Krusnoton, 8 augustus 2015

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Krusnoton, 8 augustus 2015

Bericht door MEG » ma 13 juli 2015 14:29

Iemand ervaring met deze cyclo vanuit het Tsjechische Teplice?
http://www.krusnoton.cz/de/propozice/propozice/
240 km en 4900 hm klinken namelijk erg aantrekkelijk en laat ik met vakantie nu toevallig in de buurt zijn. ;-)

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Re: Krusnoton, 8 augustus 2015

Bericht door Ariën » di 04 augustus 2015 21:34

Haha, toeval bestaat niet! ;-)

Succes!!!
T = 145

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » wo 05 augustus 2015 07:56

Geen ervaring, maar klinkt als een forse uitdaging :oke:
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » wo 05 augustus 2015 21:16

MEG schreef: 240 km en 4900 hm klinken namelijk erg aantrekkelijk en laat ik met vakantie nu toevallig in de buurt zijn. ;-)
Vakantie heb je om uit te rusten! 8) ;-)
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

MEG
Moderator

Bericht door MEG » ma 10 augustus 2015 12:32

Wat een geweldige cyclo. Perfect georganiseerd, perfect parcours. Alleen die hitte (39 graden).
Ik heb het overleefd en een uitgebreid verslag volgt later.
Maar als ik een tip voor volgend jaar heb: de Krusnoton in Teplice.

MEG
Moderator

Bericht door MEG » ma 10 augustus 2015 16:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik om kwart over zes met mijn auto het stadionterrein van Teplice op kwam rijden, wist ik niet wat me te wachten stond. Tijdens mijn vakantie in Tsjechië had ik weliswaar veel mensen op de fiets gezien, maar hoe stond het daar met de cyclo’s? Wat was het niveau? Zou de uitpijling duidelijk zijn? En hoe was de bevoorrading geregeld? Voor de zekerheid had ik de GPS in mijn Garmin geladen en genoeg eten meegenomen voor onderweg.
De medewerkers staan me vriendelijk te woord. Ik verwacht dat ze hier aan de Duitse grens vooral Duits spreken, maar het Engels blijken de meesten beter te spreken. Ik geef ze 600 kronen (24 euro) en krijg mijn startnummers, mijn chip en mijn goodiebag met wat stickers en een scheermesje.
Opmerkelijk: het startnummer is een sticker die je op de kleding moet plakken. En die laat dan ook halverwege de tocht los. Verder krijg je geen stuurbordnummer, maar een nummer voor de zadelpen. De reden hiervoor ontgaat me, want wie ziet nu dat adelpennummer?
De route naar de start – midden in het centrum – staat prima aangegeven en om kwart voor zeven sta ik keurig in het startvak. Als een van de weinige. Voor de zekerheid zet ik mijn fiets halverwege neer. Zeker niet vooraan. Pas vijf minuten voor de start, stroomt het vak vol. Geen gedrang. Niets. Iedereen zoekt gemoedelijk een plekje.
Een vrolijke Tsjech houdt een praatje op een auto, waarvan ik niets begrijp. Het aftellen begint en we rijden achter een auto geneutraliseerd Teplice uit. Ik rij even naar voren en kom als eerste achter de auto, zodat ik toch even aan kop van de Krusnoton heb gereden. ;-)
Na 1,5 kilometer volgt de eerste klim en is de koers vrij.
De bepijling op straat en met pijlen aan borden is perfect. Foutrijden is onmogelijk. Bij elk kruispunt staan seingevers die het verkeer tegenhouden om je vrij baan te geven. Ook als je ver achter de kop zit, zoals ik op een gegeven moment. De bevoorrading is voortreffelijk. Repen, gel, fruit, broodjes wordt en kaas, extra zout, water, sportdrank en… bier. Het is natuurlijk wel Tsjechië. Tijdens de route van 250 kilometer zijn er vijf bevoorradingsposten en vanwege de extreme hitte ook nog eens drie extra waterposten. Acht posten in totaal dus.
Het parcous is extreem zwaar. 250 km en 4900 hoogtemeters is te vergelijken met de Ötztaler. Lang klimmen van een kilometer of zeven worden afgewisseld met wat korter werk. Maar dat voel je op het eind niet meer. De laatste klim van 3 kilometer, voelt als 30. ;-). Het wegdek is – zeker naar Tsjechische begrippen – erg goed. Goed asfalt en slechts bij uitzondering een lappendeken van asfaltstukjes.
Het niveau is hoog. De winnaar doet er 7:30 uur over. Dat is te vergelijken met de prestatie in de ongeveer even lange Ötztaler die net zo veel hoogtemeters telt. De gigantische hitte die dag geeft de prestatie nog meer cachet.
Bij aankomst is er een pastamaaltijd of een Tsjechische maaltijd en uiteraard bier. Het blijft Tsjechië. De pastamaaltijd was fantastisch, de douches nog beter en het diploma meer dan verdiend. Maar daarover later. Het enige wat ik heb gemist is de Tombola. Daar liet het Tsjechisch me in de steek, zodat ik niet weet of mijn lotnummer een prijs heeft opgeleverd.

Het verslag van mijn persoonlijke lijdensweg volgt later.

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » ma 10 augustus 2015 18:55

Mooi verslag en als je volgend jaar een CTWT bus regelt ga ik mee :oke:

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » ma 10 augustus 2015 19:28

Niels schreef:Mooi verslag en als je volgend jaar een CTWT bus regelt ga ik mee :oke:
Goed idee en hoeft niet zo duur te zijn http://wielerbus.nl/, mooi voor op de CTWT agenda

MEG
Moderator

Bericht door MEG » ma 10 augustus 2015 20:40

Niels schreef:Mooi verslag en als je volgend jaar een CTWT bus regelt ga ik mee :oke:
Je hebt mijn persoonlijk verslag nog niet gelezen. ;-) Dat volgt nog.
Misschien is dit wel het meest typerende beeld van de tocht:

Afbeelding

Of anders dit

Afbeelding

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 10 augustus 2015 20:47

Mooi verhaal! Wist je waar jebaan begon of puurbavontiur? :)
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

MEG
Moderator

Bericht door MEG » ma 10 augustus 2015 20:54

indobesar schreef:Mooi verhaal! Wist je waar jebaan begon of puurbavontiur? :)
Ze hebben een uitgebreide website. Dat scheelt, maar verder wist ik niet waar ik aan begon. Dat maakt het ook zo leuk.

Orbi
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » ma 10 augustus 2015 21:25

Klinkt (op de temperatuur na) goed, mmm, vakantie in Tjechie, moet er misschien toch eens van komen :oke:

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » ma 10 augustus 2015 21:45

Iconische foto's :shock:

Zeggen meer dan heel vele woorden....

Maar meer dan eens is gelukkig weer duidelijk dat er naast de grote, bekende cyclo's nog zoveel moois is.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » di 11 augustus 2015 06:44

Prachtig verhaal Martin en een mooie ervaring rijker :oke:
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Pietertje
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Bulls Desert Falcon

Bericht door Pietertje » di 11 augustus 2015 07:54

Mooi verslag!

MEG
Moderator

Bericht door MEG » di 11 augustus 2015 21:26

Krušnoton 2015. Brandende bergen

Vrijdag 7 augustus 2015, 14 uur.
De twijfel slaat toe. De extreme hitte houdt al enige dagen aan. Donderdag is het 35 graden, vrijdag 36 graden. Is het dan wel verstandig om de Krusnoton te gaan rijden. Dat is 250 kilometer en 4900 hoogtemeters. Normaal gesproken al een hele uitdaging, maar met dit weer. Is het niet beter de korte route van 190 kilometer te rijden? Maar ja, die start drie uur later en dan mis ik dus het koelste van de dag. Een laatste blik om het weerbericht geeft de doorslag. Het wordt morgen 34 graden met in de middag wellicht regen. Ik besluit te gaan.

Zaterdag, 8 augustus 2015, 7 uur. Teplice, 0 kilometer
We staan midden in het centrum. Een vrolijke Tsjech staat bovenop een auto. In zwemkleding en met een peddel in zijn hand. Ik versta niets van zijn verhaal, maar het is erg vermakelijk. De sfeer is gemoedelijk, de temperatuur met 26 graden aangenaam. Het startschot klinkt en we rijden achter auto’s en motoren geneutraliseerd door de hoofdstraten van Teplice. Na anderhalve kilometer, bij het eerste voorzichtige klimmetje, wordt de koers vrijgegeven. Ik zie aan het eind van de klim dat ik me in de middenmoot bevind. Dat is volgens verwachting. Ik vorm met zeven Tsjechen en twee Duitsers een groepje en de talloze seingevers zorgen ervoor dat we overal ongestoord door kunnen rijden.

Afbeelding

Tisá, 50 kilometer
Ons groepje is nog compleet. Twee van de eerste drie klimmetjes zijn namelijk mooie lopers. De derde is weliswaar gemiddeld 9 procent, maar met 2,25 kilometer te kort om de verschillen zo groot te maken dat we in de afdaling niet weer samen komen. Bij de verzorgingspost – Bufet – tanken we sportdrank en water bij en doen we ons tegoed aan de repen, gelletjes, koeken en fruit. De broodjes kaas en wordt laat ik wat ze zijn. Evenals het bier dat me vriendelijk wordt aangeboden.
Het is inmiddels een graad of dertig, maar de hitte is nog dragelijk.

Komárka, 83 kilometer
De Komarka is de zwaarste klim van de dag. Bijna 6 kilometer met een gemiddelde van 9 procent met uitlopers naar 15 procent. Gelukkig zit het steilste deel in het begin. Hoewel, gelukkig? Waar de eerste klimmen nog grotendeels onder de bomen waren, brandt hier de zon meedogenloos. Het water en de sportdrank in de bidons hebben inmiddels ook geen aangename temperatuur meer.
Gelukkig begint na 2 kilometer het bos en op de top staat de eerste van de drie extra waterposten. Het kan niet beter. Ik drink twee flesjes leeg, vul mijn bidons en ga weer verder. Als eenling. Het groepje is volkomen uiteen geslagen.

Flaje, 131 kilometer
Het gaat goed. De klimmetjes na de Komarka liepen lekker, ook de 7 kilometer lange Nové Mesto, want de klim vond voornamelijk tussen de bomen plaats. Maar inmiddels begin ik mijn benen wel te voelen. Met de wetenschap dat er nog maar een zware klim komt, begin ik optimistisch naar mijn tijd te kijken. Toen ik deze cyclo uitkoos had ik ingezet op een tijd van 10 uur, wat een gemiddelde van 25 kilometer per uur betekent. Dat had ik gezien de omstandigheden bijgesteld tot uitrijden, maar nu zie ik dat een tijd van 10 uur er nog steeds in zit. Ik vul mijn bidons en rijd weer verder.

Afbeelding

Diouha Louka, 153 kilometer
Al in de afdaling naar Litvinov merk ik dat het fout gaat. En niet alleen bij mij. De warmte in het dal is overweldigend. Dat heb ik zelfs nog niet meegemaakt bij de Transalp, waar ik al eens met 38 graden een berg heb beklommen. Dit is erger. 39 graden hoor ik later. Het voelt als het dubbele. De inhoud van de bidons is ondrinkbaar. In Litvinov begint de tweede lus van de Giro Luna, een veertig kilometer lang rondje naar Flaje. Ik zie een groot deel van de deelnemers rechtsaf slaan, zodat ze het bij slechts een rondje houden. Zal ik dat ook maar doen? Ik besluit toch de Diouha Louka te beklimmen. Het is immers de laatste zware klim van de dag. Daarna zijn er nog maar zes korte klimmetjes.
Ik begin te klimmen. Verstand op nul, blik op oneindig. Zeven kilometer met een gemiddelde van 7 procent. Waar hebben we het over? Omdat de organisatie op elke klimkilometer een bordje heeft gezet met het stijgingspercentage van de eerstvolgende kilometer, weet je precies waar je aan toe bent. Ik tel de bordjes af. Ondertussen zie ik mensen wanhopig naast de fiets staan. Maar ik maal door. En door. En door. En door… Het bos houdt op... De brandende zon… En door…
En dan… op vijf kilometer staat een extra waterpost. Ik val er zowat om. Drinken, drinken, drinken. En water over me heen. En nog meer water. En nog meer water. Eindelijk heb ik de moed verzameld om de laatste twee kilometer te klimmen.
En dan gaat het weer goed. De tijd is nog steeds prima. 10 uur gaat waarschijnlijk niet meer lukken, maar veel zal het niet schelen.

Afbeelding

Mrzlice, 213 kilometer
In de tweede afdaling naar Litvinov ervaar ik opnieuw de overweldigende hitte. Maar nu kan ik voorlopig blijven dalen en in het vlakke stuk rijd ik samen met twee Tsjechen toch nog een behoorlijk tempo. Ik blijf drinken, hoewel sportdrank op theetemperatuur niet echt aangenaam is. Het lijkt goed te gaan.
Lijkt. Want op 208 kilometer begint de zes kilometer lange klim naar Mrzlic. Met een gemiddelde van slechts 3 procent een lachertje. Maar het lukt niet. Het hoofd staat op exploderen en ik zwalk van de ene naar de andere kant van de weg. De teller komt niet eens boven de 10 kilometer per uur. Het enige dat me op de been houdt, is de wetenschap dat er een Bufet zit op 213 kilometer. Meer dood dan levend haal ik die 213 kilometer. Ik giet wel 5 flessen water over me heen. Drink bijna net zoveel. Eet meloen met zout. Een banaan. Een gelletje. En nog meer water. Water. Water.
Maar het gaat niet. Ik zie een speeltuintje met een draaimolen en ga zitten. Naast een meisje dat het van de hitte heeft opgegeven. Ik kan geen woord uitbrengen. Alleen wezenloos voor me uit staren. Zeker een kwartier zit ik zo. ‘Gaat het wel?’, vragen ze van het Bufet bezorgd. ‘Ja, hoor’, antwoord ik, want ik ga toch niet opgeven zo vlak voor de finish. Of toch wel? Of toch maar wel?
Ik loop weer naar het Bufet. Gooi nog meer water over me heen. Drink nog wat, eet een gelletje en dan ga ik weer. Met een snelheid die zelfs weer even boven de 10 kilometer komt.

Lukov, 221 kilometer
De korte afdaling werkt verfrissend. Het lijkt weer te gaan. Maar dan doemt de 2300 meter lange Lukov op. Een gemiddelde van 7 procent met op het eind een maximum van 11 procent. En alles in de brandende zon. Ik passeer twee deelnemers die vertwijfeld naast hun fiets staan. En zelf moet ik er op het steilste deel ook van af. Het gaat gewoon niet. Teplice is nog slechts 29 kilometer. Maar hoe kom ik daar?

Nad Kostomlaty, 229 kilometer
Een wonderbaarlijke wederopstanding mag je het niet noemen. Daarvoor is een redelijk temp te ver te zoeken. Maar de waterdouche bij de laatste extra waterpost op 225 kilometer verricht wonderen. Een eerlijk gezegd, lijkt de temperatuur ook iets gezakt. De 3 kilometer lange Nad Kostomlaty kom ik goed boven. Ook het steile stuk. Nu is het alleen nog afdalen naar Teplice. Ik heb het gehaald.

Teplice, 250 kilometer
Eindelijk. Daar is het stadion. Zelfs de laatste 10 kilometer waren nog moordend, want vals plat. De temperatuur is inmiddels wat gezakt. Tot 35 graden. Nog veel, maar een wereld van verschil met een uur eerder. Een vuist kan nog net omhoog als ik over de streep rol in een beschamende 11.33. Maar wat zou het? Ik heb het gehaald.
Direct na de finish word ik opgevangen. Water? Sportdrank? Ik neem snel nog wat water. Hoeveel liter zal ik vandaag hebben gedronken? Wezenloos ga ik zitten. Met een alcoholvrij biertje en een pastamaaltijd. Langzaam kom ik weer op de wereld. Heel langzaam.

Afbeelding

Januv Dul, 21.30 uur
De regen slaat meedogenloos op de auto. Het zicht is zo goed als weg. Een hert langs de weg trotseert de hoosbui. De beloofde regen is alsnog gekomen. Alleen een paar uur te laat. De buitentemperatuur is 22 graden, lees ik op het dashboard.

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » di 11 augustus 2015 22:25

mooi beschreven. Ik voel bijna hoe diep je bent gegaan... En wel de finish gehaald. Respect hoor...

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » wo 12 augustus 2015 08:35

Wat een avontuur. Erg knap dat je bent doorgegaan. :oke:

Ik krijg zelf een deja-vu moment bij het lezen naar de Maratona van dit jaar. Weet heel goed hoe je je voelde.
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

vc-charlie
Aluminium Racefiets
Fiets: Gilberston Allure

Bericht door vc-charlie » vr 21 augustus 2015 08:00

Wow! Wat een ervaring. Hulde!!
Afbeelding

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » vr 21 augustus 2015 15:38

Mooi verslag, en een zware uitdaging met dat soort temperaturen. Proficiat! :oke:
Beschamend zou ik je tijd niet willen noemen gezien de omstandigheden! Daar mee doe je de prestatie te kort.
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » vr 21 augustus 2015 21:04

Mooi verslag MEG, van een dag afzien!
Deden er nog meer Nederlanders mee?

MEG
Moderator

Bericht door MEG » za 22 augustus 2015 12:44

concorde schreef:Mooi verslag MEG, van een dag afzien!
Deden er nog meer Nederlanders mee?
Nee. Voornamelijk Tsjechen en Slowaken en wat Duitsers.
Ik ben dus als eerste Nederlander geeindigd. Helaas was daar geen prijs voor. ;-)

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » za 22 augustus 2015 12:47

MEG schreef:Is het dan wel verstandig om de Krusnoton te gaan rijden. Dat is 250 kilometer en 4900 hoogtemeters. Normaal gesproken al een hele uitdaging, maar met dit weer. Is het niet beter de korte route van 190 kilometer te rijden? Maar ja, die start drie uur later en dan mis ik dus het koelste van de dag.
Wat een slecht verhaal Martin. Geen k smoezen ophangen. Zeg nou maar gewoon dat er maar één afstand bestaat, de langste. Dan ben je tenminste eerlijk ;-) ;-) ;-) ;-)
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

PimGoos
Kinderzitje
Fiets: Specialized

Bericht door PimGoos » wo 25 november 2015 13:04

Bontempi schreef:
Goed idee en hoeft niet zo duur te zijn http://wielerbus.nl/, mooi voor op de CTWT agenda
Geregeld :oke:

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » wo 25 november 2015 13:48

ik zal het thuis in de groep gooien :oke:

Plaats reactie