GF Sportful 21 juni 2009

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja

GF Sportful 21 juni 2009

Bericht door Aksel » di 17 februari 2009 16:29

Iemand ervaring met de GF Sportful (voorheen GF Campagnolo)? 216 km, 5400 hm! De passo Rolles, passo Valles en de Staulanza ken ik al van de Tour Transalp.
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Re: GF Sportful 21 juni 2009

Bericht door HenkP » di 17 februari 2009 16:47

Aksel schreef:Iemand ervaring met de GF Sportful (voorheen GF Campagnolo)? 216 km, 5400 hm! De passo Rolles, passo Valles en de Staulanza ken ik al van de Tour Transalp.
Zelf niet gereden maar ken de omgeving wel (voor GF Campagnolo). Die Passo Duran dat vond ik een kuitenbijter a la Giau. De Valles is ook een bijzonder lastige klim die ken ik nog van de Marcialonga van vorig jaar.
Bijzonder mooi parcours!

Rroddolfo
Kinderzitje
Fiets: Pinarello Dogma

Bericht door Rroddolfo » vr 22 mei 2009 15:52

Heb de tocht driemaal gereden als Gran Fondo Campagnolo. Vorig jaar voor het eerst over het vernieuwde parcours. Topcyclo, qua organisatie vergelijkbaar met de Maratona en de Ötztaler (behoort ook tot dezelfde reeks; Trofeo Prestigio). In tegenstelling tot de Maratona en de ORM is inschrijven echter geen probleem, daginschrijving is mogelijk. Aanrader !

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » vr 22 mei 2009 16:14

pinarello schreef:
Aksel schreef:Iemand ervaring met de GF Sportful (voorheen GF Campagnolo)? 216 km, 5400 hm! De passo Rolles, passo Valles en de Staulanza ken ik al van de Tour Transalp.
Zelf niet gereden maar ken de omgeving wel (voor GF Campagnolo). Die Passo Duran dat vond ik een kuitenbijter a la Giau. De Valles is ook een bijzonder lastige klim die ken ik nog van de Marcialonga van vorig jaar.
Bij de Marcialonga werd de Pso Valles vanaf de Pso Pellegrino beklommen als ik het goed heb. Dat vond ik nog wel meevallen. Zeer gelijkmatige klim van 7-8% met haarspeldbochten.

In de GF Sportful mag je de Pso Valles vanuit Cencenighe (ca. 800m) doen en dat eerste stuk tot aan de splitsing ziet er dan een stuk minder prettig uit. In totaal is de klim dan veel langer en het eerste stuk, in mijn herinnering, behoorlijk steiler (hoewel ik dat enkel heb afgedaald).

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » ma 25 mei 2009 11:11

litespeed schreef:
pinarello schreef:
Bij de Marcialonga werd de Pso Valles vanaf de Pso Pellegrino beklommen als ik het goed heb. Dat vond ik nog wel meevallen. Zeer gelijkmatige klim van 7-8% met haarspeldbochten.

In de GF Sportful mag je de Pso Valles vanuit Cencenighe (ca. 800m) doen en dat eerste stuk tot aan de splitsing ziet er dan een stuk minder prettig uit. In totaal is de klim dan veel langer en het eerste stuk, in mijn herinnering, behoorlijk steiler (hoewel ik dat enkel heb afgedaald).
Tja het is maar hoe je het bekijkt maar ik vind 8,6% gemiddeld met een uitschieter naar 19 niet echt meevallen ;-)

Afbeelding

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 26 mei 2009 17:00

pinarello schreef:Tja het is maar hoe je het bekijkt maar ik vind 8,6% gemiddeld met een uitschieter naar 19 niet echt meevallen ;-)
:shock: Ik had toen blijkbaar heul goede benen!!! :oke: 8) :D

Klimmetje ligt mooi afgelegen ook. Niet druk.

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 26 mei 2009 19:35

litespeed schreef:
pinarello schreef:Tja het is maar hoe je het bekijkt maar ik vind 8,6% gemiddeld met een uitschieter naar 19 niet echt meevallen ;-)
:shock: Ik had toen blijkbaar heul goede benen!!! :oke: 8) :D

Klimmetje ligt mooi afgelegen ook. Niet druk.
Was inderdaad erg rustig. Het zal ook van belang wat je al in de benen hebt als je de klim doet.

Aksel
Aluminium Racefiets

Bericht door Aksel » za 30 mei 2009 21:21

De Passo Valles is met name de laatste kilometers in het bos erg lastig. Tot aan Falcade valt het nog wel mee. Aangezien ik in de GF Sportful de Forcella Franche, Passo Duran! en Passo Staulanza al gehad heb, zal het wel als een procentje of twee meer aanvoelen...Tijdens de Tour Transalp zat deze klim er ook in, maar hadden we Falcade als finsch en startplaats. Eigenlijk kun je de Passo Rolle bijna er aan vastplakken qua klimwerk aangezien het een kwartiertje dalen is en weer omhoog. Weinig tijd om te herstellen dus. Er zit geen enkele monsterklim in en dat maakt deze GF juist verraderlijk: je kunt eigenlijk overal wat harder als je wilt, tot je jezelf tegenkomt....Ik ga er maar vanuit dat mij dat gebeurt in de finischstraat!

Aksel
Aluminium Racefiets

Bericht door Aksel » di 09 juni 2009 13:29

Zijn er nog mensen op dit forum die dit jaar de GF Sportful rijden?

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » ma 20 juli 2009 19:29

Aksel schreef:Zijn er nog mensen op dit forum die dit jaar de GF Sportful rijden?
Heb jij nog meegedaan?

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » ma 20 juli 2009 19:44

pinarello schreef:
Aksel schreef:Zijn er nog mensen op dit forum die dit jaar de GF Sportful rijden?
Heb jij nog meegedaan?
259 3209 VELDHUIS REMCO DE STOFWOLK B 39 08:45:43 +1:45:48

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » ma 20 juli 2009 19:45

Metor schreef:
pinarello schreef:
Heb jij nog meegedaan?
259 3209 VELDHUIS REMCO DE STOFWOLK B 39 08:45:43 +1:45:48
Ok, dan kunnen we mss nog wat info verwachten.

Aksel
Aluminium Racefiets

Bericht door Aksel » ma 20 juli 2009 22:11

Beetje laat, maar toch nog even een kort verslag:
Ondanks al in februari ingeschreven te hebben, met een italiaans geschreven mail erbij, moest ik helaas in het laatste vak met nr.3209 starten. 's Morgens vanaf de camping in Levico Terme vertrokken met de auto voor een rit van 50 km naar de start in Feltre. Onderweg mooi tijd om te eten en te bedenken wat een verstandige taktiek zou zijn:meteen vanaf de start zo ver mogelijk naar voren rijden om zo een groepje te vinden van mijn niveau of rustig vertrekken en in de loop van de rit zoveel mogelijk jongens oppikken? Ik koos voor de tweede optie. De kans dat ik ergens 'geparkeerd' zou komen te staan door snel te vertrekken zou erg groot zijn. Geen fijne gedachte bij een rit van 216 km en 5400 HM!

Eenmaal in bij de start voelde het niet zo vertrouwd als bij andere cyclo's. Normaal gesproken ging ik altijd met één of meerdere fietsmaatjes naar een cyclo. Ik was nu alleen, maar kreeg wel voldoende aandacht van al die italiaantjes: snap er niks van dat een wielrenner van 2.06 meter zo bijzonder is......... :D Wat erg opviel is de (gespeelde?) ontspannen sfeer van die italianen voor de start. Tot 1 minuut voor de start leek het wel een theekransje van 3400 wielrenners. Gelukkig bleek bij het startschot dat ik niet de enige was met was gezonde wedstrijdspanning, want de meeste gezichten stonden meteen strak toen het spel begon. De thee was op.

Het duurde ongeveer 5 minuten voor ik eindelijk de startstreep passeerde. De eerste 2 kilometers was er ook geen inhalen aan aangezien het straatje in het 'historische' centrum erg smal was. Eenmaal op een bredere weg kon de inhaalrace beginnen. Niet te snel. maar proberen zonder veel energie te verspillen zoveel mogelijk renners passeren voor de eerste klim, de Forcella Franche, begint.

Na een paar kilometer merkte ik dat mij fietscomputer het niet deed en probeerde met mijn hand de sensor wat dichter naar het wiel te plaatsen. Helaas te dicht, want de sensor knalde tegen de magneet die daardoor over de weg rolde (krijg je met die zogenaamd handige magneetjes van shimano). Dus dat werd ruim 200km rijden zonder gegevens van snelheid, hellingspercentage en afstand. Dat werd dus op gevoel rijden vandaag!
Gelukkig ging dat op gevoel rijden erg goed en kon een goed tempo op de eerste klim rijden. Na deze klim kwam de Passo Duran. Eigenlijk de zwaartse klim van de dag, maar doordat hij al vrij in het begin beklommen moest worden was het niet erg zwaar. Vrijwel nergens hoefde ik op mijn 39x30! te rijden om lekker te blijven draaien. Dat bleek ook wel door de grote getale renners die ik hier inhaalde. Een erg prettig gevoel om steeds van groep naar groep te rijden.

Na de Duran kwam de Staulanza die ik nog kende van de Tour Transalp. De klim is niet erg lastig en het was ook een kwestie van lekker tempo blijven en vooral niet te gek doen. We waren immers nog maar net op de helft! Boven aangekomen op de top zag ik een groep van een man of twintig samen dalen. Ik wist dat er naar de voet van de Passo Valles een redelijk lang stuk zat waar je veel aan een groep zou hebben, dus ik moest even volle bak dalen om aansluiting te krijgen. Precies aan het eind van de afdaling zat ik in het laatste wiel van dit groepje en kon mij zo mooi laten meezuigen tot aan de voet van de Valles. In dit stuk haalden wij nog een man of 30 in zodat we met een man of 50 begonnen aan de Passo Valles. Dit was ook weer bekend terrein en besloot meteen mijn eigen tempo te gaan rijden en niet op of om te kijken naar de rest. Één jongen reed meteen van mij weg en daarna volgde ik, de rest achter ons. Het voordeel van parcourskennis is dat je weet waar de rustmomenten zijn. Zo wist ik dat in Falcade, ongeveer halverwege de klim, er een stuk vlak/vals plat was. Hier was even een momemt om rustig te drinken en de druk even van de benen te halen. Het tweede deel van de klim was erg steil en was een kwestie van bovenkomen. Hierna volgde een korte afdaling en begon de Passo Rolle.

De Passo Rolle had ik vooraf aangestipt als mijn favouriete klim van de dag: een mooie gelijkmatige klim, die niet te steil was. Tijdens de Tour Transalp had ik deze ook gereden en had mij toen lekker uitgeleefd. Helaas gold dit nu niet en had hier erg veel moeite om tempo te blijven rijden. Waar ik voorheen steeds renner bleef inhalen bleef ik nu 'hangen' tussen de andere renners. Bovenop twee bidons aangepakt (super organisatie!) en wat appelkoeken en toen al etend en drinken de afdaling ingegaan.

Met een man of acht kwamen we in het dal en daar besloot ik even niet mee te draaien met de rest. Dit resulteerde in wat boze blikken en de bekende italiaanse handgebaren. Een jongen vroeg aan mij "What's the problem?". Ik gaf aan "no problem" te hebben, alleen maar dat "my legs are hurting". Op dat moment was er niks gelogen aan, maar ik moet toegven dat ze toen al weer wat beter voelden dan op de Rolle. Waarschijnlijk was ik erg aan de ravitaillering toe geweest. De rest reed mooi kop over kop en hielden mij zelfs uit de wind!

Aan het begin van de laatste klim, de croce d'aune, bleef het groepje even bij elkaar. Ik voelde meteen dat mijn benen wel meer aankonden en reed met een gespeelde grimas langs het groepje. Ik was immers die lange nederlander met die "hurting legs". Met een combinatie van lichte schaamte en binnenpret reed ik van ze vandaan en kon vrij goed de paar laatste zware kilometers van vandaag volbrengen. Bovenop volgde nog een afdaling van een km of 8 en een vlak stuk van 5 km. Ik wou hoe dan ook uit de greep van het groepje blijven! Dus weer vol naar beneden en op de grote plaat naar de finish. Op een km of 5 voor de finish zag ik ze komen en vrijwel zeker werkte ik als een rode lap voor een stier op het groepje. Ze reden dan ook vrij vlot kop over kop naar mij toe. Met acht man reden we Feltre binnen en met nog twee kilometer te gaan besloot ik mij te gaan mengen voor een ereplaatsje in dit groepje. Tijdens de Tour Transalp was de finish op een brede weg en daar draaiden we nu dan ook op. Ik had plekje 3 ingenomen en op de 53x13 zat ik dan ook al klaar. Tot mijn verbazing moesten we nog twee keer links en draaiden een klinkerweggetje op met een stijging van een procent of tien. Daar reed ik dan met mijn 53x13! Snel terugschakelen en bijna van achter aan de laatste strook van 300 meter begonnen. Nu was het volle bak stoempen en gelukkig kwam ik nog al eerste van de groep over de finish.

Al met al een supermooie dag, goed georganiseerd en prachtige omgeving. Ondanks de 5400 HM niet zo zwaar als een bijvoorbeeld een Marmotte. Dit waarschijnlijk door de niet te zware beklimmingen en het
aantal. Door de 6 beklimmingen waren er ook meer relatieve rustmomenten. Moet wel zeggen dat, wanneer ik vooraan was gestart, het tempo hoger had gelegen en daardoor de rit ook zwaarder was geworden. Nu kom ik de hele dag mijn eigen tempo rijden zonder een druk van klassering of tijd.

Voor wie een keer een ander cyclo wil rijden is dit in ieder geval een aanrader!!

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » ma 20 juli 2009 22:17

Leuk verslag Aksel :oke:

Plaats reactie