l`Alsacienne 24-06-2018

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Cube Agree/Red Bull
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

l`Alsacienne 24-06-2018

Bericht door el_loco » ma 25 juni 2018 20:35

www.alsacienne.org

Vandaag weer teruggekomen uit Frankrijk, dus bij deze maar even een uitgebreid verslag!

Vorig jaar had ik deze tocht voor het eerst gereden en ik moet zeggen dat de zwaarte van het parcours me toch enigszins rauw op m`n dak viel toen. Alle hellingen van de `moeilijke kant` en weinig mogelijkheid tot herstel. Tel daarbij op dat ik door een enorm warme hotelkamer 2 nachten slecht had geslapen en het werd een dag van enorm afzien. Dit jaar dacht ik het beter geregeld te hebben. Goed hotel op een rustige plek (Hirtzenstein, waar vorig jaar de finish was) en een beter parcourskennis zouden garant moeten staan voor een betere tijd en een betere uitslag. Nou, dat liep ff anders...

Vrijdag al aangekomen en buiten het ophalen van het startnummer enzo was de zaterdag overigens erg goed besteed, het hotel staat tussen allemaal overblijfselen van linies uit de Eerste Wereldoorlog. Vond het erg indrukwekkend om door loopgraven en prikkeldraad van 100 jaar geleden te lopen.

Maar goed, ik was gekomen om te fietsen. Vorig jaar had ik het idee dat ik te snel gestart was en het plan om dat dit jaar rustiger aan te doen heb ik goed uitgevoerd. De start was niet meer in Cernay, maar aan de voet van de klim naar Vieil Armand naast een ezelboerderij in Uffholtz. Alle afstanden op een hoopje, gelijk klimmen dus dat was flink slalommen de eerste 20 minuten. Wel een prima ritme gevonden en na een korte afdaling richting Grand Ballon. Bovenop maar een graden of 8 á 10, niet mijn weer. Heb het liever een stuk warmer.
Afdaling naar Markstein en verder ging lekker, reepje naar binnen en weer klimmen naar de Col du Bramont. Nog steeds een beetje met de rem erop, ik wist wat er nog ging komen. Eén minuut dalen en door naar de Route des Cretes en Le Markstein.

In de afdaling naar de Bannstein zat dit jaar een omleiding: prachtig klimmetje over een smalle weg en een razendsnelle afdaling over diezelfde smalle weg waar ik tevergeefs een Duitser probeerde bij te houden die toch net wat meer durfde dan ik. (heb hem overigens daarna wel weer keurig opgeveegd in het lopende stuk richting Bannstein.

Intussen kreeg ik wel steeds flinke honger, misschien wel van de kou in de afdalingen ofzo, maar heb flink gegeten deze tocht. Nadat de Col du Firstplan getackeld was begon de afdaling richting het klapstuk van deze tocht: Petit Ballon vanuit Wasserbourg en dan gelijk via Platzerwasel naar de Grand Ballon.
Vorig jaar ben ik enorm stuk gegaan op de Petit Ballon en dat ging deze keer beter. Onderin gelijk op de 28 en je tempo vinden, tussendoor even opschakelen voor het middenstuk en daar begon ik mensen in te halen. Na het stukje afdaling komt nog een steil stuk tot de top, maar dat doet minder pijn als anderen meer pijn hebben... 8)

Dan hoppa de afdaling in, beneden bidons vullen en direct de Platzerwasel op. Ik ben m`n ritme compleet kwijt. Hartslag gaat pas halverwege de helling weer naar acceptabele waarden en ik ben blij dat ie maar 7 kilometer lang is. Boven gekomen volgt nog wat vals plat en uiteindelijk de klim naar de Grand Ballon. Ondanks de lange dag merk ik dat ik meer over heb dan de meeste deelnemers om mij heen. Kan op de vlakkere stukken redelijk doortrekken en bergop haal ik nog wat mensen in die ik al eerder mij heb zien passeren. Nu nog de afdaling naar Vieil Armand en dan 1,5 km á 11% richting Molkenrein. Blik op oneindig, ketting op de 28 en dan komen we er wel. Was het wel zat ook trouwens.

Het verdict: 167 km in 7u45m03s, 198e scratch, 68e in categorie. (vorig jaar 171e en 51e) Dat is best wel langzamer dan vorig jaar, toen er nog 179 km gefietst moest worden. Toch wel een beetje teleurstellend. Achteraf gezien ben ik gewoon te langzaam gestart doordat ik angst had voor het laatste gedeelte van de tocht. Ik had mij moeten beseffen dat ik mijn beste resultaten haal door `er gewoon in te vliegen` Daar win ik meer tijd mee en ik stort eigenlijk nooit compleet in. In ieder geval niet zo dat ik geparkeerd sta. Strava verteld me dat ik op elke helling behalve de Petit Ballon langzamer was dan vorig. Tja, dan heb je eigenlijk gewoon niet genoeg afgezien.

Na afloop Olav (oprog) nog even gesproken die een hele mooie 70e plek behaald hier, klasse man! :oke: Al met al een prima georganiseerde tocht in een prachtige omgeving. Echt een aanrader!
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Re: l`Alsacienne 24-06-2018

Bericht door Alwin » ma 25 juni 2018 21:43

:oke: :oke: Leuk verslag. Altijd lastig dat doseren.
2018 moet weer een serieus fietsjaar worden. Alleen nog een doel uitzoeken!

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » ma 25 juni 2018 21:54

Bedankt voor het verhaal, even meegefietst. Dat indelen is toch ook wel weer het geinige van de langere cyclo’s. Elke keer zijn de omstandigheden weer anders, is wat mij betreft het meest uitdagende en interessante van de wielersport.
Volgend jaar weer gewoon erin vliegen!?

el_loco
Contacteer:

Bericht door el_loco » di 26 juni 2018 06:38

Nou, volgend jaar ga ik deze niet meer doen denk ik. :lol: Maar een volgende cyclo sowieso iets minder doseren en wat meer pijn lijden! Maar je hebt gelijk, het blijft een interessant aspect van de wielersport. Fysiek was ik prima in orde, maar mentaal niet (angst voor pijn is een slechte mindset bij tochten als deze) en dan presteer je dus ook minder.

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » di 26 juni 2018 09:18

Toch wel een tocht die hoog op mijn verlanglijstje staat. Zo'n beetje het zwaarste wat je zo dicht bij huis kunt doen, denk ik?

el_loco
Contacteer:

Bericht door el_loco » di 26 juni 2018 09:24

kaj_666 schreef:
di 26 juni 2018 09:18
Toch wel een tocht die hoog op mijn verlanglijstje staat. Zo'n beetje het zwaarste wat je zo dicht bij huis kunt doen, denk ik?
Ja, hij is kwa zwaarte vergelijkbaar met de Marmotte imho. En op 700 km van Amsterdam.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » di 26 juni 2018 17:03

Mooi verslag. Lekker afgezien. Klinkt als een goed besteed weekend. :oke:

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 26 juni 2018 17:33

Zondag heb ik de korte afstand gereden. Vond het een mooi parcours met een prima organisatie.
Paste in een "trainingsschema" op weg naar l'Etape du Tour (doel: finishen) om wat zaken te controleren. Lekker constant gereden, maar niet erg snel.
Leuke finish op een steiler weggetje op weg naar een boerderij
Afbeelding

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 27 juni 2018 07:30

Leuk verslag, En ja de volgende Cyclo gewoon er weer in knallen ;-)
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

RoyS
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Kuota Kharma
Contacteer:

Bericht door RoyS » wo 27 juni 2018 08:30

Leuk verslag! Klinkt als een mooie rit voor op het verlanglijstje :D

Hoe was de bevoorrading?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Work hard in silence and let your success make the noise
2018: Beetje fietsen en vooral.....vader worden

el_loco
Contacteer:

Bericht door el_loco » wo 27 juni 2018 09:09

RoyS schreef:
wo 27 juni 2018 08:30
Leuk verslag! Klinkt als een mooie rit voor op het verlanglijstje :D

Hoe was de bevoorrading?

Prima, enkele posten met de gebruikelijke Franse `troep` (maar erg veel) en ook tweemaal (ok, het was eigenlijk dezelfde waar je twee keer langs kwam) met daarnaast nog gels en repen van Powerbar. Volop water en sportdrank. Goede seingevers. Uitstekende organisatie kortom.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 27 juni 2018 11:50

Hij zat vrij snel vol, dus op tijd inschrijven.
Digitaal uploaden van keuringsbewijs ging ook prima.
Afbeelding

RoyS
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Kuota Kharma
Contacteer:

Bericht door RoyS » do 28 juni 2018 12:24

Ah nice! Deze gaat op het lijstje voor volgend jaar. Lekker “dichtbij”

Work hard in silence and let your success make the noise
2018: Beetje fietsen en vooral.....vader worden

brammes
Kinderzitje
Fiets: Cannondale caad 10

Bericht door brammes » di 03 juli 2018 20:11

Leuk verslag, heel herkenbaar. Zelf de middenafstand volbracht, met 1 á 2x trainen in de week voor mij het maximaal haalbare. De eerste steile honderden meters van de Petit Ballon waren al begonnen toen het startbordje van de klim kwam, op dat moment een mentaal tikkie, iedereen puffend en steunend om mij heen. Gedij zelf goed bij 1 tempo vasthouden, op het eind aardig wat wandelaars opgeraapt. Fantastische tocht maar vergt wel enige voorbereiding!

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 03 juli 2018 20:31

Nog een toevoeging. Je schrijft voor het evenement in, dat drie afstanden behelst. Onderweg kun je kiezen welke afstand je gaat doen. Een idee dat navolging verdient.
Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » wo 04 juli 2018 09:06

Dat gebeurt al (een hele tijd) bij meer cyclo's. Ik heb er genoeg gereden waarbij dat het geval was. Alhoewel ik de indruk heb dat het de laatste jaren minder vaak voorkomt. Zeker bij de grote cyclo's. Wat ook wel te begrijpen valt, want een splitsing in het parkoers geeft een risico als je er met een grote groep op af komt.

AG#99
Kinderzitje
Fiets: APEX Blackbuck

Bericht door AG#99 » za 27 oktober 2018 14:15

Qua km is het natuurlijk een stuk minder dan 3B, qua hm vergelijkbaar maar een keuze maken voor 2019 is lastig. 3B heeft als nadeel het aantal km tussen start en finishplaats. Andere redenen om voor L’alsacienne te kiezen?

el_loco
Contacteer:

Bericht door el_loco » za 27 oktober 2018 14:41

Ik vind de Alsacienne een stuk zwaarder dan 3Ballons, het is best wel afzien. Eerder vergelijkbaar met de Marmotte dan met 3Ballons kwa zwaarte. Verder (zoals je hierboven ook kunt lezen) iets kleinschaliger en een prima georganiseerde tocht. Voor mij is de keus tussen de Alsacienne en 3Ballons een no-brainer in het voordeel van de Alsacienne. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » wo 31 oktober 2018 18:43

AG#99 schreef:
za 27 oktober 2018 14:15
Qua km is het natuurlijk een stuk minder dan 3B, qua hm vergelijkbaar maar een keuze maken voor 2019 is lastig. 3B heeft als nadeel het aantal km tussen start en finishplaats. Andere redenen om voor L’alsacienne te kiezen?
Ik kan 'm in 2019 helaas weer niet rijden, maar als ik zou moeten kiezen tussen de 3B en L'Alsacienne, dan zou ik qua parcours voor die laatste kiezen. Ik zou zeggen dat deze zwaarder is als de 3B. Het is meer klimmen en dalen, weinig vlak. Mooie lange klim van de Grand Ballon als openingsklim en dan de pittige combinaties van de Bramont en de Route des Americains en die van de Petit Ballon en de Platzerwasel. Als je vervolgens op de Crêtes aankomt is er maar weinig ruimte voor herstel. De weg gaat daar meteen weer op en neer om uiteindelijk weer te klimmen richting de Grand Ballon. De L'Alsacienne trekt je echt helemaal leeg. De laatste korte klim perst er nog het laatste beetje energie uit. Heerlijk!

Als vrouw heb ik wel meer competitie op de 3B en om die reden zou ik weer wel voor de 3B kiezen.

Plaats reactie