La Cerdanya Cycle Tour 2 sep 2018

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

La Cerdanya Cycle Tour 2 sep 2018

Bericht door Goudhaantje » vr 07 september 2018 15:08

Na de Marmotte Pyrenees zijn we naar Girona gegaan voor een paar dagen fietsen. Omdat ik nog wel een cyclo wilde rijden had ik vooraf gekeken op de Cyclokalender of er nog iets in de buurt was. In het plaatsje Alp in de Spaanse Pyreneeën vond ik een cyclo, La Cerdanya Cycle Tour. Vorig jaar was daar nog de langste afstand 200km, maar dit jaar was dat nog maar 175. Maar toch, leuk om nog even te doen.

De cyclo telt drie verschillende afstanden. Naast de Endurance van 175 km met 3461 hm, is er de Medial van 140 km met 2556 hm en de Sport van 86 km met 1185 hm. Totaal hadden er een kleine 500 wielrenners zich ingeschreven, verdeeld over de 3 afstanden. De cyclo kent wel een tijdsmeting, maar de organisatie schrijft op haar website dat het een niet competitieve cyclo is. Alleen de winnaar en winnares krijgen een prijs.
Helaas werd de 175 km op het laatste moment ingekort tot 162 km door een wegafsluiting en was het aantal hoogtemeters ook iets minder. Voor de Endurance waren 132 deelnemers ingeschreven.

De start was gezamenlijk en verliep zeer gemoedelijk. Ik moest behoorlijk wat wielrenners inhalen om bij de voorste groep aan te komen. Het was niet helemaal duidelijk of de start nu wel of niet geneutraliseerd was de eerste 35 km tot de eerste klim, maar echt heel hard ging het niet. Ik zat in het wiel van een dame die wel heel makkelijk de eerste korte klimmetjes opreed. Maar toen de eerste echte klim begon reed ik heel makkelijk bij haar weg.

Het was een prachtige klim en de weersomstandigheden waren perfect. Het was echt genieten. De tussentijdse afdaling was spectaculair en daardoor ook best een beetje gevaarlijk. Het ging over een hele smalle bochtige weg naar een Gorges met af en toe tegemoetkomende auto’s. Het ging allemaal goed gelukkig. Het was prachtig daar. En zeker toen de klim weer begon kon ik echt genieten van de uitzichten. Wat een prachtige weg!!

Na een langere afdaling begon de volgende klim. Eerst heel geleidelijk, maar tegen het einde was het een behoorlijk pittige klim. Wederom weer een prachtige omgeving.

De toppen gingen niet hoger dan zo’n 1700-1800 meter en de klimmen waren niet al te lang. Daardoor nam ik het risico om flink door te rijden. De afstand was ook niet zo lang, dus zelfs al zou ik mijzelf helemaal lek rijden, dan zou het nog overkomelijk zijn. Daardoor lag mijn tempo best hoog. Het ging heerlijk! En dat terwijl ik best vermoeid was van alle gemaakte kilometers de dagen daarvoor (voor de kenners: ik had een TSB van -10).

Ik had inmiddels de meeste wielrenners wel achter mij gelaten. Na de twee col volgde nog een stuk op en neer voordat de echte afdaling begon. Daarna was het redelijk vlak terug in de richting van Alp. Daar werd ik bijgehaald door een grote groep, waaronder zowel deelnemers van de Endurance als de Medial. Er zat ook een dame bij, maar zij reed de Medial en was dus geen concurrentie.

Vlak voor Alp mochten de Endurance deelnemers afslaan voor de laaste klim naar het skistation La Molina. Ik reed al snel weg van de andere heren. Daarna ben ik niemand meer tegengekomen. Na de top volgde nog een mooie snelle afdaling naar Alp. Ik kwam binnen in een tijd van 5:25 en was de 1e dame en 4e overall op de Endurance (totaal 91 finishers).

Fantastische dag gehad. Erg mooi parcours, al was de vlakke aanloop wat lang, en veel bevoorradingspunten. Het aantal deelnemers is beperkt waardoor het een gemoedelijke cyclo is. Prima georganiseerd en zeker een aanrader. :oke:

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: La Cerdanya Cycle Tour 2 sep 2018

Bericht door Rob T » vr 07 september 2018 16:45

Leuk Goudhaanje. Gefeliciteerd

Op Cyclokalender vind je nog eens mooie pareltjes van cyclo's
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Plaats reactie