La Marmotte ZONDAG 2 juli 2017

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: La Marmotte ZONDAG 2 juli 2017

Bericht door Rob T » zo 23 juli 2017 10:49

En hier mijn gegevens van de Vaujany
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn

Bericht door Dingo » zo 23 juli 2017 11:13

Rob T schreef:
zo 23 juli 2017 10:08
Mijn data van de Marmotte
Afbeelding

Topprestatie.....
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » zo 23 juli 2017 11:15

Lethalp schreef:
zo 23 juli 2017 10:30
Bijgaand ook nog van Vaujany, wellicht dat dat nog wat zegt. (Nog fit vs. een week noeste fietsarbeid)Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Zoveel minder was je niet tijdens de Marmotte, erg goed gedaan.

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » ma 24 juli 2017 06:20

Hmm ik kom voor de Marmotte op 484 TSS en 0,82 IF, maar ik denk wel dat mijn FTP wat onderschat was.. Stond geloof ik ingesteld op 307 watt of zo, terwijl ik tijdens de Grimpee 320 watt trapte voor 52 minuten, dus wellicht is 315 of zo als FTP eerder een accurate schatting, en dan gaat de IF natuurlijk naar beneden. Laat ik het zo zeggen, de Marmotte voelde niet als een dag waar ik tot het einde toe diep kon blijven gaan, dus dan is 0,82 IF bijna onmogelijk over die duur.

Ter vergelijking kom ik in de Vaujany tot 408 TSS en 0,78 IF, wat dan wel weer strookt met mijn idee dat ik me gedurende de week redelijk in vorm gefietst heb :)

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » ma 24 juli 2017 11:09

We kunnen het allemaal heel mooi maken met wat gegoochel met cijfertjes, maar het is vaak raadzaam om achter de cijfers van deze cijfertjes te kijken.
Daarnaast moet je kijken naar de indeling van de dag. Helaas kun je niet naar de TSS kijken van afzonderlijke klimmen, maar natuurlijk wel naar de IF. En naar mijn mening zal iemand die op 70% begint en op 60% eindigt normaal gesproken minder afgezien hebben dan iemand die op ruim 80% begint en noodgedwongen op 40% eindigt.

Overigens ben ik bij mijn eerdere post vergeten de wortel te nemen. Ik zou dan in 2009 op 81% hebben gezeten en dat lijkt me niet realistisch. Ik ga de TSS nog eens opnieuw berekenen.
De SufferScore die Strava hanteert zit een andere berekening achter en niet 1 op 1 vergelijkbaar met TSS.

De vereenvoudigde formule is: TSS = tijdsduur_in_uur * IF^2 * 100.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » ma 24 juli 2017 11:17

:roll: :roll: :roll: :roll:

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 24 juli 2017 11:35

Mijn wtf score zakt met elk nieuw gepost bericht
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 24 juli 2017 11:49

Thierry le Brun schreef:
ma 24 juli 2017 11:35
Mijn wtf score zakt met elk nieuw gepost bericht van Alexander.
Even gecorrigeerd. 8) :oeps:
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 24 juli 2017 11:54

indobesar schreef:
ma 24 juli 2017 11:49
Thierry le Brun schreef:
ma 24 juli 2017 11:35
Mijn wtf score zakt met elk nieuw gepost bericht van
Even gecorrigeerd. 8) :oeps:
Nee.. Met elke nieuwe afkorting en bijbehorende uitleg die langskomt.
Laatst gewijzigd door Thierry le Brun op ma 24 juli 2017 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 24 juli 2017 13:13

Thierry le Brun schreef:
ma 24 juli 2017 11:54
TSS FTP IF TP, dat is schijnbaar het nieuwe wielrennen.

Wanneer ik meer dan 2 van dit soort afkortingen in een post zie staan klik ik weg, dat scheelt me een WTF-gevoel ;-) Maar er zijn kennelijk mensen die wel begrijpen waar het over gaat, dus ga vooral door met het plaatsen van dit soort afkortingen in berichten :oke:
Querer es poder

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 24 juli 2017 13:16

Ik zie dat de HCI nog niet besproken is.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » ma 24 juli 2017 20:34

Bas schreef:
ma 24 juli 2017 13:13
Thierry le Brun schreef:
ma 24 juli 2017 11:54
TSS FTP IF TP, dat is schijnbaar het nieuwe wielrennen.

Wanneer ik meer dan 2 van dit soort afkortingen in een post zie staan klik ik weg, dat scheelt me een WTF-gevoel ;-) Maar er zijn kennelijk mensen die wel begrijpen waar het over gaat, dus ga vooral door met het plaatsen van dit soort afkortingen in berichten :oke:
Ik vind het zelf allemaal reuze interessant, maar kan er vaak geen kaas van maken. Mijn trainer zegt dan ook: "laat dat denken nu maar maar aan mij over..jij moet alleen maar trappen" :lol:

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » di 25 juli 2017 21:46

Inderdaad Bas en Goudhaantje :oke: Ik snap er geen reet van en het interesseert me net zo min. De enige cijfertjes die ik wel begrijp bij de Marmotte zijn 175 km en 5000 hm's. En ik weet inmiddels dat je daar heel moe van wordt als je dat fietsend moet afleggen.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 26 juli 2017 03:24

Het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt maar het gaat magisch klinken als je zaken die erg persoonlijk zijn en van diverse omstandigheden afhangen onterecht gaat relateren aan een abstract getalletje. Om die reden noemde ik het gegoochel met cijfertjes omdat TSS slechts staat voor de veroorzaakte vermoeidheid cq. belasting bij een bepaalde training. Coggan heeft dit bedacht zodat het mogelijk wordt een training op een objectieve wijze te kwantificeren. Zo staat bijvoorbeeld een uur voluit op 100% gelijk aan 2uur een beetje doortrappen op 70%. Beide trainingen leveren een TSS op van 100 maar ik denk dat ik niemand hoef te vertellen dat menig WTer meer zal afzien bij eerst genoemde. Ook zal het voor veel WTers niet zo hard zijn een score van 200, ofwel het dubbele van een uur voluit, te halen in een training van 3-4 uur. Ofwel de TSS zegt niets over de mate van afzien. Daarnaast zegt TSS alleen maar iets over het geheel van de training. Het kan dus best zo zijn dat een rondje doortrappen dezelfde TSS oplevert als een rondje waarbij je in het begin voluit bent gegaan en in het tweede deel rustig hebt uitgefietst of zelfs noodgedwongen omdat je de pedalen niet meer rondkreeg. Datzelfde geldt min of meer dus ook voor de IF omdat deze sterk aan elkaar gerelateerd zijn zoals ik liet zien in de vereenvoudigde formule.
Ook geldt bij de Marmotte nog een andere factor. Iemand die 2x zo lang over een beklimming doet maar niet zo veel langer over de afdaling zal een hogere IF scoren als hij de beklimmingen op een net iets lagere intensiteit doet. Dat komt omdat bij iemand die sneller is de afdalingen percentueel meer tijd in beslag nemen tov de totaaltijd.
Resumerend, je moet heel erg oppassen met abstracte begrippen als TSS en IF. En enkel gebruiken daar waar ze voor bedoeld zijn.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 26 juli 2017 03:55

kaj_666 schreef:
ma 24 juli 2017 06:20
Hmm ik kom voor de Marmotte op 484 TSS en 0,82 IF, maar ik denk wel dat mijn FTP wat onderschat was.. Stond geloof ik ingesteld op 307 watt of zo, terwijl ik tijdens de Grimpee 320 watt trapte voor 52 minuten, dus wellicht is 315 of zo als FTP eerder een accurate schatting, en dan gaat de IF natuurlijk naar beneden. Laat ik het zo zeggen, de Marmotte voelde niet als een dag waar ik tot het einde toe diep kon blijven gaan, dus dan is 0,82 IF bijna onmogelijk over die duur.

Ter vergelijking kom ik in de Vaujany tot 408 TSS en 0,78 IF, wat dan wel weer strookt met mijn idee dat ik me gedurende de week redelijk in vorm gefietst heb :)
Exact! En bij een betere schatting zal zowel de IF als de TSS lager uitkomen in jouw geval.

Nu hoor ik mensen al denken dat het niet zoveel uitmaakt. Maar je hebt ook nog zaken als een CTL, ofwel hoe goed je getraind bent. De TSS is weliswaar een objectieve maat om een training te kwantificeren, maar het zegt niets over het effect van een training bij een bepaald persoon. In het algemeen geldt dat een training met een zekere TSS beter verwerkt kan worden door iemand met een hogere CTL, maar dat hangt natuurlijk ook weer af van wat je de dagen ervoor hebt gedaan ofwel de ATL. Daarnaast hangt het ook weer samen met wat voor soort trainingen de CTL tot stand is gekomen. Iemand die louter op duur getraind heeft zal moeite hebben met een intensieve training en andersom zal iemand die louter intensief getraind heeft weer moeite hebben met een lange duurtraining.

Ofwel een gelijke TSS hoeft helemaal niets te zeggen dat de training hetzelfde effect heeft op twee verschillende sporters. Het hangt van ontzettend veel zaken af alsmede het terechte punt dat Kaj maakt dat het ook nog eens afhangt van de juistheid van de gebruikte variabelen, zoals bijvoorbeeld de gehanteerde FTP.

Het heeft dus vanwege ondermeer de volgende onzekerheden geen enkele zin om TSSen met elkaar te vergelijken
* Wat was de tijdsduur
* Hoe was het verloop van de rit
* Hoe goed ben je getraind en wat heb je getraind
* Wat heb je de dagen ervoor gedaan
* Is de gehanteerde FTP wel juist
* Hoe zit het met je algehele gesteldheid op dat moment

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » wo 26 juli 2017 08:29

En hoe zit het met het weer? Je kunt stellen dat dat voor iedereen hetzelfde is, maar de eersten gaan wellicht in een comfortabele 20 graden de Alp op terwijl de mindere goden een dikke 25 graden voor de kiezen hebben gekregen.

Bovendien gaat elke persoon anders om met temperaturen. Ik hoorde dat mensen het koud hadden tijdens de Marmotte. Zelf heb ik nergens last van gehad. Maar vorig jaar reed ik geen deuk in een pakkie boter tijdens de Criq (35 graden). Maar over de finish sprak ik iemand die zei 'ik heb lekker gereden vandaag'.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 26 juli 2017 08:41

harrebas schreef:
wo 26 juli 2017 08:29
En hoe zit het met het weer? Je kunt stellen dat dat voor iedereen hetzelfde is, maar de eersten gaan wellicht in een comfortabele 20 graden de Alp op terwijl de mindere goden een dikke 25 graden voor de kiezen hebben gekregen.

Bovendien gaat elke persoon anders om met temperaturen. Ik hoorde dat mensen het koud hadden tijdens de Marmotte. Zelf heb ik nergens last van gehad. Maar vorig jaar reed ik geen deuk in een pakkie boter tijdens de Criq (35 graden). Maar over de finish sprak ik iemand die zei 'ik heb lekker gereden vandaag'.
Ik vind het een koude editie.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » wo 26 juli 2017 08:59

Ik bedoelde eigenlijk te vragen of er in die ingewikkelde berekeningen ook rekening gehouden wordt met de weersomstandigheden die op elk persoon anders kunnen uitwerken.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 26 juli 2017 09:14

harrebas schreef:
wo 26 juli 2017 08:59
Ik bedoelde eigenlijk te vragen of er in die ingewikkelde berekeningen ook rekening gehouden wordt met de weersomstandigheden die op elk persoon anders kunnen uitwerken.
In principe niet expliciet via de berekeningen. Maar feitelijk is je prestatie van die dag dus ook inderdaad afhankelijk van je eigen vermogen om met de weersomstandigheden om te gaan dus impliciet wordt er wel degelijk rekening mee gehouden middels de IF. De ene dag zal je namelijk beter kunnen presteren dan de andere dag, ofwel dichter tegen je maximum. Ik kan bijvoorbeeld niet tegen koud weer en gedij goed bij temperaturen rond de 30 graden.

Bij de traditionele methoden kijk je naar de hartslag en deze wordt mogelijk beïnvloed door dergelijke omstandigheden. Daarom is het ook verstandig naar zowel vermogen als hartslag te kijken. Wijkt je TSS-P nu significant af van je TSS-HB dan is er zeer waarschijnlijk sprake van omstandigheden die invloed hadden op je prestatie, zoals bijvoorbeeld het weer maar ook vermoeidheid of een griepje oid.

Zoals je de vraag denk ik bedoelt is het anwoord dus nee.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » do 27 juli 2017 21:18

Zullen we het weer over de Mamotte fietsbelevingen gaan hebben? Ik heb er in iig van genoten. Koud op de Galibier, maar toch best wel weer warm op de Alp.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » vr 28 juli 2017 07:02

Vraag aan Arno/Dingo. Hoe heb je die enorme voorraad gelletjes, pilletjes, poedertjes en reepjes meegezeuld? Volgens mij goed voor de halve jaaromzet van de firma SIS.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 28 juli 2017 07:29

Goudhaantje schreef:Zullen we het weer over de Mamotte fietsbelevingen gaan hebben? Ik heb er in iig van genoten. Koud op de Galibier, maar toch best wel weer warm op de Alp.
Laten we dat maar weer eens gaan doen.

Op de Galibier kwam ik onderstaande vrouw tegen. Aangezien ik haar niet voorbij scheurde had ik voldoende tijd naar haar fiets te kijken. En toen ik haar voorbij was heb ik me even af laten zakken om er een foto van te maken.
Afbeelding

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » vr 28 juli 2017 09:06

harrebas schreef:
vr 28 juli 2017 07:02
Vraag aan Arno/Dingo. Hoe heb je die enorme voorraad gelletjes, pilletjes, poedertjes en reepjes meegezeuld? Volgens mij goed voor de halve jaaromzet van de firma SIS.
Ik had onder mijn Perfetto shirt het CTWT shirt, 6 vakken in totaal en alles opgegeten/gedronken op 1 zakje Energy poeder na.

Kluus
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Kluus » vr 28 juli 2017 09:08

Tijdens de Marmotte week vond ik ook wel dat het weer een hele grote invloed had. Persoonlijk heb ik het ook liever wat kouder dan warmer waardoor ik voor mijn gevoel echt een stuk meer heb afgezien tijdens de Vaujany (30-35 graden op het eind ofzo) dan tijdens de Marmotte, waar het op de Glandon bij ons nog wat frisjes was, maar nergens "te".

De cijfers wijzen natuurlijk iets anders uit omdat ik aan het einde van de Vaujany vanwege de hitte en mogelijk een beetje uitdroging een stuk minder kracht over had waardoor ik niet meer het vermogen kon trappen voor een top IF of TSS of SYAOP (voorruit 1 keer dan). Bij de Marmotte had ik een stuk meer over op het eind in ieder geval, maar als je puur naar de gegenereerde data kijkt heb ik daar meer afgezien... :roll:

Anyway, beide tochten heerlijk gefietst, tegen het einde van de Vaujany schoten nog afvallige ideeen als "Nooit meer een cyclo" door mijn hoofd. Gelukkig waren die gedachten na de finish snel weer weg en heb ik een week later echt kunnen genieten tijdens de Marmotte (daar geen van dit soort gedachten). :oke:

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » vr 28 juli 2017 10:18

Dingo schreef:
vr 28 juli 2017 09:06
harrebas schreef:
vr 28 juli 2017 07:02
Ik had onder mijn Perfetto shirt het CTWT shirt, 6 vakken in totaal en alles opgegeten/gedronken op 1 zakje Energy poeder na.
Ok. Maar waarom zoveel meezeulen?

Plaats reactie