Sportful Dolomiti Race 16 juni 2013

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Sportful Dolomiti Race 16 juni 2013

Bericht door harrebas » vr 23 november 2012 15:45

Voor degenen die zijn uitgeloot voor de Maratona is 'De Sportful' wellicht een mooi alternatief: http://www.gfsportful.it/. Qua aantal deelnemers het kleine broertje van de DM, maar qua parcours zeker de grote broer. Wat te denken van 216 km met 5300 hm's, maar er is ook een medio fondo van 122 km en 2600 hm's. Ook deze cyclo vindt plaats in de Dolomieten alleen iets zuidelijker. Ok, je hebt er geen afgesloten parcours, maar welke cyclo heeft dat wel (ik ken alleen de DM en ORM).

Zelf heb ik in 2011 deelgenomen en was toen onder de indruk van de hele entourage. Echt Italiaans met veel uiterlijk vertoon en hectiek, maar de mensen zijn altijd vriendelijk, vrolijk en beleefd. Bovendien was zeker 90% van de deelnemers Italiaans, buitenlanders kwam je weinig tegen. Ik vermoed trouwens dat ook deze cyclo een stormachtige opkomst beleeft, want deden er in 2011 amper 3000 man mee, vorig jaar waren dat er 3800 en nu hebben zich al 1500 mensen ingeschreven. En terecht, want het is een werkelijk prachtig evenement en de organisatie is strak en tot in de puntjes geregeld. Op de website staat een fraaie promo video die een goed beeld geeft.

Het parcours is, naast heel mooi, echt zwaar. De passen zijn een afwisseling van lopers en kuitenbijters, met name de Passo Duran en Passo Valles zijn ware killers. En de aankomst in het dorp is een belevenis op zich, een kasseienklimmetje van een procentje of 15. Dit is gelukkig slechts een paar honderd meter, maar lang genoeg om bijna helemaal stil te vallen (wat mij dus is overkomen :D ).

Hoewel mijn programma voor volgend jaar nog niet vaststaat heb ik deze cyclo alvast met een dik potlood op de kalender gezet.
Laatst gewijzigd door harrebas op vr 23 november 2012 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja

Re: Sportful Dolomiti Race 16 juni 2013

Bericht door Aksel » vr 23 november 2012 23:37

Inderdaad, super cyclo!!

Heb deze in 2009 gereden en qua parcours de mooiste die ik tot nu toe gereden heb.

Absoluut een aanrader!!
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » ma 27 mei 2013 20:29

harrebas schreef:..... heb ik deze cyclo alvast met een dik potlood op de kalender gezet.
Bij mij ook met een dik potlood! :oke:

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » ma 27 mei 2013 20:55

concorde schreef:
harrebas schreef:..... heb ik deze cyclo alvast met een dik potlood op de kalender gezet.
Bij mij ook met een dik potlood! :oke:
Is bij mij gereduceerd tot een heel dun lijntje, maar eens wil ik hem nog eens rijden. Fantastische cyclo, krijg je geen spijt van.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » za 29 juni 2013 11:50

De Granfondo Sportful, inderdaad een fantastische cyclo! :oke:

Helaas geen laag startnummer kunnen bemachtigen, dus om 6.45 aangesloten in het laatste startvak met nummers vanaf 4000. Heerlijk weertje, lekker zonnetje en het beloofde een warme dag te worden. De hoop op een goed klassement had ik eigenlijk al laten varen, ik stond hier als één van de laatsten bij de start, met een enorme sliert fietsers voor me en misschien nog een man of 100 (?) achter me. Maar goed, ik zou gewoon lekker door rijden en wel zien waar ik terecht kwam. :-?

Op een gegeven moment kwam de mensenmassa in beweging, dus de start had blijkbaar plaatsgevonden. Na een tijdje schuifelen, stapvoets rijden, steppen en soms zelfs wat fietsen was daar de mat van de tijdregistratie. Het geschuifel hield nog een tijdje aan door de nauwe straatjes en bochten enzo, maar toen we eenmaal de binnenstad uit waren werden de wegen breder en kon er doorgereden worden.
Meteen dus maar volle bak op de linker weghelft, en net als bij L3B had ik het geluk dat er een goede locomotief kwam langsdenderen. Er vormde zich een mooi groepje en op die manier al flink wat fietsers ingehaald. :oke:
En net als bij L3B merkte ik ook nu weer dat ik al snel de rest van de groep eraf reed als het enigszins bergop ging, en dat er slechts een paar konden aanklampen. En dat terwijl ik toch op enige reserve reed, we hadden nog zo’n 200 km voor de boeg! ;-)

Veel enthousiaste supporters langs de weg, aanmoedigingen, dus hartstikke leuke sfeer. :oke:
In de eerste 30 km vooral wat glooiend terrein, toen kwamen we langs een meer met nogal wat tunneltjes. Zo’n tunnel is steeds behoorlijk donker als je er in rijdt vanuit de felle zon, maar het ging allemaal goed en georganiseerd. Seingevers,waarschuwingsbordjes enzovoort. :oke:
Daarna begon dan de eerste echte klim, de Forcella Franche, met een hoogte van 992 meter, waarvoor zo’n 400-500 hoogtemeters geklommen moesten worden. Dat ging lekker bij mij, enigszins op reserve en continue bleef ik mensen inhalen. Net voor de top was een fonteintje en daar water bijgevuld. Dat zou me tijd en drukte schelen bij de eerste ravito, en ik had nu weer voldoende water om de derde ravito te halen.
Bovenop niet direct afdalen maar eerst wat glooiend terrein, dan de splitsing tussen de lange en de medio afstand.
Hier kozen op dat moment de meesten voor de medio, dus in de afdaling reed ik in mijn eentje. Beneden in het stadje Agordo sloten er 4 aan, maar toen begonnen we direct aan de Passo Duran, 1605 m hoogte en circa 1000 hoogtemeters. Hier liet ik die 4 direct achter me en reed de klim in eigen tempo. Het begon al wat warmer te worden, en als er schaduw was van bomen ofzo dan koos ik er voor om daar te fietsen. Ook nu weer heel wat fietsers die ik voorbij reed. Even pispauze, en de inhaalrace kon vervolgd worden. Halverwege ben ik eens gaan tellen hoeveel ik er voorbij reed, en op de top zat ik op bijna 100. :oops:

Bij de ravito direct door, en afgedaald naar Dont. Af en toe wat gevaarlijker stukken (bochten, wegdek) maar dan werd dat prima aangegeven door seingevers of waarschuwingsbordjes.
Beneden bij Dont was de weg weer perfect bewaakt door seingevers, dus je kon zo met hoge snelheid de weg op suizen, en beginnen aan de klim naar Forcella Staulanze, 1775 m en circa 900 hoogtemeters. Ook die ging lekker, de inhaalrace werd gewoon vervolgd. Het veld lag hier al veel verder uiteen, dus daardoor wat minder mensen ingehaald. Deze col was wat minder steil dan de Duran en af en toe wat relatief vlakkere delen. In de laatste kilometers begon ik langzaam maar zeker mijn benen wat te voelen, dus het voornemen om in de afdaling goed te eten en drinken.
Op de top bij de ravito mijn bidonnen gevuld, een graai in de bak met gedroogde pruimen en abrikozen en dan de afdaling in. Die reden we met een mooi groepje, eerste deel wat rechtere wegen en flauwe bochten, daarna een veel technischer en bochtiger deel. De Rose lag als een blok op de weg, dus geen problemen om lekker snel te dalen. :oke:
Onder in het dal waren we met zijn tweetjes, maar 100 meter achter ons reed een groepje dus besloten om daar maar op te wachten. Het had geen zin om met zijn tweetjes 10 km door het dal te gaan rijden, beter om dan gebruik te maken van de groep. Maar helaas was dit een waardeloze groep, waarin niemand wilde rijden. :-( Plotseling reed ik 25 meter voor de groep uit, en bleef toen maar lekker doorrijden want van die groep zou ik toch geen profijt hebben.
Al snel waren ze niet meer te zien, pas bij het begin van de klim naar Passo Valles zag ik ze weer een paar 100 meter achter me rijden.

Inmiddels was het flink warm geworden, en was ik blij dat er een lange tunnel opdoemde. Daar kon ik weer een beetje afkoelen. Hier sloot ook een Duitser aan in een blauw shirt, waarmee ik de rest van de rit nog regelmatig mee zou rijden. De Passo Valles is 2032 m hoog, en daarvoor moesten ruim 1300 hoogtemeters overbrugd worden. Klimmen ging nog steeds lekker, regelmatig haalde ik mensen in, en aanhakers bleven steeds voor korte duur. Ook de blauwe duitser moest er weer af. Voorbij Falcade een splitsing van de weg, waar wij linksaf moesten voor de laatste 7 km van de Valles. Dit was een pittig stuk, met percentages van 8-10% en het bleef flink warm. Echt soepeltjes ging het allemaal niet meer. :-? Maar goed, ik bleef zo af en toe wat mensen inhalen en dat gaf me motivatie, en de top kwam steeds dichterbij. Bovenop de Valles bij de ravito de bidons gevuld, een graai in de bak gedroogde abrikozen en pruimen, en af gaan dalen. Onderweg zoveel mogelijk geprobeerd te eten om de energie aan te vullen.
Onderaan de afdaling kom je op de doorgaande weg, waar direct de passo Rolle begint. Eerst plaspauze, en toen begonnen aan de klim. Passo Rolle is 1970 m hoog, en vanaf hier circa 400 hoogtemeters. Niet zo heel veel fietsers meer te zien, af en toe een sporadische renner waar ik langzaam naartoe reed en inhaalde. Ook zag ik dat die blauwe duitser 50 meter achter me reed, die had geprofiteerd van mijn plaspauze. Even later sloot hij aan. Op de top van de Rolle waren we met zijn vieren, dus een mooi groepje. Eerst relatief makkelijke afdaling, maar een tweede gedeelte werd behoorlijk snel en technisch. In het wiel van een soort Savoldelli afgedaald, wat lekker snel ging. :oke: Beneden in het dal met zijn 4-en goed rondgedraaid, en een 5e die we inhaalden draaide ook direct goed mee. Dat was wel prettig want er stond een loeiharde tegenwind. Ondanks dat de weg “vals plat” naar beneden ging moesten we stevig doortrappen om 30-40 km/h te rijden. Het was ook flink heet geworden, en doordat we nu ook een stuk lager waren (uiteindelijk 400 meter) was dit nog erger.
Circa 20 km door het dal, en in het laatste stuk gelukkig weer wat verkoelende tunneltjes.

En dan de afslag linksaf, naar het laatste “klimmetje” de Passo Croce d’Aune. Hoogte 1015 meter, en circa 600 hoogtemeters. Lijkt op papier wel mee te vallen, maar in praktijk afzien!
Eerste kilometers vallen inderdaad mee en gaan geleidelijk omhoog, tussendoor zelfs nog wat stukjes vlak of omlaag. Behoorlijk heet, dus prettig dat er veel mensen langs de kant stonden met aanmoedigingen en water. Bij de ravito 2 bekertjes cola achterover gegooid (búúúrrrp! :oops: ), bidon gevuld en weer verder.
Maar dan die laatste 3 km! Voor het gevoel dik 10%, in die loeihitte, met al 200 km en bijna 5000 hoogtemeters in de benen. Afzien! Tot nu toe kon ik die blauwe Duitser goed volgen, maar nu reed hij langzaam maar zeker bij me weg. Op de top had hij 100 meter voorsprong, leek me geen probleem want ik daalde veel sneller. In de volgende bocht zag ik hem al rijden in een groepje, daar zou ik dus wel even naartoe rijden. Maar in die bocht voelde ik mijn fiets een beetje zwabberen. Volgende bocht weer. :-? Shit, zachte achterband! En dat op 15 km van de finish! :twisted: Voorzichtig doorgereden, want ik voelde mijn velg nog niet. Elke bocht met geknepen billen door, en op de rechte stukken dan weer doorrijden. Daar stonden 2 seingevers, maar die hadden helaas geen pomp, dus gauw weer verder op hoop van zegen. In de verte nog steeds dat groepje met die Duitser, dus volle bak om daar naartoe te rijden. Maar ja, als er dan een bocht was, stond ik weer bijna stil.
Inmiddels stonden er borden langs de weg met de laatste kilometers. Ook weer volop aanmoedigende supporters. En gelukkig bleef die achterband hard genoeg om door te blijven rijden. Feltre binnengereden, de groep met de Duitser reed nog steeds een paar 100 meter voor me, maar aansluiten ging niet meer lukken. Wat haakse bochtjes naar de oude binnenstad, kasseiweggetje en het ging alweer omhoog voor de laatste hoogtemeters naar de finish. Nog even tanden op elkaar, en ik was er! En ook dit ging allemaal goed met het zachte achterbandje!

Mijn tijd was 8:15, waarmee ik 84e werd. :oke:
En zou zelfs nog wel een kwartiertje sneller kunnen, als je rekening houdt met netto/bruto tijd, gehannes in de eerste kilometers na de start en de afloper in de laatste 15 km. Zéér tevreden over deze uitslag, en vooraf niet voor mogelijk gehouden. :oke: :D
Ik was dan ook de eerste uit startvak 4000+. Was ook de eerste Nl-er, maar dat was niet zo moeilijk, want er deden er niet veel mee. In het startvak zag ik nog wel iemand met een Koga, en met krentenbollen en snelle-jelles in zijn achterzakken, dus dat kon niet missen! ;-)

Gezellige drukte bij de finish. Veel toeschouwers, drukke enthousiaste speakers, muziek, hapje en drankje. Daar nog heerlijk in het zonnetje staan kijken naar alle binnenkomende renners. Ook nog naar de pasta party, maar jammer dat die net weer wat verderop is.
Fantastische cyclo, wellicht volgend jaar weer! En dan wel in één van de voorste startvakken. :oke: :oke:
Dan trouwens ander parcours, o.a. over de Passo Manghen.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » za 29 juni 2013 13:15

Leest lekker weg Concorde! :oke:
Knap gereden!

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » za 29 juni 2013 17:57

Mooi, Robert! :oke:

Wellicht volgend jaar. Manghen klinkt goed.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » za 29 juni 2013 22:49

Mooi verhaal en een fantastische prestatie Robert. Gefeliciteerd! :oke:

Ik ben zeer benieuwd naar het nieuwe parcours met de Manghen. De Sportful moet er zeker nog eens van komen en aangezien de Manghen in mijn lijstje van passen staat die ik ooit nog eens wil rijden is dit wellicht een mooie manier om deze twee te combineren.

Plaats reactie