Cyclo in the picture

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Cyclo in the picture

Bericht door Rob T » di 20 januari 2015 22:32

In dit topic zal wekelijks een onbekende, mooie, bijzondere of anderszins interessante cyclo in the picture staan.
Elke vrijdag zal een van de beheerders van cyclokalender.nl een voor velen onbekende cyclo een plekje in dit podium geven.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Re: Cyclo in the picture

Bericht door PrinceHeerlijk » wo 21 januari 2015 08:30

Goed idee en lijkt me leuk! :oke:

Ik hoop binnenkort mijn aanraders wat betreft toertochten in Nederland en Belgie te promoten, als daar tenminste behoefte aan is?
Of zegt men hier laat maar?
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

vc-charlie
Aluminium Racefiets
Fiets: Gilberston Allure

Bericht door vc-charlie » wo 21 januari 2015 08:54

PrinceHeerlijk schreef:Goed idee en lijkt me leuk! :oke:

Ik hoop binnenkort mijn aanraders wat betreft toertochten in Nederland en Belgie te promoten, als daar tenminste behoefte aan is?
2x voor!
Afbeelding

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » wo 21 januari 2015 21:14

PrinceHeerlijk, gezien de hoeveelheid tochten die je fietst, lijkt me dit leuke en waardevolle info opleveren.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » vr 23 januari 2015 00:18

Hierbij de eerste bijdrage van de redactie van cyclokalender.nl. Doel van dit topic is om een relatief onbekende cyclo of toertocht onder aandacht te brengen om zo inspiratie te geven voor het nieuwe fietsseizoen. Wij als redacteuren komen regelmatig ritten tegen die hier niet of nauwelijks besproken worden, maar waarvan we vinden dat ze best eens in het zonnetje gezet mogen worden.

Een nieuwe rubriek, tja, waar moet je beginnen? Laten we gaan naar het land van lekkernijen als pasta, gorgonzola en chianti. Maar ook van de maffia, de fyra en Berlusconi. Het land waar een cyclo granfondo wordt genoemd. De kenners weten het al, we gaan naar Italië. Maar dan wel naar het minst Italiaanse stukje Italië. In het meest noordwestelijke deel van Italië ligt het Aostadal en daarvan het meest noordwestelijk ligt Courmayeur. In dat gebied spreekt de lokale bevolking Frans en alleen omwille van het toerisme Italiaans. De redactie van CYCLOKALENDER.NL stuitte hier op La Mont Blanc http://lamontblanc.it/, een cyclo over 138 km en 3800 hm. Qua zwaarte enigszins vergelijkbaar met de Maratona, maar dan in het decor van de hoogste berg van de Alpen.

En ja, dat levert dan dit soort plaatjes op:
Afbeelding

Of dit:
Afbeelding

Maar ook:
Afbeelding

De cyclo wordt dit jaar verreden op 5 juli. In het weekend waarin ook drukke topcyclo's als de Marmotte en de Maratona worden verreden die altijd in een mum van tijd zijn volgeboekt. Dit is echter een meer dan fraai alternatief. De route gaat van west naar oost door het dal en weer terug richting de laatste klim, de Colle San Carlo. Deze is al meerdere malen in de Giro aangedaan en een buitengewoon nare kuitenbijter weet ik uit ervaring. Daarna gaat het alleen maar naar beneden richting de finish in Courmayeur alwaar het goed toeven is onder de rook van de alom aanwezige witte alpenreus.

Dit is de eerste bijdrage aan Cyclo in the picture. We hopen dat de bijdrage gewaardeerd wordt en dat we hiermee een aanzet hebben gegeven tot nieuwe, frisse ideeën.
Laatst gewijzigd door harrebas op vr 23 januari 2015 14:19, 4 keer totaal gewijzigd.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Joseba
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Cinelli Strato
Contacteer:

Bericht door Joseba » vr 23 januari 2015 08:57

:oke:

Ben dit jaar ook op zoek geweest naar een onbekendere cyclo als zomerdoel. Ben uiteindelijk geland in zuid-oost Frankrijk, benieuwd of die nog ergens voorbijkomt in dit topic. Omdat beelden vaak meer zeggen dan woorden vind ik dit onderwerp een mooi initiatief !

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Les Boucles du Verdon

Bericht door Rob T » vr 30 januari 2015 12:17

Les Boucles du Verdon. Een cyclo in een mooi en voor velen waarschijnlijk onbekend stukje Frankrijk. Deze cyclo wordt dit jaar verreden op 24 mei. Bijna iedereen kent natuurlijk Zuid Frankrijk wel, maar de meesten zullen vooral de kuststreek bezocht hebben. Ik het achterland is het echter ook erg mooi. Zeker ook in deze omgeving.
Deze cyclo kenmerkt zich door relatief vlakke stukken en flink klimmen en dalen. Het aantal finishers op de lange afstand was vorig jaar 280, dus je bent verzekert van lekker doorrijden en geen opstoppingen onderweg. De organisatie is prima en er zijn genoeg bevoorradingsplekken onderweg.
De route is 155km lang met 2400 hoogte meters, en er is een kortere versie van 85km met 1200 hoogte meters.
Het parkoers gaat voor een deel langs de Gorges du Verdon. En werkelijk prachtig gebied. met adembenemende uitzichten
Afbeelding

Afbeelding

Nu begrijp ik dat dit misschien niet zo een aangrijpende cyclo is voor velen, maar dit valt natuurlijk erg mooi te combineren met een korte vakantie in dit gebied. In de omgeving van de Gorges du Verdon kun je erg mooi fietsen. Dus als je eens een mooie plek zoekt voor een trainingsweek in een ander gebied, dan is dit zeker een aanrader.

Vorig jaar was het prachtig weer tijdens deze cyclo.
Afbeelding

Afbeelding

De editie van 2013 viel een beetje in het water wat wel weer mooie plaatjes opleverde.
Afbeelding

Afbeelding

Dus wil je eens een andere trainingsweek organiseren in mei, overweeg dan eens deze cyclo in je planning op te nemen.

vc-charlie
Aluminium Racefiets
Fiets: Gilberston Allure

Bericht door vc-charlie » vr 30 januari 2015 14:23

Mooi!

Ik zie dat er ook alleen maar kleine klimmertjes aan meedoen...
Afbeelding

Orbi
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » vr 30 januari 2015 15:14

Lol, wou toevoegen dat je in het gebied ook fantastisch kan rotsklimmen, maar dat zijn dan meestal ook weer van die kleine klimmertjes

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 30 januari 2015 15:26

Orbi schreef:Lol, wou toevoegen dat je in het gebied ook fantastisch kan rotsklimmen, maar dat zijn dan meestal ook weer van die kleine klimmertjes
LOL.

Ik had dit plaatje er nog bij willen zetten.
Afbeelding

Orbi

Bericht door Orbi » vr 06 februari 2015 06:10

Afbeelding
De Endura Alpen-Traum. De 3e Cyclo in de picture. Geen klassieker, hij wordt dit jaar pas voor de 3e keer verreden, maar heeft qua opzet alles om er één te worden. Groot voordeel is dat je (nog) gewoon kan inschrijven.
Een cyclo met dit jaar 3 afstanden, de langste afstand, 252km, doet 4 landen aan. Geen rondrit, zodat er logistiek ook het een en ander geregeld moet worden.
De lange uitvoering, 252km met 6078 hoogtemeters, van het Duitse Sonthofen via Oostenrijk en Zwitserland naar het Italiaanse Sulden is een enorme uitdaging. Onderschat de 2 korte afstanden niet, ook daar moet serieus geklommen worden.

De 2 korte afstanden starten in Landeck
Eén van 146 km met 4315 hoogtemeters
De kortste van 118km met 2938 hoogtemeters

Sonthofen – Bad Hindelang – Oberjochpass – Schattwald – Gaichtpass – Weißenbach – Elmen – Hahntennjoch – Imst – Zams – Landeck – Fließ – Pillerhöhe – Kauns – Prutz – Pfunds – Martina – Reschenpass – Reschensee – Burgeis – Schleis – Laatsch – Taufers im Münstertal – Umbrailpass – Stilfser Joch (Stelvio) – Gomagoi – Sulden.

2013 306 deelnemers voor de lange, 140 deelnemers voor de korte afstand
2014 375 deelnemers voor de lange, 178 deelnemers voor de korte afstand

De aanmelding is 15 december 2014 gestart
http://www.alpen-traum.com/endura-alpen ... 892796.htm
Afbeelding
Afbeelding
Foto: Björn Hänssler

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » za 07 februari 2015 12:02

Wat een mooie tocht. En de Stelvio via de Umbrail staat nog op mijn bucket list. Wel twee keer de afdaling gedaan, maar nog nooit via de Naturstrasse daar naar boven gereden.

Maar hoe zit het met het weer in september in Oostenrijk? Grote kans op regen, of toch wel vaak mooi weer?

Moet wel een enorm zware tocht zijn, zeker gezien het aantal deelnemers, geen tocht waarbij je je gemakkelijk in een groot peloton kunt verschuilen.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » za 07 februari 2015 12:27

Rob T schreef:Wat een mooie tocht. En de Stelvio via de Umbrail staat nog op mijn bucket list. Wel twee keer de afdaling gedaan, maar nog nooit via de Naturstrasse daar naar boven gereden.

Maar hoe zit het met het weer in september in Oostenrijk? Grote kans op regen, of toch wel vaak mooi weer?

Moet wel een enorm zware tocht zijn, zeker gezien het aantal deelnemers, geen tocht waarbij je je gemakkelijk in een groot peloton kunt verschuilen.
Schitterende cyclo inderdaad. Staat nog op mijn verlanglijstje. Afgelopen jaar hebben de deelnemers de eerste uren in de regen gereden, maar tja, dat zegt natuurlijk niks. Umbrail is inderdaad een schitterende pas en de Pillerhöhe lijkt me een echte benenbreker.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » za 07 februari 2015 12:31

Rob T schreef:Wat een mooie tocht. En de Stelvio via de Umbrail staat nog op mijn bucket list. Wel twee keer de afdaling gedaan, maar nog nooit via de Naturstrasse daar naar boven gereden.

September kan in de Alpen heel erg wisselend zijn. Een enkele keer is half september al de eerste wintersneeuw vanaf 1500m. Maar soms komt het befaamde herbst-hoch, een hogedrukgebied dat meestal 10-14 dagen blijft hangen, aan de vroege kant en dan is het het mooiste weer van de wereld.

Maar het is wisselend. Ik was dit jaar half september in de Zwitserland en het was zaterdag een ochtend regen daarna mooi. ZOndag strak blauw en fantastisch fietsweer. Helaas viel de Endura Alpentraum op die zaterdag..... (zie ook de reactie van Harrebas)
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 08 februari 2015 12:03

harrebas schreef:

Schitterende cyclo inderdaad. Staat nog op mijn verlanglijstje. Afgelopen jaar hebben de deelnemers de eerste uren in de regen gereden, maar tja, dat zegt natuurlijk niks. Umbrail is inderdaad een schitterende pas en de Pillerhöhe lijkt me een echte benenbreker.
Ik heb ik 2013 de Pillerhöhe beklommen, eerste col in de 3e etappe TransAlp. Geen gemakkelijke col, maar ik had die dag goede benen ;-)

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » zo 08 februari 2015 12:16

Erg zware rit. De Hahntennjoch en Stelvio heb ik van deze kanten gedaan. Pittig genoeg. En die Pillerhohe dan blijkbaar ook nog en de slotklim naar Solda heeft ook nog zeker 3km boven de 10% als ik het goed heb. Die heb ik alleen met de auto gedaan toen we daar naar een gondel gingen om te wandelen.

Orbi

Bericht door Orbi » zo 08 februari 2015 17:09

Ook ooit met de auto omhoog geweest daar ( Ortler overschrijding), gemiddeld 7%, max 15%, totaal 650hm, gaat echt wel zeer doen ;-)

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » zo 08 februari 2015 18:55

Voor mij gaan zulke cyclo's al richting het ultra werk. 250km met 6000hm, niet normaal!
Lijkt me dan stiekem toch ook wel mooi ;-)

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » zo 08 februari 2015 20:32

Metor schreef:Voor mij gaan zulke cyclo's al richting het ultra werk. 250km met 6000hm, niet normaal!
Lijkt me dan stiekem toch ook wel mooi ;-)
+1

Proeme
Aluminium Racefiets

Bericht door Proeme » zo 08 februari 2015 21:05

PrinceHeerlijk schreef:Goed idee en lijkt me leuk! :oke:

doen!

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » ma 09 februari 2015 21:15

De Alpentraum (= nachtmerrie in het duits) is voor mij de ultieme droom. Wat zou ik die graag (kunnen) doen. Een Duitse wielrenster die ik op Strava volg heeft al aan beide edities deelgenomen (respect). Aan mijn motiverende vriend zal het niet liggen....Volgend jaar eerst maar eens de Ötztaler.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 09 februari 2015 21:22

Goudhaantje schreef:De Alpentraum (= nachtmerrie in het duits) .
Alpentraum is gewoon Alpendroom
Alptraum is nachtmerrie
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » di 10 februari 2015 19:27

Thierry le Brun schreef:
Goudhaantje schreef:De Alpentraum (= nachtmerrie in het duits) .
Alpentraum is gewoon Alpendroom
Alptraum is nachtmerrie
Oh, dan was ik verkeerd geïnformeerd.

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » vr 13 februari 2015 09:33

Les Boucles de la Semois.
6 Juni 2015 – Bertrix, Belgie
http://www.cycloclubbertrix.be/

Afbeelding

Na het bergcyclogeweld van de afgelopen weken, deze keer wat aandacht voor een toertocht (ietsje) dichter bij huis.

De Semois is een rivier in de zuidelijke Ardennen die er heerlijk op los meandert. De toertocht flirt continu met de fraaie krullen in de rivier en vandaar de naam “Boucles de la Semois”.

Startend in Bertrix, zo’n anderhalf uur rijden van Maastricht, voert de tocht door een prachtige, rustige streek. De langste afstand, 200km, doet ook een stukje Frankrijk aan en is goed voor mooi klimwerk. Reken op een dikke 3000 hoogtemeters. De meeste klimmen zijn lang en geleidelijk, meestal rond de 5% tot 7%. Naast veel natuurschoon is er ook genoeg te genieten van de pittoreske stadjes en dorpen. De passage door het beroemde plaatsje Bouillon zorgt voor een uitzondering kwa klimmen. Het gaat hier even ruim boven de 10%.

Afbeelding

De tocht is van een kleine organisatie van Cyclo Club Bertrix en perfect op orde. De sfeer is gemoedelijk en bijzonder sympathiek. Op de 202km zijn er vijf bevoorradingen. Voor wie de kaap van 200km niet wil nemen zijn er maar liefst 5 andere afstanden in de aanbieding, van 55km tot 172km. Reken op zo’n 5 Euro inschrijving voor een perfect georganiseerde tocht door de prachtige zuidelijke Ardennen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robert vD op vr 13 februari 2015 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » vr 13 februari 2015 11:33

Mooi hoor. Prachtige foto's. Moet inderdaad een genot zijn om hier mee te doen.

Plaats reactie