Wat is jouw Toerfietsgetal?

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariën
Aluminium Racefiets
Berichten: 766
Lid geworden op: do 08 juni 2006 16:15
Fiets: Pinarello Paris
CTWT-lid: Ja
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Wat is jouw Toerfietsgetal?

Bericht door Ariën » vr 21 september 2018 20:41

vc-charlie schreef:
vr 21 september 2018 19:03
Van 220 km/u ritten zou ik ook sterker worden...

Sent from my HTC U11 using Tapatalk
:oops: Foutje! (aangepast)
T = 145

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10141
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Wat is jouw Toerfietsgetal?

Bericht door Alexander » di 25 september 2018 10:22

Wombcat schreef:
vr 21 september 2018 19:59
Alexander schreef:
do 20 september 2018 15:33
Ik ben zoals bekend van de cijfertjes maar persoonlijk heb ik helemaal niets met het toerfietsgetal. Het is namelijk erg afhankelijk van hoe hard je fietst, of je vaak in een groep rijdt, of je veel vrije tijd hebt enz. Daarnaast heb ik een verleden waarbij ik veel gefietst heb, maar ik weet echt niet meer hoeveel ritten ik gemaakt heb van een bepaalde afstand. Uiteraard weet ik nog wel de uitzonderingen, maar dan op 10-20 km nauwkeurig.

ps. Volgens de laatste inzichten is het "Less is More". Als je volgens een (achterliggend) plan fietst cq. traint maak je al minder lange ritten.
Volgens mij heb je dit een aantal jaar geleden ook al eens aangegeven. Stappenplan om tot een redelijk betrouwbare schatting van je T te komen:
1. Ga na op basis van je rittenadministratie wat je T is. Dit is dus op basis van harde cijfers, Hou je b.v. sinds 3 jaar op Strava bij wat je fietst, loop je geregistreerde ritten langs en bepaal de T van die ritten.
2. Bedenk welke ritten je in het verleden hebt gefietst die hoger zijn dan die T. Ritten lager dan de T hoef je niet over na te denken, die tellen nl niet mee. Voorbeeld: op basis van je rittenadministratie is je T x km. Alle ritten van minder dan x km hoef je niet over na te denken. En dat bedenken heb je 10 jaar geleden al gedaan:
Alexander schreef:
za 27 september 2008 09:56
als ik kijk naar mijn fietsverleden dan weet ik zeker dat ik 4 ritten gereden heb van circa 220km, 1 rit van circa 160km, 2 ritten van circa 120km, heel veel ritten van tussen de 90 en 115km, en in 2004 heb ik er nog 1 staan van 135km. Maar met "heel veel" en 90-115 schiet ik weinig mee op. Zo zou ik dus op 90 of 95 of 100 kunnen staan, en dat maakt nogal een verschil.
Als je een beetje door bent blijven fietsen, dan zou je in de periode van 2008-nu een flink aantal (geregistreerde) tochten rond die afstand hebben gemaakt. Stel op basis van je registratie is je T 110, en heb je nog 15 nodig om tot T 115 te komen. Dan kun je dus veilig aannemen dat je T 115 is. Verder zeggen " heel veel tochten tussen 90 en 115 km" dat je T over die periode maximaal 115 kan zijn. Wil je 'm hoger brengen moet je nu verder gaan fietsen en doen die tochten er niet zoveel toe. Je geeft immers aan dat je voor 2004 maar 8 ritten hebt gemaakt van meer dan 120 km.
Heb je na 2008 wel veel tochten tot 115 km gefietst, maar weinig daarboven, dan hebben je tochten weinig aan je T bijgedragen en ben je aan het plafonneren op 115. Wil je 'm hoger brengen, moet je verder gaan fietsen. Wil je niet verder gaan fietsen, dan wordt je T nooit hoger dan 115.

TL/DR: Wat is je T sinds 2008 (of eerder als je rittenregistratie al wat eerder begint)? Is die T veel lager dan 115, hou dan op naar de zoektocht van je T en ga fietsen om je T omhoog te brengen of constateer dat je het niet interessant vindt.
Dank voor deze uitgebreide analyse. Ik heb het rondje wat ik regelmatig gefietst heb uitgetekend in Strava en het basisrondje Holterberg komt uit op 80km. Ik heb ook regelmatig extra heen en weer gereden en dan komt er 2x10km bij en dan zit je op 100km en ook regelmatig helemaal heen en weer dezelfde route terug en dan zit het op 90km. Dus mijn plafond zit ergens op T=100. Vanaf registratie in 2008 kan ik denk ik wel zeker 30 ritten bijschrijven van >90km. De kans is dus groot dat het nu 90<=T<=100 is en de kans is ook groot dat het niet meer hoger zal worden.

ps. Ik dacht eerst dat het basisrondje dus 90 km was en heen en weer Holterberg zo'n 25 km.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10141
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Wat is jouw Toerfietsgetal?

Bericht door Alexander » di 25 september 2018 11:18

Ariën schreef:
vr 21 september 2018 18:08
Alexander schreef:
do 20 september 2018 15:33
...het toerfietsgetal. Het is namelijk erg afhankelijk van hoe hard je fietst, of je vaak in een groep rijdt...
Hier heb ik lang over nagedacht maar OF ik begrijp het nog steeds niet OF het is onzin. Of je nu 25 km/u rijd of 35 km/u maakt niet uit: afstand is afstand. Als je sneller gaat doe je er alleen wat korter over qua tijd. Maar tegelijkertijd moet je juist heel erg kunnen doseren en dan vraag ik me af of het verstandig is om met 35 km/u gemiddeld te beginnen aan een 200+ kilometer tocht.
En het verband tussen al dan niet vaak in een groep rijden en een hoog toerfietsgetal is me ook een raadsel. J kunt beredeneren dat in een groep rijden juist je toerfietsgetal negatief beïnvloed en omgekeerd.
Alexander schreef:
do 20 september 2018 15:33
ps. Volgens de laatste inzichten is het "Less is More". Als je volgens een (achterliggend) plan fietst cq. traint maak je al minder lange ritten.
Dit IS onzin. Profs maken in de winter lange dagen en dito kilometers om duurvermogen op te bouwen. Renners als Mathieu van der Poel (die juist in korte wedstrijden uitkomt) trainen ook gewoon 6 tot 8 uur op een dag voor het duurvermogen. Ik geloof dat ik afgelopen winter een tweet las dat hij NA een veldrit nog bijna 200 kilometer training er aan vast had geplakt. Kan ook de vorige winter zijn geweest.

Nog een voorbeeld Afgelopen voorjaar reed ik solo een trainingsrit van 220 km in een voor mij prima geschikt duurtempo om dat een uur of 8 te kunnen volhouden. Inderdaad twee dagdelen van huis, maar door zulke ritten word ik sterker en heb ik mede mijn prestatie in de 3LG van dit jaar aan te danken.

En vervolgens: Als je traint voor klassiekers en berg cyclo's (klassiekers zijn per definitie 200+ km en bergcyclo's zijn in mijn geval in uren allemaal lang) dan zul je wel lange duurritten móeten maken.

Dat je niets met het toerfietsgetal hebt is helemaal prima, maar kom dan niet met kul argumenten om het toerfietsgetal af te kraken.
Ik heb even na moeten denken hoe op deze overtrokken reactie te reageren. Wel vind ik het erg vervelend als je me maar deels quote en essentiële punten uit mij post weglaat. Overigens is het niet de bedoeling om het toerfietsgetal af te kraken maar meer om aan te geven dat een cijferfetisjist zoals ik niets met dit getal heeft.

Zelf fiets ik niet op afstand maar op tijd die ik ter beschikking heb. Dat geldt denk ik voor heel veel wielertoeristen. Vanuit een bepaalde duur die je voor ogen hebt volgt een afstand. Zo ga ik uit van een route van ongeveer 70 km als ik zo'n 2,5 uur ter beschikking heb. Fiets je nu met een toerclub dan ga je snel richting de 80 km en fiets je nu bijvoorbeeld mee met de wedrenners dan eindig je na 2,5 uur fietsen al snel met 90-95 km. De afstand die je fietst is hiermee wel degelijk afhankelijk van het feit of je nu alleen fietst of niet. Maar het is ook afhankelijk van hoe snel je alleen fietst, iemand die gemiddeld 25 km/u rijdt over lange ritten zal over het algemeen wat kortere lange ritten hebben dan iemand die 30-35 km/u fietst.

Wat voor een prof geldt hoeft in het algemeen niet voor een wielertoerist te gelden. Wel ben ik het met je eens dat je wat lange duurritten moet maken, maar je hoeft echt niet meer dan 3 tot 4 uur te fietsen om je duurvermogen goed te trainen. Voor zover ik begrepen heb is strak laag in de tempo zone dan het meest effectief en efficiënt. Als je maar 8 tot 10 uur in een week te besteden hebt dan moet je het allemaal zorgvuldig plannen en dan zeker geen ritten van 6 tot 8 uur rijden. Dat soort ritten vragen veel te veel hersteltijd wat dan ten koste gaat van je intensieve trainingen. Vandaar ook de uitspraak "Less is More", met goed tijdmanagement kun je namelijk veel meer halen uit een een beperkt aantal beschikbare uren.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21441
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat is jouw Toerfietsgetal?

Bericht door Rob T » di 25 september 2018 11:26

Het leven is soms oneerlijk. Heb je zeeën van tijd dan is een hoger Toerfietsgetal gemakkelijker haalbaar dan wanneer je trainingsrondjes meestal met een uurtje of 3 af moet ronden. De 2 of 3 lange tochten die je dan per jaar fietst gaan je niet snel aan een T van 120 of hoger brengen.

Maar zo is het leven.

Dit topic gaat dus over het toerfietsgetal.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7247
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Wat is jouw Toerfietsgetal?

Bericht door Jan Willem » di 25 september 2018 12:15

Het hangt er vanaf waarom je traint of fietst (wezenlijk verschil). Als je minder dan een uur of 6 in de week traint dan hebben rustige duurritten maar een heel beperkt effect. Je krijgt simpelweg te weinig training prikkel. De profs maken allemaal zoveel uren dat die toch wel aan de benodigde "trainingload" komen. Je kan dan beter met een hoge intensiteit trainen. De oude opvatting dat je eerst je basis moet opbouwen is achterhaald als je niet de tijd of motivatie hebt om genoeg uren te maken.
Oftewel train je weinig, dan kan je beter zorgen dat de trainingen die je doet goed zijn (als in hoge intensiteit). Alleen dat hou je niet een heel seizoen vol. Dus tussen periodes van bijv. 8-10 weken in stop je weer een relatief rustig blok.

En als je gewoon fietst dan geldt dit alles niet. Dan ga je gewoon lekker fietsen als je tijd en zin hebt.

En weer terug on topic. Mijn Toerfietsgetal is nu 120 met data die start ergens in 2008. Alles wat ik daarvoor heb gefietst zit er niet bij, want dat weet ik niet. (vanaf 1992 of zo denk ik)

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10141
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Wat is jouw Toerfietsgetal?

Bericht door Alexander » wo 26 september 2018 10:57

Rob T schreef:
di 25 september 2018 11:26
Het leven is soms oneerlijk. Heb je zeeën van tijd dan is een hoger Toerfietsgetal gemakkelijker haalbaar dan wanneer je trainingsrondjes meestal met een uurtje of 3 af moet ronden. De 2 of 3 lange tochten die je dan per jaar fietst gaan je niet snel aan een T van 120 of hoger brengen.
Wat mij betreft een geheel terecht punt. En ik weet niet of 120 nu bewust gekozen is maar ik zie dat een beetje als grens om bepaalde T's te kwalificeren. Een T van hoger dan 120 zul je over het algemeen alleen bereiken met de nodige toewijding. Een T van 145 heb ik de nodige respect voor. Maar dat ik respect voor een T van 145 staat voor mij geheel los van het feit dat ik persoonlijk niets met T heb.

Stel je fietst 2 of 3 lange tochten per jaar en dat doe je over 30 jaar, dan kun je dus richting de 90 gaan. Daarom denk ik dan ook dat heel veel wielertoeristen tussen de 80 en 100 zitten. Alleen de vraag is hoeveel moeite je gedaan hebt om die T te bereiken. Zelf zit ik naar schatting ergens tussen de 90 en 100 en daar zitten ook best wel een aantal behoorlijke ritten tussen, maar iemand die elke week braaf mee rijdt met de wedrenners zal dat na een paar jaar eenvoudig kunnen bereiken.

Een T op basis van TSS lijkt me veel interessanter, ofwel het aantal ritten met een TSS van minimaal T. Daarmee kun je dus zaken als hoe hard je rijdt en of je in een groep rijdt grotendeels uitsluiten en ook in meer of minder mate de beschikbare tijd.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten