La marmotte 2016

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Cube Agree/Red Bull
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: La marmotte 2016

Bericht door el_loco » ma 04 juli 2016 07:36

:oke: Mooi man, geweldige prestatie!
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » ma 04 juli 2016 09:21

Bravo, Bravo! Wat een geweldige prestatie Edian!

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » ma 04 juli 2016 12:27

Helemaal super!!! Top prestatie!

Ook mooi van Kenny.

Ben benieuwd naar de overige verhalen.

Halt
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Colnago CX1, Cinelli

Bericht door Halt » ma 04 juli 2016 13:01

Mijn verhaal is niet zo lang. Door een gebrekkig seizoen was de voorbereiding al niet optimaal. We waren een week van te voren in de omgeving en hebben maandag en dinsdag nog wat leuke cols gedaan. Col du Chaussy via Lacets de Montvernier, Col de La Madeleine via Montgellafrey, Col de Sarenne. Maar dinsdag bij het naar het hotel fietsen zijn we nog even aan een snel groepje aangehaakt op het vlakke, echter was dat voor mijn knie net te veel. Ik had al een hoop last van pijn in mijn rug en daardoor veel getrapt met een lage trapfrequentie (in de kleinste versnelling) maar daar kan mijn knie al niet goed tegen.

Daarna nog 1 keer een uurtje uitgefietst over de D1091 (vlak) en 3 dagen ontstekingsremmers genomen. Uiteindelijk besloten om wel te starten en dan op de top van de Glandon de definitieve beslissing te nemen want dat is het point of no return, als je eenmaal in Valloire bent en je kunt niet meer verder dan ben je het bokje.

Zo gezegd, zo gedaan en gedurende de klim werd het al heel snel duidelijk dat ik niet verder zou gaan dan de top. Onderweg naar boven ook nog even een paar woorden gewisseld met RoyS die ook met blessures kampte maar gelukkig wel de hele rit uit heeft gereden. Na een half uur wachten totdat de meeste deelnemers voorbij waren ben ik begonnen met de afdaling. Halverwege de afdaling kwam ik zelfs nog een paar heel moeilijk kijkende zielen tegen met een stuurbordje, die zullen geen leuke dag gehad hebben vrees ik.

Daarna heb ik de tijd besteed om RayRay4105 en Ronbrug aan te moedigen c.q. binnen te halen en ook nog even Edian op het podium kunnen fotograferen.

Nu blijft de vraag nog even wat ik met de BC aan moet. Ik kijk het nog even aan hoe de knie zich ontwikkelt.
Laatst gewijzigd door Halt op ma 04 juli 2016 14:50, 3 keer totaal gewijzigd.

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » ma 04 juli 2016 13:04

Zuur! Gelukkig dat je nog wat cols hebt kunnen meepakken, maar een DNF is natuurlijk niet waar je voor komt. Balen man.
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 04 juli 2016 13:09

Jammer Halt. Hoop dat je knie snel herstelt en dat je er bij de BC bij kunt zijn.

Halt

Bericht door Halt » ma 04 juli 2016 14:16

Rob T schreef:Jammer Halt. Hoop dat je knie snel herstelt en dat je er bij de BC bij kunt zijn.
Thx.

Hier nog even 2 foto's van Edian op het podium.
Afbeelding
Afbeelding

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 04 juli 2016 14:24

Echt onwijs knap Edian! Toffe foto ook met dat vuistje! :oke:
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Lethalp
Moderator
Fiets: Wilier Zero SLR

Bericht door Lethalp » ma 04 juli 2016 14:45

Even een verslagje van mijn belevenissen tijdens 10 dagen Franse Alpen rondom het rijden van de Trophee de l’Oisans:

Vrijdag 24 juni:
Wekkertje heel vroeg gezet, Edian kwam me rond 06.00u ophalen om af te reizen naar Camping le Plan in Allemont. Hier begon de eerste uitdaging dacht ik, alle spullen in de auto proppen, maar expert Edian had binnen No-time ook mijn spullen in auto en zo begon de reis. Na een paar korte tussenstops halverwege de middag gearriveerd op de camping waar Kenny ons al op zat te wachten.

Geen tijd om op het gemakje even de spullen uit te pakken, fietskleren aan en gaan. Samen met Kenny en Edian alvast een stukje van het parcours van La Vaujany gereden als verkenning. De klim naar Alpe d’Huez via Villard-Reculas en de Sarenne even meegepakt. Op de Sarenne mijn kompanen even vervloekt gezien het mijn eerste ritje in het hooggebergte was en ook nog na een autorit van zo’n 9/10 uur.

68km 1.572hm

Terug op de camping tentjes opzetten en de op donderdag gemaakte pasta even opwarmen.

Zaterdag 25 juni:
Vandaag een rustig ritje op het programma, niet te gek doen voor de cyclo van morgen. Wel alvast het eerste (steile) deel van Alpe d’Huez (tot la Garde) verkend voor de Prix des Rouses.

49km 821hm

Verder niks bijzonders, wel nog even bidonnen klaarmaken en wegbrengen voor morgen omdat we gebruik mogen maken van de bidonnenservice van een hotel in de buurt.

Zondag 26 juni:
La Vaujany
Cyclodag vandaag. De 1e wekker gaat om 04.00u voor het ontbijt, pfoe wat vroeg! Snel wat eten en nog even slapen. Om 06.45u vertrekken we met zijn drieën naar de start. We zijn er snel want de start is maar zo’n 4 km van de camping vandaan.

Edian en Kenny starten in het prioriteitsvak en we wensen elkaar nog snel even succes.
Om 07.15u klinkt het startschot. De eerste 25 km zijn grotendeels vals plat naar beneden en bij het stuwmeer zet ik even flink aan en schuif flink wat plaatsen op door een beetje tactisch door het peloton heen te sturen. Er wordt voor ons al snel een grote groep gevormd en hierachter vormen wij de 2e groep waarmee we naar de voet van de Col de la Morte rijden. Ik kies er meteen voor om op eigen tempo omhoog te rijden. Aan alle kanten wordt ik voorbij gereden maar voor ik bij de top ben weer diverse renners voorbij gereden welke eerst mij voorbij kwamen. Hierna gaat het weer naar beneden. Na een stukje dalen vals plat naar beneden en door de vallei op naar de Col d’Ornon. Ik zoek een groepje op welke mij mooi bij de voet kan afzetten, tussendoor nog een keer een bidonnetje gevuld omdat mijn groepje even bidonnen wou vullen. Doorrijden zou geen zin hebben, een peloton van een mannetje of 20 is toch wel lekker om door de vallei te knallen. Eenmaal aan de voet van de Ornon heb ik mijn groepje achter me gelaten en ben lekker op eigen tempo omhoog gereden, dit ligt mij wel! Wat minder steil en ik merk dat ik veel renners achter met laat, goed voor de moraal. Op de top van de Ornon staat Susan van het hotel als het goed is met mijn bidon. Ik zwaai met mijn lege bidon en al snel heeft Susan de goede bidon te pakken en gooi snel mijn lege bidon weg en pak de volle aan zonder te stoppen. Het lijkt haast wel koers. Redelijk rustig afgedaald omdat ik veel tijd op mijn groepje heb gewonnen, rustig eten en drinken in de afdaling en in de vallei weer een groepje opgezocht. Op naar de top van de Alpe en daarna door naar de Sarenne welke ik eerder deze week nog vervloekt had. Gelukkig ken ik de klim al door de verkenning van vrijdag. Op de klim op weg naar Villard-Reculas nog een CTWT’er gespot en even een kort babbeltje gemaakt. We nemen weer afscheid en ik rijd door, net voor het dorpje staat Maarten van het hotel weer klaar met verse bidonnen. Ik stop even om ze aan te pakken en krijg van Maarten nog een flinke zet mee. Op naar de Alpe. Op de top van de Alpe had ik het toch wel even zwaar, een paar alpencols is toch net even iets anders dan de Eiffel en Zuid-Limburg. Bij het kraampje met fourage even een rustmomentje ingelast, en even een colaatje erin. Door naar de Sarenne, dat gaat gelukkig weer goed. Nu is het nog zo’n 40 km naar de voet van de Vaujany en enkel bergaf en door de vallei. Wederom zoek ik een groep op aan het einde van de afdaling, niemand wil rijden en er wordt her en der wat gevloekt. Na een paar kopbeurten houd ik de benen stil maar er komt niemand voorbij, iets met bordjes leegeten en ik besluit nu dat de rest ook maar eens aan de beurt is. Uiteindelijk zijn er nog een paar sterke mannen over die wel naar de voet van de Vaujany gas willen geven, ik kies er voor om in het 4e wiel te gaan rijden zodat ik niet op het kantje gezet wordt. Nu nog de klim naar streep in Vaujany. Pfoe, best wel stijl kom ik achter en dat na 175 km koers. Gemiddeld nog zo’n 9% naar boven, maar ook hier haal ik wederom veel renners in en kom na 7:19:15 boven. Het eerste gouden brevet is binnen!
https://www.strava.com/activities/621715076

Boven gekomen zie ik al snel Kenny en Edian. Edian had blijkbaar geen superdag terwijl Kenny met verve iedereen achter zich heeft gelaten en even 1e wordt. Wat een prestatie! De eerste bloemen zijn binnen! We staan op het punt om met z’n vieren naar beneden te rijden (boven hebben we Frans welke ook bij ons op de camping staat nog gespot), opeens klinkt er door de speakers ‘Edian Verpoort’. Huh, dat is raar. Blijkt het dat Edian leider is in de Grand Trophee en zijn leiderstrui op mag komen halen. Leuk extraatje! We rijden snel naar beneden en besluiten aan te sluiten bij het pastabuffet en halen onze bidonnen weer op.

Naar start: 4km
La Vaujany: 181km 4.268hm
Naar camping: 9km

Maandag 27 juni:
Even rustig uitrijden vandaag, niks bijzonders. We verkennen aan de voet van de Glandon nog even een nieuw weggetje maar draaien uiteindelijk maar om omdat we niet weten waar we uitkomen.

37km 490hm

Dinsdag 28 juni:
Wederom rustig aan vandaag, morgen is er weer een cyclodag. We rijden via een zijweggetje de klim naar Les deux Alpes en keren op de top om en rijden weer rustig terug naar de camping.

60km 1.051hm

Woensdag 29 juni:
Prix des Rousses
Cyclodag vandaag. De 1e wekker gaat weer vroeg, om 05.00u weer ontbijt. Ik probeer een keertje Havermout. Op zich prima maar ik ben toch van het brood als ontbijt. We rijden met z’n drieën naar de start in Bourg d’ Oisans aan de voet van de Alpe d’Huez. Onderweg draaien we nog even af bij de Ornon om snel nog even warm te rijden. Vandaag een korte Cyclo over 40km via de Alpe d’Huez en de Vaujany. Niet mijn ding, véél te kort qua afstand omdat ik alles behalve explosief ben. Om 09.00u klinkt het startschot en er wordt gigantisch hard gestart. De eerste paar kilometer van de Alpe zijn stijl en een aantal parkeren gelijk en ik pik al enkele snelle starters op en rijd op eigen tempo maar naar boven. Voor mij vandaag de eerste keer de gehele klim van Alpe d’Huez. Op de Top rijden we via de vrachtwagenroute naar beneden om verder te dalen richting Villard-Reculas. Probleem hier is dat ze een week eerder een nieuwe laag asfalt en grind hebben gestort waardoor er een paar gevaarlijke kilometers in het parcours zitten, bij de start werd hier ook even flink op gehamerd door de organisatie. Ik besluit ook om geen risico’s te nemen en blijf rustig meetrappen om grip te houden, zodra het goede asfalt weer begint schroef ik het tempo weer op en daal zo verder naar het stuwmeer bij Allemont, ik pik nog snel aan bij een paar renners voor me om me zo af te laten zetten voor de klim naar Vaujany. De finish ligt iets hoger dan een paar dagen terug maar de bordjes met de resterende kilometers zijn niet verplaatst. Dus bij elke bocht dacht ik dat ik er was maar het liep toch net even wat langer door. Na 2:05:10 rol ik over de streep.
https://www.strava.com/activities/624560663

Meteen zie ik Edian en Kenny, en wat blijkt: wederom een overwinning! Edian wordt 1e en wordt gehuldigd. Top!

Na terugkomst op de camping eten we even wat en besluiten we nog even om een stukje de Glandon op te rijden.

Naar start: 21km
Prix des Rousses: 42km 1.769hm
Naar camping: 6km
Uitrijden: 21km 558hm

Donderdag 30 juni:
Rustig aan vandaag, ’s morgens krijgen we nog een flinke regenbui dus we besluiten op het gemakje eerst even boodschappen te doen. ’s middags klaart het weer op en we besluiten nog even kort te gaan rijden. We rijden een ritje in lijn en keren na zo’n 25km om. De vader van Kenny arriveert vlak nadat we terug zijn ook op de camping.

47km 397hm

Vrijdag 1 juli:
Vandaag een ritje met z’n vieren in plaats van drie. De vader van Kenny rijdt met ons mee. We besluiten om weer richting Les deux Alpes te rijden. Na zo’n 10km de klim op vind ik het wel mooi geweest, morgen is het tenslotte de dag waarvoor we gekomen zijn en ik besluit in een ruime haarspeldbocht in het zonnetje te wachten tot de rest ook is omgekeerd. We rijden weer rustig terug naar de camping. Wel nog even langs het hotel om te vragen of we voor La Marmotte wederom gebruik mogen maken van de bidonnenservice, was toch wel erg handig. Gelukkig geen probleem en ik breng voor het eind van de middag nog snel even 5 bidonnen met wat vast getapete reepjes eraan langs. Kenny gaat alvast zijn auto wegbrengen zodat zijn vader de dag erna over kan stappen van auto omdat niet alle wegen morgen zijn opengesteld voor gemotoriseerd verkeer. Een volgauto is toch wel handig als je voor de overwinning gaat. Op tijd naar bed, morgen is de grote dag.

55km 837hm

Zaterdag 2 juli:
La Marmotte
De grote dag is aangebroken, de cyclo der cyclo’s. Om 04.00u gaat de wekker voor het ontbijt, niet een super goede nacht gehad en enkele keren wakker geweest. Een beetje vermoeid werk ik ¾ Frans brood en een chocoladebroodje naar binnen en ga nog even slapen. Pff, de volgende wekker gaat en ik weet dat ik wel een beetje op moet schieten. Om 06.20u springen we op de fiets en rijden we naar Bourg, wat een drukte al! Overal komen we fietsers tegen. Net voor het centrum snel nog even wat vocht lozen en ik neem afscheid van Edian en Kenny welke vooraan starten, ik start een half uur later omdat ik een startnummer > 2.000 heb gekregen. Ik rijd door via de omleidingsroute naar mijn startvak en kom ergens op een achteraf parkeerplaatsje uit waar 2.000 medecoureurs zich verzamelen. Om 07.20 rijden de voorrijmotoren ons van de parkeerplaats naar de startstreep. De motoren rijden nog een keer fout waardoor 1.000 man zich met fiets en al moet omkeren en ik rijd mezelf vakkundig geheel naar voren waardoor ik zowat onder de startboog sta bij start. Vooraf nog even een korte mededeling van de organisatie, er ligt een flinke ijslaag over een stuk asfalt bovenop de Galibier waardoor de route iets wordt gewijzigd, allemaal prima.

Om 07.30u klinkt het startschot. Gezien ik vooraan ben gestart geen stress. Ik laat me vakkundig een paar posities afzakken en laat me lekker afzetten bij de voet van de Glandon. Uiteraard laat ik iedereen rijden en pak mijn eigen tempo en rijd naar de top en pik onderweg al een gigantisch aantal renners op welke zijn gestart in het vak wat een half uur eerder van start ging, dat gaat goed denk ik bij mezelf. Ook rijd ik Aad voorbij, staat ook bij ons op de camping en ik wens hem nog snel even succes. Een stukje voor de top van de Glandon de eerste bidonnenpost van het hotel, ik zwaai met mijn lege bidon en Susan snapt het meteen en pikt de juiste bidon uit de krat en ik kan in een moeite mijn bidon pakken, reepje eraf trekken, snel opeten, lege bidon weggooien en dat alles zonder te stoppen. 2 bochten verder is de top van de Glandon, filerijden. Wat een drukte! Hier is de eerste verzorgingspost van de organisatie en bijna iedereen maakt hier gretig gebruik van. Aangezien ik net een vers bidonnetje heb aangepakt wurm ik me door de meute heen haal in één seconde even een paar honderd man in. Ik begin aan de geneutraliseerde afdaling van de Glandon. In elke bocht staan seingevers, blijkbaar nogal een gevaarlijke afdaling al vind ik het allemaal wel meevallen, gewoon rustig aan naar beneden. In de vallei op naar de Telègraphe. Uiteraard wel in een groepje. We krijgen nog een voorrijmotor bij ons en in een lekker tempo rijden we gezamenlijk naar de voet van de klim. De Telègraphe ligt mij wel, wederom niet te steil en ik kan hier lekker doorrijden en pik wederom diverse mannen uit de eerdere startgroep op (te zien aan de diverse kleuren stuurbordjes). Ondertussen op de Glandon en de Telègraphe ook al diverse mannen met groene bordjes voorbij gereden, dat zijn de prioriteitsnummers. Deze hoorden dus duidelijk niet thuis in het allereerste vak. Net voor de top weer een bidonnetje aangereikt gekregen van Maarten en ik krijg wederom een zetje mee. Korte afdaling en de Galibier met zijn besneeuwde flanken komt op ons af. Wat een pokke col. Wellicht dat het de grote hoogte is of de combinatie met de Telègraphe maar na net voor de top mijn bidon te pakken bij de bidonnenpost besluit ik maar even kort rust te nemen en op het gemak wat te eten. Parkeren heet zoiets ja. Het leek me niet zo verstandig om me zo vol in een afdaling van 25km te storten. Na een korte tussenstop van een minuutje of 7 doe ik mijn lampjes aan (verplicht voor de tunnels) en begin ik aan de afdaling. Aan alle kanten nemen renners risico’s door iedere centimeter van de weg te gebruiken in de bochten. Ik blijf op mijn eigen weghelft zolang ik niet kan zien of er mogelijk toch een verdwaalde auto, motor of fietser omhoog rijdt. Er zijn er gelukkig nog een paar die hier net zoals mij over denken en een nieuw groepje wordt gevormd. Hiermee rijden we naar de voet van de Alpe. Hiervoor kan ik nog snel mijn laatste klaargezette bidon aanpakken en gelukkig kan ik in mijn groepje blijven rijden. Ik merk dat ik me weer herpakt heb na de Galibier. Nog ongeveer een uur en 13 km te gaan. Net voor de voet nog 2 gelletjes en een halve bidon naar binnen gewerkt. Ik begin aan de slotklim en rijd continu geparkeerde renners voorbij, goed voor de moraal en na La Garde schakel ik een tandje bij. Net voor ik aan de slotklim begin wordt het ovrrigend erg donker en wordt een half uur lang getrakteerd op een flinke regenbui, aangezien ik aan het klimmen ben vind ik het allemaal wel best, extra verkoeling. Na ongeveer een uurtje kom ik boven en schakel ik naar het buitenblad en schakel achter nog maar wat op om met de laatste krachten nog een sprintje te trekken naar de streep. Zeiknat rol ik na 7:24:50 over de streep, wederom een gouden brevet!
https://www.strava.com/activities/627668194

De doelen zijn behaald! Frank, Edian en Kenny staan me al op te wachten en ik wordt gefeliciteerd. Ik krijg te horen dat Kenny 1e is geworden en zijn grootste concurrent heeft geklopt. Edian wordt knap 10e. Wat een prestaties! Kenny wordt aan alle kanten gefeliciteerd en iedereen heeft zijn doelen behaald deze week! Frank staat gelukkig ook klaar met een tas met droge kleren welke ik de dag van te voren had klaargelegd in de auto. Wellicht dat Frank nog wel het meeste stress van allemaal heeft gehad vandaag om Kenny telkens op tijd te voorzien van zijn bevoorrading. Ik kleed me snel even om drink en eet snel wat. Nu is het nog wachten op het podium. Edian mag wederom zijn leiderstrui ophalen en Kenny krijgt uiteraard de bloemen mee! Snel terug naar de camping en tijd voor een pizza en pilsje.

Naar start: 11km
La Marmotte: 173km 4.791hm
Naar camping: 18km

Zondag 3 juli:
La Grimpée de l’Alpe
Oei, wekker om 06.00u en nog veel te doen voor de start om 09.00u. We moeten voor de start van de camping af dus we moeten onze spullen nog inpakken, tentjes afbreken etc. Ik ga ondertussen ook maar even naar de bakker om wat ontbijt te regelen. Uiteindelijk alles optijd geregeld, we rijden de auto’s van de camping af en zetten ze op de naastgelegen parkeerplaats. Om 08.15u rijden we voor de laatste keer richting Bourg. Deze weg kan ik ondertussen dromen. Wederom rijden we een stukje de Ornon op om warm te rijden maar auw wat doet dat pijn! Allemaal zuur van gisteren in de benen. Om een paar minuten voor 9 komen we aan bij de start, en met Kenny erbij levert niemand commentaar als je jezelf met fiets voorin het startvak frot. Een uur afzien nog en dan is het klaar. Om 09.00u klinkt het startschot en ik kom zelf amper vooruit. Ik kan na La Garde nog wel even opschakelen maar al gauw is het wel gedaan. Ik rijd rustig verder naar de top en zet uiteindelijk een nog mindere tijd naar dan gisteren als slotklim. Oei, niet zo best. Volgens Edian en Kenny heb ik het Frans-syndroom.
https://www.strava.com/activities/628386107

Op de top blijkt nog dat Edian 3e is geworden, alweer podium! Kenny pakt de eindoverwinning in de Trophee de l’Oisans. Wat een topweek! Iedereen heeft zijn persoonlijke doelen behaald en de Fransen zullen vast niet zo blij zijn geweest met enkel Nederlandse overwinningen.
We dalen terug af naar de camping, ieder met een rugzakje met prijzen. Snel fietsen op de fietsendrager, douchen, bidonnen ophalen van de Marmotte en terug naar Nederland. Lange autorit voor de boeg, ik ben best vermoeid en doe een dutje. Onderweg even een Burger King opgezocht en neem het stuur over, Edian slaapt ondertussen ook in en omstreeks 22.30 kom ik weer thuis aan. Monique is ook zichtbaar blij dat ik na 10 dagen weer thuis ben.

Naar start: 16km
Grimpée de l’Alpe: 14km 1.070hm
Naar camping: 19km

Overall:
Alles bij elkaar een super ervaring, hooggebergte zal nooit mijn specialiteit worden maar mooi is het zeker! Wat mij betreft volgend jaar op herhaling. In het klassement van de Trophee de l’Oisans nog 34e geworden, maar weinig renners welke alle 4 de cyco’s hebben gereden. Ook weer nieuwe vrienden gemaakt op de camping, erg leuk.

Totale afstand: 852km
Totale hoogtemeters: 18.443m
Laatst gewijzigd door Lethalp op ma 04 juli 2016 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » ma 04 juli 2016 14:58

indobesar schreef:Echt onwijs knap Edian! Toffe foto ook met dat vuistje! :oke:
Haha moet zeggen dat ik niet blij was hoor, eerder chagrijnig :roll:. Podium in de categorie was in zicht en ik baalde eigenlijk dat dat niet meer was gelukt door de mindere finale. Maar overall wel een topweek natuurlijk!

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » ma 04 juli 2016 15:40

Wauw, na al die succesverhalen tijd voor een verslag uit de achterhoede:

Na een mislukte voorbereiding met veel te veel werk en te weinig training was het vorige week zaterdag tijd om af te reizen naar Savine le Lac voor de DBA fietsweek met Rini, Maarten, Erik, Gijs, Sjoerd en Ruud. Die begon maandag met een prachtige beklimming van de Col Agnel (u weet wel, die van Kruiswijk..)

Heerlijke tocht maar ik schrok van de conditie. Hoewel de eerste dag in de bergen altijd harken is ging het deze keer wel erg moeizaam. De ruim 2.000 hoogtemeters hakten er aardig in en de schrik voor de volgende dag, de Trois Cols bij Barcelonette zat er danig in. Maar goed, je bent er, het is mooi weer dus waarom niet?

Maandag dus vroeg uit de veren voor een autotocht van 50km. Parkeren en meteen vanuit vertrek de col d'Allos op. Km of 17 maar... Met de handrem er op ging dat goed.

Die handrem was nodig vanwege col 2, de Champs. Die was een km of 12 bij schrikbarende %'s. Weer kwam ik als laatste boven maar tot mijn vreugde hield ik een groot deel van de klim iedereen behalve Sjoerd in het oog. Even dacht ik nog Erik in te rekenen maar dat was te hoog gegrepen. Vandaar was het afdalen naar de Cayolle en een km of 25 omhoog peddelen aan 5%. Dachten we gezien te hebben de avond ervoor. Helaas een verkeerd profiel bekeken en de bleek het, na een aanloop van 5km bij 5% de daarop volgende 15km niet of nauwelijks onder de 7% te komen... Helemaal naar de kloten gegaan. Ik heb halverwege 3km lang tevergeefs geprobeerde een gat van 30 meter naar een zwoegende Erik dicht te rijden. Dat lukte pas toen hij inhield (alsof het nog langzamer kon). Ik moest echt van de fiets en we besloten op Gijs te wachten. Dat duurde te lang dus maar weer door. Werden we 10 minuten later door een luid toeterende auto ingehaald met op de passagiersstoel, jawel, Gijs :-). Afijn, erg lang geleden dat ik zo naar de kloten was dus dinsdag rustdag. Dat was echt geen straf in het huis waar we zaten. Van alle gemakken voorzien, prachtig weer en prachtige omgeving. Om over het gezelschap nog maar te zwijgen.

Woensdag volgde, na helaas afscheid te hebben moeten nemen van Maarten, nog een rondje rond het meer met de hele bubs, dus inclusief Rini. Dat ging niet zonder problemen want Rini kreeg in de klim een klapband... Sjoerd daalde terug om 'm te helpen en zo kwam alles weer heelhuids thuis.

Na nog een rustdag was het vrijdag, na helaas afscheid te hebben moeten nemen van Gijs en Sjoerd, tijd om te verkassen naar Freney, een plaatsje aan de route van de Marmotte. Na een vermoeiende reis (slechts twee uur maar alleen maar bergen) ging het ophalen van de inschrijfbewijzen vlot en zaten we om 4 uur klaar om effe te niksen en daarna te eten. Komt Erik met de mededeling dat zijn DI2 (ja Tom, van Shimano) niet meer werkt. Met gierende banden richting de fietsenmaken in Bourg die na een uur of 2 en het volledig demonteren van Erik zijn fiets met een laatste poging het probleem vond. Pfew, dikke opluchting...

Zaterdag was het dan zover: mijn 5de Marmotte. Omdat een verbetering van mijn PR (de oorspronkelijke bedoeling) er van geen kanten in zat had ik al eerder besloten om Erik bij te staan in zijn eerste Marmotte. Dat was hopelijk wel te doen en natuurlijk wel zo gezellig. Ruud staat in een vroeger startvak en is al eerder vertrokken. Na het verlate startschot (poepie druk) heb ik het eerste stuk naar de voet van de Glandon alleen maar op Derijks lopen inpraten om het rustig aan te doen. Met als resultaat dat hij er bij het begin van de klim, volledig bezeten door een overdosis adrenaline, als een gek vandoor ging. De afspraken waren echter duidelijk dus ik liet 'm lekker zijn gang gaan. Ik concentreerde me op mijn eigen lijf want geplaagd door allerlei kleine gebreken had ik er maar weinig vertrouwen in. Achteraan starten heeft echter als voordeel dat je veel inhaalt en dat deed de motivatie goed. Heel voorzichtig dus de Glandon beklommen en na me door de drukte op de top te hebben geworsteld dook ik de afdaling in op zoek naar Erik. Die kreeg ik veel eerder dan verwacht in het vizier. Even met elkaar gesproken (snap er niks van, ging geweldig, lage hartslag, voelde mijn benen niet) en daarna ging ik door was samen dalen gaat niet. Beneden paar minuutjes gewacht en samen dat klote stuk valse plat gedaan. De hele week had ik gezegd dat we daar geen kopwerk moesten doen, dan maar een paar minuten verspelen. Het ging echter zo langzaam dat ik tot verbazing van Erik de groep achter me liet om toch maar een beetje door te rijden. Na een km of 5 kreeg ik gelukkig hulp van een paar passerende Belgen en daarna ging het in de luwte naar de Telegraph. Die hebben we al kletsend en mensen inhalend helemaal samen gedaan. Een km of 2 voor de top kwam Erik met de mededeling dat hij bij de pauzeplek even een banaantje wilde eten. Ik kreeg meteen Transalp beelden op mijn netvlies en in de voor mij kenmerkende vriendelijke bewoordingen drong ik er op aan om toch maar te gaan dalen en drinken te pakken bij de fontein in Valloire. Gelukkig liet Erik zich overhalen en al snel beginnen we aan de Galibier. Tot aan de oversteek bij Plan Lachat samen, daarna liep ik een beetje bij Erik weg. De beentjes wilden nog volop en de afspraak was om boven te wachten. Een paar honderd meter voor de afslag naar de top begint het echte te spetteren en trek ik snel even armstukken en windjack aan. Tot mijn verbazing gaan we daarna niet omhoog maar moeten we door de tunnel. Reden: weg afgesloten wegens sneeuw en ijs. Huh? Meteen dwarrelen daarna de eerste natte sneeuwvlokken naar beneden. Ik duik de tunnel in in de hoop dat het aan de andere kant beter is. Lauw loenen... De temperatuur is gedaald naar 7 graden ( aan het begin van de klim was het 27!), het regent dat het giet en de stormachtige wind maakt het er niet beter op. Ik ga er van uit dat Erik begrijpt dat ik hier niet ga staan wachten en duik de afdaling in. 40 km lang storm en regen en de temp wil maar niet omhoog. Bij het naderen van het eind van de afdaling zit ik als een gek te bibberen, heb geen gevoel meer in mijn vingers en ben zeiknat. Echter, ons huisje bevindt zich langs de route..... Ik rij de parkeerplaats op, flikker de fiets in het gras, ren naar boven en spring onder de hete douche. Heerlijk! Na een kwartiertje kijk ik uit het doucheraam en zie net Erik voorbij komen. Snel afdrogen, droge kleren aan en naar Erik toe, die een eindje verderop bij Rini staat na te bibberen (het is inmiddels droog). Even slaat me de schrik om het hart als hij zegt te willen stoppen maar dat blijkt een geintje. Dus ras naar de Alpe waar we gezamenlijk omhoog gaan. Tot mijn vreugde houden zowel Erik's als mijn benen zich prima en kunnen we zonder al te veel lijden omhoog. Toch weer met natte ogen gaan we om een uur of 6 over de finish. Ik trots op mijn 5de, Erik op zijn eerste. Ruud heeft een zware dag maar rijd ook zijn 3de zonder al te veel problemen uit. Rini is zo vriendelijke om Erik en mij aan het begin van de klim naar het huisje op te halen, die 6 km waren echt teveel van het goede geweest.

Eric
Carbon Racefiets

Bericht door Eric » ma 04 juli 2016 15:40

dubbelop

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » ma 04 juli 2016 16:38

Mooie prestaties heren! :oke:
En nog veel beter leesvoer :D ;-)

Halt

Bericht door Halt » ma 04 juli 2016 16:47

Echter, ons huisje bevindt zich langs de route..... Ik rij de parkeerplaats op, flikker de fiets in het gras, ren naar boven en spring onder de hete douche. Heerlijk! Na een kwartiertje kijk ik uit het doucheraam en zie net Erik voorbij komen. Snel afdrogen, droge kleren aan en naar Erik toe
Jij bent de eerste waar ik van hoor dat ie tijdens een wedstrijd even gaat douchen :lol:

Proeme

Bericht door Proeme » ma 04 juli 2016 20:48

Lethalp schreef:dagboek
mooi geschreven. Inspirerend verhaal.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » ma 04 juli 2016 21:09

Geweldige prestaties van een ieder!!! :oke:
En mooie verhalen!
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » di 05 juli 2016 07:44

Mooie verhalen allemaal. Krijg er bijna weer zin in om hem zelf te gaan rijden....
Op naar de Velomediane!

Eric
Carbon Racefiets

Bericht door Eric » di 05 juli 2016 07:49

Halt schreef:
Echter, ons huisje bevindt zich langs de route..... Ik rij de parkeerplaats op, flikker de fiets in het gras, ren naar boven en spring onder de hete douche. Heerlijk! Na een kwartiertje kijk ik uit het doucheraam en zie net Erik voorbij komen. Snel afdrogen, droge kleren aan en naar Erik toe
Jij bent de eerste waar ik van hoor dat ie tijdens een wedstrijd even gaat douchen :lol:
We hebben er ook smakelijk om gelachen :lol: . Het meest hilarische was nog wel dat ik mijn maat door de bocht zag gaan vanuit de douche :eek: Maar ik kan je verzekeren dat het een van de lekkerste douches ooit was

concorde

Bericht door concorde » di 05 juli 2016 18:36

Mooie verslagen en leuk om te lezen. En ook goede prestaties neergezet!

Edian, fantastisch man, die 10e plek! :oke:

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » di 05 juli 2016 20:38

Mooie verslagen, heren :oke: ! Zal ik dan toch.... :roll: :knor:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Goudhaantje
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » di 05 juli 2016 20:52

harrebas schreef:Ik hoorde trouwens dat de versie van dit jaar door de Galibiertunnel ging en niet over de col. Ja, dat is nou jammer, dat telt het niet. Volgend jaar opnieuw een kans ;-)
En? Klopt dit gerucht?

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » di 05 juli 2016 21:08

Goudhaantje schreef:
harrebas schreef:Ik hoorde trouwens dat de versie van dit jaar door de Galibiertunnel ging en niet over de col. Ja, dat is nou jammer, dat telt het niet. Volgend jaar opnieuw een kans ;-)
En? Klopt dit gerucht?
Ja het klopt. Scheelt 1km klimmen en 1km dalen. Maar de weg om het meer is nu langer vanwege de ingestorte tunnel en hier zitten ook wat hoogtemeters in. Dus als we zo gaan kijken met de ingestorte tunnel komt er nooit meer een Marmotte die telt. Sterker nog, sinds de Croix de Fer er uit is is er geen Marmotte meer die telt als je zo kijkt :p.

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » wo 06 juli 2016 07:39

Sinds de Croix de Fer er uit is heb ik hem dan ook niet meer gereden. Het was het toch net niet meer....

Maar met de verhalen begint het toch wel weer te kriebelen. Zal ik dan toch nog een keer???
Op naar de Velomediane!

chinook
Fiets met zijwieltjes
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » wo 06 juli 2016 13:12

Mooie verslagen mannen! Kriebelt bij mij om misschien volgend jaar ook eens een poging te wagen :)

Feddesman
Kinderzitje
Fiets: Fondriest TF3 1.2 DI

Bericht door Feddesman » wo 06 juli 2016 19:10

chinook schreef:Mooie verslagen mannen! Kriebelt bij mij om misschien volgend jaar ook eens een poging te wagen :)
Ik ga het 2017 zeker proberen.Nu nog even een strijdplan bedenken.
Iemand nog tips?
Ik zat zelf te denken om via tour vancance te gaan ( week verblijf incl trainingstochten)
Voor de rest elke maand limburg,ardennen luxemburg 180 + km tourtochten.
Rest nog een trainings schema en voeding schema .

Plaats reactie