Alpen Challenge 24 augustus

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Ancher
Carbon Racefiets

Alpen Challenge 24 augustus

Bericht door Ancher » do 10 april 2008 17:41

Ik zag dat er nog bedroevend weinig deelnemers zijn voor deze mooie en goed georganiseerde cyclosportieve in het Zwitserse Graubünden http://www.alpen-challenge.ch/index.php

Speciale jubileumactie: als je vandaag inschrijft betaal je slechts 35 euro.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Re: Alpen Challenge 24 augustus

Bericht door AJG » do 10 april 2008 18:55

Ancher schreef:Ik zag dat er nog bedroevend weinig deelnemers zijn voor deze mooie en goed georganiseerde cyclosportieve in het Zwitserse Graubünden http://www.alpen-challenge.ch/index.php

Speciale jubileumactie: als je vandaag inschrijft betaal je slechts 35 euro.
Zojuist ingeschreven :D .

't is overigens 35 CHF, en 20 Euro, alleen vandaag.

Marki
Kinderzitje
Fiets: Trek, Gazelle
Contacteer:

Bericht door Marki » do 10 april 2008 20:17

Deze "actie" wordt wel nog eens overgedaan op 10 juni!!

20 Euro is een schitterend aanbod, want de koerstrui die je meekrijgt, is al meer waard.

Maar wel niet helemaal correct tegenover de deelnemers die al ingeschreven en betaald hebben.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » do 10 april 2008 21:04

Marki schreef:Deze "actie" wordt wel nog eens overgedaan op 10 juni!!

20 Euro is een schitterend aanbod, want de koerstrui die je meekrijgt, is al meer waard.

Maar wel niet helemaal correct tegenover de deelnemers die al ingeschreven en betaald hebben.
Dat is dan de vroeginschrijvers hun eigen fout; het stond al tijden op de site aangekondigd dat het op deze 2 dagen goedkoper zou zijn. Daarom heb ik gewacht tot vandaag met inschrijven.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » do 10 april 2008 22:02

AJG schreef:Daarom heb ik gewacht tot vandaag met inschrijven.
Nu nog je onderschrift aanpassen
AJG schreef:2008: weekje Mallorca, SRC, SFC, La Meusienne (?), La Ventoux, 3B, La Morzine, La Vaujany, La Madeleine, La Bourgui, ORM, R. v Picardie (?), Stephen Roche (?)

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » ma 12 mei 2008 22:35

Voor degenen die de Alpen Challenge gaan rijden en nog wat tijd over hebben.

De genoemde maximale veertig procent (voor zover correct gemeten) zijn -volgens het onderstaande verslag- toch met de racefiets overbrugd. De gemiddelde stijging ligt op twintig procent.

Hieronder een overzichtskaart, wat foto's en een verslag van de klim naar het dorpje Obermutten:
http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge ... 5&t=h&z=13
Afbeelding
Meer foto's: http://www.rennrad-news.de/fotos/showga ... hp/cat/927
Een (Duitstalig) verslag: http://www.rennrad-news.de/forum/showpo ... ostcount=1

Jammer dat ik het niet wist toen ik daar (in 2004) in de buurt was. Ik had het graag willen proberen.

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » vr 23 mei 2008 20:34

De Alpen Challenge blijft een mooi alternatief voor diegenen die niet mee kunnen doen aan de ORM.
10 juni a.s. weer de gelegenheid om in te schrijven voor slechts 35 euro.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » vr 23 mei 2008 21:03

Ancher schreef:De Alpen Challenge blijft een mooi alternatief voor diegenen die niet mee kunnen doen aan de ORM.
De ezel en die steen....

Ofwel: eerder zei je ook al ergens 35 Euro. NIET waar: het is 20 Euro die dag, of 35 CHF.

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » za 24 mei 2008 07:22

AJG schreef:
Ancher schreef:De Alpen Challenge blijft een mooi alternatief voor diegenen die niet mee kunnen doen aan de ORM.
De ezel en die steen....

Ofwel: eerder zei je ook al ergens 35 Euro. NIET waar: het is 20 Euro die dag, of 35 CHF.
NOG beter, bedankt voor de correctie, ik zal het nu onthouden

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » ma 09 juni 2008 20:43

Herinnering: voor een ieder die nog twijfelt over deze rit. Morgen, en alleen morgen is de inschrijving slechts 20 Euro. Inschrijving gaat gewoon on-line.

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » di 10 juni 2008 19:44

AJG schreef:Herinnering: voor een ieder die nog twijfelt over deze rit. Morgen, en alleen morgen is de inschrijving slechts 20 Euro. Inschrijving gaat gewoon on-line.
Vandaag dus!

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » wo 06 augustus 2008 21:05

Je kunt nog steeds inschrijven.
Een mooi alternatief voor wie de Oetztaler niet kan doen.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » zo 10 augustus 2008 22:57

Ben ik de enige die hier gaat rijden?

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Bericht door MEG » ma 11 augustus 2008 08:32

AJG schreef:Ben ik de enige die hier gaat rijden?
Lijkt me stug. Ik zie een kleine duizend anderen op de startlijst.

Gbrand
Aluminium Racefiets
Fiets: Cervélo R3

Bericht door Gbrand » ma 11 augustus 2008 08:37

MEG schreef:
:D
Geboren: 3 - 04 - 1956
Overleden: 20 - 01 - 2009

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » ma 11 augustus 2008 08:49

GBrand schreef:
MEG schreef:
Op de startlijst zie ik nog (tenminste) een ander forumlid, ook wel bekend als reisorganisator?
http://services.datasport.com/2008/velo ... LANDNL.HTM

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » za 16 augustus 2008 18:55

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » ma 18 augustus 2008 07:57

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » za 23 augustus 2008 19:20

Het was helaas voor AJG en Ancher idd slecht weer vandaag in de Alpen Challenge.

PeterG
Driewieler
Fiets: Isaac Pascal

Bericht door PeterG » za 23 augustus 2008 19:32

De cyclo is op zondag, de weersverwachting voor morgen is prima.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » za 23 augustus 2008 19:44

PeterG schreef:De cyclo is op zondag, de weersverwachting voor morgen is prima.
Gelukkig dan maar :oke:

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door PFW » zo 24 augustus 2008 15:55

AJG 41e :oke:
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » zo 24 augustus 2008 23:03

Zo, ik ben er weer. :)

41e geworden in droog maar ontzettend koud weer de eerste uren (rond het vriespunt) :shock: . Op het laatst heb ik veel verloren wegens inzinking op de slotklim, en daardoor een plaats of 10 verloren. Jammer, maar weinig aan te doen op dat moment.

Morgen meer details van verder een heel leuk weekend, met een hoog :shock:-gehalte.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » ma 25 augustus 2008 09:52

Uitslag staat online

http://services.datasport.com/2008/velo ... ANG093.HTM

Mooi is dat ze er ook de tussentijden bijgezet hebben voor alle deelnemers. :)

Een snelle analyse leert me dat ik op het voorlaatste klimmetje op 17 km van de aankomst nog op plaats 30 lag. Op de slotklim van 13 km, wat eigenlijk maar een prutsklimmetje was (veel vlak, buitenplaatcol eigenlijk), verlies ik nog een minuut of 4 op mijn gezellen van daarvoor, maar ik zak wel terug naar plaats 41. Da's minder mooi :-( .

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » ma 25 augustus 2008 14:02

Mijn Alpen Challenge weekend: een trip met een hoog :shock: -gehalte

Al een aantal jaren had ik deze cyclo op m'n verlanglijstje staan, maar het was er nog nooit van gekomen. Ook was ik nog bijna nooit in Zwitserland geweest, en ik had er sowieso nog nooit gefietst :shock: . Een blinde vlek dus, waar ik dit jaar wat aan wilde doen.

Op donderdag al afgereisd naar Zwitserland. Ik had Chur uitgezocht als kampeerplek. Dit ligt op 500 m, terwijl Lenzerheide op 1300 m ligt, wat ik toch een te hoge kampeerhoogte vind in deze tijd van het jaar wegens kou 's nachts. Aangezien het maar een half uurtje met de auto was tussen beide plekken leek me dat wel te doen. Echter, Chur was waar ik al bang voor was. Gelegen in de Rijnvallei was het gezegend met een wel heel erge overdaad aan industrie :kots: :shock: . Midden op het industrieterrein :shock: verscholen in een hoekkie lag overigens de verder prima camping. 's avonds nog wat losgereden, en alvast een stukje richting Lenzerheide geklommen.

Op vrijdag de trainingsdag. Met het oog op de cyclo leek het me verstandig om in elk geval de zwaarste beklimming van de cyclo, de Albula pas, te verkennen. Door te parkeren in Lenz kon ik ook het slotklimmetje meepikken. Albula was verder een mooie pas, niet vreselijk bijzonder. Het was goed om te weten waar de lastige stroken zaten. De slotklim was echt maar een prutsklimmetje.

Op zaterdag besloot ik te verhuizen. Omdat 's nachts er het een en ander natgeregend was besloot ik een hotelletje te nemen in Lenzerheide, ook al omdat wegens het idioot vroege startuur van de cyclo het wat relaxter was om in de buurt te zitten, dan nog een autorit van een half uur er bij te moeten doen. Pasta stapelen. Fiets poetsen. Verdere parcoursverkenning had ik geen zin in wegens het matige, bewolkte en soms miezerige weer. Als ik geen mooie uitzichten heb hoeft het voor mij niet zo, dat rondrijden in de bergen.

Op zondag dan de cyclo. Na een vrij matige nachtrust. Zaterdagavond regende het nog. Voor zondag was wel droog, maar koud weer voorspeld. Alles bij elkaar genoeg dat het twijfelduiveltje mij weer als z'n prooi had gevonden.
- 'Zou ik wel starten?'
- 'Bij regen ga ik inpakken en wegwezen.'
- 'Kou. Hmmmm. Nog nooit goede ervaringen gehad met plotse temperatuursprongen; en met temperaturen rond het vriespunt 's ochtends?!?!'
- 'Shit. M'n overschoenen en muts niet bij me. Niet op gerekend die nodig te hebben. Gaat dat wel lukken zonder?'
- ..... meer van dat soort gedachten
Een luidruchtige bovenbuurman in het hotel en een dekbed van 5 kg of zo :knor: (het was dat over me heen of niks) deden de rest. Wel geslapen maar matig.

Al ver voor 5-en wakker. Keek uit het raam. Sterrenhemel. Ah, mooi. Koud maar droog dus. De start was om 6u30, ik wilde om 6u weg zijn bij het hotel. Alles maar aangetrokken. Complete winteroutfit in augustus :shock: . 3 lagen kleding. Extra dikke sokken. Winterhandschoenen over de racehandschoentjes. Tsjonge, wie verzint zulk weer? Naar buiten. Fiets uit de auto. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. GVD. Zou ik toch maar???? NEE :!: Ik ga ervoor. De twijfelduivel is definitief verslagen :D .

Op pad richting start: 3 km licht dalend. M'n oren vallen er bijna af van de kou zonder muts :knor: . GVD. En dan hier ook nog plezier aan moeten beleven. Thuis zeggen dat je dit voor de lol doet :shock: . Daar gaan ze straks aan de vers gebakken warme appeltaart wegens mevrouw AJG's verjaardag. En ik zit hier in de vrieskou! In welke andere sport worden sporters zo belachelijk idioot vroeg op pad gestuurd??? Ik kon me er geen bedenken. Gelukkig had ik wel m'n handschoenen bij me, zonder had ik zeker niet kunnen starten.

De start dan om klokslag 6u30. Gelijk 8 km licht dalen. Opschuiven, om redelijk voorin aan de langste klim van de dag te beginnen: de Albula pas, 26 km klimmen. Boven is al 1/3 deel van alle totale hoogtemeters voor vandaag overwonnen :shock: . Dat opschuiven lukte behoorlijk, aan de voet en in de licht oplopende aanloop kon ik opschuiven tot net achter het eerste peloton. Het zou beter zijn geweest als ik vooraan had gestaan bij de start, dan had ik alleen maar mee kunnen rijden ipv achtervolgen, maar goed, het is niet anders. De Albula rijd ik vrij goed op. Constant D3. Daar waar ik dus zorgen had omtrent mijn rijden na een plotse temperatuursprong, bleek deze dus ongegrond; in elk geval vandaag :) . Boven had ik de 38e tijd :) . En dat terwijl zo'n 1e klim hard oprijden in cyclo's niet echt mijn ding is, de duur is meer mijn ding.

Na goed anderhalf uur wedstrijd kwam ik boven. Op de top zat ik in een mooi groepje om mee de afdaling in te gaan. Maar helaas: ik moest ze laten rijden in de afdaling. Ik bedacht me dat ik nog nooit met handschoenen aan had gedaald, dat beperkte me toch enigszins in optimaal afstemmen van sturen-remmen-schakelen. In de vallei van La Punt richting voet van de Bernina probeerde ik nog terug te komen, samen met een Tsjechisch jong. Helaas, dat lukte niet. Cartouche verschoten voor nop :-( .

Vervolgens kwam net voor de Bernina de splitsing tussen 120 km en 220 km. Ik was inmiddels teruggezakt naar een groepje van een man of 20. En ja: :shock: :shock: :shock: . Van de 20 bleven we met z'n 3-en over; de rest bleek dus de korte afstand te doen. Eentje vroeg me nog: 'Fahren Sie auch den langen Tour'. 'Ja, naturlich, was anderes. Ich komme nicht fur nur 120 km nach hier' was mijn gevatte antwoord. Blijkbaar is dat hier wat minder vanzelfsprekend dan bij andere cyclo's :-? .

De Bernina was absoluut het mooiste stuk parcours: de zeer fraaie uitzichten op de enorme gletschers waarvan ik de naam nog moet opzoeken :oops: waren echt het hoogtepunt qua omgeving vandaag.Op die Bernina lukte me dan toch wat eerder niet lukte: de snelle Albula-dalers kreeg ik vlak voor de top in het vizier, en precies boven kwam ik aansluiten :D . Hierna volgde 3 km afdaling, en vervolgens 3 km klimmen naar de top van de Forca di Livigno. Inmiddels waren we ruim 70 km onderweg. Deze Forca di Livigno had ik bij bestudering van het hoogteprofiel geklassificeerd als 'prutsklim'. Dit bleek een ernstige misrekening. 3 km behoorlijk steil (> 10% op sommige stroken), en daarbij: een continu fel blazende tegenwind. Ik ben daar toch serieus boven m'n theewater moeten gaan, en dat zou me later toch opbreken. Boven waren we nog met 3-en over, de rest lag eraf. Beneden raapten we er nog 2 op, en met z'n 5-en waren we vertrokken voor de volgende 90 km.

Immers, zoveel afstand was er tussen Forca di Livigno en de volgende col, de Julier pas na 167 km. Ook nog grotendeels wind tegen. Stukje Italie. Ineens veel drukker. Soms enorm gevaarlijke situaties in de dorpjes. De Livigno tunnel dan. 4 km lang. De organisatie had vooraf uitdrukkelijk gezegd dat verlichting op de fiets hier verplicht was :shock: :shock: , wegens slechte verlichting. Omdat ik me niet voor kon stellen dat er tunnels van 4 km lengte bestonden in deze tijd zonder verlichting besloot ik het er maar op te wagen zonder. Ik was niet de enige zag ik.... Gelukkig zat ik nog binnen het half uur van de voorsten zodat alle verkeer tegengehouden werd.

De rest tot de voet van de Julier: we waren en bleven met zijn 5-en. Sparen was er niet bij hier. Met zo weinig volk moest ik wel mee ronddraaien. Dat is iets waar ik minder bedreven in ben dan veel anderen. Een keertje overpakken is niet erg, maar constant mee ronddraaien zou me later bergop wel eens op kunnen gaan breken, zeker ook omdat het constant een goed voelbare bries tegen was. Tja, we zien wel dan. Het is niet anders. Gevolg van een relatief klein deelnemersveld, zware cols in het eerste stuk waar alles flink uiteen valt, en dan zo'n lang vlak stuk. Eigenlijk vind ik zo'n lang vlak stuk in zo'n bergcyclo een beetje berg-cyclo-onwaardig. In elk geval goed blijven eten en drinken.

Inmiddels was de temperatuur toch dusdanig geworden dat ik last begon te krijgen van de beenstukken. Wat nu? Stoppen? Geen optie, immers groep kwijt. Rijdend uittrekken :knor: ? Nog nooit iemand zien doen, en ook nooit geprobeerd. Het leek me niet het moment dat te gaan proberen. Tja, dan maar doorrijden. Afgezien van het feit waar ik die dingen zou moeten laten. De handschoenen konden na 3 uur eindelijk uit, die had ik onder m'n shirt gestopt.

De Julier na 160 km. 7 km klimmen vanuit St Moritz. We waren nog steeds met dezelfde 5 van na de Forca de Livigno. Volgens goede gewoonte reed ik op de eerste steile stroken weg van m'n 4 vrienden. Maar zo'n 3 km verder raapten 2 man me weer op. Een veeg teken. Inderdaad voelde ik dat het beste weg was. Hoog D2. Meer wilde de rikketik niet meer. De benen deden au. Het hoofd wilde wel, maar de benen begonnen wat dienst te weigeren. Maar niet teveel verloren boven. De lange, zeer lange afdaling naar Tiefencastel in m'n eentje gedaan. Gegeten, gedronken, om hopelijk nog heel te blijven op de slotklim naar de aankomst. Bijzonder gevaarlijke situaties overigens daar. Het stikte van de omlaagsukkelende campers. Er voorbij dus. Dat leidde tot enorm hachelijke situaties soms. Bijna ..... :oops: . Niemand is me overigens verder gepasseerd daar. Ik vermoedde dat de verschillen dermate groot waren dat dat ook niet meer zou gebeuren.

De slotklim dan: in de aanloop werd ik ineens voorbijgereden door 2 man die ik nog niet eerder gezien had. In de 5 km lange aanloop haakte ik aan. M'n ritme werd gebroken door een dichte spoorweg: we moesten wachten. Zo'n tergend langzaam passerende boemel kwam voorbij, vol uit het raam zwaaiende Chinezen en co. met camera's in de hand :knor: :shock: . Ah ja, treinen in Zwitserland in de bergen: 1 van 's lands grote toeristentrekkers. Dat ik daar nou niet aan gedacht had. Nu bedacht ik me dat ik vandaag inderdaad wel heel erg vaak storingen had gehad op m'n Polar.

Op de slotklim moest ik m'n 2 locomotieven gelijk laten gaan. Een bocht omlaag kijkende zag ik ineens tig andere renners :shock: :shock: . Waar komen die nou ineens allemaal vandaan? 150 km lang zie je niemand dan, behalve de 4 man uit m'n groepje. En ja hoor: bij mij was het kaarsje definitief uit. Vanaf 4 km voor de streep wordt ik dan ook voorbijgereden door God en Klein Pierken. D'r zitten er tussen die daar zo hard omhoog rijden alsof ze net aan de rit begonnen zijn. :shock: Zullen er nog wel van de korte afstand zijn die hebben zitten lunchen of zo onderweg, bedacht ik me. Maar tegelijk achtte ik dit onwaarschijnlijk. Ik realiseerde me dat m'n klassement hier naar de vaantjes aan het gaan was :-( . Tja, wat wil je: ik reed 14 km/u, terwijl ik dat 2 dagen ervoor zelf ook met 25 km/u deed hier.....

Uiteindelijk 41e geworden. Later bleek dat ik aan de voet nog 30e lag :-( :-( :-( . Jammer. Vervolgens: honger-dorst :knor: . Eten en drinken zien te scoren dus. Lekker die organisatie na de finish: ik kan keurig in de rij gaan staan tussen tig voornamelijk niet-fietsers, om vervolgens een bord spaghetti en een colaatje te moeten KOPEN :shock: . CHF18,00 totaal is ongeveer 11Euros of zo. 1 woord: schan-da-lig. En dat voor een dure cyclo (laatste moment inschrijving 68 Euro, inclusief bidon en wielershirt). Iedere deelnemer had 1 tegoedbon voor spaghetti, dat wel, maar die had ik al op zaterdagavond gebruikt.

Vervolgens richting auto en naar huis. Moe en gedeeltelijk voldaan was ik 's avonds tegen twaalven weer thuis. Mijn zondag bestond dus uit 8 uur op de fiets en 8 uur in de auto. :shock: . Op het werk verklaarden ze me al voor gek.

Maar resumerend:
- De cyclo: mooi parcours, maar ik vind 90 km aan een stuk vlak/glooiiend toch wel wat veel van het goede. Natuurlijk zijn er parcours-technische beperkingen, maar toch. De bergpassen die erin zaten waren wel zeer fraai: vooral de Bernina en de Forca di Livigno, De Albula ook wel, de Julier iets minder.
- De organisatie: goed, maar niet super. De chaos in de Italiaanse dorpjes leidde meermaals tot echt gevaarlijke situaties, en zeker niet altijd de schuld van de renners. Die tunnel afsluiten voor alle verkeer is wel noodzaak, en dat was wel goed.
- Waarom ben ik stuk gegaan? Niet normaal voor iemand die het van de duur moet hebben. Een aantal factoren hebben wel meegespeeld hierin: het lang mee rond moet draaien in de vallei wat toch wel wat boven mijn kunnen was hier en daar? Het feit dat ik dit jaar eigenlijk nog geen lange ritten had gedaan? Honger, gezien de vreetbui direct na de aankomst tegen een schandalige prijs? Ik had toch genoeg gegeten voor m'n gevoel onderweg. De wat matige nachtrust? Waarschijnlijk ligt de waarheid wel ergens in het midden, een combinatie van genoemde factoren.
- Ga ik nog eens terug? Tja, da's een goede vraag. Gisteren dacht ik van niet. Omdat ik eigenlijk niet zoveel met Zwitserland als fietsland heb, omdat ik het parcours wat matig vond, omdat ik wegens de hoogte in een hotel moest ipv kamperen, omdat ik bij de gedachte aan Lenzerheide geen onderbuik-tintelingen krijg zoals ik dat wel heb bij pakweg Morzine, Les Menuires of Beaumes de Venise. Maar na grondige bestudering van de uitslag overheerst nu toch de frustratie dat ik een top 30 plek heb laten liggen hier. Goed, ik heb heel de winter om hier eens goed over na te denken. :D

Plaats reactie