Engadin Radmarathon 13 juli 2014

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Engadin Radmarathon 13 juli 2014

Bericht door Bas » ma 07 juli 2014 20:58

Komende zondag wordt de Engadin Radmarathon gereden http://www.radmarathon.com/engadin/aktuell/

Wie van het forum doen er mee aan deze cyclo? Ik sprak afgelopen zondag een Wedrenner die mee gaat doen, hij heeft zich vorige week pas ingeschreven. Deze cyclo is nog niet zo bekend maar hij schijnt erg mooi te zijn. Ik denk dat ik hem op mijn bucket list ga zetten.

ik ben benieuwd naar de ervaringen van de deelnemers :oke:
Querer es poder

robro
Kinderzitje
Fiets: Pinarello

Re: Engadin Radmarathon 13 juli 2014

Bericht door robro » ma 07 juli 2014 22:03

Engadin Radmarathon in 2012 gefietst. De eerste lus is gemakkelijk (oa gedeeltelijk de Offenpas en de Forcolapas en klein stuk tot de Berninapas), doordat de afdaling van de Berninapas lang is en het stuk van La Punt terug naar Zernez vals plat naar beneden is. Gemiddelde over die 97km lag ruim boven 30km. Doordat het stortregende boog ongeveer 80% van de deelnemers af na het eerste rondje om te finishen in Zernez. Aangezien er maar 273 deelnemers de finish hebben gehaald van de 211km was het tweede deel grotendeels een solorit. De Fluelapas nog in de stromende regen gereden maar net na de top begon het droog te worden. Vanaf dat gedeelte kunnen genieten van het landschap. Zowel van het stuk van Davos tot voet Albulapas, als de klim van Albula en de afdaling.

Conclusie:
Organisatie is prima. Aankomst in Zernez best gezellig. Geen massaal event. Albulapas is schitterend. Door de tunnel naar Livigno rijden is een aparte ervaring (best donker). Snelle cyclo door de lange afdalingen/vals plat. In Engadin zijn de de automobilisten niet echt vriendelijk voor wielrenners (deze ervaring ook opgedaan tijdens 3LanderGiro). Parkeren kan dicht bij de start. Hotels in Zernez niet bijzonder vs de prijs (ervaring Transalp 2013). Dag voor Engadin marathon had ik een overnachting in Nauders. Als 'verzamelaar'van verschillende cyclo's mag Engadin radmarathon niet op het lijstje ontbreken.
2018 comeback GF Vosges/Kaunertaler Gletscherkaiser/Trophee d'Oisans/ORM

Orbi
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Orbea/Rose

Bericht door Orbi » di 08 juli 2014 08:31

Zit inmiddels in Zernez op de camping. Zondag aangekomen en maandag een had ik een inrijtochtje gepland naar de Ofenpas. Dit is ook het 1e stukje van de radmarathon, gaat meteen met 8-10% omhoog (niks even inrijden) Gezien de grijze brij waar ik vanaf de ova spin in keek snel weer omgedraaid. Ging erg zwaar, hoogte/snotverkouden, kan alleen maar beter worden. Het weer zit deze week niet mee, vandaag en morgen alleen maar regen, maar de verwachtingen voor het weekend zijn redelijk tot goed.

Orbi

Bericht door Orbi » wo 09 juli 2014 17:05

Na een volledig verregende dag gisteren, werd het aan de eind van de morgen droger. Met de auto naar de Albulapas gereden, daar 3 graden en natte sneeuw, koffie gedronken met als troost Engadiner Nußtorte. Op de terugweg werd het zowaar droog, dus de fiets gepakt en weer richting Albulapas, in Zuoz leuk over de steentjes maar hoe meer ik La Punt echter naderde hoe grijzer en natter het werd. Niet eens omhoog gegaan. Kwam terug zowaar een Nederlander achterop die de tocht zondag ook gaat rijden. Met hem retour Zernez gereden. Morgen maar hopen op een droge(re) dag

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » wo 09 juli 2014 17:33

Orbi, veel plezier en succes! Lijkt me een fantastische cyclo in een heel mooie omgeving.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » vr 11 juli 2014 21:07

harrebas schreef:Orbi, veel plezier en succes! Lijkt me een fantastische cyclo in een heel mooie omgeving.
Het ís een fantastische cyclo over mooie passen. succes en veel plezier!
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 11 juli 2014 21:18

harrebas schreef:Orbi, veel plezier en succes! Lijkt me een fantastische cyclo in een heel mooie omgeving.
+1 Zoals gezegd ben ik zeer benieuwd naar de verhalen :oke:
Querer es poder

Orbi

Bericht door Orbi » vr 11 juli 2014 21:58

Grappig was dat ik vandaag de mail zag (gisteren ontvangen) met de aanmeldbevestiging. Of ik deze uit wil printen en ondertekend in wil leveren :roll: . Ik neem veel mee op vakantie maar een printer zit daar niet bij :lol: . Zullen ze morgen bij het startnummer halen wel snappen. Btw gister met de fiets de Albulapas http://www.quaeldich.de/paesse/albulapa ... n-la-punt/ opgereden (laatste afdaling zondag), stevige 1e 6 km, boven was het helaas weer koud en nat. In ieder geval wat op hoogte gefietst. Camping loopt inmiddels aardig vol met fietsers (vnl Duitsers)

Orbi

Bericht door Orbi » zo 13 juli 2014 17:53

Mooie tocht gereden vandaag, weer zat redelijk mee, alleen bij Davos even echt regen gehad. Verhaal en foto's komen later, telefoon (waar de foto's opstaan)heeft problemen met de router hier. De garmin wil ook nog even niet meewerken om de rit te uploaden. Maar gelukkig heeft datasport meegekeken

Lange Strecke (211km) Herren Grand Masters
Rang Name Jg Zeit Rückstand Stnr Overall km/h
58. Overbeek Erik 1963 8:52.42,3 2:10.44,5 (3312) Lang-M 281. 23,765

8:52 ligt me goed dit jaar ;-) Ik ben een tevreden mens :D

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » zo 13 juli 2014 19:00

Orbi schreef:Mooie tocht gereden vandaag, weer zat redelijk mee, alleen bij Davos even echt regen gehad. Verhaal en foto's komen later, telefoon (waar de foto's opstaan)heeft problemen met de router hier. De garmin wil ook nog even niet meewerken om de rit te uploaden. Maar gelukkig heeft datasport meegekeken

Ben benieuwd naar de heroïsche verhalen.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » zo 13 juli 2014 19:33

Orbi schreef:Mooie tocht gereden vandaag, weer zat redelijk mee, alleen bij Davos even echt regen gehad. Verhaal en foto's komen later, telefoon (waar de foto's opstaan)heeft problemen met de router hier. De garmin wil ook nog even niet meewerken om de rit te uploaden. Maar gelukkig heeft datasport meegekeken

:oke: :oke:

Laat dat verslag maar komen :)
Querer es poder

Orbi

Bericht door Orbi » zo 13 juli 2014 21:20

Daar is die dan.
Het startnummer halen gister was geen probleem, goed bord pasta en een grote badhanddoek als extraatje.

De camping was vanmorgen tussen 5.30 en 6.30 één en al bedrijvigheid. Ik deed daar zelf vrolijk aan mee en ben om 6.30 richting start gereden. Ingedeeld in startvak 4, wat in mum van tijd redelijk vol stond. Voor ons in start vak 3 stond 1,5 man en een paardekop. Die zijn we dan maar gezelschap gaan houden. Was geen probleem, Start klokslag om 7.00 uur en blok 3 reed 7.04 over de startlijn.
2 Km redelijk vlak en dan begint de klim naar Ova Spin (Ofenpas). 7 km met veel 7-10%, 1 klein daalstukje, 2 stukken waar de weg opgebroken is, betekend schotterfahren (had ik gister met de mtb al geoefend ;-) )). Ik kan merken dat ik inmiddels gewend ben aan de hoogte en rij onder mijn omslagpunt redelijk wat voorbij, in de afdaling naar de tunnel naar Livigno zelfs hele groepen die blijkbaar met samengeknepen remblokken en billen naar beneden rijden. Niets gezien waar dit nodig voor is, dalen op de garmin map heeft zijn voordelen. De tunnel is verlicht, wel koud ik sluit aan bij een groepje wat er (voor mij) een mooie gang in heeft. Na de tunnel verbrokkeld het en vormt zich een nieuwe groep wat lekker door rijd tot Livigno. Komt goed uit want de mensen voor de lange afstand moeten voor 11u weer in Zernez zijn om door te mogen. de 1e verzorging in Livigno (29km) overgeslagen de 2e is na 49km op de Berninapas. Nu begint het weer op te lopen, eerst wat minder steil maar geleidelijk weer richting 10% naar de Forcolapas. De weg is niet overal even goed en ik kan een paar flinke gaten ontwijken. De steile stuk van de klim is niet lang en na een korte afdaling omhoog naar de Berninapas, wat haarspelden maar ook deze klim is niet zo lang. Beide iets van 4km. Bij de verzorging de drankvoorraad aangevuld en wat gegeten.
De verzorging is prima, Power gelletjes/bars, koeken, bananen, stukken sinaasappel, belegde broodjes, divers drinken, bidon vullen geen probleem (sportdrank of water). Nu volgt een hele lange afdaling met veel vals plat, paar stukken horizontaal en paar kleine tegenklimmetjes naar Zernez. 1e steile stuk daal ik alleen, ook hier was gewaarschuwd, gevaarlijke afdaling, geen idee waar dan, paar haarspelden, treinspoor en open stukje, zie je ver van te voren aankomen. Op het vlakkere stuk wacht ik op een groepje. Hier draaien we in het begin maar met 3 man rond (van de ± 15). Overleg met de Duitser die ook meedraait en we dringen wat meer mensen de kop op. Na Brail (tegenklimmetje) weet ik dat ik voorop moet zitten in een mooie bochtige afdaling waar je overal vol doorheen kan. Na de brug blijken we met zijn 2 over en rijden kop over kop naar Zernez, 10.25 dus ruim op tijd om door te mogen. Bij de volgende verzorging (nog in Zernez) wat uitgebreider genoten van het gebodene en goed gevoed richting Fluelapas.
Eerst een vlak stuk van een 5km tot Susch waar je linksaf richting pas draait. Op zich vond ik dit de minste klim van de dag, lange stukken 8-9-10% hogerop 11-12 % en een koude wind die veel tegen stond. Wel een mooi stuk met haarspelden waar je op terug kon kijken. Je ziet de eigenlijke pas laat en wordt een paar keer voor de gek gehouden. Op de pas is er weer verzorging. De afdaling is prachtig en ligt er droog bij. 100+ is zeer wel mogelijk. Vlak bij Davos ligt er weer een stuk uit en stuiter ik een paar 100 meter onverhard. Vanaf Davos vals plat naar beneden, wind in de rug, helaas een kort stevig buitje. Ook een drietal tunnels door (verlicht en de laatste lange erg koud). Bij Wiesen zit er nog een steil klimmetje waarna er weer een afdaling volgt. Halverwege ambulance, politie en een fietser die er niet lekker bij lijkt te liggen. Onderaan komen we in Alvaneu Bad op het laagste punt van de tocht. Ook hier weer verzorging. Vanaf nu is het vrijwel alleen nog 25 km in stijgende lijn naar de Albula pas. Eerst veel 2-3 %, loopt wat op naar Berguns Hier mag je als bonus nog een 100 meter steil over keitjes omhoog. Geleidelijk aan wordt het steiler en de kloof smaller. In het dalletje naast de weg dreunde plots de house? muziek. Lijkt een klein soort low in dit geval highlands te zijn te zijn, grote muziektent en veel kampeerders. Hogerop gaat het 10-11-12% over de galerijen in het smalste stuk. Ik begin de dubbele cijfers langzamerhand te vervloeken en hou me maar voor dat het zo in ieder geval lekker opschiet met de 1200-1300 hm naar de Albulapas. Het wordt nog wel vlakker maar het laatste stuk naar de pas gaat weer naar de 7-9%. Ik weet dat ik er bijna ben dus dat trapt net wat lekkerder door. Net na de pas weer verzorging, hier kort gestopt en vol de inmiddels mij bekende afdaling in. Wilde proberen binnen de 9 uur te blijven. Voor het eerst lag deze afdaling er droog bij dus kon ik de fiets het 1e stuk laten lopen. Kon een paar auto's snel voorbij, later nog 2 die me alle ruimte gaven. In het bochtige gedeelte wederom ambulance en politie, nu lag er een auto op de kop. Laatste stukje is wel even opletten. Vanaf la Punt zat ik eerst alleen, kwam me een Zwitser achterop en met zijn 2 alles er uit geperst naar Zernez ( moest ver weg komen en dat was te voelen) Bruto tijd 8.52, mission accomplished.
Goed verzorgde en georganiseerde tocht. Veel politie en brandweer als verkeersregelaars. Heb nergens hoeven stoppen bij zijwegen, kruispunten e.d.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » zo 13 juli 2014 22:17

:oke: mooi verslag
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

vc-charlie
Aluminium Racefiets
Fiets: Gilberston Allure

Bericht door vc-charlie » ma 14 juli 2014 08:50

Mooi! En gefeliciteerd!
Afbeelding

Bas
Moderator
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 14 juli 2014 09:01

Mooi verslag en mooie prestatie! :oke:

Lijkt me de moeite waard om deze een keer te doen. De grote kans op regen is een minpunt, maar bijkomend voordeel van het klimaat daar is dat de kans op hitte klein is. Engadin gaat op mijn longlist voor 2015 8)
Querer es poder

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » ma 14 juli 2014 09:11

:oke:

Orbi

Bericht door Orbi » ma 14 juli 2014 09:37

Zag dat er toch nog 30 Nederlanders mee gedaan hebben.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » ma 14 juli 2014 09:47

Goed gedaan! :oke:
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » ma 14 juli 2014 09:54

Mooi verhaal, mooie prestatie :oke:

Voor het eerst geconfronteerd met de term tegenklim.
Trouwens ik heb nog een vraagje, op de website staat dat je om 11:30 weer in Zernez moet zijn, maar jij schrijft 11:00. Wat is juist?
Hoe dan ook, deze cyclo gaat volgend jaar op de longlist (voor het zoveelste jaar achtereen ;-)).

Orbi

Bericht door Orbi » ma 14 juli 2014 11:18

In de informatie stond inderdaad overal 11.30. Bij de inschrijving hing er overal dat je tot 11.00 uur de tijd had. Weet niet waarom. Ben maar voor zeker gegaan en 11.00 uur aangehouden. Moet je ongeveer 25km/u rijden over het 1e rondje. Over de 211 km heb je totaal max 11 uur de tijd, is iets van 19km/uur

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » ma 14 juli 2014 11:55

:oke:

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » ma 14 juli 2014 12:47

goed verhaal en dito prestatie! :oke:

Blijft een mooi stukje Zwitserland daar, vooral de Albula.

Orbi

Bericht door Orbi » ma 14 juli 2014 21:26

Wat foto's, Vak 4 loopt vol, laatste haarspelden richting Berninapas, Berninapas, terugblik Fluelapas, galerij Albulapas
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » ma 14 juli 2014 22:58

Mooie beelden hoor. Zou bijna m'n vakantie nog omgooien....
2018 moet weer een serieus fietsjaar worden. Alleen nog een doel uitzoeken!

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 15 juli 2014 09:54

Mooi verslag, en dito prestatie.

Vorig jaar in voorbereiding TransAlp met de auto van Davos naar de tunnel gereden, en vond het erg mooi daar.

Lijkt me een erg mooie cyclo om eens te rijden. Het zal daar toch niet altijd slecht weer zijn in juli?

Plaats reactie