrijdagmiddag nog een mooie training gedaan. De eerste en de laatste col van de cyclo, en vooral ook: de laatste afdaling, verkend. Op zaterdag niks gedaan, behalve water buiten m'n tent proberen te houden :-? . Pluvius was immers weer rijkelijk aanwezig: stro-men-de regen van 3 u 's middags tot 2 u 's nachts. Onafgebroken.

Op zondagochtend was het echter mooi droog (als voorspeld). Wel wat frisjes met 12 gr, maar da's niet erg. Nadat ik Mario nog had gesproken in het startvak werden we om 7 uur op gang geschoten. Eerst een km of 7 vlak, dan gelijk het eerste colletje op. De klim naar Bödele (1100 m). Ik was hier in voorgaande jaren ook al eens omhoog gereden, maar kon me niet herinneren dat het ding zo steil was :eek: . Een echte smeerlap. Maar goed: 700 hm in amper 8 km zegt genoeg, zeker als er ook nog een paar afvlakkende stroken in zitten. Gelijk maar eigen tempo zoeken. Doseren. Hectometerpaaltjes aftellen. Blij dat ik hem op vrijdag al gedaan had. 39x26. Vaststellen dat ik daarmee vandaag zeker geen 14e zou worden als ik zag hoeveel volk er voor me reed :lol: . Tsjonge, wat een k#tklim. Al was de HF mooi in D3, en hoefde ik de 39x29 niet te gebruiken.

Na de top gelijk een afdaling naar beneden. Niet eens zo heel technisch. Ik merkte gelijk dat ik dit jaar nog heel weinig gedaald heb. Vierkant door elke bocht. Zoef. Zoef. Langs alle kanten word ik gepasseerd. De halfnatte/halfdroge weggedeeltes in de stroken waar bomen staan helpen ook niet echt. Zoef, weer eentje. Als een varken op een driewieler daalde ik. Oef, beneden. Gelukkig was het maar 5 km. Dit zal verderop vandaag echt beter moeten :-? . Gelukkig kwam ik in de vallei toch bij de snelle dalers in het groepje. Geen extra achterstand opgelopen dus.

Na 15 km vallei kwamen we aan de voet van de Hochtann-bergpas. 19 km omhoog, maar toch meer dan de helft vals plat. Hier reed ik goed omhoog: ik reed weg van mijn groep uit de vallei, en kon renners op gaan pikken uit groepen voor me. Mooi, egaal strak tempo. Na een korte afdaling (zonder bochten en natte gedeeltes, dus kon ik bij m'n groepje blijven :D ) kwamen we in Lech (ja, daar waar de koninklijke familie altijd gaat skiën). Hier was de voet van de Flexenpas: 8 km omhoog. Geen lastige brok, zeker niet. Hier passeerde ik net voor de top ook Mario, die zijn dagje niet helemaal had.

Na de top kwam er een heeele lange afdaling (40 km), zonder veel bochten. Dus kon ik bijblijven :lol: . Met een man of 10 ronddraaien tot de voet van de finale beklimmingen. Daar was ook de splitsing lange/korte afstand. Van de 10 reed er naast mezelf maar eentje meer de lange afstand, een Duitser genaamd Tobias, de rest reed blijkbaar de korte route :shock: . Altijd verbazingwekkend in de Zwitserse en Oostenrijkse cyclo's die ik gereden heb: die massale voorkeur voor kortere afstanden.

Maar goed: de slotbeklimming(en). De Faschinajoch. Een 3-traps raket. Eerst 6 km: Faschina I, dan 10 km Faschina II, en dan nog 8 km Furkajoch. Faschina I was goed te doen. Nergens echt steil. Het was hier dat die Tobias gelijk flink parkeerde. Die zien we niet meer terug dacht ik... Vervolgens na een korte afdaling Faschina II. Dat was al wat anders. 10 km, bij vlagen behoorlijk steil. Ligt dat nou aan de conditionele paraatheid dat ik een col al sneller als steil ervaar dan in voorgaande jaren? Of slagen ze er in Oostenrijk goed in om ook de autobanen die hier overal omhoog lopen te voorzien van een stevig stijgingspercentage. En op zo'n manier dat je het niet ziet hoe steil het is. Maar de snelheidsmeter, de HFmeter, en het gevoel in de benen zeggen toch echt wat anders :knor: . Inmiddels wel druk doende met het bekende lijken oprapen, al waren het er wat minder dan anders. Zoveel renners reden de langste afstand niet. Zelf reed ik nog steeds redelijk constant, al was D3 niet meer haalbaar. Geen superbenen vandaag.

Welke plek zou ik eigenlijk rijden? Top 40? Top 50? Geen idee. De laatste km van Faschina II kwam in zicht. Oef. Het werd tijd, het kaarsje dreigde uit te gaan. 2 bochten lager zag ik Tobias langs zijn fiets staan...

2 km afdaling, en dan de Furkajoch nog op, 8 km lang. Gauw wat eten. Gelletje. Van de verkenning wist ik dat het maar 1 km echt steil was, de rest was vals plat. Tot mijn niet geringe verbazing kwam op dat steile stuk vriend Tobias ineens met een noodgang voorbij, aanvankelijk nog geholpen door een ploeggenoot zonder rugnr :shock: :shock: :shock: . Hoe kan iemand die compleet geparkeerd stond in amper 3 km een gat van 5 min dichtrijden???? 'Allee Cancellara' was mijn (impulsieve, maar compleet misplaatste :oops: ) reactie naar hem toe, doelend op het brommerverhaal. De rest van de klim heb ik me vastgebeten in zijn wiel, en ben zelfs weer weggereden op het laatst :-? .

Dan het laatste stuk van de cyclo. Van de top van de Furka naar de finish was het nog 30 km dalen. Heel de dag had ik al schrik van deze afdaling. Heel technisch, smal, onoverzichtelijk. Bang dat ik hier nog door God en Klein Pierken voorbij zou worden gereden. Omkijkend op de top zag ik dat superdaler Tobias stopte om een windjack aan te trekkend. Oef, dat geeft me alvast wat voorsprong. Maar na een km of 5 kwam hij me toch voorbijgaasd. Aanpikken. Gelijk een gat van 50 meter. AANPIKKEN VERDORIE. Gelukkig werd hij even opgehouden door een auto, waardoor dit ook lukte. In het restant van de afdaling slaagde ik er wel in bij hem te blijven, maar oei oei, dat ging niet vanzelf. M'n grenzen verlegd in elk geval hier. :oeps:

Daarna nog 10 km naar de finish, nagenoeg vlak. Op een knikje omhoog, tijdens een reguliere kopbeurt (ik versnelde niet eens), loste Tobias zowaar :shock: . Dan maar solo doorrijden. Helaas werd hij nog door een 2tal bijgehaald, die mij op de vals-plat-strook richting finish nog voorbijstormden. Tja, solorijden en AJG, dat zijn 2 verschillende dingen :eek: .

64e in 6u31 was het verdict. Een uur achter de winnaar. Later nog gecorrigeerd tot een 61e plek. Mario kwam een 20-tal minuten later binnen. Eén-en-zes-tig-ste. Wat moet ik daar nu van vinden? Niet goed en niet slecht. Enerzijds weet ik dat ik beter kan; anderzijds is het niet reëel om meer te verwachten nu. Immers: pas 3 weken serieus aan het trainen na m'n val, bijna nog geen col opgereden dit jaar, evenmin ook afgedaald, nog een 1.5 kg overgewicht op dit moment. Ook nog geen cyclo gereden. Dus gegeven de omstandigheden het maximale gepresteerd hier denk ik.

Maar dit is wel een mooi opstapje naar de verdere doelen. Hopelijk blijft verdere tegenslag nu uit, en is er toch nog wat moois te maken van het seizoen 2010.

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » di 20 juli 2010 20:33

@AJG: :oke: ik hoop dat het vanaf hier weer bergopwaarts gaat!

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » di 20 juli 2010 23:01

MJW schreef:@AJG: :oke: ik hoop dat het vanaf hier weer bergopwaarts gaat!
Ik ga gewoon veel cols opzoeken. ;-)

Nog een sfeerfilmpje gevonden. Heb mezelf of Mario niet kunnen ontdekken, maar ik kan het enkel wat schokkerig bekijken.

http://ondemand.orf.at/bheute/player.ph ... t=00:16:49

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » wo 21 juli 2010 09:13

Fijn om te horen dat het weer bergopwaarts gaat, Arno! :)

RBR
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Trek oclv

Bericht door RBR » wo 21 juli 2010 09:16

mooi bezig Arno,

je was al dolgelukkig afgelopen dinsdag ;-) ....nu is het volgende stapje gezet.

Volgende doelen?
ben wakker....winterslaap voorbij, fietsseizoen kan beginnen

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » wo 21 juli 2010 09:25

RBR schreef:mooi bezig Arno,

je was al dolgelukkig afgelopen dinsdag ;-) ....nu is het volgende stapje gezet.

Volgende doelen?

Zonder gekke dingen wordt het eerst La Bourgui op 1 aug, dan Alpen Challenge of Pantani op 22 aug, en in september nog een weekje Pyreneeen inclusief La Lapebie.

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » do 22 juli 2010 18:13

AJG schreef:......Pyreneeen inclusief La Lapebie....
ziet er erg leuk uit en bovendien een CTWT broek op de webpagina van deze cyclo. wie was dat?

TiesT
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door TiesT » do 22 juli 2010 18:54

Geen idee wie het is. Het is iig op de planche tijdens L3b.

Op de andere kant staat hij helemaal:
Afbeelding
ForumpuberAfbeelding - LL-Coolface -

Plaats reactie