Allsundlobet, 6 augustus 2017

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Allsundlobet, 6 augustus 2017

Bericht door MEG » wo 30 augustus 2017 15:20

Fietsen en schieten rond de Alpe du Sønderborg

Na de neutralisatie geeft de burgemeester van Sønderborg, Erik Lauritzen, staand in de oude Amerikaanse cabriolet eindelijk het startschot voor de Alssundløbet (Ronde van Alssund). En dat doet hij niet één keer. Hij blijft maar schieten. Ik tel minimaal vier startschoten. Zijn enthousiasme is grenzeloos. De eerste 5 kilometer had hij ons met een slakkengang door het centrum van Sønderborg geleid. De 20 kilometer per uur tikten we niet eens aan.

startschot.jpg

Ontspannen
Anderhalf uur eerder was ik op deze zondag 6 augustus in het Deense Sønderborg gearriveerd vanuit mijn vakantieadres elders in Denemarken. Ruim op tijd, want je weet nooit hoe druk het is bij een buitenlandse cyclo. Niet, dus. Ik parkeerde mijn auto bijna op de starstreep, schreef mij als tweede die dag in en aanschouwde hoe langzaam maar zeker de start- en finishlokatie werd opgebouwd. Gelukkig was het inmiddels droog en de temperatuur met een graad of twintig aangenaam.
De ontspannen sfeer was een schril contrast met het zenuwachtige gedrang bij de start van La Marmotte waar ik nog geen maand eerder aan de start stond. Hier druppelden de deelnemers binnen tot er om vijf voor acht – vijf minuten voor de start – ongeveer 250 deelnemers waren. Ik verbaasde me erover dat niemand aanstalten maakte om te starten. Overal stonden nog deelnemers te kletsen. De start zou toch wel om acht uur zijn?

burgemeester2.jpg

Karretje in de poep
Inderdaad zette de blauwe cabriolet zich om acht uur in beweging voor zijn rondrit door het centrum. De slakkengang verklaarde de rust in het startvak. De komende 5 kilometer was er nog voldoende gelegenheid om een goede positie te kiezen. Die had ik dan ook toen de startschoten klonken. In achtste positie sprintte ik de Grønnekærvej op, een ‘klimmetje’ van een kilometer met een hoogteverschil van 50 meter. Bovenaan miste ik net de slag met de kopgroep. Ik zag tien mensen wegrijden en bleef zelf achter in een groep van een man of vijftien. We zetten de achtervolging in, maar niet iedereen werkte mee. Een grote Deen in een blauw shirt bleef steevast in tweede positie rijden, maar nam niet over. “Je rijdt het karretje in de poep”, riep ik naar hem toen ik hem weer eens voorbij reed om de kop over te nemen. Hij keek verbaasd omdat iemand hem in het Nederlands aansprak. Maar ik vermoed dat hij net zo verbaasd had gekeken als ik die zin in het Deens had uitgesproken.

in derde positie.jpg

Glooiend
Echte klimmen zitten er niet in het parcours. Het is vooral glooiend. Nergens wordt het hoogteverschil van 50 meter overschreden. Na wat van die minuscule klimmetjes waaiden er enkele mensen uit onze groep, onder wie de Deen in het blauw. Vanaf dat moment werkten we samen als een geoliede machine. Ieder pakte zijn kopbeurt en tegen de wind in werd voortreffelijk ‘carrousel’ gereden. Met resultaat. Na 40 kilometer kregen we de kopgroep weer in het vizier en 10 kilometer later wisten we het gat dicht te rijden.
En toen sloeg het noodlot toe. Juist op het moment dat ik het gat dichtreed, voelde ik dat ik lek had gereden. Ik kreeg van mijn groepsgenoten nog wat troostende klopjes op de rug, maar stond vervolgens alleen langs de weg. Ik haalde een flink steentje uit mijn nieuwe Conti en zag ondertussen nog twee groepen mij passeren. Ik pompte mijn band op en zette de achtervolging in, maar dat was zinloos in mijn eentje.

allsundlobet.jpg

Uitzichten
Al snel haalde ik eenlingen bij, maar telkens ging ik erop en erover. Ons tempo lag teveel uit elkaar. Tot ik op een kilometer of zeventig twee jongens van de Danfoss Cykelklub bijhaalde. Samen met hem reed ik keurig kop over kop door en haalden nog genoeg eenlingen in. Ondertussen had ik ook even tijd om te genieten van het mooie landschap. We reden over het schiereiland van Alssund en wisten wat hoogteverschil – in totaal 1000 meter – te overbruggen door telkens van en naar het water te rijden. Het leverde mooie uitzichten op over het water.
Op negentig kilometer haalden we twee leden van de Nyborg Cykelklub bij, zodat we met zijn vijven de laatste 35 kilometer ingingen. Op een flauw klimmetje bij Vester Sottrup keek ik om en zag ik dat ik mijn vier groepsgenoten had losgereden. Met nog 15 kilometer te gaan, besloot ik door te trekken. Met succes. Het gat werd groter en ondertussen raapte ik nog wat eenlingen op. Zo reed ik 12 kilometer vol door. Totdat ik bij de Koning Christian X-brug naar het centrum kwam. Die ging net open om alle zeilbootjes door te laten.
Terwijl ik wachtte, sloten mijn voormalige groepsgenoten weer bij me aan, evenals de eenlingen die ik de laatste 25 kilometer had ingehaald. Na 5 minuten ging de brug weer dicht. Ik sprintte volop weg en merkte dat ik slechts drie Denen in mijn wiel had. De overigen haakten af. Na anderhalve kilometer sloegen we ineens rechtsaf en gingen een steil fietspad op met een scherpe haarspeld. Alpe du Sønderborg heet het segment op Strava. Ik merkte dat ik teveel had gegeven, terwijl de drie Denen in mijn wiel duidelijk over parcourskennis beschikten. Ze gingen me op de Alpe voorbij en finishten een paar honderd meter verder net voor mij.

alpe du sonderborg.jpg

Barbecueworst
Na de finish complimenteerden we elkaar voor het rijden, vervloekten gezamenlijk de open brug en de voorinschrijvers haalden hun pastamaaltijd op. Die zat niet bij de na-inschrijving inbegrepen, maar de voortreffelijke barbecueworst vergoedde veel.
Zo ontspannen als alles was begonnen, zo ontspannen eindigde het weer. Ik at en dronk nog wat bij, friste me op en stapte weer in de auto. Thuis zag ik dat ik ondanks de lekke band en de open brug toch nog 38ste was geworden van de 92 deelnemers aan de lange afstand.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Re: Allsundlobet, 6 augustus 2017

Bericht door Wombcat » wo 30 augustus 2017 15:32

Leuk verslag :)
Jammer van je lekke band.
En die kleine cyclo's zijn altijd wel lekker relaxed bij de start.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » wo 30 augustus 2017 16:00

Prachtig verhaal Martin. Met plezier gelezen en ik heb met je mee geleden :oke:
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » wo 30 augustus 2017 18:21

Super leuk die kleinschalige cyclo's!
Heb met plezier gelezen :oke:

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » wo 30 augustus 2017 19:06

Mooi verhaal Martin! :oke:

En inderdaad die kleine cyclos zijn vaak lekker relaxed
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » wo 30 augustus 2017 23:12

Ik vind dat je die pastamaaltijd eigenlijk wel verdiend had!
Mooi rondje kennelijk.
Goed gedaan man, nooit opgeven bij een lekke band of om een open brug.
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

Plaats reactie