LBL 23 april?

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: LBL 23 april?

Bericht door Bas » zo 24 april 2016 13:36

MEG schreef:Uiteindelijk viel het allemaal wel mee met het weer.
Om zeven uur vertrokken in de regen en die regen heidl zo'n beetje de eerste drie uur aan. Maar op dat moment was het nog niet echt heel koud. Ik schat een graad of zeven.
Daarna werd het droog en toen ik elf uur in Bastogne kwam zak ik zelfs af en toe een droog plekje op de straat. Gelukkig maar, want daar was het echt heel koud. Regen zou daar waarschijnlijk in de vorm van natte sneeuw zijn gevallen. Op de terugweg nog wat minuscule (hagel)buitjes gehad, maar die mogen geen naam hebben. Het begon pas weer echt te regenen toen ik om zes uur over de finish was. Eigenlijk was de grootste tegenstander de harde noorderwind die zelfs voor een polderstoemper zwaar was.

Zelf heb ik met het oog op de weersvoorspelling redelijk behoudend gereden. Normaal ga ik wat sneller van start, maar nu wilde ik alle energie sparen voor het geval dat. Dat was uiteindelijk niet nodig, maar desondanks was het weer een zware tocht. De zwaarte van deze versie van LBL kan moeilijk overschat worden. In feite rijd je een rondje ijsselmeer maar dan met meer dan 4000 hoogtemeters. En dan nog in deze weersomstandigheden.

Volgend jaar ben ik uiteraard weer van de partij, maar dan graag een mooie, zonnige editie. Dat mag ook eens wel. Ik heb deze tocht nu vier keer gereden en slechts een keer goed weer gehad.
Chapeau MEG! :oke: Ik heb net een 100+ rondje met hagel en regen gereden, moet er niet aan denken om dat 2,5 keer zo lang te maken en dan ook nog door de Ardennen :shock:

Was je de enige in Bastogne? De meesten zullen wel een heel stuk hebben afgesneden (en dat telt natuurlijk niet ;-) )
Querer es poder

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » zo 24 april 2016 13:37

Bas schreef:
MEG schreef:Uiteindelijk viel het allemaal wel mee met het weer.
Om zeven uur vertrokken in de regen en die regen heidl zo'n beetje de eerste drie uur aan. Maar op dat moment was het nog niet echt heel koud. Ik schat een graad of zeven.
Daarna werd het droog en toen ik elf uur in Bastogne kwam zak ik zelfs af en toe een droog plekje op de straat. Gelukkig maar, want daar was het echt heel koud. Regen zou daar waarschijnlijk in de vorm van natte sneeuw zijn gevallen. Op de terugweg nog wat minuscule (hagel)buitjes gehad, maar die mogen geen naam hebben. Het begon pas weer echt te regenen toen ik om zes uur over de finish was. Eigenlijk was de grootste tegenstander de harde noorderwind die zelfs voor een polderstoemper zwaar was.

Zelf heb ik met het oog op de weersvoorspelling redelijk behoudend gereden. Normaal ga ik wat sneller van start, maar nu wilde ik alle energie sparen voor het geval dat. Dat was uiteindelijk niet nodig, maar desondanks was het weer een zware tocht. De zwaarte van deze versie van LBL kan moeilijk overschat worden. In feite rijd je een rondje ijsselmeer maar dan met meer dan 4000 hoogtemeters. En dan nog in deze weersomstandigheden.

Volgend jaar ben ik uiteraard weer van de partij, maar dan graag een mooie, zonnige editie. Dat mag ook eens wel. Ik heb deze tocht nu vier keer gereden en slechts een keer goed weer gehad.
Chapeau MEG! :oke: Ik heb net een 100+ rondje met hagel en regen gereden, moet er niet aan denken om dat 2,5 keer zo lang te maken en dan ook nog door de Ardennen :shock:

Was je de enige in Bastogne? De meesten zullen wel een heel stuk hebben afgesneden (en dat telt natuurlijk niet ;-) )
Nee, hoor. Er reden er genoeg de lange afstand. Komt ook dat de splitsing al na 30 km is en dan heeft iedereen nog goede moed.

Hoorde trouwens net dat er gisterenavond om half tien nog mensen binnenkwamen. Ik moet er niet aan denken.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » zo 24 april 2016 15:11

Hulde MEG :oke: Voor de profs is het vandaag dus echt afzien, maar die krijgen er voor betaald!
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » zo 24 april 2016 19:58

Ik was ook van de partij zaterdag. Eerder zag ik zo'n lange rit in het begin van het seizoen niet zitten, maar dit jaar nam ik de stap. Laat gestart met een collega, net voor half 8. In Luik nog wat motregen, maar al gauw werd het droog. Wel erg koud. Gelukkig had ik me erg dik aangekleed en dat was geen overbodige luxe. Al gauw ontmoetten we nog een collega die alleen reed, zodat we gedrieën de hele dag doorbrachten. Tot Bastogne lekker wind mee en zoveel mogelijk gespaard in groepen. Ook niet als een gek de heuvels aangevallen. Leuk idee is dat om het eerste deel van de rit slechts één officiële helling te rijden en toch al ruim 2000 hm's onder de wielen te hebben. In Bastogne was het nog kouder en dat merkten we gelijk toen we na de bevoorrading getrakteerd werden op een snijdende tegenwind. Veel in groepen gereden, soms met een net te laag tempo. Maar we wilden zo weinig mogelijk sleurwerk doen.

De Cote de Wanne was de aftrap van het echte klimwerk en hier merkte ik dat mijn vorm er nog niet is of dat ik toch teveel gevergd heb in het eerdere deel. Het liep in ieder geval niet lekker meer, wat niet echt een geruststellende gedachte was met de hellingen die nog op het menu stonden in het achterhoofd. Dat werd dus ploeteren tot het eind, maar het was wel een fantastisch evenement. Op de Redoute liet het zonnetje voor het eerst zijn gezicht zien, maar warm werd het niet meer. Wel leuk om tussen de hekken en campers door te rijden. Tof al die aanmoedigingen. De klim zelf was een worsteling, evenals de Roche aux Faucons en St Nicolas. Gelukkig was ik in goed gezelschap zodat het niet eens opviel. Ook mooi, dat stuk vals plat in Ans tot de finish. Ja ja vals plat, zo leek het op tv altijd, wat een k* helling was dat zeg. Uiteindelijk waren we om een uur of 7 's avonds binnen. Prachtige dag en ik sluit wellicht volgend jaar weer niet uit.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » zo 24 april 2016 21:31

Afzien en jezelf overwinnen. Mooi werk mannen!

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » ma 25 april 2016 09:34

Wij (ik en drie vrienden) hebben donderdag besloten niet voor de volledig afstand te gaan. Hotel gecanceld. Dus vroeg vertrekken naar Luik. Geparkeerd naast Jan Willem en Inky; dat was een toevallig en grappig moment.
In de ochtend bespreking besloten zo laat als mogelijk van start te gaan. Dat lukte perfect met nog een lekke band 1 meter na de start. Uiteindelijk om 10:00 weer op de fiets voor een mooie fietsdag. De hele dag droog, af en toe een waterig zonnetje en niet al te koud. Op de Rosier vond ik het zelfs aangenamer dan vorig jaar. Het blijft een loodzwaar parcours. Ook de 160km dan. Wat deze tocht bijzonder maakt is de finale dwars door Luik. Normaal kom je daar niet, echter in dit kader is het machtig mooi. De Saint Nicolas blijft een lekkere klim zo op het einde. Jammer dat wij die kasseien klim niet deden.
Persoonlijk was het een dagje worstelen. Ik kwam niet in mijn overdrive. En vooral op de tussen stukken werd er door mijn maten flink door gereden. Rond de verzorgingsposten zaten we dan weer te lanterfanten.
En de Roche au Fokon..die ging prima..

Volgend jaar...niet weer de 160km voor 50 euro. Wellicht pakken we de volle afstand in de zomer op de GPS. 20 graden en windkracht 1 dan..
Biologisch

JAG
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Canyon Aeroad 8.0Di2

Bericht door JAG » ma 25 april 2016 22:04

Toch ook maar mijn belevenissen delen met jullie.

LBL heb ik gereden met mijn TA maatje. 3 jaar geleden tijdens de Marmotte elkaar leren kennen, contact gehouden echter samen fietsen is er nooit van gekomen. Als eerste kennismaking na 3 jaar en om te zien of we elkaar een beetje konden bijhouden het plan opgevat om samen LBL te rijden.

Om 06:45u kwamen we in Luik aan en parkeerde we de auto. Damn... regen. Gelukkig niet de voorspelde lage temperatuur, warm was het niet te noemen. Snel fietsen uit de auto, schoenen aan, repen in de rug en naar de start om nummer te halen. Uiteindelijke passeerde we de startlijn om 07:15u. Ons avontuur ging beginnen... Na een kilometer of 9 waren we eindelijk uit Luik (wat een troosteloze stad is dat toch...) en begonnen we aan onze eerste klim... O nee... Vals plat... Immers de eerste klim pas na 84km.

Na de eerste verzorgingspost gaf ik mijn maatje aan het iets rustiger te willen doen. We reden inmiddels 30,6 gemiddeld wat ik voor de resterende ±225km toch wel iets te hard vond gaan. Meer dan 160km had ik nog niet in de benen zitten en wilde nog wat overhouden voor de echte beklimmingen. Na 84km eindelijk de eerste beklimming. Côte de la Roche-en-Ardenne. Die ging lekker, echter met alle auto's en toch wel de vele fietsers niet altijd lekker kunnen doorrijden. Gelukkig was het ondertussen droog geworden en droogde zelfs de weg hier en daar op.

Toen Bastenaken, iets wat voor mij eigenlijk de grootste grap van de tocht is... Bastenaken in, eerste rotonde 3/4 en Bastenaken weer uit... Maar goed, na weer een korte stop goed gemutst en nog steeds goede benen reden we verder. Pats, vol de wind tegen en die was koud... Helaas (voor ons) gingen alle groepjes die voor ons reden te langzaam naar onze zin en hopte we dus van groepje naar groepje om na 130km te beginnen aan de 2e klim. Côte de Saint-Roch, een klim die je slechts centimeters biedt om in het juiste (lees heel licht) verzet te komen. Ook een klim die uit twee steile delen bestaat. Het eerste deel ging voor erg lekker, kon goed doorzetten en links-rechts haalde ik iedereen in. Het tweede deel vrijwel hetzelfde.. Tot halverwege, toen gingen de benen protesteren... De Wanne en Rossier vrijwel hetzelfde, lekker tempo kunnen rijden en vooral anderen ingehaald.

De echte "ellende" begon na een lange afdaling op 225km, La Redoute. Gevreesd, berucht, geliefd vervloekt... Hoe dan ook steil en mede door de afstand verschrikkelijk zwaar. Het stond er al afgeladen vol met campers voor het spektakel van de volgende dag. Wat het weer bijzonder maakte was dat het tijdens de beklimming begon te hagelen, dat kon er dan ook nog wel bij... Harkend kwam ik boven. Dat ik moe was, bleek wel omdat mijn hartslag ruim onder mijn omslagpunt bleef hangen. Achteraf bleek dat ik het met een 82e tijd niet eens heel slecht gedaan had. Met de ellende van La Redoute achter ons, maakte we ons op voor de finale. Niet zonder eerst nog ff een stuk 10% te moeten overwinnen wat uiteraard niet als klim was aangeduid... Rare jongens die Walen...

Ook de laatste twee beklimmingen gingen verrassend goed. Oké geen toptijden of ontzagwekkende souplesse, wel in een prettige cadans zonder het gevoel te moeten harken. De laatste kilometers hebben we het wat rustiger aan gedaan en vooral het volbrengen van de tocht een beetje in laten werken.
Uiteindelijk in iets meer dan 9,5 uur de rit volbracht met een gemiddelde van 28,5 km/u. Erg tevreden en met een goed gevoel naar huis gegaan dat het met de conditie wel goed zit. Op daar de TransAlp!

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » di 26 april 2016 09:12

Mooie verhalen hier zeg. Echt een knappe prestatie, en dan heb ik het nog niet eens over het weer dat de moeilijkheidsgraad nog eens extra opkrikte. :oke: :oke: :oke:

AG#99
Kinderzitje
Fiets: APEX Blackbuck

Bericht door AG#99 » di 26 april 2016 18:02

Mooie verhalen idd! Hoop volgend jaar ook de lange afstand te rijden.

Plaats reactie