La Marmotte 2010

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
anniversary
Kinderzitje

La Marmotte 2010

Bericht door anniversary » ma 13 juli 2009 20:08

Normaal wordt de Marmotte toch de eerste zaterdag van juli gereden ?
In 2010 zou dat dan op 3 juli zijn ,kan iemand dat bevestigen ?
Ik zou er graag vroeg bij zijn om een overnachtingsplaats te boeken.
Groetjes

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Re: La Marmotte 2010

Bericht door El Escalador » ma 13 juli 2009 20:14

Niets is zeker in het leven. Gezien het overspannen gedrag van de Gendarmerie in het Mauriennedal tijdens La Marmotte, zou ik eerst maar even afwachten of La Marmotte volgend jaar uberhaupt doorgang kan vinden.
It never gets easier, you just go faster.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » ma 13 juli 2009 20:18

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » ma 13 juli 2009 21:41

Oege Hiddema schreef:Niets is zeker in het leven. Gezien het overspannen gedrag van de Gendarmerie in het Mauriennedal tijdens La Marmotte, zou ik eerst maar even afwachten of La Marmotte volgend jaar uberhaupt doorgang kan vinden.
Er zal inderdaad nog een hoop vergaderd moeten worden tussen nu en voorjaar 2010....

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » di 14 juli 2009 07:42

Vanwaar dat ineens? Wat is er mis gegaan dit jaar dan?
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Ieke
Carbon Racefiets
Fiets: Sensa Giulia 2016
Contacteer:

Bericht door Ieke » di 14 juli 2009 07:43

Zo gaat het toch elk jaar?

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 14 juli 2009 07:44

Daniel1975 schreef:Vanwaar dat ineens? Wat is er mis gegaan dit jaar dan?
Hetzelfde als andere jaren met dat verschil dat ze er elk jaar flauwer van worden.

edit: zie ook Ieke

Daniel1975
Carbon Racefiets

Bericht door Daniel1975 » di 14 juli 2009 07:47

Tjsa, het is al jaren hetzelfde. Wellicht toch weer over de CdF naar beneden, scheelt weer een stuk door het dal.
Deelnemerslimiet zal wel verder naar beneden gaan denk ik?

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 14 juli 2009 07:54

Daniel1975 schreef:Tjsa, het is al jaren hetzelfde. Wellicht toch weer over de CdF naar beneden, scheelt weer een stuk door het dal.
Zouden de deelnemers daar wel via de rechterkant van de weg afdalen denk je?

Afbeelding
Foto: wp.

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » di 14 juli 2009 08:01

Toen we (kopgroep) in het Mauriennedal aankwamen, kregen we, toen we de wat drukkere N-weg opdraaieden, plotseling gezelschap van de Gendarmerie, die ons maande om netjes rechts te blijven rijden. In mijn beleving waren ze 'not amused', gezien de vrij agressieve manier waarop die motormuis van de Gendarmerie door onze groep laveerde.
It never gets easier, you just go faster.

Daniel1975
Carbon Racefiets

Bericht door Daniel1975 » di 14 juli 2009 08:06

pinarello schreef:
Daniel1975 schreef:Tjsa, het is al jaren hetzelfde. Wellicht toch weer over de CdF naar beneden, scheelt weer een stuk door het dal.
Zouden de deelnemers daar wel via de rechterkant van de weg afdalen denk je?

Afbeelding
Foto: wp.
Henk, dat is een illusie. Dan kun je alle grote tochten wel afschaffen.

Het hele Marmotteverhaal is bedacht om het toerisme te bevorderen. Nu gaan ze dat dus weer de nek omdraaien.
Op de Alpe zijn ze daar al een paar jaar mee bezig. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de horecaprijzen en de beschikbaarheid van hotels. Bijna alles is slechts 3 dagen voor LM open.
Alternatief is een DM-constructie, maar ze gaan in Frankrijk nooit die passen zo lang sluiten.

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 14 juli 2009 08:10

Daniel1975 schreef: Henk, dat is een illusie. Dan kun je alle grote tochten wel afschaffen.

Het hele Marmotteverhaal is bedacht om het toerisme te bevorderen. Nu gaan ze dat dus weer de nek omdraaien.
Op de Alpe zijn ze daar al een paar jaar mee bezig. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de horecaprijzen en de beschikbaarheid van hotels. Bijna alles is slechts 3 dagen voor LM open.
Alternatief is een DM-constructie, maar ze gaan in Frankrijk nooit die passen zo lang sluiten.
Die kant gaat het ook wel op.

En wat dat toerisme verhaal: in het andere dal hebben ze daar niets aan vandaar dat daar ook de problemen gemaakt worden.
Maar het zou ook wel handig zijn als fietsers eens de hand in eigen boezem zouden stoppen.

Daniel1975
Carbon Racefiets

Bericht door Daniel1975 » di 14 juli 2009 08:12

Tuurlijk moeten we allemaal de hand in eigen boezem stoppen, maar je kunt niet verwachten dat 8.000m/v op de rechterweghelft blijven rijden. Dat lukt nevernooitniet.
Stoplichten etc moeten gerespecteerd worden, maar bij bijv een Marmotte moet er ook wel enigzins flexibel met de verkeersregels worden omgegaan.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12
CTWT-lid: Ja

Bericht door Dingo » di 14 juli 2009 08:13

Oege Hiddema schreef:Toen we (kopgroep) in het Mauriennedal aankwamen, kregen we, toen we de wat drukkere N-weg opdraaieden, plotseling gezelschap van de Gendarmerie, die ons maande om netjes rechts te blijven rijden. In mijn beleving waren ze 'not amused', gezien de vrij agressieve manier waarop die motormuis van de Gendarmerie door onze groep laveerde.

Zelfde ervaring in de afdaling van de Glandon.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 14 juli 2009 08:22

Daniel1975 schreef:Tuurlijk moeten we allemaal de hand in eigen boezem stoppen, maar je kunt niet verwachten dat 8.000m/v op de rechterweghelft blijven rijden. Dat lukt nevernooitniet.
Stoplichten etc moeten gerespecteerd worden, maar bij bijv een Marmotte moet er ook wel enigzins flexibel met de verkeersregels worden omgegaan.
Tja idd zo wordt het nooit wat :-?

Ik noem het trouwens idioten die me aan de linkerkant inhalen terwijl je geen zicht op wat er van de ander kant komt.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 14 juli 2009 08:31

pinarello schreef:Ik noem het trouwens idioten die me aan de linkerkant inhalen terwijl je geen zicht op wat er van de ander kant komt.
Jou inschatting van vrije weg is mss anders dan die van degene die jou voorbij gaat. Jij bent op dat moment mss niet scherp gefocust op wat eraan kan komen aangezien je niet van plan bent om in te halen, terwijl degene die jou inhaalt daar al een aantal seconden mee bezig is. Jij ziet pas wat er gebeurd als je vorbei gestreeft wordt en beoordeeld op DAT moment de situatie terwijl de ander die zelfde situatie al seconden eerder beoordeeld heeft.

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 14 juli 2009 08:40

Rob T schreef:
pinarello schreef:Ik noem het trouwens idioten die me aan de linkerkant inhalen terwijl je geen zicht op wat er van de ander kant komt.
Jou inschatting van vrije weg is mss anders dan die van degene die jou voorbij gaat. Jij bent op dat moment mss niet scherp gefocust op wat eraan kan komen aangezien je niet van plan bent om in te halen, terwijl degene die jou inhaalt daar al een aantal seconden mee bezig is. Jij ziet pas wat er gebeurd als je vorbei gestreeft wordt en beoordeeld op DAT moment de situatie terwijl de ander die zelfde situatie al seconden eerder beoordeeld heeft.
Rob,ik ga er meer voorbij dan andersom. Ik kan toch redelijk afdalen maar haal niet in als er geen zicht is op wat er van de andere kant komt. Anderen zijn blijkbaar wel bereid dat risico te nemen. ik niet. Als je dergelijke risico's neemt noem ik dat idioot.

Kestrel2007
Prince of Spain
Fiets: Kestrel + Koga

Bericht door Kestrel2007 » di 14 juli 2009 08:51

Los van bovenstaande discussie : de datum wordt elk jaar pas heel laat vast gesteld.
(en mooi filmpje in Marmotte 2009 Bruco)
***Afvallen of uitvallen, that's the question***

tobias
Aluminium Racefiets
Fiets: scott addict

Bericht door tobias » di 14 juli 2009 09:38

Als die organisatie nu eens hand in eigen boezem steekt en eens een bezoek brengt aan menig grote cyclo in Italie en Oostenrijk dan zijn er genoeg aanknopingspunten om zowel de tocht voor de renners maar ook voor de inwoners en organisatie beter te laten verlopen. Maar ben er bij btw!
geen meter gereden maar 2013 wordt alles anders

dario
Carbon Racefiets

Bericht door dario » di 14 juli 2009 10:29

Op Wielerplaza hebben we er al een artikeltje aan gewijd. Maar nog eens een uitleg.

Sportcommunication valt weinig te verwijten. Die zullen wel gek zijn om niet datgene te doen wat in hun macht ligt om La Marmotte veilig te stellen. Het is namelijk HUN allergrootste inkomstenbron op cyclogebied.

Het enige probleem is dat er een "lusten en lasten"-probleem speelt. Zodra de karavaan over de top van de Glandon is, komen alle kosten van Gendarmerie en Rode Kruis e.d. op de nek van het Mauriennedal. Om die kosten zo minimaal mogelijk te krijgen wil men een veilige afdaling. Dus rechts houden. Ook vanwege het kunnen bereiken van ongevallen met ambulances. Die kunnen door het roekeloze daalgedrag van velen amper de berg op. Zelfs onder begeleiding van de Gendarmerie lukt dat amper. Deze editie moesten ze 10 a 11 keer in actie komen op de Glandon.

Zodra de karavaan weer over de Galibier is, dan zijn ze in het Mauriennedal van de lasten af.

Kortom: Omgeving Bourg d'Oisans loopt binnen en het Mauriennedal loopt leeg op La Marmotte.

NB: De informatie is oa al voor de editie 2009 door WP geverifieerd en bevestigd door een Nederlander die in Valloire woont. Op het terras bij Plan Lachat, tijdens een rondje Marmotton, hebben we daar uitgebreid over gesproken.

Edit: Het zal mij niet verbazen als na La Vaujany ook La Marmotte een ander parcours gaat krijgen...

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » di 14 juli 2009 11:15

Als de schoen vooral op de Glandon wringt, dan is dat probleem toch redelijk makkelijk op te lossen lijkt me. Zet meer vlaggers/ehbo mensen neer op de afdaling en rust ze uit met een portofoon. Als er iets mis gaat ben je er snel bij, en met een beetje communicatie kun je zorgen dat er niet of in ieder geval langzamer gedaald wordt.

Anderzijds is het helemaal voorkomen natuurlijk een illusie. Als je 7000, voor een groot deel aardig opgefokte, wielertoeristen zo'n afdaling in jaagt, kun je er donder op zeggen dat er wat gebeurt. Als je dat accepteert en je richt op voorkomen door goede communicatie (het propre rouleren) en symptoombestrijding door inzet van veel ehbo vrijwilligers, doe je wat je doen kunt.

Edit:spelvaud

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 14 juli 2009 11:21

Eric schreef:Als de schoen vooral op de Glandon wringt, dan is dat probleem toch redelijk makkelijk op te lossen lijkt me. Zet meer vlaggers/ehbo mensen neer op de afdaling en rust ze uit met een portofoon. Als er iets mis gaat ben je er snel bij, en met een beetje communicatie kun je zorgen dat er niet of in ieder geval langzamer gedaald wordt.

Anderzijds is het helemaal voorkomen natuurlijk een illusie. Als je 7000, voor een groot deel aardig opgefokte, wielertoeristen zo'n afdaling in jaagt, kun je er donder op zeggen dat er wat gebeurt. Als je dat accepteert en je richt op voorkomen door goede communicatie (het propre rouleren) en symptoombestrijding door inzet van veel ehbo vrijwilligers, doe je wat je doen kunt.

Edit:spelvaud

Ik zou het bericht van Dario nog eens goed lezen ;-)

Overigens stonden er genoeg mensen van de organisatie in de afdaling van de Glandon. Daar is niets op aan te merken.

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » di 14 juli 2009 12:10

Wellicht is het een idee het parcours in tegengestelde richting te rijden? Dus eerst Galibier en daarna Glandon/CdF. Scheelt de hulpdiensten van het Marienne dal in ieder geval de gevaarlijke Glandon/Cdf afdaling. En voor de deelnemers is het ook weer eens wat anders om de Galibier en Glandon/CdF van de andere kant op te rijden en af te dalen.

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » di 14 juli 2009 13:42

pinarello schreef: Ik zou het bericht van Dario nog eens goed lezen ;-)

Overigens stonden er genoeg mensen van de organisatie in de afdaling van de Glandon. Daar is niets op aan te merken.
Waarom zou ik dat nog eens goed moeten lezen? Heb ik iets gemist dan?

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 14 juli 2009 13:52

Zoals "niet het parcours maar de renners" is het ook "niet de organisatie maar de deelnemers". Ik vind dat er veel harder opgetreden moet worden tegen malloten. Daarnaast vind ik 7000 veel te veel.

@Martijn. Vind je de afdaling van de Galibier niet gevaarlijk dan met duizenden deelnemers? En de Lautaret/Galibier is duidelijk minder zwaar dan de Glandon, dus het zal veel dichter bij elkaar zitten.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Plaats reactie