De onbekende maar O ZO goed georganiseerde Cyclo

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

De onbekende maar O ZO goed georganiseerde Cyclo

Bericht door Rob T » di 25 maart 2014 10:46

Tja, Marmotte, Dolomieten marathon en Oetztaler Radmarathon. Drie Cyclo's waar iedereen een keer naar toe wil, en waarvan de meesten wel vinden dat ze goed georganiseerd zijn, en dan vooral de laatste 2.

Maar buiten deze massa evenementen zijn er ZOOOOO veeeel meer cyclo's en daar zitten vast ook cyclo's tussen waarvan de organisatie buitengewoon goed is, en zich kan meten met die van DM en ORM.

Maar wie weet welke dat zijn? Wie wil zijn ervaringen delen?

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Re: De onbekende maar O ZO goed georganiseerde Cyclo

Bericht door harrebas » di 25 maart 2014 10:52

Even aan Peter vragen of ik mag reageren ;-)
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 25 maart 2014 10:53

Ik zelf vind de TIME Megève Mont-Blanc een perfect georganiseerde cyclo, en met een mooi parkoers, 133km en 4800HM.
Niet zo grootschalig als LM en DM maar groot genoeg om nooit alleen te rijden. Volgens mij hanteren ze een limiet van 2500 of 3000 deelnemers. Inschrijving kost even wat meer moeite omdat het allemaal in het Frans gaat.

http://www.csportsmegeve.com/fr/informa ... mont-blanc

http://www.sportive.com/events/time-meg ... 50/cycling (even niet naar het jaar kijken, moet 2014 zijn).

Op 8 juni wordt deze cyclo weer gereden.

Ik heb 2 keer meegedaan en kan het iedereen aanraden.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 25 maart 2014 10:56

Rob T schreef:Ik zelf vind de TIME Megève Mont-Blanc een perfect georganiseerde cyclo, en met een mooi parkoers, 133km en 4800HM.
Niet zo grootschalig als LM en DM maar groot genoeg om nooit alleen te rijden. Volgens mij hanteren ze een limiet van 2500 of 3000 deelnemers. Inschrijving kost even wat meer moeite omdat het allemaal in het Frans gaat.

http://www.sportive.com/events/time-meg ... 50/cycling (even niet naar het jaar kijken, moet 2014 zijn).

Ja leuke rit :oke:

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 25 maart 2014 10:58

Rob T schreef:Tja, Marmotte, Dolomieten marathon en Oetztaler Radmarathon. Drie Cyclo's waar iedereen een keer naar toe wil, en waarvan de meesten wel vinden dat ze goed georganiseerd zijn, en dan vooral de laatste 2.

Maar buiten deze massa evenementen zijn er ZOOOOO veeeel meer cyclo's en daar zitten vast ook cyclo's tussen waarvan de organisatie buitengewoon goed is, en zich kan meten met die van DM en ORM.

Maar wie weet welke dat zijn? Wie wil zijn ervaringen delen?
Gruyere Cycling Tour in Zwitserland 3x gereden. Meestal slechts 4-6 Nederlanders aan de start dus onbekend. Meestal tussen 1200 en 1600 deelnemers. Mooie route, goed georganiseerd, prima bevoorrading, wegen grootste deel afgezet. En geen monsterafstanden :D

Dit jaar op 31 augustus: http://www.gruyere-cycling-tour.ch/fr/1-accueil
Laatst gewijzigd door HenkP op di 25 maart 2014 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » di 25 maart 2014 11:01

Mijn favoriet: Highlander Radmarathon:http://www.cyclobrevet.nl/WP/?page_id=1461
Geweldig parcours, prima organisatie, niet duur. En dan krijg je ook nog eens een Radlersegnung van de pastoor. 8)

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » di 25 maart 2014 12:02

Henk, ik heb die Gruyere cyclo niet gereden, wel de route en die vond ik eigenlijk niet zo heel bijzonder. De inschrijving is ook best prijzig (zoals alles in Zwitserland). Wel heb ik alleen maar lovende woorden over de organisatie gehoord.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » di 25 maart 2014 12:25

Rob T schreef:Ik zelf vind de TIME Megève Mont-Blanc een perfect georganiseerde cyclo, en met een mooi parkoers, 133km en 4800HM.

Rob,

Heb jij niet de Quebrantahuesos gereden? Dat lijkt me een gewedige cyclo, ben benieuwd meningen hierover. Staat in ieder geval hoog genoteerd op mijn verlanglijstje.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 25 maart 2014 12:56

De Engadiner Radmarathon vanuit Zernez is mij goed bevallen. Alleen werkte het weer destijds niet echt mee. Bijna verzopen en bevroren door de overmatige regenval.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » di 25 maart 2014 12:58

Eric schreef:Henk, ik heb die Gruyere cyclo niet gereden, wel de route en die vond ik eigenlijk niet zo heel bijzonder. De inschrijving is ook best prijzig (zoals alles in Zwitserland). Wel heb ik alleen maar lovende woorden over de organisatie gehoord.
Ah, dit soort reacties werden er dus bedoeld ;-)
frankptrs schreef:Op het moment dat je denkt aan enthousiast worden over LM, L3B of DM, krijg je als "nieuweling" altijd te horen dat het te druk of te duur is, of dat er zo veel andere/betere/mooiere alternatieven zijn.
Querer es poder

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » di 25 maart 2014 13:08

:-) Hoho Bas, er is een verschil tussen best prijzig en te duur. Voor een kleinie cyclo is het inschrijfgeld best hoog in vergelijk met andere kleinschalige cyclo's in bijvoorbeeld Frankijk, dat bedoelde ik. Te duur of niet, dat mag iedereen lekker zelf bepalen.

Ik ga zelf binnenkort bij goed weer La Bisou rijden (http://www.labisou.com/), iemand daar wel eens geweest?

L'Arvan Villard (http://www.challengecyclotour.com/arvanvillards.htm) vond ik afgelopen jaar een fijne kleine cyclo. Je kunt er zelfs een meerdaags evenement van maken. De route verschilt per jaar maar in die omgeving ben je verzekerd van veel hoogtemeters en prachitge routes

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » di 25 maart 2014 13:15

Niet dat ik veel cyclo ervaring heb, maar ik vond Les Ballons Vosgiens er goed. Mooi parcours, uitstekende bevoorradingen, echt overal seingevers/verkeersregelaars - ook voor de achterhoede. Helaas slechts eens in de twee jaar.

Joseba
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Parlee Z5
Contacteer:

Bericht door Joseba » di 25 maart 2014 13:19

harrebas schreef:[
Rob,

Heb jij niet de Quebrantahuesos gereden? Dat lijkt me een gewedige cyclo, ben benieuwd meningen hierover. Staat in ieder geval hoog genoteerd op mijn verlanglijstje.
Quebrantahuesos ... +1 :oke:

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 25 maart 2014 13:33

Joseba schreef:
harrebas schreef:[
Rob,

Quebrantahuesos ... +1 :oke:
Idd, dat is een super evenement. Vooral door het vele publiek op de laatste klim waan je je echt een prof. Geweldige sfeer, met ook na de finish een echt feest.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » di 25 maart 2014 14:24

Persoonlijk vind ik de duitse cyclo's erg leuk. Ook niet bekend bij het grote publiek terwijl er 2 daarvan net over de grens zijn (Rund um Koln en Munsterland).
Volledig verkeersvrij parcour en veel publiek in de dorpjes waar je langs rijdt. Hele goede sfeer achteraf en organisatie is perfect.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 25 maart 2014 18:15

Duitse MTB-marathons en Belgische MTB-toertochten.
Franse MTB-tochten heb ik altijd met veel plezier gereden, in het bijzonder de Roc de Saou.

Allen een stuk minder massaal en daarmee persoonlijker/intiemer dan de vele wegtochten.
Afbeelding

HenkP
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door HenkP » di 25 maart 2014 19:19

Eric schreef:Henk, ik heb die Gruyere cyclo niet gereden, wel de route en die vond ik eigenlijk niet zo heel bijzonder. De inschrijving is ook best prijzig (zoals alles in Zwitserland). Wel heb ik alleen maar lovende woorden over de organisatie gehoord.
Duur valt mee. De 1e 2x keer zat er een wielerbroek en shirt bij, de laatste keer alleen een shirt omdat er een sponsor was afgehaakt. Daarnaast krijg je kaas onderweg ;-)

Ik vond de route wel mooi. Mittelberg prachtig en zwaar, het uitzicht op de Pillon op de gletchers.
Maar zulke dingen blijven toch altijd persoonlijk.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » di 25 maart 2014 19:43

La Forèstiere
http://www.la-forestiere.com/

In 2009 gereden, mooi parkoers, leuke cyclo en ze hadden de weg mooi schoongeveegd met een veegwagentje.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » di 25 maart 2014 21:11

In principe staat er op de site van het Cyclobrevet een groot aantal prachtige cyclo's.
Naast de bekende, waartoe ik ook L3B reken, zou ik de volgende willen aanraden:

1. Alpenbrevet. 3 afstanden in wellicht het mooiste fietsgebied van de Alpen. Gründlich Zwitsers georganiseerd.

2. Sportful Dolomiti Race. Strak georganiseerde Italiaanse cyclo in de Dolomieten. Iets minder massaal dan de DM, maar het parcours is overweldigend. Dit jaar is de route anders dan voorgaande jaren en zit de fameuze Passo Manghen erin.

3. Gran Fondo Giordana. Schitterende cyclo met het rondje Gavia, Mortirolo en voor de die hards de Passo Santa Cristina als toetje. Alles draait om de Mortirolo, want die is zo hels zwaar dat iedereen zich spaart. Perfecte organisatie.

Daarnaast heb ik ooit ook de Gran Fondo Les 2 Alpes gereden, maar die raad ik af. Rommelig georganiseerd. De start is in les 2 Alpes alwaar je over een mat van de tijdmeting rijdt. De afdaling is echter geneutraliseerd en in Freney d'Oisans vind een herstart plaats. Aangezien daar geen mat ligt is het me tot de dag van vandaag nog onduidelijk hoe de tijdmeting heeft plaatsgevonden. Tevens waren er vrij weinig deelnemers (rond de 150) waardoor de kans groot is dat je alleen komt te rijden. Het parcours is wel vrij origineel in het gebied rond Alpe d'Huez.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » di 25 maart 2014 21:44

Korte afstand van GF Les 2 Alpes, La Marco Pantani zelf gereden. Echt koers, heel gaaf om te doen.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » wo 26 maart 2014 21:12

harrebas schreef:2. Sportful Dolomiti Race. Strak georganiseerde Italiaanse cyclo in de Dolomieten. Iets minder massaal dan de DM, maar het parcours is overweldigend. Dit jaar is de route anders dan voorgaande jaren en zit de fameuze Passo Manghen erin.
Aan deze moest ik ook meten denken!
Vorig jaar gereden, perfect georganiseerd en fantastische sfeer. Weliswaar een paar 1000 deelnemers, maar vooral Italianen. Bij de Nederlanders nog vrij onbekend.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » do 27 maart 2014 21:49

Nog geen onderdeel van het Cyclobrevet, maar als het aan mij ligt is dat volgend jaar anders: La Magnifica http://www.granfondolamagnifica.it/. Schitterende Italiaanse gran fondo met heel veel hoogtemeters, kasseien en strade bianche! Lijkt me echt waanzinnig mooi.

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » do 27 maart 2014 22:42

Twee seizoenen terug de Tour de l'Ain voor cyclosportieven gereden. Echt top georganiseerd. In feite is het een meerdaagse amateur koers die iedere dag voor de prof koers gereden wordt. Alle wegen en kruisingen zijn afgezet en er is veel motorbegeleiding. Aantal deelnemers rond de 300. Enige nadeel is dat je zelf voor vervoer moet zorgen. Het zijn ritten van A naar B en je kunt met de bus terug, naar A, maar de bus rijdt vrij laat terug en daarna moet je weer terug naar camping / hotel. Begeleiding mee is eigenlijk wel noodzakelijk. Maar qua verder organisatie echt top!

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » zo 13 april 2014 08:23

Metor schreef:Persoonlijk vind ik de duitse cyclo's erg leuk. Ook niet bekend bij het grote publiek terwijl er 2 daarvan net over de grens zijn (Rund um Koln en Munsterland).
Volledig verkeersvrij parcour en veel publiek in de dorpjes waar je langs rijdt. Hele goede sfeer achteraf en organisatie is perfect.
:oke:

Voeg daar, iets verder weg, nog de Cyclassics in Hamburg aan toe. Niet heel spectaculair vanwege het parcours an sich, maar volledig verkeersvrij en met zó ontzettend veel enthousiast publiek! Het is ook een geweldige kick om zo'n evenement met zo'n vaart (richting de 40kmh of erover is zeker haalbaar) te rijden in een mooi peloton.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » zo 13 april 2014 08:46

Sicillian schreef:Twee seizoenen terug de Tour de l'Ain voor cyclosportieven gereden. Echt top georganiseerd. In feite is het een meerdaagse amateur koers die iedere dag voor de prof koers gereden wordt. Alle wegen en kruisingen zijn afgezet en er is veel motorbegeleiding. Aantal deelnemers rond de 300. Enige nadeel is dat je zelf voor vervoer moet zorgen. Het zijn ritten van A naar B en je kunt met de bus terug, naar A, maar de bus rijdt vrij laat terug en daarna moet je weer terug naar camping / hotel. Begeleiding mee is eigenlijk wel noodzakelijk. Maar qua verder organisatie echt top!
Dat zelf voor vervoer zorgen hoeft dit jaar niet meer. Ze hebben nu ook inclusief logistiek.
Ik denk er over om 'm dit jaar te gaan doen.

De Ronde van Sardinië is trouwens ook een aanrader als je een meerdaagse cyclo wilt doen.

Plaats reactie