Vattenfall Cyclassics Hamburg 21-08-2011

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm
CTWT-lid: Ja

Vattenfall Cyclassics Hamburg 21-08-2011

Bericht door Ottie » di 23 augustus 2011 20:58

Afgelopen zaterdag met 2 collega's naar Hamburg afgereisd. Als Vattenfall (VF) medewerkers (Nuon) hadden we via VF ingeschreven. Zij voor de 100km ik voor de 155km. Weersvoorspelling was perfect, zonnig en niet al te warm, weinig wind.

Het afhalen van de startnummers en chip verliep perfect.De organisatie heeft het werkelijk tot in de puntjes geregeld.Het hele centrum van Hamburg was omgebouwd tot wielerstad. Lekker terrasje gepakt en gekeken naar de junioren race rondom het water van de Binnenalster. Nog even uit eten waarbij nog een collega en 4 introducées aanschuiven. Gezellige boel.

Zondagmorgen ontbijt om 6 uur en om 7uur richting startvak. VF deelnemers komen net voor startvak E te staan. Dus net na de 2 startvakken die op tijd zijn geselecteerd en de VIPs. Deze startvakken zijn voor zowel de 100km (102km) als de 155km (157km) rijders.
Toen rond 8u het startsein werd gegeven eerst rustig vertrokken. De groep zet zich in beweging en er komt rustig vaart in. Na een paar honderd meter gaat het gas er flink op en vormt zich een mooie snelle groep (die een paar km later door een snel peloton van startvak E wordt aangevuld). De eerste 10 km gaan door de stad en de havens. Het was misschien niet slim maar wel machtig mooi :twisted: om op kop van een peloton van 200man door de stad te knallen. Het gaat goed hard. Dan de Kohlbrandbrücke op. Halverwege komen 10-12 man los van de groep. Ik laat ze gaan om niet teveel te forceren en hoop ze in de afdaling weer bij te halen. Dat blijkt eenvoudig, ze doen geen trap. Dit blijkt zich de gehele dag te herhalen, bergop gas geven en bergaf laten lopen. Ben zelf meer van het gelijkmatige stevig omhoog rijden en hard afdalen. Dan volgen 75 km waarbij er slechts een paar man echt kopwerk doen. Af en toe als ik na een kopbeurt naar links afzak laat nr 2 het tempo lopen. Beetje lam als je met zo'n grote groep bent. Ik erger me er eerst aan, krijg dan door dat het spelletje zo werkt en maak er geen punt meer van, ik ga gewoon lekker hard rijden vandaag. Neem soms ook direct weer over.
Het tempo blijft lekker hoog en vooral heuvel op dunnen we de groep lekker uit. Na een km of 5 is er dan meestal wel weer aansluiting van achteraf. Het inhalen van langzamere groepen uit eerdere startvakken gaat netjes. We houden een beetje in en trekken langzaam 1 lint langs de groep. Soms wat gemopper.

Veel publiek in de dorpen langs de route, dat is super! :D Met een man of 4 blijven we sleuren (de groep blijft netjes volgen :ass: ) tot we weer in Hamburg zijn. Daar krijg ik door dat 2 bidons bij dit weer een beetje weinig is. Ik neem wat gelletjes en maak de tweede bidon voor 3/4 leeg, dan heb ik er nog wat aan :roll: Ik voel me nog steeds sterk en rijd makkelijk. In het havengebied laat ik me even van kop afzakken en kijk achterom naar de enorme groep die één gesloten peloton vormt achter ons. Een km verder kijk ik weer achter om en rijden er nog maar 10 man achter mij en dan heel lang niets. Er moet een valpartij oid zijn geweest, maar ik heb niets gehoord of gemerkt. Een paar snelle mannen halen onze groep nog bij en er was inderdaad een grote valpartij met behoorlijk wat schade.

In de stad geven ineens de 100km rijders die achterin de groep hebben gehangen vol gas in de laatste 5km naar de finish. De groep ploft uit elkaar.
Na de afsplitsing van 100 en 155km in de stad rijden we nog maar met 6 155km rijders. Op 200m voor ons rijd een groep van zo'n 50 rijders. Met 3 man proberen we de aansluiting te maken en rijden ons 5 km lang helemaal leeg. Het laatste gat van 30 meter krijgen we niet dicht. Uiteindelijk maken ik nog een aanzet en rijden we het dicht. Mijn bovenbenen schieten beide in de kramp, ik ben blij dat ik in de luwte van de groep even bij kan komen. Ineens lijkt de koek aardig op en helaas gaat het na 500m even heuvelop. Ik overleef het net en kan op souplesse de benen aan de gang houden en aanpikken. Op het stuk autoweg dat volgt is het relaxed rijden, stabiel tempo. De verzorging na 135 km sla ik met pijn in mijn hart en stevige dorst toch maar over. De kramp zakt weg met de hogere cadans en ik wil een mooie tijd neerzetten.

Dan de verrassing (lees altijd goed de info :oops: ) er volgt nog een "bergwertung". Niet heel wereldschokkend, maar deze 6 minuten heuvelop zijn net effe teveel. Ik laat mij rustig door de groep heen zakken en kom achteraan uit als we boven zijn. We zijn dan met 5 man en vegen langzaamaan de 2e helft van de groep weer op en rijden met zo'n 25 man Hamburg weer binnen. Nog 10 km. Het beste is er nu echt vanaf het loopt nu een stuk minder.
Het laatste stuk is echt fantastisch. Er staat zo ongelooflijk veel publiek langs de kant in de laatste 3 km.
Na de finish ineens overal pijn, armen, rug. Ik ben helemaal leeg, maar wel superblij met mijn tijd van 4:04u Ik krijg mijn schoenen niet eens los :-? Dit was de allereerste keer dat ik met fietsen net zo diep kon gaan als met hardlopen.
Na 2 bidons sportdrank en een banaan komt er weer wat leven in.

Met de collega's nog even een terrasje gepakt en snel even gedouched in het hotel (service van zzzleep dat we de kamers to 15u mochten aanhouden :oke: )

Conclusie: erg goed georganiseerd evenement. Beetje aan de dure kant. Verzorging is wel perfect. Alles strak geregeld, parcours volledig verkeersvrij, geweldige sfeer. De grote groepen kunnen een tikje angstaanjagend zijn, zeker als er weer een iemand een stuurfout maakt en het hele peloton vol in de ankers moet. Een volgende keer zou ik absoluut in eerste of 2e startvak willen staan om in één van de eerdere snelle groepen te rijden en minder langzame groepen in de hoeven halen.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Re: Vattenfall Cyclassics Hamburg 21-08-2011

Bericht door Metor » di 23 augustus 2011 21:29

Goed bezig Ottie :oke:
Munster in van dezelfde organisatie en redelijk herkenbaar qua rijden en beleving

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 23 augustus 2011 21:32

:oke:

klinkt goed!

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » di 23 augustus 2011 22:03

Mooie prestatie en leuk opgeschreven. :oke: Ik kreeg bijna brandende bovenbenen...;)

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » di 23 augustus 2011 22:07

Da's knap gereden Ottie! Mooi avontuur geweest :oke:
Jou ga ik ook al niet bijhouden op het CK ;-)
Questa settimana ho chiamato Enrico!

chrisw
Kinderzitje
Fiets: Willier

Bericht door chrisw » wo 24 augustus 2011 09:53

Klinkt erg goed en zorgt er wel voor dat ik er een beetje van baalde dat ik geen fiets bij me had afgelopen weekend toen ik na een vakantie in Denemarken zondagochtend langs Hamburg reed. Ik zag nog wat toerfietsers over de snelweg fietsen en toen kriebelde het aardig!
Ik zag dat die 150 km wel in max. 5 uur moet worden afgelegd. Niet echt een Jedermann, maar meer een echte cyclo. Hoeveel hoogtemeters zitten er ongeveer in?

Klinkt wel als een mooie gelegenheid voor een weekendje Hamburg met zondagochtend knallen en zondagmiddag profs kijken. Wie weet volgend jaar!

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » wo 24 augustus 2011 23:46

chrisw schreef:Ik zag dat die 150 km wel in max. 5 uur moet worden afgelegd. Niet echt een Jedermann, maar meer een echte cyclo. Hoeveel hoogtemeters zitten er ongeveer in?

Klinkt wel als een mooie gelegenheid voor een weekendje Hamburg met zondagochtend knallen en zondagmiddag profs kijken. Wie weet volgend jaar!
Minimum gemiddelde op de 155km is 31 kmh, 5 uurtjes dus. Totaal ongeveer 600hm in deze route. Nergens echt lastig, als je je goed voelt alles op de grote plaat. Ik heb op de kösterberg een klein verzet(je) gereden :oops: , toen was de sju er na pak 'm beet 140 km wel af. Maar daar kan je absoluut een stuk sneller omhoog.

Als je jezelf 'verstopt' in één van de grote pelotons dan is het relatief eenvoudig om een mooie tijd eruit te halen. Maar het is ook minstens zo mooi om met een paar (even) snelle rijders samen een mooie tijd neer te zetten.
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Plaats reactie