Giro Sardegna 23 t/m 28 april 2017

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork
CTWT-lid: Ja

Re: Giro Sardegna 23 t/m 28 april 2017

Bericht door Proeme » do 27 april 2017 17:18

Leuk om die verslagen te lezen. Lijkt me mooi om te doen, zo'n weekje.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » do 27 april 2017 20:03

Goed bezig en lekker leesvoer :oke: :oke:

marcello
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door marcello » vr 28 april 2017 11:16

Heerlijk om zo de koers mee te kunnen lezen!

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » vr 28 april 2017 13:24

Graag gedaan :D

Vandaag de laatste dag. Harde wind, 75 km 750 hm. Waaierrijden in het begin. De wind stond vol achter op het klimmetje direct na start. Het werd daar al flink uit elkaar getrokken. Ik stond achteraan bij de start, maar kwam boven in de tweede groep, kort na de eerste. Na 10 km achtervolgen waren we daar toch weer bij. Was nog een man of 80.

Op een stukje vals plat werd breeduit gereden en ik zat achterin. Boven werd meteen weer doorgetrokken en zat alles op een lint. Ik dacht "dit is niet goed, hier gaan gaten vallen," maar was ook niet in staat op te schuiven, zo hoog lag het tempo. Het brak een man of 20 voor me. Even leken we nog weer terug te komen, maar er waren teveel die niet op kop wilde. We waren met een man of 15 en 10 km verderop raapten we nog 10 man op.

Toen hadden we een paar klimmetjes, waar ik goed kon volgen. De laatste 30 km stond de wind pal tegen en ging de snelheid er volledig uit.Lekker rustig 'uitfietsen' dus, want hier ging niets meer gebeuren.
De sprint leek ik nog even te winnen, want ik kwam de laatste bocht (700 meter voor de finish) uit als 10e, had snelheid en vloog langs de rest, maar naar de finish was omhoog en daar viel ik wat stil, dus in de laatste 100 meter kwamen er nog een stuk of 10 langs. Onze groep reed voor de 55e plek.

Goudhaantje heeft vandaag 8 minuten op de nummer 2 gewonnen, dus ruim de eindzege gehaald.

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » vr 28 april 2017 17:26

Lekker bezig beide :oke:
Deze week staat met stip op 1 voor volgend jaar.

Goudhaantje
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » ma 01 mei 2017 15:05

Ik was niet met heel veel ambities afgereisd naar Sardinië omdat ik vooraf had gedacht dat het parcours niet echt mijn ding was. Te korte etappes met te weinig hoogtemeters. Maar door het enthousiasme van een cyclo collega besloot ik toch een keer met haar mee te gaan en stonden wij dus beide aan de start van de Giro Sardegna Grangiro. Het werd een fantastische week die ik met een eindzege heb kunnen afsluiten. Zoveel meegemaakt en zoveel geleerd, waaronder het rijden in het peloton, mijn eerste ITT en TTT, vallen &opstaan en tactisch rijden. Wat een evenement! Hieronder mijn ietwat lange verslag.

Etappe 1
De eerste etappe was een rit over 95 km en ongeveer 1200 hm. Ik stond na ruim een half uurtje inrijden toch al vroeg aan de start en redelijk vooraan. Daar stond ook Maria Christina Prati, die de Giro Sardegna al vijf keer gewonnen had. Tevens heeft zij zowel in 2015 als in 2016 het UCI WK Gran Fondo in haar leeftijdscategorie gewonnen en was zij dus eenvoudig herkenbaar aan haar regenboogshirt. Dat wiel moest ik dus volgen. De start was geneutraliseerd tot de rotonde, daarna ging het meteen hard met wind in de rug. Ik probeerde zoveel mogelijk in het wiel van Maria te blijven en zag ook Bella Leach, de andere concurrente en tevens oud-winnares. Toen de weg na ongeveer 20 km omhoog liep, kon ik makkelijk mee met de kopgroep en tot mijn verbazing volgden Maria en Bella niet. Ze hadden mij helemaal niet gezien en hielden waarschijnlijk alleen elkaar in de gaten. Ik kwam in een goede groep te zitten. Goed tempo, af en toe pittig, maar ik kon bijblijven. Helaas liep het tempo op de laatste 20 km wat terug. Ik had daar graag nog wat meer voorsprong genomen, want ik was er niet gerust op. Ik was bang dat de dames toch nog zouden aansluiten. Bij de finish werd niks gezegd toen ik passeerde. Vreemd. Ik dacht toch dat ik de eerste dame was. Ik heb nog even gewacht, maar besloot toch maar te gaan uitfietsen richting hotel. Toen kwam er een grote groep aan met beide dames. Acht minuten na mij! Ik was zo ongelooflijk blij omdat ik er zeker van was dat ik de eerste etappe had gewonnen. Mijn naam kwam echter helemaal niet voor in het klassement. Bij navraag werd mij verteld dat er iets fout was gegaan en dat ik mogelijk bij de mediogiro was opgenomen. Het zou opgelost worden. Later hoorde ik weer dat er bezwaar was gemaakt tegen mijn eerste plek. Ze geloofde(n) niet dat ik voor ze had gereden. Ze hadden mij helemaal niet gezien. Ze waren er van overtuigd dat ik de korte route had gedaan. Gelukkig besloot de jury anders en ging de dagprijs naar mij. Gewonnen! Ik mocht de volgende dag starten in de gele trui!

Etappe 2
De tweede etappe was een ITT over 19 km. Het was een glooiend terrein met twee kleine klimmetjes. De avond ervoor het tijdritstuur bevestigd. Ik moest nu zeker volle bak, want ik wilde graag mijn trui verdedigen. Spannend. Zenuwen! Ik was 's morgens toch te vroeg vertrokken en was na de warming-up op de heenweg veel te vroeg bij de start. Ik vertrok goed, maar voelde meteen na de start iets prikken aan de binnenkant van mijn dij. Ik keek en zag een groot insect aan mij broek hangen die in mijn been aan het steken was en die ik dus eerst moest wegslaan. Ik hoopte maar dat ik niet teveel last zou krijgen van de steek. Even helemaal uit focus. Vervolgens meteen in de houding en goed hard vertrokken. Ik vond het lastig om op de neerwaartse stukken maximaal vermogen te houden. Ik haalde wel wat wielrenners in en kreeg er ook twee in mijn wiel. Eentje loste op de laatste klim. De ander ging aan het eind voor mij fietsen, maar dat wilde ik niet, bang om gediskwalificeerd te worden. Uiteindelijk maar 40 sec verloren op Maria die met een tijdritfiets reed. Wel weer 2 minuten gewonnen op Bella! Helemaal niet slecht. Ik hield mijn eerste plek in het algemeen klassement!

Etappe 3
De derde etappe was de Granfondo van 175 km met 2.300 hm. Spannend. Mijn eerste echte rit in het geel. Ik mocht helemaal vooraan starten. Bella kwam al gauw naar mij toe voor een praatje. Ik kreeg drie kussen van haar. Beetje overdreven. Ze vertelde dat ze (ook) helemaal alleen reed en dat ze door een ongeluk nauwelijks had getraind. Bla, bla, bla. Ze bleef na de start dicht in mijn buurt rijden. De knechten van Maria reden steeds vlak voor mij. Heel irritant en een beetje intimiderend. Ik zat weer goed vooraan en kon weer eenvoudig mee met de kopgroep. Bella en Maria konden weer niet volgen! Tot Porto Cervo kon ik mee met de kopgroep (met daarin de gele trui bij de heren). Bij een korte afdaling liet ik echter net een te groot gaatje vallen. Er werd meteen flink doorgetrokken en ik was de aansluiting kwijt. Samen met een Belg geprobeerd het gat dicht te rijden, wat helaas niet lukte. Toen maar samen doorgereden. Langzaam werd ons groepje groter en helaas sloot even later de achtervolgende groep ook weer aan met daarin Bella en Maria. Shit! Ik had echter een ruime voorsprong, dus samen naar de finish was niet echt geen probleem. Een stukje later viel er vanuit het niets opeens een renner voor mij (ik raakte dus niet eerst zijn wiel zoals Wim eerder schreef). Ik kon geen kant meer op en viel dus ook. Vervolgens kreeg ik ook nog een renner over mij heen. Ik was op mij rechter zij en hoofd gevallen. Ik had pijn in mijn arm en enkel en mijn helm zat los (die ook later beschadigd en gebroken bleek). De helm kreeg ik ook niet meer strak. Ik had gelukkig niks gebroken, krabbelde weer op en pakte mijn fiets. Ik wilde weer opstappen, maar mijn wielen liepen aan. Ik was bang dat ik een slag in mij wielen had, maar gelukkig stonden alleen mijn remhoeven scheef. Iedereen was inmiddels allang vertrokken. Opeens stond de buurman van het hotel naast mij en nam mij mee op sleeptouw. Dat was mentaal zo belangrijk voor mij op dat moment. Ik kon alles even rustig verwerken op de fiets en was niet alleen. Ik hoopte dat ik niet teveel tijd zou verliezen, maar dat was natuurlijk een illusie. Maria kwamen we al snel weer tegen. Zij zat er helemaal doorheen. Even samen gereden, maar zij moest al snel lossen. De benen voelden gelukkig nog steeds top, alleen mijn arm deed veel zeer en ik durfde niet te kijken naar de wond. Af en toe haalden we andere wielrenners bij, maar die zaten er allemaal doorheen. Daar konden we geen groep mee maken voor de achtervolging. Ik wilde ook niet wachten op wat mogelijk nog zou komen, want dan zou ik nog meer tijd verliezen. Dus reden we met z’n tweeën verder. Op een volgende klim kon de buurman niet meer volgen en reed ik alleen verder. Pas 30 km voor de finish kwam ik een groep tegen die net weer op de fiets stapten na een plaspauze. Ze haalden mij bij en samen reden we naar de finish. Wat duurde dat lang! Ik had heel veel tijd verloren op Bella. Mijn voorsprong van ruim 10 minuten was nu een 1:38 achterstand geworden. De huldiging was meteen bij de finish en ik stond daar dus zwaar teleurgesteld en verdrietig op een tweede plaats terwijl Bella de gele trui kreeg. Wat een teleurstellende dag.

Etappe 4
De vierde etappe was een teamtijdrit over 24 km over een glooiende terrein. Beetje vreemd onderdeel, aangezien niet iedereen met een team is. Bij de dames moest het team uit vier deelnemers bestaan, waarbij de tijd van de eerste twee geldt. Je kon maximaal 1 minuut bonus verdienen bij de snelste tijd. Ik kon een mooi team vormen met Larissa Drysdale (NK tijdrijden voor masters), Maria Christina Prati en mijn reisgenote, Ingrid Haast. Larissa en Maria hadden allebei een tijdritfiets en ik een stuurtje. Helaas had Ingrid die niet, waardoor het voor haar lastiger was om het tempo te volgen. Daarnaast had ook zij nog last van een valpartij op de eerste dag. ’s Morgens had ik nog wel heel veel last van mijn arm, waardoor ik erg twijfelde of ik wel kon starten. Ik stapte dan ook niet met veel ambitie op de fiets. De benen voelden echter nog steeds top en gelukkig kon ik toch goed in de tijdrithouding fietsen. Dat viel 100% mee! Beetje adrenaline deed de rest. Op de heenweg hadden we wat geoefend en wat instructies afgesproken (left, right, enter, piano, go). We draaiden al snel prima. We hadden een erg goede start, waarbij ik vooral in het begin de boel flink op gang trok. De benen voelden super! Helaas moest Ingrid er al snel af, en ook ikzelf kon halverwege het moordende tempo niet meer trekken. Larissa en Maria knalden door en hebben de snelste tijd neergezet! Top. Op die manier won ik 10 seconden op Bella die moet haar team de derde tijd had gereden. Ik stond nu nog ‘maar’ 1:28 achter. Het was een drukke boel op het podium met 3x4 dames.

Etappe 5
Etappe vijf was 125 km met 2.100 hm en een aankomst bergop. Het zou vandaag mogelijk moeten zijn om mijn achterstand goed te maken. Ik was sterk genoeg, maar het moet natuurlijk ook een beetje meezitten. De laatste klim zou met 10 km en 4% mogelijk te kort zijn. Bella beweerde nog steeds helemaal alleen te rijden, maar stond vervolgens wel met vijf man vooraan bij de start. Ik was vroeg vertrokken en had wat minder lang ingereden om ook vooraan te staan. Dat lukte. Ik stond helemaal vooraan. De benen voelden nog steeds super. Ik was vastbesloten vandaag tijd terug te winnen! De start ging prima. De mannen van Bella reden echter hinderlijk in de weg en sneden mij af. Ik riep: ‘ Hey, keep it fair’, waarop zij smalend antwoorden: ‘Oh, you’re will be fine’. Ik werd daarop zo boos dat ik alle energie had om hard bij ze weg te rijden en mee te gaan met de kopgroep. Die brak later wel, maar ik zat nog steeds in een hele snelle groep. Ik vroeg de mannen om tempo te maken voor mij, wat ze graag deden. We gingen echt hard! Er werd maximaal bijgetrapt in de afdaling en zelfs de Italianen draaiden goed mee in het treintje. Achter mij was echter de achtervolging ingezet waarbij er enorm hard aan getrokken werd (hoorde ik later) door een mannetje van Bella en een Nederlander. En bedankt! :ass: (hij vertelde mij later dat ze hem een biertje hadden geboden) Hij meldde dan ook met enig enthousiaste dat Bella terug was. Dat was wel even een mentale klap. Nu waren er niet heel veel opties meer open. Nogmaals proberen weg te rijden zou te risicovol zijn. Dat zou mij veel energie kosten met het risico dat ze weer terug gebracht zou worden. Ik besloot in het wiel van Bella te gaan zitten, zoveel mogelijk te herstellen en alles te geven op de laatste klim. Bij een afdaling probeerden zij mij er nog af te rijden. Er werd echt op het scherpst van de snede gereden. Maar ik kon het wiel van Bella goed houden en Bella reed daarna niet hard meer en kroop op een volgend klimmetje naar boven (theater?). Vanaf dat moment reden er veel mannen van ons weg. Dat maakte mij niet uit. Ik had alle tijd nu. Een paar mannen van Bella waren echter ook uitgeblust en vlogen er achter af. Ze riepen nog ‘you rock’ naar haar als laatste aanmoediging. Nou, dat zouden we nog wel zien! Nog even voor haar gereden, maar vlak voor de laatste klim liet ik mij afzakken en ging weer in haar wiel zitten. Daar werd ze wel wat nerveus van merkte ik. Aan de voet van de klim de timer gezet, omdat ik wist op welk vermogen ik de klim kon rijden en ik daar zoveel mogelijk aan vast wilde houden. In het begin extra gas gegeven. Ze moest er al snel af. Tempo moest ik vervolgens hoog houden. Ik gaf alles wat ik nog in mij had en was knetter kapot toen ik bij de finish was. Bella kwam na 3 minuten binnen. Yess! Ik had het geel terug.

Etappe 6

De laatste, zesde etappe, was niet zo lang en had ook niet zoveel hoogtemeters. 91 km en 1.000 hm. Er werd echter wel een stormachtige wind voorspeld, die mogelijk bepalend kon zijn. Bij een gaatje zou je onmiddellijk gezien zijn. Ook had ik wat angst vooraf om met een groot peloton te rijden met zo'n harde wind. Er ging eerder het gerucht dat de etappe afgelast zou worden, maar dat gebeurde niet. Een voorsprong van 1:28 was ook niet zo riant dat ik het mij kon permitteren alleen te verdedigen. Ik hield er rekening mee dat de knechten van Bella mij zouden kunnen blokkeren waarbij zij mij op afstand kon rijden. Na overleg met mijn trainer besloot ik zelf het initiatief te nemen en aan te vallen waar mogelijk, zeker op de klimmetjes. Ik wilde graag een voorsprong hebben op de laatste afdaling, omdat deze in het begin veel (haarspeld)bochten kent en ik daar liever niet met een groot peloton met de harde wind wilde afdalen. Als ik daar op achterstand gereden zou worden, dan zou ik op het vlakke gedeelte met de wind tegen veel tijd kunnen verliezen. Vanaf de start kon ik goed voorin standhouden. De benen voelden wonderwel nog steeds prima. Geen centje pijn. Bella bleef in mijn buurt rijden, maar bij de eerste klim kon ik eenvoudig van haar wegrijden. De kopgroep versnelde echter flink, waardoor ik een flinke krachtinspanning moest doen om bij te blijven. De kopgroep dunde steeds verder uit, waarbij ik wel elke keer het wiel kon houden en ik mij weer terugwerkte in de buik van het peloton, waar ik natuurlijk veel veiliger zat dan in de staart. Dat ging goed tot bijna op de top van de enige echte klim van de dag. Daar kwam ik alsnog in de problemen door een tegemoetkomende camper. Ik moest even in de remmen en achter mij brak de groep. Ik kwam precies tussen de breuk in te rijden. Plotseling bood Bart Bury, die ik een dag eerder had gesproken, aan om mij terug te rijden naar de kopgroep. Ik kon echter op een gegeven moment het tempo niet meer volgen en zag de afstand ook niet kleiner worden. Fysiek en/of mentaal gaf ik het op. Heel erg jammer, zeker omdat ik graag met hem naar de kopgroep was gereden, maar ook niet heel bezwaarlijk. Ik kon nu alleen aan de afdaling beginnen, waarbij één voor één de achtervolgers aansloten. Tegen de tijd dat de daling afvlakte en wij op het laatste 20 km 'vlakke' stuk met vol de wind tegen richting de finish reden, zat ik in een goede groep. Uiteindelijk toch nog maar 7 minuten later gefinisht dan de kopgroep. Het was vervolgens lang wachten op de achtervolgers. Beide dames finishten in deze groep, met ruim 10 minuten achterstand. Daarmee had ik uiteindelijk 12 minuten voorsprong op de nummer twee en heb ik de Giro Sardegna gewonnen! Super trots. Wat een begin van het seizoen!

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » ma 01 mei 2017 17:44

Gefeliciteerd :oke:
Goed gereden hoor en leuk om zo je ervaring te lezen :oke:

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » ma 01 mei 2017 18:32

Weer lekker leesvoer :oke:
En een zeer knappe prestatie natuurlijk!

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 01 mei 2017 19:08

Wow! Proficiat! goed gereden en mooi verslag!

Dit is wellicht ook leuk voor de website?

Sent from my iPhone using Tapatalk
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

concorde

Bericht door concorde » ma 01 mei 2017 21:06

Leuke verslagen, en mooie prestaties! :oke:
Ook leuk om te lezen over die rivaliteit tussen de dames. ;-)

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » di 02 mei 2017 06:51

Gefeliciteerd Goudhaantje! Leuk om te lezen.
Op naar de Velomediane!

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » di 02 mei 2017 07:27

Awesome, gefeliciteerd! :oke: :oke:
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 02 mei 2017 08:06

Wat een geweldige prestatie Goudhaantje. En erg leuk verslag, bijna of we naast je rijden en alles zien gebeuren :oke:

spokes
Moderator
Fiets: 1+1+1

Bericht door spokes » di 02 mei 2017 13:37

Mooi verslag, leuk geschreven. En wat doe je dit goed zeg. Ik kan mij voorstellen dat met zo'n niveau deelnemen aan zo'n evenement wel voor heel veel extra motivatie zorgt.

Orbi
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » di 02 mei 2017 21:26

Mooi verslag van een fantastische prestatie, gefeliciteerd :oke:

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » za 06 mei 2017 18:49

Pics van Sardinië

1e etappe, afzien in het laatste wiel van een groep
Afbeelding

2e etappe, individuele tijdrit
Afbeelding

2e etappe, individuele tijdrit
Afbeelding

3e etappe, afzien bergop achterin de groep
Afbeelding

3e etappe tijdens een afdaling
Afbeelding

4e etappe, ploegentijdrit. Ik kwam net van kop af op een stuk vals plat, 4 km voor de finish
Afbeelding

5e etappe, op de muur naar de finish
Afbeelding

6e etappe tijdens een afdaling
Afbeelding

Niels
Carbon Racefiets

Bericht door Niels » za 06 mei 2017 19:15

Goede foto's :oke:

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » za 06 mei 2017 20:05

Mooi om de verslagen te lezen en mooie plaatjes! :oke:

Krijg zo weer zin om te gaan koersen
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Plaats reactie