Green Mountain Tour - 9 sept 2017

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
Proeme
Aluminium Racefiets
CTWT-lid: Ja

Green Mountain Tour - 9 sept 2017

Bericht door Proeme » vr 25 augustus 2017 08:09

We mogen de VAM-berg weer op.

http://greenmountaintour.nl/

Vorig jaar reed ik de 60km. Was leuk maar veel te kort. Dit jaar ingeschreven voor de 120km. Dat zou moeten lukken, en anders neem ik de shortcut voor de 90km wel...

Is er nog kans dat ik een CTWT'er zie fietsen?

Orbi
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Orbea/Rose

Re: Green Mountain Tour - 9 sept 2017

Bericht door Orbi » vr 25 augustus 2017 08:15

Voor mij niet fietsen die dag, sta smorgens weer bij de VAMberg.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » vr 25 augustus 2017 09:02

Ik zal mijn herkenbare ZuidAfrika-shirt weer aan doen :)

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » vr 25 augustus 2017 11:10

Lol, ik dacht even dat er een toertocht bij 'die berg in Oman waar de profs elk jaar finishen' georganiseerd werd :lol:

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » za 26 augustus 2017 16:57

ik had ook best in Oman willen fietsen hoor ;)

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » za 09 september 2017 15:54

De wekker ging vanmorgen om 7.00 uur. En het eerste wat ik zag: regen. Bah, daar heb ik geen zin in. Eerst maar eens voorspellingen kijken dan. Aan het eind van de ochtend / begin van de middag zou het beter worden. Ok, dan is het simpel: laat starten.

En dus reed ik om 9.48 in de stromende regen weg bij de start. Wel besloten dat het 90km zou worden, en niet de 120. Ik twijfelde al of de conditie goed genoeg zou zijn voor 120km (en achteraf zeg ik dat dat heel erg afzien was geworden) maar met de regen erbij kies ik het zekere voor het onzekere.
Gezien het aantal geparkeerde auto's waren er weinig deelnemers die de regen wilden trotseren. Onderweg bleek dat ook. Ik was natuurlijk laat gestart, maar heb nauwelijks andere rijders gezien. En de paar die ik wel trof zeiden hetzelfde.

Eerste stuk ging ondanks de regen best lekker. Gladde klinkerweggetjes vond ik wel vervelend en daardoor ging het niet heel snel, maar het voelde over het algemeen wel lekker. En dat is toch het belangrijkste als je aan het toeren bent.

Eerste beklimming van de VAM-berg. Tempo maken op het laatste vlakke stukje, en dan weer vol in de remmen... Ze hebben dit jaar tijdsmeting en de kabels liggen onder een stel verkeersdrempels/boobytraps. Jeetje, leg daar gewoon een mat overheen... Goed, opnieuw op gang. Krachten sparen op het eerste stuk, want in mijn herinnering was het laatste stuk het vervelendst. Tsja, dat klopte dus niet. En toen was ik dus zomaar ineens boven. 1m37 (11,1 km/h) staat er in de uitslagen.

Onderweg naar beneden hoor ik ineens van iemand langs de kant: "He, Proeme!" Ik kon mijn hand nog opsteken. Het zal Orbi zijn geweest. Knap dat hij me herkende terwijl ik een zwarte jas over mijn herkenbare shirt aan had.

Voor en op de VAM-berg komen deelnemers samen (want als er een groep omhoog gaat mag je niet dalen en andersom, omdat het dezelfde weg is), dus na de VAM-berg kon ik even aansluiten bij 3 anderen. Ging heerlijk, het was ook al sinds de VAM-berg droog. En toen namen zij de 60km-afslag en zat ik weer alleen. Ach, lekker doortrappen :)

Vlak voor Hoogeveen ging het mis. Mijn GPS vond dat ik naar rechts moet, maar er stond geen bordje. Iets verder rechtdoor stond wel een verkeersregelaar. Logische conclusie: ik moet rechtdoor. Meneer de verkeersregelaar wist me te vertellen dat ik gewoon rechtdoor moest rijden tot ik weer bordjes zou zien. Er zouden een tijdje geen bordjes staan, maar het fietspad waar we overheen moesten was bezet door een vlootshow, ofzo. Ok, helder. Maar "rechtdoor blijven rijden" ging dwars door Hoogeveen heen. Na een tijdje had ik toch mijn twijfels of dat wel goed ging. Gelukkig kon de navigatie me terugbrengen naar de route. Al met al was mijn route 1km korter dan ik eigenlijk moest. Vooruit maar... Ik had wel de splitsing tussen 90 en 120 gemist, dus als ik toch nog 120 had willen doen was het we zuur geweest...

Maar nu de bordjes weer terug waren ging het weer prima. Langzamerhand begon wel de vermoeidheid mee te spelen. En dan is daar de VAM-berg alweer... Ik wist nu dat ik in het begin wel meer aan mocht zetten, dat laatste stukje lukt dan ook wel. Alleen nu natuurlijk wel meer vermoeidheid in de benen. En wat zie ik nu in de uitslagen? 1m37, exact gelijk aan de eerste klim. Toch leuk :)

Boven op de berg meerdere renners gesproken die door de figuur bij Hoogeveen verkeerd waren gestuurd. Inderdaad mensen die 120 of 160 hadden willen fietsen en nu maar tot 90 kwamen (of zelf een extra lus deden om toch nog boven de 100 te komen). Iemand van de organisatie stond er bij en hoorde ons met verbazing aan: "onze mensen weten toch wel dat je niet dwars door Hoogeveen moet?" en toen we op de kaart aanwezen waar dat dan geweest is: "huh? maar daar staan helemaal geen mensen van ons". Dat het bordje rechtsaf was weggehaald wist hij al, maar hij zei ook dat die weer terug was gehangen. Blijkbaar is ook die tweede dan weer weggehaald...
Conclusie: iemand die niet bij de organisatie hoort stuurt wel renners de verkeerde kant op. Idioot. Of het daadwerkelijk met de vlootshow te maken had of dat één of andere pipo het wel grappig vond om te gaan kloten weet ik niet, maar het was buiten de GMT-organisatie om gegaan. Lekker dan...

Nog 10km terug naar de start/finish. Tegenwind, en weer alleen (waar waren die andere renners gebleven die met mij de VAM-berg af gingen??). 1km voor het eind toch 4 man die mij inhaalden: "kom op, haak aan!". Ok, voor 1km kan dat nog wel :P

Bij de finish in het zonnetje een broodje hamburger en wat te drinken genomen. Heerlijk. Wel slim ook: 4 consumptiebonnen gratis krijgen, en dan ontdekken dat een broodje 3 bonnen kost en drinken 2 bonnen... Gelukkig kon je bijbetalen...

Mooie tocht, mooie dag gehad ondanks regen en Hoogeveen-route. Volgend jaar de 120 of de 160. Zeg ik nu...

oh, en Hertbert Dijkstra meldt net in de Vuelta-uitzending dat in Drenthe een heleboel toerfietsers in de stromende regen de VAM-berg zijn opgefietst: "ze doen dus eigenlijk hetzelfde als de profs, alleen bij de profs is de klim wat langer". :D

Orbi

Bericht door Orbi » za 09 september 2017 22:38

Ja, dat was ik die riep. Mooi dat je je door het weer niet hebt laten weerhouden en toch een mooie dag gehad hebt De weergoden waren niet op onze hand vandaag.
Zijn vandaag inderdaad weer de nodige evaluatie puntjes. Dat die drempels gewoon matten moeten zijn bij de tijdwaarneming had ik ook al aangegeven bij de mensen die dat verzorgde. Gaat ook de evaluatie in bij onze organisatie. Jammer genoeg blijven sommige mensen het nodig of leuk vinden om pijlen weg te halen, als dat na de eerste controle smorgens gebeurt loop je helaas achter de feiten aan.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » zo 10 september 2017 07:02

ja, kun je als organisatie niks aan doen. Dat er dan ook nog een mannetje in oranje hesje gaat staan met verkeerde info is helemaal buiten je macht (had hij er niet gestaan dan had ik gewoon de GPS gevolgd)

en het weer... tsja. As die thuisblijvers hebben verkeerd gekozen. 's middags reed ik gewoon in de zon :)

Orbi

Bericht door Orbi » zo 10 september 2017 07:22

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » zo 10 september 2017 14:09

ha, cool. Zijn er meer foto's? Er komt maandag ook vanalles online begreep ik.

hier staan we te wachten tot we de eerste keer de VAM-berg weer af mogen. Vlak voor dat jij mij zag rijden dus. Die drie achter me (2 witte en 1 gele regenjas) heb ik daarna een heel stuk mee gefietst.

Plaats reactie