Tour de Kärnten 21-26 mei 2016

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Rose/Canyon
CTWT-lid: Ja

Re: Tour de Kärnten 21-26 mei 2016

Bericht door el_loco » vr 20 mei 2016 07:34

Sterkte Herman, dubbel balen zo`n slecht bericht op een slecht moment! En veel succes voor Ronald natuurlijk. (of moet ik jou ook sterkte wensen met dat pak sneeuw... ;-) )
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

MJW
Carbon Racefiets

Bericht door MJW » vr 20 mei 2016 08:30

Sterkte Herman en succes Ronald. Het CTWT wknd was een goede voorbereiding!
Afbeelding

Orbi
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » vr 20 mei 2016 15:28

Sterkte Herman en de tdK is mooi maar tenslotte maar een fietstochtje.
Ronald succes in het mooie Karinthië

concorde

Bericht door concorde » vr 20 mei 2016 17:38

Ronald, succes en veel plezier in Karinthië. Ik ben benieuwd naar je verslag van de koers.
En Herman, sterkte met de gezondheid van je vader.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » vr 20 mei 2016 18:46

Bedankt allemaal voor het medeleven. Ik wens Ronald heel veel succes en plezier daar :oke: Dat gaat vast lukken want het is een prachtig evenement. Ik ga het met pijn in mijn hart op de voet volgen. Overigens dacht ik dat Martijn (Martinello) ook had ingeschreven. Daar lees ik niks over.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

pesah
Aluminium Racefiets
Fiets: Een mooie

Bericht door pesah » vr 20 mei 2016 19:56

Veel plezier Ronald. geniet ze!

Heel veel sterkte Harrebas!

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » vr 20 mei 2016 21:35

harrebas schreef:Overigens dacht ik dat Martijn (Martinello) ook had ingeschreven. Daar lees ik niks over.
Dat komt nog wel ;-) Bescheiden jongen he, maar we zijn hier inderdaad samen.

We denken aan je! Vanavond won trouwens een andere Martijn (Martijn Korstanje), jou ook bekend begreep ik, het avondcriterium in Feldkirchen ex aequo met een Duitser. Volgens de tijdwaarneming met exact dezelfde tijd. De Duitser lag ruim op kop maar ging stuk en ook nog te vroeg juichen waardoor hij er naast kwam.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » vr 20 mei 2016 21:46

Leuk dat Martijn Korstanje gewonnen heeft :oke: Aardige gozer. Heb ik vorig jaar leren kennen tijdens de TdK. Heel veel succes allemaal morgen! De eerste helling is vrij stevig, de tweede is een loper en het laatste stuk is glooiend. Met goede benen kun je daar knallen.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » ma 30 mei 2016 21:24

Hier een verkorte versie van de verslagen op mijn blog. Mooi evenement ! Zeker aan te bevelen als je van competitie houdt maar na een week de volgende dag gewoon weer wilt kunnen werken.

Verslag van zes etappes rond de Ossiacher See in Karinthië.

Eerste etappe

Direct na de neutralisatie begint de eerste klim van de dag, de Zammelsberg. Geen site die em kende dus we moesten het doen met het grove profiel van de organisatie. De klim is zeer onregelmatig met steile kilometers (12%) en relatief vlakke stukken tussendoor. Het ging erg goed, ik kon lekker mee klimmen met de meute. Liet me wel een beetje meeslepen door het hoge tempo, maar ach, we zien wel waar het schip strandt. De afdaling vond ik niet lekker. Slecht wegdek en behoorlijk steil met enkele verraderlijke bochten. Ik moest duidelijk weer wennen aan het dalen. Na de afdaling een stuk vlak waar ik in een mooi groepje zat. De tweede klim van de dag, de Pisweg (geen grap) ook weer boven de 10%. Aan het einde vlakte die wel af maar het hakte er flink in. Dalen ging al wel weer iets beter.

Bij de ravitaillering na 60 km had ik eigenlijk nog weinig trek om iets te eten. Beginnersfout. Toch eten. Ook te weinig gedronken waarschijnlijk want 10 kilometer voor het einde bij een klein klimmetje kreeg ik een behoorlijke krampaanval. In de berm geprobeerd me wat op te richten maar dat lukt niet. Een motorrijder kwam kijken en ik gaf aan dat ik niks meer te drinken had. Is hij bij een verkeersregelaar wat te drinken gaan halen. Echt fantastisch. Na het drinken ging het weer en rustig naar de finish uitgebold. Wel wat tijd verloren, maar who cares...

186e overall en 29e in mijn categorie (45+).

Afbeelding

Tweede etappe

Eerste stuk van de tijdrit was vlak met af en toe een klein golfje in het landschap. Ondanks dat de route officieel niet verkeersvrij was verder nergens oponthoud. Super geregeld allemaal. De route is om de Ossiacher See heen. Aan de noordzijde van het meer (na Villach) eerste – wat voelde als een – bultje. Op tweederde van de route een klimmetje en vlak voor de finish nog een die wat meer was dan een rimpeling. Ik kon in tijdrijdhouding blijven zitten en hoewel de snelheid op de klimmetjes soms even onder de 30 zakte, bleef ik in mijn ritme. Heerlijk gereden en kon tot aan de finish door blijven gaan. Lekker gevoel !

Officiële tijd 57:59 over 39,5 km. (40,9 gemiddeld) 54e overall vandaag en 9e in mijn categorie.

Afbeelding

Derde etappe

Wederom prima weer aan de start dus het was weer kort-kort. Na de neutralisatie van 12 kilometer ging het los met een korte makkelijke klim om erin te komen. Benen leken goed, weinig last van gisteren. De tweede en derde klim liepen ook best prima. Tussen de tweede en derde klim zat een lang stuk vlak waar ik in een mooie groep zat. Er werd goed samengewerkt. Bovenaan de derde klim was de ravitaillering. Geleerd van dag 1. Bidons maar even bijgevuld en wat gegeten. Groep waarmee ik naar boven was gereden was em alleen nu wel gepeerd in de afdaling. Ben niet zo’n beste afdaler, dus rustig aan gedaan en kwam er niet meer bij. Op het vlakke stuk dat volgde zat ik daardoor helaas wel alleen.

Vijf kilometer voor de finish begon de slotklim naar Buggl in Bach (volgens Strava de Rittolach). Een klein smal weggetje van gemiddeld 10%. Met de nadruk op gemiddeld. Ik telde ongeveer 8 stukken van 14-15% steeds gevolgd door een vlakke haarspeld of een vriendelijke tegemoetkoming van onder de 10%. Veel harken dus. Maar dat gold voor meer mensen zo te zien. Ik haalde nog een paar mensen in die ik bovenop de voorlaatste klim had moeten laten gaan.

In de klassering ietsje beter gepresteerd dan bij de eerste etappe. 166e overall en 27e in mijn categorie.

Vierde etappe

Op het programma vandaag de klimtijdrit naar Dobratsch, beter bekend als de Villacher Alpenstrasse. Een klim van 16 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 7%. Met enkele vlakke stukken en daardoor ook kilometers van boven de 10%. Hoewel ik er onderweg niet echt oog voor had, is het een schitterende klim. Je rijdt veel tussen de bomen, maar eenmaal op de top heb je een schitterend uitzicht.

Mooi tussendoortje in zo’n week. Mannen die voor je staan in het klassement laat je nu achter je en andersom ook op achterstand gereden door mannen die achter me stonden. Per saldo ongeveer gelijk gebleven ondanks de grote tijdsverschillen. Mijn tijd was 1:16. De winnaar deed het in een kleine 50 minuten…

Overall 176e vandaag en mijn categorie 28e.

Vijfde etappe

Mooie beklimmingen en vergezichten, geen gekkigheid met steile stukken en fijne lopende afdalingen. In totaal 1410 hoogtemeters en 94 kilometer. Inclusief de terugtocht naar het appartement toch nog zo’n 120 kilometer gefietst vandaag.

Direct na de neutralisatie een klein bultje waar ik met wat gehark bij een grote groep kon blijven waar ook Martinello in zat. Was wel lekker want er volgde een behoorlijk stuk vlak tot aan de voet van de tweede wat serieuzere klim die goed liep. Ook hier kon ik bij veel mannen blijven die ik eerdere dagen had moeten laten gaan. Na de tweede klim van de dag volgde een stuk vals plat waar ik een beetje van groep naar groep reed. De derde klim ging naar Bad Kleinkirchheim. Wat steilere stukken afgewisseld met vals plat. Al met al goed te doen. Na de langste klim van de dag volgde een vlak stuk met de wind van voren. Ik kwam in een groep van een man of 8. Er werd niet hard gereden, maar wel goed samengewerkt. Ik deed mijn kopbeurten maar had even geen zin om me uit te sloven en herstelde zo van de inspanning tot dusver.

De vierde klim was gemiddeld 4% maar zeer onregelmatig. Had hier echt wel wat over voor mijn gevoel. Na deze klim een afdaling vals plat naar beneden. Nog even volle bak tot aan de voet van de finishstraat. 1000 meter omhoog. Lekkah.

Vandaag 151e overall en 27e in mijn categorie.

Zesde etappe

Een relatief vlakke etappe: 100 kilometer met 1060 hoogtemeters. Tot kilometer 80 een glooiend landschap en aan het einde twee beklimmingen. Omdat de etappe vrij vlak begon was het meteen volle bak. Met hoge snelheid brak het peloton in twee stukken en zat ik in de tweede groep. Helaas snel een vrij grote valpartij waar ik vlak achter zat. Door het gras en proberen weer op snelheid te komen. Een deel kon doorrijden en ik probeerde er een tijdje achteraan. Kwam nog aardig in de buurt maar na een kwartier volle bak kwam ik tot de conclusie dat dit een hopeloze chasse patate was. Gewacht tot ik ingehaald werd en ik kwam in een klein maar mooi groepje met o.a. de latere winnaar van de categorie 60+. Pffff, hopelijk fiets ik dan ook nog zo hard… Er werd goed samengewerkt. De groep bleef eigenlijk de rest van de rit zo’n beetje bij elkaar.

Bij het begin van de klim van de dag, de Vorderberg, moest ik er als eerste van de groep af. Er volgde een steil stuk waar ik niet mee kon met de rappe mannen. Laatste stuk met veel klimwerk weliswaar alleen gefietst maar het voelde goed: achterblijvers uit mijn oude groep in zicht en uiteindelijk ook de finish.

Uitslag: vandaag 146e overall en 25e in mijn categorie. In het eindklassement 154e geworden overall en 27e in mijn categorie (45+).

Afbeelding

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » di 31 mei 2016 07:13

Leuk verslag, van een mooi evenement als ik het zo lees! :oke:
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » di 31 mei 2016 07:55

Mooi Ronald. Leuk verslag en zo te zien een goed georganiseerd evenement. Komt op de to-do-list...
Op naar de Velomediane!

EvertS
Kinderfiets
Fiets: Dogma F8

Bericht door EvertS » di 31 mei 2016 11:58

PrinceHeerlijk schreef:Leuk verslag, van een mooi evenement als ik het zo lees! :oke:
+ 1

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 31 mei 2016 12:10

:oke: :oke: waar verbleven jullie? Iets van de organisatie of zelf geregeld? En op 1 plek of meerdere?

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » di 31 mei 2016 12:22

Jan Willem schreef::oke: :oke: waar verbleven jullie? Iets van de organisatie of zelf geregeld? En op 1 plek of meerdere?
We hadden zelf een appartement gehuurd. Alle starts (muv de klimtijdrit) zijn in Ossiach. Nagenoeg iedereen verblijft daar dan ook.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 31 mei 2016 12:25

Dit is trouwens wel het moment om je goede vorm te gelde te maken in de L3B! ;-)

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » di 31 mei 2016 14:04

Jan Willem schreef:Dit is trouwens wel het moment om je goede vorm te gelde te maken in de L3B! ;-)

Ja goed idee. ik ben alleen bang dat ik dat weekend het gras moet maaien.

Ik had trouwens nog een stukje geschreven over de verschillen tussen deze tour en die andere. http://www.ronaldhendriks.nl/tour-trans ... e-karnten/

Proeme
Carbon Racefiets

Bericht door Proeme » di 31 mei 2016 15:11

ik moet eerst eens gaan ontdekken of ik klimmetjes eigenlijk wel leuk vind, maar ik denk het wel dus deze tour komt op mijn lijstje te staan

Plaats reactie