La Marmotte 2013

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
p_litespeed
Carbon Racefiets

Re: La Marmotte 2013

Bericht door p_litespeed » ma 08 juli 2013 19:08

harrebas schreef:Dit is toch wel een klassieke fout. Beter is het om in het dal in een wat rustiger groepje te zitten en krachten te sparen. Dat verdien je later dubbel en dwars terug.
En die groepjes komen zo elke twee minuten voorbij en die heb je maar voor het uitkiezen? Misschien dat het wachten op een geschikte groep wel meer tijd kost?

@Goudhaantje: Ik lees dat je al iets minder gepauzeerd hebt als in L3B. Ik zou het wel richting de 10min proberen te krijgen. Met die sanitaire stops drink je wellicht te veel? Het is het mooiste als je precies evenwicht hebt tussen drinken en inspanning (zweten). Ik heb het bij mezelf na de Maratona bekeken en toen heb ik 1m25s stilgestaan voor twee stops. Bij de Marmotte zou ik zeker 1 extra stop nodig hebben, maar dan kom ik nog lang niet boven de 10min uit.

Mooie prestatie! :oke:
Laatst gewijzigd door p_litespeed op ma 08 juli 2013 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Bericht door harrebas » ma 08 juli 2013 19:09

Bij de buren van het Fietsforum wordt gemeld dat er een deelnemer is overleden in de afdaling van de Glandon. Het wordt echter niet hard bevestigd. :-(
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin
CTWT-lid: Ja

Bericht door Wombcat » ma 08 juli 2013 19:10

Da's slecht nieuws :-(

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » ma 08 juli 2013 19:12

harrebas schreef:Bij de buren van het Fietsforum wordt gemeld dat er een deelnemer is overleden in de afdaling van de Glandon. Het wordt echter niet hard bevestigd. :-(
Heftig...

Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » ma 08 juli 2013 19:27

Peter schreef:
harrebas schreef:Dit is toch wel een klassieke fout. Beter is het om in het dal in een wat rustiger groepje te zitten en krachten te sparen. Dat verdien je later dubbel en dwars terug.
En die groepjes komen zo elke twee minuten voorbij en die heb je maar voor het uitkiezen? Misschien dat het wachten op een geschikte groep wel meer tijd kost?

@Goudhaantje: Ik lees dat je al iets minder gepauzeerd hebt als in L3B. Ik zou het wel richting de 10min proberen te krijgen. Met die sanitaire stops drink je wellicht te veel? Het is het mooiste als je precies evenwicht hebt tussen drinken en inspanning (zweten). Ik heb het bij mezelf na de Maratona bekeken en toen heb ik 1m25s stilgestaan voor twee stops. Bij de Marmotte zou ik zeker 1 extra stop nodig hebben, maar dan kom ik nog lang niet boven de 10min uit.

Mooie prestatie! :oke:
Tempo lag wel hoog, maar ik was blij met de lift.

Tja, en dan de tijd die ik elke keer 'verlies'. Op de Glandon stopte de tijd, dus daar leek een vroege sanitaire stop mij wel handig. Moest echter niet super nodig. Samen met bidons vullen, poeder toevoegen en een stroopwafel heeft mij dat 8 min gekost. De stop voor bidons/poeder op de Telegraphe kostte toch ook nog 5 min (fiets even geparkeerd). Galibier 6 min. In Bourg plas, bidons en poeder: 7 min. Stops op de Alpe: 6 en 2 min. Die laatste twee had ik echt even nodig, anders was ik helemaal niet meer vooruit gekomen. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik sneller bidons kan vullen.

Tijdens La Vosgienne niet geplast, maar dat leek mij toch niet zo gezond. L3B eenmaal en nu dus tweemaal. Ik heb geen idee wat normaal is. Stoppen de toppers nooit voor een plas?

Daarnaast ben ik natuurlijk gewoon een (ambitieuze) amateur, dus ben ik om die reden ook niet gehaast genoeg. Volgende keer toch proberen of ik daar nog wat winst kan pakken, naast het nog verder verbeteren van mijn conditie!

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Bericht door Eric » ma 08 juli 2013 20:03

Ik heb 1 bidon gevuld op het eerste vlakke stuk van de Glandon (hoe heet dat dorp ook al weer?). Vervolgens ben ik bij de top van de Glandon niet gestopt (totaal gekkenhuis daar, moest uitklikken om er steppende doorheen te kunnen en zelfs dat ging nauwelijks). In de afdaling drinken gaat toch bijna niet dus de bidons zo goed als leeggedronken door het dal. Vlak voor de afslag naar de Telegraph is er dan rechts een pitstoplaan waar ik drinken heb gepakt en waar werkelijk helemaal niks te doen was. Terwijl men voor mij de bidons aan het vullen was heb ik even sanitaire stop gemaakt. Vervolgens doorgereden op de top van de Telegraph (ook weer heel druk) naar het dorpje aan het eind van de afdaling waar een eau potable staat. Je raadt het al: weer niemand
:-). Tenslotte boven op de Galibier (ook druk, maar daar heb ik (nog) geen alternatief voor gevonden en onderaan de Alpe

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » ma 08 juli 2013 20:18

Eric schreef: Tenslotte boven op de Galibier (ook druk, maar daar heb ik (nog) geen alternatief voor gevonden en onderaan de Alpe
Stukje afdalen, op de Lautaret staat een fontein plus waterbak!
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Eric
Carbon Racefiets

Bericht door Eric » ma 08 juli 2013 20:31

Hoppa! :oke: :) Bedankt el_loco!

Eric
Carbon Racefiets

Bericht door Eric » ma 08 juli 2013 20:33

Foto's van photobreton.com staan on-line

En dat is 4 :-)

Afbeelding

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » ma 08 juli 2013 20:50

Eric schreef:
JeroenB schreef:Glandon liep ondanks dat gesmeerd, de gevreesde afdaling Glandon viel mij reuze mee (alleen zag ik wel iemand in een ambulance liggen, en de eerste paar kilometer zag ik talloze mensen met lekke banden, waarschijnlijk door overmatig/verkeerd remmen).
Sowieso opvallend hoeveel mensen er met lekke banden langs de weg stonden, ondanks het goede weer. Bovendien 2 klapbanden gehoord in de afdaling van de Glandon. Maar gauw een schietgebedje gedaan dat dat goed zou aflopen.
Er gaan ook geruchten over spijkers en/of punaises in de afdaling van de Glandon.

bartjed
Kinderzitje
Fiets: Trek Madone 2.1

Bericht door bartjed » ma 08 juli 2013 21:21

Thierry le Brun schreef:
Reino van der Hoek schreef:Jeroen B bedankt man.
mijn bescheiden mening, en ik zie dat terug komen bij de Marmotte maar ook bijv 11-Stedentocht ( schaatsversie) is dat veel mensen deze rit 'even' denken te doen. Geen idee hebben wat ze te wachten staat maar toevallig in de buurt waren of een weddenschap hebben lopen of weet ik veel wat. Ieder normaal getrained en goed voorbereid individu moet een dergelijke zware tocht binnen een redelijk tijdsbestek af kunnen werken. als je dan na 10 uur net boven op de Galibier bent , heb je ofwel de tocht zwaar onderschat ofwel je eigen zwaar overschat ( pech e.d. buiten beschouwing gelaten).
Dat weet ik nog niet zo. Wat is een redelijk tijd? 12u40 geen idee, klinkt langzaam. Toch was ik redelijk getrained (3000km in 2013) en reed ik zonder veel moeite Alp d'Heuz op met 6 km/u en voelde me nog best fris boven (na de heerlijke pasta). Ik heb waarschijnlijk weinig talent voor fietsen, maar wel voldoende duur vermogen. Tijd zegt daarom niet veel over hoe verantwoord het is.

Ik heb trouwens wel respect voor die gene, die om 22u00 nog aan Alp d'Heuz begon. Ik hoop wel dat hij veel pech heeft gehad, anders zou het nog een lange rit worden.

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » ma 08 juli 2013 21:26

Ancher schreef:Er gaan ook geruchten over spijkers en/of punaises in de afdaling van de Glandon.
Als dit naast een hoop lekke banden ook geleid heeft tot een grote hoeveelheid valpartijen en wellicht zelfs een dode dan is dit wel een heel brute actie.
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » ma 08 juli 2013 22:45

Rob T schreef:De organisatie moet op een gegeven moment de deelnemers tegen hunzelf beschermen, en dat gaat wat verder dan het oprollen van de registratie mat.
Inderdaad, maar ook beschermen tegen andere deelnemers. Op een gegeven moment zijn dergelijke deelnemers zo van de wereld dat ze beginnen te slingeren over de weg en dat het erg gevaarlijk wordt om ze in te halen met tegemoetkomend verkeer. Ik kan me dus ook nog goed herinneren dat ik tijdens de klim van de AdH vrij geconcentreerd was en steeds goed probeerde te timen om iemand in te halen en met een sprintje er langs te gaan om er maar zo kort mogelijk in de buurt te zijn.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » di 09 juli 2013 08:46

marten schreef:Gefeliciteerd Bartjed en JeroenB. Dat zijn de verhalen die ik wil horen en lezen. Hulde.
+1 :oke:
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

akritas
Kinderfiets
Fiets: Stevens Aspin

Bericht door akritas » di 09 juli 2013 08:52

Mijn marmotte verslag komt nog wel maar deze info wil ik delen.
Persoon die gevallen is in de afdaling van de Glandon (begin van de bos gedeelde). Ervaren marmotte (wed)strijder.
Door een klapband ten val gekomen.
Per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis en later per heli naar Grenoble. Een gebroken heup en zal daar een paar dagen moeten blijven liggen voorlopig.

Marcel Jansen
Kinderzitje
Fiets: Cube Agree

Bericht door Marcel Jansen » di 09 juli 2013 15:09

Vroeg vertrek vandaag en met Hans, Matthé en diverse leden van Toerclub Heeze naar de strart: plek net achter de "echten". Snelle start en goede klim Glandon, daarna toch snel afdalen van de Glandon. Ik dacht deze keer geen gevallenen (later bleek dat Matthé hier van zijn fiets was gevallen door een klapband). In een goed groepje naar de Telegraphe, deze nog redelijk snel beklommen, maar moest zo af en toe al intervalletje doen om de snelheid er in te houden. Galibier was harken, maar de Lauteret-afdaling weer als een baksteen: fijn! Alpe D'Huez was weer veel te warm (soms 38 graden, poeh!) boven en een netto tijd (+ pauzes - geneutraliseerde afdaling Glandon) van 7.11 uur. Netjes dus! Jos rijdt verassend goed en komt net na mij binnen en ook Hans is ongeveer een half uur achter mij: goud, ook voor hem... Jammer genoeg is Matthé gevallen en in de ambulance afgevoerd...Matthé heeft na een klapband een onvrijwillige spagaat gemaakt en kan zich niet veel meer herinneren, hij ligt nu op bed, hopelijk gaat het morgen beter...

Oproep: Wie heeft Matthé zien vallen? Hij had een geel "Heeze-shirt" aan. Zelf weet Matthë er niets meer van...

Goudhaantje
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » di 09 juli 2013 15:26

Hoe komt iedereen aan klapbanden op de afdaling van de Glandon? Ik heb zelf ook iemand gesproken die daar een klapband heeft gehad, maar gelukkig goed zijn fiets tot stilstand heeft kunnen krijgen. Ik heb echter niemand gezien die bij de afdaling van de Galibier is gevallen en ook niemand gehoord over klapbanden daar.

Hoe krijgen überhaupt zoveel wielrenners een klapband? Verkeerd materiaal, teveel en verkeerd remmen, teveel bar in de banden of 'just bad luck'?

Ander bandengeval: mijn vriend hoorde op de Glandon twee belgen discussiëren over het slecht 'passen' van een tubeless bij één van hen. Toen hij later afdaalde, zag hij de betreffende persoon op het asfalt liggen. Ongelooflijk dat men afdaalt met twijfelachtig materiaal.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 09 juli 2013 15:43

ik fiets al 30 jaar doorheen allerlei gebergtes en heb nog nooit een klapband meegemaakt ( afklop-afklop).
vermoed idd wel dat al dat tubeless gebeuren wel meespeelt.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Nuitkor
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Nuitkor » di 09 juli 2013 17:34

Mijn 1e Marmotte ervaring:

7:50 uur mocht ik vertrekken vanuit Bourg d’ Oisans. Stipt op tijd werden we weggeschoten en reden we met een snelheid van +/- 40 per uur naar de kunstmatige klim bij het stuwmeer vlak voor de Glandon. Tot de Glandon constant bij de 1e 20 gereden. Daar reed al gelijk een groepje van 15 man weg die we mooi lieten rijden. Ongeveer 2km verder begon de klim van de Glandon. Eerst was het nog lekker rustig omdat de groep voor ons 20min voorsprong had, maar al snel fietsten we op de rug van startgroep 7:30 uur (20min voor ons).

Met 2 vrienden, waarvan ons niveau redelijk bij elkaar ligt afgesproken zo lang het kon bij elkaar te blijven, zonder jezelf te forceren. Na een paar kilometer op de Glandon reden we toch bij elkaar weg, je moet toch je eigen ritme vinden. Hartslagje op 170 houden Nuitkor, dacht ik bij mezelf..dit lukte mij erg goed en kon erg veel mensen oprapen. Ik had in de dagen vooraf ervaren dat ik klimmen met 10-15 slagen onder omslagpunt lang genoeg kon volhouden en ik niet te langzaam zou gaan. Na de korte afdaling in de Glandon zag ik een maat van me 100m voor mij fietsen en ben ik weer bij hem aangesloten. Hartslag nog steeds goed onder controle. Samen met hem ben ik naar de laatste paar kilometer van de klim gereden, vlak voor de top heb ik hem weer laten gaan, zodat ik lekker in mijn ritme kon blijven. Deze klim liep erg lekker en voelde mij bovenaan kiplekker. Na 1u46min kwam ik aan op de top, in de neutrale zone heb ik mijn bidons bijgevuld en een reep gegeten, voordat ik aan de afdaling begon.

Los van het wachten achter een ambulance waar een wielrenner in werd gelegd en een koe of stier op de weg ging de afdaling voorspoedig. In het dal tussen Saint-Etienne-de-Cuines en Saint-Michel-de-Maurienne (stuk van 40km) kwam ik niet echt in een lekker groepje te zitten. Ik zat eerst in een groep die mij te hard ging en kwam daarna in een groep die te langzaam ging. Uiteindelijk na 10km kwam er een groepje voorbij die lekker reed en waar ik mooi achteraan kon aanpikken. Zo’n 5km voor het einde van het dal ging een gekke Engelsman, met veel schreeuwende kreten onderuit op het asfalt, hoe sneu voor die man ook, vond ik zijn toneelstuk daarbij best vermakelijk. Halverwege het dal nog even gestopt bij een extra water bevoorrading, het was bloedje heet!

Vanuit Saint-Michel-de-Maurienne begon de Col d’ Telegraph. Ik kon snel mijn ritme vinden en met hartslag tussen de 168-172 ben ik heerlijk omhoog gereden, wederom alleen maar anderen rustig ingehaald en genoten van het uitzichten en zwoegende renners. Maar man, wat een hitte in de zon! Halverwege de Telegraph was nog een extra waterpunt waar ik nogmaals een bidon heb gevuld. Uiteindelijk in 56min naar boven gereden. Na de Telegraph snel afgedaald richting de Galibier, ik voelde mij nog steeds erg goed, eten, drinken af en toe een klein plasje.. het ging van een leien dakje. Ik nam elk uur een dikke reep met 75gram koolhydraten en daartussen door ook nog regelmatig een gelletje.

Het begin van de Galibier is een lange slopende weg en er is geen schaduw. Hier kreeg ik het best zwaar, maar kon goed blijven rijden. Zo’n 5km voor de top keek ik rechts omhoog en zag ik een lang lint renners, ik schrok wel van het feit dat ik daar nog naar toe was. (achteraf was dit Plan Lachat) Hier kreeg ik het wel moeilijk. Rotsen, sneeuw, kale vlaktes, wat een imposante berg! Op het laatste steile stuk heb ik goed afgezien, de ijle lucht in combinatie met stukken die niet onder de 10% komen, maakt het loodzwaar op het einde, hier moest ik 2x even van de fiets. Bovenop de berg heb ik weer een bidon gevuld en ben ik al snel aan de afdaling begonnen, tijdens de afdaling kon ik wat eten en drinken. Na de Lautaret begon ik tijdens het trappen kramp te krijgen in mijn bovenbenen en hamstrings tegelijk. Dit gebeurde als soort van schokken, waardoor mijn spieren elk moment extreem konden samentrekken. Ik begon te rekenen en had zo’n 8-10 bidons gedronken, achteraf gezien eigenlijk veel te weinig voor 8 uur fietsen door die hitte. In de afdaling heb ik mijn cadans verlaagd om de benen soepel te houden, dit hielp wel, zij het een beetje. Voor mijn gevoel was ik zomaar bij de persoonlijke verzorging die een paar km voor de Alp d’ Huez op die rechte lange weg stond.

De laatste berg lag nog te wachten op mij, de gevreesde lelijke Alp. In het begin van de week reed ik hem samen met een vriend nog op in 1uur en 3 minuten, we konden toen onderweg zelfs nog een gesprek voeren, dit zat er deze keer niet meer in. Gelijk in het eerste stuk ging ik volledig dood. Ik kon niet staan op mijn pedalen want dan schoot overal de kramp erin. Ik ben tijdens de klim regelmatig even van de fiets geweest om de spanning van de spieren te halen, de hartslag wilde niet meer lager dan 140 en niet meer hoger dan 155. Kapot! Veel mensen onderweg zien kotsen langs de kant. Courage!! werd er geroepen door supporters langs de kant, goede sfeer en veel aanmoedigingen gehad. Erg motiverend! Uiteindelijk meer dood dan levend bovengekomen in een tijd van 8:20 uur. Eerst wat teleurstelling over het feit dat ik goud (netto 7:50) niet heb gehaald, maar achteraf erg blij hoe ik mijn race heb ingedeeld en minder blij over het feit dat ik te weinig heb gedronken. Dit is mijn 2e fietsjaar dus nog een paar jaar werken aan mijn spierkracht en inhoud en dan kom ik terug!

harrebas
Carbon Racefiets

Bericht door harrebas » di 09 juli 2013 19:02

Goudhaantje schreef:Hoe komt iedereen aan klapbanden op de afdaling van de Glandon? Ik heb zelf ook iemand gesproken die daar een klapband heeft gehad, maar gelukkig goed zijn fiets tot stilstand heeft kunnen krijgen. Ik heb echter niemand gezien die bij de afdaling van de Galibier is gevallen en ook niemand gehoord over klapbanden daar.

Hoe krijgen überhaupt zoveel wielrenners een klapband? Verkeerd materiaal, teveel en verkeerd remmen, teveel bar in de banden of 'just bad luck'?

Ander bandengeval: mijn vriend hoorde ouup de Glandon twee belgen discussiëren over het slecht 'passen' van een tubeless bij één van hen. Toen hij later afdaalde, zag hij de betreffende persoon op het asfalt liggen. Ongelooflijk dat men afdaalt met twijfelachtig materiaal.
Misschien zit er wel een kern van waarheid in het bericht van Ancher gisteravond. Dit was in de Tour vorig jaar ook al zo'n humoristische actie.

akritas
Kinderfiets
Fiets: Stevens Aspin

Bericht door akritas » do 11 juli 2013 10:24

Kwart over zes naar de start gereden (eerst op de foto)samen met nog vier uit de camping. Zij in het eerste vak ik in de derde. Het was beetje koel nog in de ochtend maar helder blauw lucht. De Gladon vind ik geen fijne klim. Probeer in D2 te blijven wat mij ook lukt. Wordt vaak ingehaald maar blijf mijn tempo rijden. Op de top water, repen en gelletjes in de zaken(op de camping hadden we het geregeld, eigen bevoorrading en dat was top moet ik zeggen) en afdalen. Op de eerste steile bochten stonden al mensen met lekke banden.
Tijdens het afdalen kon ik de remlucht ruiken. Mensen met half geknepen remmen daalden af. Je ziet gewoon hoe bang zij zijn voor de afdaling en dat maakt het nog erger. Ik heb hordes mensen ingehaald en dat terwijl ik geen enkel risico genomen heb.
Bij iedere bocht stond iemand langs de weg met een lekke band. Bij de 90graden S bocht hing iemand letterlijk aan het prikkeldraad. Iets verder op moest ik een koe die op de weg stond ontwijken. In de hele afdaling stonden mensen met gele vlaggetjes te zwaaien. Bij het begin van de bos stonden we stil wegens een ongeluk. Op dat moment wist ik niet dat het om een bekende ging.
Een paar minuten stil gestaan en daarna mochten we verder. In het dal probeer ik rustig te doen. Eten en drinken. Voornamelijk veel drinken. Het is al warm. Groepen komen en gaan en lift ik ook mee.
Telegraph. Ging voor geen meter voornamelijk de eerste KM. Wordt van alle kanten weer ingehaald. Het asfalt op stukken die ze hadden bijgewerkt was gesmolten en het was nog ochtend. Belooft het wat. Boven op top was druk maar ben ik toch gestopt voor water. Achteraf niet slim geweest. Kon beter gelijk afdalen. Volgens mij heb ik daar 10 min. Stil gestaan.
Valloire de bidons weer gevuld.
De klim naar de top van de Galibier ging het beter. Wordt niet meer ingehaald en haal zelf mensen in. De warmte wordt het steeds voelbaar. Als je richting Plan la Lachet fietst en zie je al die mensen die begonnen zijn aan de laste 8 zware Km’s zakt de moed in je schoenen. Heb ik geprobeerd om niet omhoog te kijken.
Als je zelf de eerste steile bochten gehad hebt en dan naar beneden in het dal kijkt werkt weer motiverend. Tenminste voor mij.
Top Galibier. Water tanken en afdalen. Behoorlijk wind in de afdaling. Teller komt met moeite boven de 50km p/h. Na la Garde bij een groep kunnen aansluiten tot Burg. Water bij de post wat eten en aan de laste 14km beginnen.
Ik voel krampen opkomen maar toch gaan de eerste zware km’s redelijk. Daarna gaat het lichtje langzaam uit.
Het is warm, zelfs voor mij. De zon zit in mijn DNA. Hittegolven heel vaak in mijn leven mee gemaakt. Ik smeer me nooit in, niet nodig. Bijna nooit in mijn leven verbrand. Behalve die zaterdag op de Alpe.
Mijn klokje geeft 44 graden. Ik zie mensen die in de rij staan om een dousche te nemen om af te koelen aan de kleine watervalletjes. Mensen die helemaal geparkeerd staan. Mensen die lopen. Iedereen heeft het moeilijk. Net voor bocht 7 ga ik ook 4 min. Aan de kant. Mijn maag vond het welletjes. Bocht 7 ook een koude dousche genomen en bidon koude water. Langzaam kruip ik omhoog naar de finish. De pasta, de salade en de koude Cola smaken wel.
Einde tijd 9.01. Geen goud. Teleurstelling. Waar ging het mis? Vraag ik me steeds af.
Daarna ben ik de Alpe afgedaald richting Allemont. Dat was geen vrij gezicht. Mensen langs te kant, lopend en een paar fietsend die de finish probeerden te halen. Bakken ellende. Dat wil je niet zien.
Mijn tijden.
Start- Top Gladon: 2.01
Mat dorp beneden-Top Telegraph: 2.12
Top Galibier: 1.47
Afdaling Lautaret- Burg: 1.20
Alpe: 1.40

De telegraph had sneller gemoeten. ik heb geen exacte tijden van de klim zelf.
De afdaling naar Burg kan ook sneller mits geen 5bf wind tegen. Mijn plan was 1 uur. Dat moet haalbaar zijn.
De alpe d huez volgens plan moest in 1.20. Dan was het goud binnen maar helaas.
Volgende keer beter.

tientje
Kinderzitje
Fiets: damesfiets

Bericht door tientje » vr 12 juli 2013 08:43

akritas schreef:Mijn marmotte verslag komt nog wel maar deze info wil ik delen.
Persoon die gevallen is in de afdaling van de Glandon (begin van de bos gedeelde). Ervaren marmotte (wed)strijder.
Door een klapband ten val gekomen.
Per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis en later per heli naar Grenoble. Een gebroken heup en zal daar een paar dagen moeten blijven liggen voorlopig.
Hallo, ik las het bericht van Akritas hierboven ivm de gevallen persoon.
Ik ben geen wielertoerist, maar heb 3 vrienden die deelnamen aan de Marmotte (Belgen). 1 van de 3 vrienden heeft een zware val gemaakt en het verhaal komt overeen met hetgeen wat akritas hierboven schreef:

- in de afdaling van de Glandon (denken eerder het laatste stuk van de afdaling, de slechtste bochten waren al achter de rug, denken de 2 andere vrienden)
- ambulance was er onmiddellijk bij
- werd met Heli overgebracht naar ziekenhuis Grenoble
- ligt daar op afdeling déchockage/traumatologie Alpes (in kunstmatige coma gehouden, gezien schedelbreuk vastgesteld en ze zijn schedel deels hebben moeten opendoen om de zwelling van de hersenen (ingevolge het schedeltrauma) plaats te geven)
- heeft sleutelbeenbreuk links, aantal ribben gebroken links, is ook op linkerkant hoofd terechtgekomen

De 2 andere vrienden hebben het ongeval niet zien gebeuren: de ene vriend, Jan, die gevallen is, is onmiddellijk toen ze over de startmatten reden gedemarreerd, zonder iets te zeggen, en is meegereden met een ander groepje.
De 2 andere vrienden hebben hem laten gaan (Jan was veel beter getraind dan zijzelf, had 2 jaar geleden brons, vorig jaar zilver, en ging nu voor goud).

Toen de 2 andere vrienden aankwamen (met een half uur tussen) vonden ze Jan niet.
Zijn beginnen rondvragen en uiteindelijk vernomen dat die in het ziekenhuis in Grenoble lag en geopereerd was aan het hoofd...

Nu zijn we met alle vrienden op zoek naar wat kan gebeurd zijn.
Jan had rugnummer 1727 en droeg een quickstep broek alleszins.

Heeft iemand iets gezien of was er iemand bij?
De organisatie liet intussen al weten dat, volgens zij tot nog toe hebben vernomen, Jan wellicht een klapband vooraan heeft gekregen...

Bedankt voor alle tips/hulp!

Tine

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » vr 12 juli 2013 09:32

Poeh, wat een naar verhaal, ik hoop dat alles weer goedkomt! Ik zelf zat in Nederland, maar misschien kun je op het forum van www.fiets.nl nog mensen vinden die iets gezien hebben...
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 12 juli 2013 09:37

lees de laatste maanden toch verbazend veel verhalen over valpartijen ontstaan door (mogelijke)klapbanden
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 12 juli 2013 09:41

Thierry le Brun schreef:lees de laatste maanden toch verbazend veel verhalen over valpartijen ontstaan door (mogelijke)klapbanden
Mogelijke oorzaak voor die klapbanden is denk ik dat sommigen in de geneutraliseerde afdaling voortdurend bijremmen
Querer es poder

Plaats reactie