Highlander Radmarathon, 12 augustus 2012

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Highlander Radmarathon, 12 augustus 2012

Bericht door MEG » ma 27 augustus 2012 14:43

Deze hadden jullie nog tegoed

Highlander Radmarathon
Gezegend de bergen in met Metallica

Tergend langzaam kruip ik omhoog. Steil, steiler, steilst. De laatste twee kilometer van de Faschinajoch zijn met een gemiddeld stijgingspercentage van 11 procent moordend. Opnieuw kruip ik een verkeerstunnel in. Trap, trap, trap. Een auto dendert langs me heen, voor me zie ik lotgenoten zwoegen. Licht. Einde van de tunnel. Hier is het nog maar 8 procent. En nog slechts 44 kilometer tot de finish in Hohenems.
De Highlander Radmarathon in het Oostenrijkse Vorarlberg is met 180 kilometer en 4040 hoogteme-ters een mooie, maar zware cyclo. Zondag 12 augustus werd de editie van 2012 verreden.

Ongeveer zes uur voor de beklimming van de Faschinajoch schuif ik aan in het startvak in Hohenems. Op het laatste nippertje, maar nog net op tijd om de zegen te ontvangen van pastoor Thomas Heilbrung. Dit is Oostenrijk waar ze nog roomser zijn dan de paus en een cyclo begint derhalve met een ‘Radlersegnung’. Als een van de laatste van de ruim 800 deelnemers rij ik niet veel later over de startmat om nog in Hohenems een inhaalrace te beginnen. Na 7 kilometer doemt de eerste beproeving op, de Losenpass. Het kleurige lint zet zich in de ‘klimmodus’. Langzaam maar zeker ont-rolt zich aan onze linkerkant een schitterend vergezicht over de Bodensee.

Routine
De Highlander Radmarathon is een kleinschalige cyclo waaraan vooral geroutineerde cyclorijders meedoen. Dat blijkt al direct in de afdaling van de Losenpass waar zich grote groepen vormen. Die groepen blijven tot halverwege de beklimming van de Hochtannbergpass bijeen. Pas 6 kilometer voor de top, waar de stijgingspercentages wat serieuzer worden, vallen de groepen uit elkaar.

Afbeelding

Er volgt een korte afdaling naar het luxueuze skioord Lech, waar de chique een beetje vreemd opkijkt van al die rare wielrenners. De Flexenpass is het volgende obstakel, maar dat obstakel vormt vooral de harde wind. Het stijgingspercentage is met 6 procent ronduit vriendelijk.
Op de top staat wederom een verzorgingspost met een uitgebreid assortiment. Het is de derde al in 75 kilometer. Je zult in deze cyclo niet snel verlegen zitten om eten of drinken.

Drietrapsraket
In de lange afdaling naar Bludenz vormen zich alweer snel groepen. Iets meer dan de helft van de deelnemers slaat in Ludesch rechtsaf naar de Raggal, de eerste klim in een moordende drietrapsraket, die bestaat uit de Raggal, de Faschinajoch en de Furkajoch. De overigen kiezen voor de korte route en rijden direct naar Hohenems.
De eerste klim van de drietrapsraket is pittig, de tweede ronduit zwaar, de derde valt op zich wel mee. Alleen zie je de top al kilometers verder liggen en het lijkt dat die maar niet dichterbij komt. Groepjes zijn er niet meer. Hier is het ieder voor zich. Een jongen met een shirt van Metallica passeert me en ik probeer aan te haken. Tevergeefs.
Eenmaal boven stort ik me naar beneden, naar de finish. Slechts een enkeling weet ik in de afdaling te passeren. Eenmaal in Rankweil zie ik meer deelnemers, veelal in minuscule groepjes. Ik passeer ze en merk dat een Duitse deelnemer mijn wiel weet te houden. “Draaien”, roep en gebaar ik en kop over kop passeren we het ene na het andere groepje om uit eindelijk na 181 kilometer weer in Hohenems uit te komen. De Duitser verslaat me in de sprint. Ik bedank hem voor de samenwerking en ga vervolgens naar de feesttent om te genieten van een heerlijke bak pasta. De uitslag zie ik niet veel later. 219de in 7:36.

harrebas
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento1AIR

Re: Highlander Radmarathon, 12 augustus 2012

Bericht door harrebas » wo 29 augustus 2012 18:05

Mooie tocht lijkt me in een prachtig gebied. Ik ben dat gebied met de auto doorgereden, die Hochtanbergpass was een fraaie, maar volgens mij was de Flexenpass er eentje met een heel lange tunnel. Goeie prestatie :oke:
Plannen 2017: 20/25-5 Tour de Kärnten, 2-7 Marmotte Alps, 27-8 Marmotte Pyrenees(more to come)

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » wo 29 augustus 2012 20:07

harrebas schreef:Mooie tocht lijkt me in een prachtig gebied. Ik ben dat gebied met de auto doorgereden, die Hochtanbergpass was een fraaie, maar volgens mij was de Flexenpass er eentje met een heel lange tunnel. Goeie prestatie :oke:
Klopt. Tocht kent veel tunnels, vooral in de Flexenpas.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » wo 29 augustus 2012 22:18

:oke: leuk verhaal!

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » do 30 augustus 2012 05:01

Mooi verslag MEG! Moet je vaker doen ;-)

Plaats reactie